Gå til innhold

Til dere som har født stjernekikker med nr 1

Strawberrygirl

Anbefalte innlegg

Fødte dere stjernekikker med andremann og eventuelt tredje/ fjerde osv? Jeg har født to barn, som har vært stjernekikkere. Er gravid med tredje nå, og skulle så gjerne ønske jeg fikk en fødsel hvor ungen kommer riktig vei og bare "sklir" ut. 

Når man føder flere stjernekikkere, er det noe med bekkenet som gjør at de ikke skrur seg riktig vei? Eller er det noe man kan gjøre annerledes under fødsel? Noen som har erfaring, meninger, hypoteser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Off topic, men nå begynner jeg å lure på hva slags nick jeg egentlig har funnet meg, hva betyr dette....? :fnise:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første var stjernekikker. Jeg var redd nestemann også ville bli en stjernekikker, men fikk beskjed om at det var svært usannsynlig.

Nå ble det slik at han ble forløst med keisersnitt, og da så legen at jeg har en svakt hjerteformet livmor. Det gjør at de ikke klarer å "snurre rundt" som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stjernekikker og en med et annet "avvikende" leie, med ett hasteks og et planlagt ks. Gynekolog forklarte meg at det hadde med formen på livmoren min å gjøre (hjerteformet).

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født to stjernekikkere selv. Vil tro at bekkenet er blitt formet litt etter fødslene.  Planlegger du å føde vaginalt igjen? Mine fødsler var veldig tøffe og vanskelige så for min del blir det ks neste gang, tør ikke å ta sjansen. Hvordan var dine fødsler da?:)

Anonymkode: 0365c...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke født stjernekikker selv, men en venninne hadde to stjernekikkere. De måtte begge forløses med hasteks fordi de ikke fikk dem ut med vakuum. Hun har fått beskjed om at hun må ha ks ved en evt tredjemann fordi de tror det er noe med bekkenet som gjør at barna ikke skrur seg riktig vei. I tillegg har hun trolig litt smalt bekken, siden barna har vært umulige å få ut. 

Men, de sier jo at andre og tredje fødsler gjerne går lettere, selv med avvikende leie. Jeg hadde setefødsel første gang og måtte ha tangforløsning, noe de mente trolig ikke ville være nødvendig ved en evt ny setefødsel (nr to kom riktig vei, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare min første som var det. Igangsatt og relativt rask fødsel(helt til det stoppet opp fordi han lå feil og stod fast)

De to andre kom i fykende fart og helt etter boka.

Anonymkode: 586fe...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er en stjernekikker? Har aldri hørt den benevnelsen på nyfødte

Anonymkode: 2189c...884

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager er en stjernekikker? Har aldri hørt den benevnelsen på nyfødte

Anonymkode: 2189c...884

Baby som fødes med ansiktet opp(ser opp til stjernene i det de kommer ut). Ofte litt vanskeligere fødsler dette.

Anonymkode: 586fe...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Havbris skrev:

En stjernekikker og en med et annet "avvikende" leie, med ett hasteks og et planlagt ks. Gynekolog forklarte meg at det hadde med formen på livmoren min å gjøre (hjerteformet).

Ja, det høres jo sannsynlig ut. Hvordan sjekker man formen på livmor? Ultralyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Strawberrygirl skrev:

Ja, det høres jo sannsynlig ut. Hvordan sjekker man formen på livmor? Ultralyd? 

Ja - ultralyd i forbindelse med innsetting av spiral. Jeg var ikke klar over at det var formen på livmoren som innvirket på leiet til barna mine. Stjernekikker og tverrligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første var vanlig, andre var stjernekikker, kom ut veldig fort, så mulig hu ikke rakk å snu seg? Tredje var vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Født to stjernekikkere selv. Vil tro at bekkenet er blitt formet litt etter fødslene.  Planlegger du å føde vaginalt igjen? Mine fødsler var veldig tøffe og vanskelige så for min del blir det ks neste gang, tør ikke å ta sjansen. Hvordan var dine fødsler da?:)

Anonymkode: 0365c...b79

Ja, vil jo helst føde vaginalt. Andremann kom ikke helt som stjernekikker, men i halvt liksom 😝 satt fast med skuldrene, men jordmora klarte heldigvis å lirke løs skuldra med hjelp av en hjelpende hånd. Slapp andre hjelpemidler. Kjenner jeg er litt bekymret for hvordan neste kommer. Tatt det opp med jordmor, men hu avfeide det bare 😕 skal på oul snart, så tenkte å ta det opp der! Syns jo det er greit å få snakket om det, og eventuelt høre om måter jeg selv kan hjelpe til på osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første var stjernekikker, andre ikke. Måtte søren meg knipe i over en time med pressrier fordi hun satt fast. Født med kul, mildt sagt. Andremann, bokstavelig talt, gled ut, på fem minutter etter ankomst sykehuset.

Anonymkode: bbba6...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første var stjernekikker. Fikk beskjed om at det var usannsynlig ved neste, men at det viser seg at noen (få?) har en fysisk form på livmor/bekken som gir økt sannsynlighet for stjernekikker. Som flere her har nevnt.

Pannefødsel er for øvrig et bedre ord - det brukte jm her.

Mine nr 2 og 3 var vanlige, fine fødsler.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter to i normalleie så fødte jeg en stjernekikker som nummer tre. Så her er det rene tilfeldigheter som avgjorde leiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Havbris skrev:

Ja - ultralyd i forbindelse med innsetting av spiral. Jeg var ikke klar over at det var formen på livmoren som innvirket på leiet til barna mine. Stjernekikker og tverrligger.

Får de sjekket formen på livmor ved ul når man er gravid? Jeg tenker å sette inn spiral etter fødsel uansett, så kan jo be om å få sjekket formen for morroskyld 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ansiktsfødsel med nr 1, vanlig med nr 2 og sternekikkert med nr 3. Det er ikke helt det samme som ansiktsfødsel. Jeg frykter det er noe med anatomien min som gjør at de kom feil siden det skjedde 2 ganger... De sa på KK at det var 1 promille ca ansiktsfødsler. Følte meg som en kjendis da jeg fødre nr 1😜🙈 En vanlig fødsel som

nr 2 som kom ut rett vei var enkelt som bare det i forhold til de 2 andre fødslene. Nå venter jeg nr 4 om 2,5 uke og håper i det lengste på en vanlig fødsel, men er litt redd for nok et barn som legger seg feil vei😳

Anonymkode: caf44...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Strawberrygirl skrev:

Får de sjekket formen på livmor ved ul når man er gravid? Jeg tenker å sette inn spiral etter fødsel uansett, så kan jo be om å få sjekket formen for morroskyld 😊

Vet ikke om de kan sjekke det under graviditet - men iallefall etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...