Gjest Coolaid Skrevet 30. august 2017 #1 Skrevet 30. august 2017 Hvor ofte sjekker du barna/ungdommenes mobiler, pc, nettbrett osv? Vet du hva de gjør på nett eller tror du at du vet hva de gjør på nett. Snakker ikke her om dagbok for de som har det på nett...
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #2 Skrevet 30. august 2017 Sjekker en gang i blant. Det vet han Ikke! Bare for å være sikker. Spør og graver litt, men får jo ikke noe særlig svar. Det er jo jobben vår å passe på at de er trygge ☺ Anonymkode: 70d3c...9d2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #3 Skrevet 30. august 2017 Nå er min så liten enda, at jeg sjekker innimellom. Han bruker ikke telefonen stort, og få vet nr hans. Sjekker at det ikke er ringt selgere, eller reklame meldinger. Tenker at det uansett legger gode vaner til senere, og at han kanskje godtar at jeg kikker innimellom når han blir eldre. Han er 8 nå. Anonymkode: 229c8...d90
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #4 Skrevet 30. august 2017 Det er foreldres jobb å sjekke at barn (under en viss alder) ikke blir utsatt for noe/utsetter noen andre for fæle ting på nett. Anonymkode: 1fbfb...3d5
Gjest Magnifiq Skrevet 30. august 2017 #5 Skrevet 30. august 2017 Ja! Faktisk hver dag. Har en tredjeklassing. Har også satt på restriksjoner slik at hun ikke har tilgang til Safari, YouTube (som faktisk er fjortenårsgrense). Har minimalt med spill.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #6 Skrevet 30. august 2017 Vi sjekker hver dag, og har generelt mye kontroll på telefonen, vi får bl a melding og må godkjenne hvis han prøver å laste ned spill o.l. Han er 8 og har nettopp fått telefon Anonymkode: 7591e...00d
Gjest Coolaid Skrevet 30. august 2017 #7 Skrevet 30. august 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekker en gang i blant. Det vet han Ikke! Bare for å være sikker. Spør og graver litt, men får jo ikke noe særlig svar. Det er jo jobben vår å passe på at de er trygge ☺ Anonymkode: 70d3c...9d2 Vi har alltid hatt avtale med våre barn. En forutsetting for å ha telefon, data osv er at vi har fullt innsyn når som helst. Har fungert godt.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #8 Skrevet 30. august 2017 Dere tråkker virkelig over en privat grense hos ungene deres! I tillegg viser dere dem med å gjøre dette at de ikke er til å stole på! Trist... Anonymkode: 39993...7b8 5
Gjest Magnifiq Skrevet 30. august 2017 #9 Skrevet 30. august 2017 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere tråkker virkelig over en privat grense hos ungene deres! I tillegg viser dere dem med å gjøre dette at de ikke er til å stole på! Trist... Anonymkode: 39993...7b8 Tror du burde dra på et lite foredrag med barnevakten. slike utspill viser bare mangel på kunnskap Endret 30. august 2017 av Magnifiq
Gjest Marillia Skrevet 30. august 2017 #10 Skrevet 30. august 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere tråkker virkelig over en privat grense hos ungene deres! I tillegg viser dere dem med å gjøre dette at de ikke er til å stole på! Trist... Anonymkode: 39993...7b8 For ungdom ja, men ikke for barn. Det er viktig å følge med på hva barnet gjør på, både med tanke på det å komme kontakt med pedofile, mobbe andre barn/bli mobbet/truet, og det å misbruke telefonen til feks å laste ned dyre duppedingser på spill. For barn bør det være avtale med foreldre om at de skal få sjekke telefonen nettopp for å beskytte barnet.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #11 Skrevet 30. august 2017 Trist lesning. Stakkars unger, som lærer at deres privatliv har null verdi. Anonymkode: bdd74...f11 7
Gjest Magnifiq Skrevet 30. august 2017 #12 Skrevet 30. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trist lesning. Stakkars unger, som lærer at deres privatliv har null verdi. Anonymkode: bdd74...f11 Min åtteåring har masse privatliv, bare ikke på telefonen, og det er helt greit for henne faktisk. Det er barn som har foreldre som aldri sjekker opp slike ting som er offer her.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #13 Skrevet 30. august 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere tråkker virkelig over en privat grense hos ungene deres! I tillegg viser dere dem med å gjøre dette at de ikke er til å stole på! Trist... Anonymkode: 39993...7b8 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist lesning. Stakkars unger, som lærer at deres privatliv har null verdi. Anonymkode: bdd74...f11 Har dere egentlig unger selv? Det har aldri vært så viktig som nå å følge med på hva barn(særlig de under 12 år) bedriver på telefon o.l Er bare noen mnd siden det var en sak på barneskolen her der barn ble mobbet via mobiltelefon. Så JA jeg følger med. Anonymkode: 7591e...00d 2
Gjest mimoe Skrevet 30. august 2017 #14 Skrevet 30. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist lesning. Stakkars unger, som lærer at deres privatliv har null verdi. Anonymkode: bdd74...f11 Trist å se at det finnes voksne mennesker som synes det er såpass viktig å verne om barns privatliv og heller velger å gjøre barna til et lett offer for en potensiell overgriper... Jeg sjekker med jevne mellomrom på alle barna. De på 6, 8 og 11 har både ipad og mobil. Opplevde en litt skremmende episode for to år siden på momio, hvor det vsr en samtale mellom mitt barn og en/ei som utga seg for å være elev ved samme skole. Så det er viktig å sjekke, da barn generellt sett er litt for godtroende og naive. Jeg sjekker også youtubelogg og div for å se at de faktisk ser på ting som er egnet for deres egen aldersgruppe.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #15 Skrevet 30. august 2017 Nå er min 16 år, og nå sjekker jeg ikke lenger. Men da hun var yngre, så var avtalen klar mellom oss, jeg skulle ha passord til pc, telefon, sosiale medier osv. Så jeg kunne sjekke iblant, vi pratet mye om nettvett og. Hun ble selv utsatt for nettmobbing, ganske grov og. Selvfølgelig av barn med foreldre, som ikke bryr seg. Min avtale med min tenåring, har hele veien vært, at så lenge hun oppfører seg, viser at jeg kan stole på henne, jo mer frihet får hun, og mer får hun lov til. Og hun forteller meg alt, noen ganger mer enn jeg ønsker, men er samtidig utrolig glad, for at jeg har en tenåring, som kan fortelle meg alt. Og nå har hun sin frihet. Anonymkode: 7a083...de7 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #16 Skrevet 30. august 2017 51 minutter siden, Coolaid skrev: Vi har alltid hatt avtale med våre barn. En forutsetting for å ha telefon, data osv er at vi har fullt innsyn når som helst. Har fungert godt. Min er 14 år. Han syntes jeg burde stole på han. Og det gjør jeg, men jeg stoler ikke på andre mennesker. Så sjekker når han ikke ser, slipper da mye krangling/surmuling. 🙂 Anonymkode: 70d3c...9d2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #17 Skrevet 30. august 2017 4 timer siden, Marillia skrev: For ungdom ja, men ikke for barn. Det er viktig å følge med på hva barnet gjør på, både med tanke på det å komme kontakt med pedofile, mobbe andre barn/bli mobbet/truet, og det å misbruke telefonen til feks å laste ned dyre duppedingser på spill. For barn bør det være avtale med foreldre om at de skal få sjekke telefonen nettopp for å beskytte barnet. Jeg har så god kommunikasjon med barna mine at jeg ikke har noe behov for å sjekke og spionere på dem! Anonymkode: 39993...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #18 Skrevet 30. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min er 14 år. Han syntes jeg burde stole på han. Og det gjør jeg, men jeg stoler ikke på andre mennesker. Så sjekker når han ikke ser, slipper da mye krangling/surmuling. 🙂 Anonymkode: 70d3c...9d2 Stakkars gutt! Anonymkode: 39993...7b8 3
Måbarefåsiat... Skrevet 30. august 2017 #19 Skrevet 30. august 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Dere tråkker virkelig over en privat grense hos ungene deres! I tillegg viser dere dem med å gjøre dette at de ikke er til å stole på! Trist... Anonymkode: 39993...7b8 Min 11-åring har ikke lov å tegne mobilabo selv. Det må vi foreldre gjøre. Dermed er det vårt. Og en 11-åring har kun krav på privatliv på do, etter min mening. Jeg stoler på at min ikke sender stygge meldinger. Men jeg stoler ikke på at han ikke kan få noen. Og jeg har sett hvilke nettsider han har vært nysgjerrig på. Og sånne ting følger vi med på. Dette handler om at ungene skal føle seg trygge. Skolen arrangerte foreldremøte ang dette. Halvparten av foreldrene la seg på rygg og siklet, påberopte seg ungenes privatliv. Andre halvparten hadde sett de jævlige meldingene som barna deres fikk og hvilken oppførsel og munnbruk som foregår. Det var også en generell holdning om at barna er bedre på SoMe enn vi voksne, og vi hadde ikke sjans. Så ingen vits å følge med mao. Jeg er fortsatt litt sjokkert over hvor mye faen foreldre gir. 1
Måbarefåsiat... Skrevet 30. august 2017 #20 Skrevet 30. august 2017 13 minutes ago, AnonymBruker said: Stakkars gutt! Anonymkode: 39993...7b8 Ja, tenk å ha en mamma som passer på... uff...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå