evelynn Skrevet 30. august 2017 #1 Skrevet 30. august 2017 Har noen her erfaring med å sykkle med piggdekk? Føles det som men de vanlige dekk? Og hva hvis det ikke er snø/is på veien, går det å sykkle med piggdekk da? Er det noe jeg må spesielt passe på, spesielt når sykkler nedoverbakken?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #2 Skrevet 30. august 2017 Akkurat nå, evelynn skrev: Har noen her erfaring med å sykkle med piggdekk? Føles det som men de vanlige dekk? Og hva hvis det ikke er snø/is på veien, går det å sykkle med piggdekk da? Er det noe jeg må spesielt passe på, spesielt når sykkler nedoverbakken? De stopper ikke særlig godt på asfalt. De fungerer glimrende i snø derimot. Eventuelt greit på grus. Anonymkode: 025f1...9f2
evelynn Skrevet 30. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2017 (endret) 7 minutes ago, AnonymBruker said: De stopper ikke særlig godt på asfalt. De fungerer glimrende i snø derimot. Eventuelt greit på grus. Anonymkode: 025f1...9f2 Det var det jeg tenkte, men det er ikke en god idee å bytte dekk hver morgen, etter å kikke gjennom vindu om det er snø eller ikke Beste å ha to sykkler Og hva med is? Jeg har en del vei nedoverbakken hvor hvert år er det is/glatt, lurer på om jeg klarer å stoppe der og sykkle oppoverbakken på vei hjemm. Endret 30. august 2017 av evelynn
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #4 Skrevet 30. august 2017 Piggdekk på asfalt går greit, men det er tyngre enn vanlige dekk. Piggdekk på brostein er skummelt, spesielt om det er vått eller et tynt islag. Ikke at brostein er så trivelig på noe slags føre. Piggdekk på vanlig is fungerer veldig bra, så lenge du sitter på setet. Vær likevel forsiktig på is. Piggdekk på kramsnø fungerer fint. Piggdekk på løssnø går stort sett bra, men pass på hvis det er is under snøen! Piggdekk i saltsørpe (en blanding av veisalt og snø) er et mareritt. Vanlige dekk på is går ikke bra, pass på når det blir kaldt om høsten. I nedoverbakker er det viktig å huske at du ikke nødvendigvis har nok friksjon til å både svinge og bremse samtidig. Brems derfor før svingen. Pass på når du går av sykkelen, det kan være glatt! Vær alltid klar til å sette ned foten som ekstra støtte, så ikke bruk klikkpedaler. Tykke vintersko egner seg bedre. Hvis du har planer om å bli vintersyklist kan der være lurt å trene seg på skrensing og slikt på grus. Slike ferdigheter kan hjelpe deg med å gjenvinne kontroll på is og snø. Dersom du skal kjøpe en ekstra sykkel til vinterbruk bør du kjøpe en med brede dekk. Det gir bedre feste og stabilitet, og har plass til flere pigger. Selv sykler jeg med piggdekk hele vintersesongen, uansett føre, og det går helt fint (stort sett, men jeg følger ikke alltid rådene over). Det som ikke går fint er første dag av vintersesongen, for da har jeg ikke piggdekk på... Anonymkode: e1efa...7cb 2
Wiggins Skrevet 30. august 2017 #5 Skrevet 30. august 2017 Det lange innlegge fra anonym var igrunnen veldig bra. Når du har piggdekk er det i stor grad piggene som er i kontakt med underlaget, ikke gummien. Mot tørt, hardt underlag vil gummien skape en klebeeffekt, slik at man kan legge seg over i svinger for eksempel. Med pigger blir det metall mot asfalt, eller enda verre, brostein, og da sklir man hvis man legger seg noe særlig over. Jeg sykler med piggdekk fra det begynner å bli frost til uti mars en gang. Det blir mer rullemotstand, så jeg bruker lengre tid til jobben.
Gjest Dorey Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 Jeg er helårssyklist og har piggdekk på vintersykkelen (jeg har også klikkpedaler og vintersykkelsko, og har aldri opplevd at det skal være problematisk). Det er tyngre å sykle med pigger, men ellers føler jeg ikke at det er så annerledes enn vanlig sykling. Du må jo selvsagt tilpasse farten etter forholdene, men det er jo alltid aktuelt. Lykke til! Jeg gleder meg til vintersesongen
evelynn Skrevet 31. august 2017 Forfatter #8 Skrevet 31. august 2017 Jeg bruker ikke klikkpedaler i det hele tatt, prøvde, men det ikke er for meg. Men fikk vite fra en som jobber i sykkelbutikk at sykkelen slites mye om vinteren og jeg må ha gode sjermer og regne med at etter sesongen hele kassett må byttes. Ellers skal det vare helt ok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå