Gå til innhold

Nabo har tatt seg inn på loft, og ødelagt ting.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør på vegne av en venn, da jebikke har så peiling på dette. :)

Kort fortalt; venninna mi leier leilighet i et hus hvor det er flere leiligheter. Den ene naboen der, har pusset opp sitt loft. I denne prosessen, har han tatt seg inn i hennes loft (som er to forskjellige loft), for å ha en plass å kappe plank... 

Det sier seg vel selv at det ikke ser ut der oppe nå.. Det er finkornet støv overalt, over alle tingene til venninnen min, og i flere av eskene/boksene (plastbokser med lokk) har det kommet fint støv i, og flere av tingene er så og si ødelagt. Det er verdier for flere tusen, og det er såpass støvet ned, at hun ikke aner hvordan det skal være mulig å få vasket vekk alt dette, da der er veldig fint støv, som har lagt seg overalt, inni, utenpå osv. 

Hvilke rettigheter har hun her? Hun har lite lyst til å kjøpe nye ting pga dette, og det er vel ikke hennes jobb å rense dette, mtp omstendighetene? Han eier sin leilighet, hvis det har noe å si. 

I tillegg bruker den nevnte naboen felles vaskerom som oppbevaring/skittentøysrom. Klær og ting ligger strødd, og dette er selvfølgelig veldig sjenerende for min venninne. Er det noe hun kan gjøre med dette? 

Anonymkode: 63efe...763

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig frekt!

Naboen har begått innbrudd og ødelagt hennes ting. Han må først og fremst bli konfrontert og få en mulighet til å erstatte ødelagte ting. Hvis han nekter, kan hun si at forsikringen hennes krever at hun må anmelde forholdet for at de skal vurdere skadene etter innbruddet.  

Hun bør jo da først sjekke med forsikringsselskapet sitt om de dekker skader ved innbrudd. Hun trenger ikke fortelle at det er naboen før hun får vite om de dekker skader. For at de skal dekke, må hun sannsynligvis anmelde forholdet, så det er ingen tom trussel. Hvis politiet ikke har kapasitet til å etterforske og/eller at naboen nekter spiller ikke det noen rolle for forsikringens skyld. Hun må også sørge for å ta bilde av ødeleggelsene og evt den ødelagte låsen inn til loftet, samme hva hun ellers gjør med saken, og forsikringsselskapet har nok en takstperson som kan takstere skadene sånn noenlunde.

Det er mulig at utleier har et ansvar her, evt kan ta det på sin boligforsikring eller på annen måte erstatte hennes ødelagte eiendeler. 

Før hun tar kontakt med nabo/utleier/evt forsikringsselskap kan hun ta en kort prat med en advokat eller flere, så hun vet i hvilken ende hun skal begynne. Det finnes mange advokatkontor mm som tilbyr en halvtime eller times gratis rådgivning, og hun kan jo kontakte flere enn én hvis hun ikke får bra nok svar hos den første hun snakker med. 

Jeg har ikke tid til å google frem så mange, dere kan google "gratis advokathjelp" og lete etter fler, men i farten fant jeg denne saken med noen tips: http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/tilbyr-gratis-advokathjelp-til-alle/3422817820.html 

Anonymkode: 99591...36f

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips! 

Døren var vel aldri låst (tror jeg), men allikevel har han bare tatt seg inn uten hennes tillatelse, og brukt rommet som sagerom. Hun har snakket med huseier, alt han sa, var at han beklaget at han ikke hadde rukket å gi beskjed, og at hun hadde en bod hun kunne disponere nede. Etter mye om og men, sa han at noen av tingene sikkert kunne dekkes, om hun mente de var ødelagt. Og igjen, sa han at hun tross alt hadde en bod hun kunne disponere, og at han ikke hadde tid til å ta tak i saken akkurat nå. Siden har hun ikke hørt mer. 

Men det som har blitt gjort her, er vel ikke lov? Så hun har vel rett på å få dekket ALLE tingene som er ødelagt, ikke bare noen av de, på hans godvilje? 

Takker for link og tips til søk :)

Skrevet

Hun må ta en titt på forsikringspapirene sine, jeg mener de fleste dekker felles loft/bod opp til noen titalls tusen ihvertfall. Da riktignok tyveri, men kan ikke tro vandalisme skal stille seg annerledes hvis tingene faktisk er ødelagt.

Skrevet
57 minutes ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for tips! 

Døren var vel aldri låst (tror jeg), men allikevel har han bare tatt seg inn uten hennes tillatelse, og brukt rommet som sagerom. Hun har snakket med huseier, alt han sa, var at han beklaget at han ikke hadde rukket å gi beskjed, og at hun hadde en bod hun kunne disponere nede. Etter mye om og men, sa han at noen av tingene sikkert kunne dekkes, om hun mente de var ødelagt. Og igjen, sa han at hun tross alt hadde en bod hun kunne disponere, og at han ikke hadde tid til å ta tak i saken akkurat nå. Siden har hun ikke hørt mer. 

Men det som har blitt gjort her, er vel ikke lov? Så hun har vel rett på å få dekket ALLE tingene som er ødelagt, ikke bare noen av de, på hans godvilje? 

For meg høres det ut som det er huseier som har gjort en blemme her - han har ikke rukket å si ifra, ergo var han klar over at naboen skulle bruke loftet til sagrom/gitt tillatelse? Isåfall er det ingenting å gjøre annet enn å klage på huseieren, eventuelt gå til forliksrådet etc. Dersom sakene virkelig er ødelagt må du anmelde. 

Anonymkode: 608e5...808

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips! 

Så hvorfor står det ikke i leiekontrakten at hun bør bruke boden fremfor loftet? Litt av en etterpåklok huseier.

Anonymkode: 43c57...b81

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor står det ikke i leiekontrakten at hun bør bruke boden fremfor loftet? Litt av en etterpåklok huseier.

Anonymkode: 43c57...b81

Nei, det er vel litt dette hun stusser på også. På visningen ble til og med loftet vist frem, og at hun fritt kunne disponere det. Dette er en av de store grunnene til at hun valgte denne leiligheten, pga mye oppbevaringsplass. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg høres det ut som det er huseier som har gjort en blemme her - han har ikke rukket å si ifra, ergo var han klar over at naboen skulle bruke loftet til sagrom/gitt tillatelse? Isåfall er det ingenting å gjøre annet enn å klage på huseieren, eventuelt gå til forliksrådet etc. Dersom sakene virkelig er ødelagt må du anmelde. 

Anonymkode: 608e5...808

Han var klar over at det skulle pusses opp, og at det kunne bli mye støv, og dette hadde han ikke rukket å si i fra om. allikevel stusser jeg veldig på at eieren av den andre leiligheten brukte hennes loft som sagrom?? Hvorfor i all verden kunne han ikke bruke sitt eget loft, som han tross alt skulle pusse opp, som sagrom? Er vel nettopp pga alt støvet.. Så nå ser det helt jævlig ut hos venninnen min i stedet for, og nå er alle hennes ting fulle av fint støv i stedet for.. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Her skal din venninne gå til sin husvert og fortelle at hun kommer til å få skadene taksert og alt det hennes forsikringsselskap ikke dekker må husvert dekke. Han har gitt tillatelse til bruken av et rom uten å gi henne sjanse til å flytte tingene sine ut.

Og la det være helt klart: Hun leier en leilighet med loftsbod. Dersom denne av den ene eller den andre årsaken i en periode ikke er tilgjengelig for leietaker så medfører det forringelse av leieobjektet og ergo reduksjon i husleien. Så i tillegg til hennes ødelagte ting er nå loftsrommet ubrukelig for henne og inntil det er satt i stand igjen må husleien reduseres tilsvarende.

Det er viktig at din venninne forholder seg til sin husvert. Både husvert og nabo er noen klovner som trodde det var greit å forårsake støvskade i en bod full av ting. Husvert for å ikke ta seg bryet med å si fra og naboen fordi han må ha vært usedvanlig sløv når han setter i gang et arbeide som han ser vil påvirke en tredjeparts ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...