Gå til innhold

Ansvar for sikring av passasjerer i personbil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som kjører bil, og en annen  venninne som pleier å sitte på sammen med sin sønn som da sitter usikret. Dette barnet er så lite at det må bruke fempunktssele. Hun som kjører mener at hun ikke kan si nei når de spør om å sitte på, men jeg argumenterte med at om de blir stoppet er det hun som sitter med ansvaret for at passasjerene er riktig sikret. Syns det er utrolig dårlig å kjøre rundt med barn usikret, men siden hun ikke syns det prøvde jeg å poengtere med at hun kom til å sitte ansvarlig dersom de ble stoppet i kontroll. Hun sier hun ikke er det fordi moren er med og det er da er hun som får problemer. Hvem har rett her ift til loven?

Anonymkode: 4bd28...b0b

Skrevet

Sjåføren har ansvar for sikring av barn under 15 år.

Anonymkode: 58784...8f6

• Liker 5
Gjest Coolaid
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei venninne som kjører bil, og en annen  venninne som pleier å sitte på sammen med sin sønn som da sitter usikret. Dette barnet er så lite at det må bruke fempunktssele. Hun som kjører mener at hun ikke kan si nei når de spør om å sitte på, men jeg argumenterte med at om de blir stoppet er det hun som sitter med ansvaret for at passasjerene er riktig sikret. Syns det er utrolig dårlig å kjøre rundt med barn usikret, men siden hun ikke syns det prøvde jeg å poengtere med at hun kom til å sitte ansvarlig dersom de ble stoppet i kontroll. Hun sier hun ikke er det fordi moren er med og det er da er hun som får problemer. Hvem har rett her ift til loven?

Grunnregelen for all trafikk er å finne i Vegtrafikklovens § 3 som sier at «enhver skal opptre på en slik aktpågivende og varsom måte at det ikke kan oppstå fare eller skade». Å unnlate å sikre barn i bil, vil klart være i strid med denne bestemmelsen.

Fører av motorvognen er ansvarlig for at passasjerer under 15 år bruker bilbelte i.h.t. reglene over. Ved brudd på disse vil føreren kunne bli ilagt gebyr. Passasjer som har fylt 15 år, er selv ansvarlig for riktig bruk og kan bli ilagt gebyr ved overtredelse.

Skrevet

Takk for svar! Da var det som jeg trodde! Kjører ikke selv, så var litt usikker. 

Skrevet

Det er vel sjåføren som egwntlig står ansvarlig da?    

Anonymkode: 6da3b...e52

Skrevet

Sjåføren står ansvarlig for sikring av barn under 15.

Anonymkode: 85ff5...110

Skrevet

Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn:
§ 3 (2): Fører av motorvogn er ansvarlig for at passasjerer under 15 år bruker påbudt verneutstyr, og kan straffeforfølges, jf. forskrift 29. juni 1990 nr. 492 om forenklet forelegg i vegtrafikksaker, når slike passasjerer er usikret.

Skrevet

Venninna som sitter på får kjøpe et sete med fempunktssele. Om hun ofte sitter på med sitt barn er det overhodet ikke urimelig å forvente at hun dekker kostnaden til dette. Det koster tross alt en del mindre enn å investere i egen bil eller inngå i et bilkollektiv. Dersom hun forventer å sitte på uten at barnet sikring så er det uforsvarlig av henne, og hun setter den kjørende venninna si i en vanskelig situasjon dersom det skulle skje noe og barnet blir skadet. 

Anonymkode: 5f88c...dda

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninna som sitter på får kjøpe et sete med fempunktssele. Om hun ofte sitter på med sitt barn er det overhodet ikke urimelig å forvente at hun dekker kostnaden til dette. Det koster tross alt en del mindre enn å investere i egen bil eller inngå i et bilkollektiv. Dersom hun forventer å sitte på uten at barnet sikring så er det uforsvarlig av henne, og hun setter den kjørende venninna si i en vanskelig situasjon dersom det skulle skje noe og barnet blir skadet. 

Enig!

Det viktigste i en slik diskusjon er hva som kan skje i en kollisjon, ikke hvem som får en eventuell bot i en kontroll. Av hensyn til barnets sikkerhet ville jeg, uavhengig av ansvar, nektet å kjøre et barn usikret.

Anonymkode: fb500...23b

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig!

Det viktigste i en slik diskusjon er hva som kan skje i en kollisjon, ikke hvem som får en eventuell bot i en kontroll. Av hensyn til barnets sikkerhet ville jeg, uavhengig av ansvar, nektet å kjøre et barn usikret.

Anonymkode: fb500...23b

Er helt enig! Det er det jeg er opptatt av, om hun får bot bryr jeg meg lite om. Men hun mener at vi "skal bare" hit og dit, korte avstander. Hun kjører sent, bla bla bla. Hun ler av meg når jeg snakker om sikkerheten. Så da prøvde jeg heller å "skremme" med bot, men da lo hun også, fordi det er jo ikke hun som får problemer men moren til barnet. Noe jeg var sikker på var feil. Egentlig spiller det ingen rolle, begge skulle ha fått det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...