Gå til innhold

Trenger et lite lån fra banken - hvoran gjøre rente/nedbetaling mest mulig gunstig? Bake inn i boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi trenger å ta opp et nokså lite lån i banken (kanskje 50-60 000) som er til reparasjon på bil, konfirmasjon og noe mindre fiksing i bolig.

Lurer på hva som er beste måte å ta et slikt lån på? ALtså- hva vil bli minst kostbart for oss ift nedbetaling? Mener å ha hørt at folk låner og så baker summen inn i boliglånet? Sånn sett vil vel rente og nedbetaling bli gunstig, iaf ift forbrukslån osv. Har også hørt bregreper som ramm- og fleksilån. 

Vil veldig gjerne ha gode innspill fra de som kan litt om dette! :)

Anonymkode: ac88b...dcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk med banken om vilkårene for å utvide huslånet. 

Hva dere skal med pengene har de ikke noe med. Men det er lettere om man antyder oppussing eller noe. 

Har gjort det flere ganger. Så lenge man har betalt lånet trofast og har sikkerhet nok er det ikke noe problem. 

Skrevet
8 minutter siden, stan skrev:

Har gjort det flere ganger. 

Er det ikke bedre å lage seg en buffer da for å unngå "evig" boliglån pga. stadig nye uttak?

Anonymkode: 26b67...9bc

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bedre å lage seg en buffer da for å unngå "evig" boliglån pga. stadig nye uttak?

Anonymkode: 26b67...9bc

Joda, det er mye bedre. Men det er dyrt å være fattig. 

Det har vært situasjoner hvor bufferet allerede var tømt og bilen ikke tok hensyn til dette. 

Tror det er tre ganger på 30 år jeg har gjort det. En gang i forbindelse med en oppussing som kostet mye mer enn planlagt, for å få penger til å leve av rett og slett. 

To ganger for å finansiere kjøp av bil. 

Nå har jeg mer enn nok buffer, nok til å kjøpe en bil uten å røre lånet. 

Skrevet

Det er banken din som kan noe om dette. 
Det er ulike renter og vilkår i de ulike bankene, og etter hvilken type kunde man er. 
For meg var det absolutt mest gunstig øke boliglånet, men om du har 3% rente på boliglån og kan få flexilån til 2,5% vil det lønne seg, men må også ta med i betraktning at de fleste banker tar etableringsgebyr for å opprette fleksilån og andre lån, og også gebyrer for refinansiering av huslån. Jeg hadde et relativt nytt boliglån, og rådgiver tipset meg om å øke litt mer på ønsket lånebeløp, siden jeg hadde noen framtidige oppussingsplaner og en ny refinansiering ville bli dyrere enn å ta en større med en gang og sette på sparekonto. 

Anonymkode: 1ad2f...406

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger å ta opp et nokså lite lån i banken (kanskje 50-60 000) som er til reparasjon på bil, konfirmasjon og noe mindre fiksing i bolig.

Lurer på hva som er beste måte å ta et slikt lån på? ALtså- hva vil bli minst kostbart for oss ift nedbetaling? Mener å ha hørt at folk låner og så baker summen inn i boliglånet? Sånn sett vil vel rente og nedbetaling bli gunstig, iaf ift forbrukslån osv. Har også hørt bregreper som ramm- og fleksilån. 

Vil veldig gjerne ha gode innspill fra de som kan litt om dette! :)

Ikke sikkert det blir billigst å ta den "billige løsningen" ved å bake inn lånet inn i huslånet.

Har du f eks 20 år igjen i nedbetalingstid vil de 60000 legge seg på toppen og forrente seg over 20 år. 

Dersom alternativet er et lån over f eks 3 år så det totalt sett være fordelaktig å ta dette selv om renten er høyere.

Sjekk med banken din.

Skrevet
3 minutter siden, Illuminatum skrev:

Ikke sikkert det blir billigst å ta den "billige løsningen" ved å bake inn lånet inn i huslånet.

Har du f eks 20 år igjen i nedbetalingstid vil de 60000 legge seg på toppen og forrente seg over 20 år. 

Dersom alternativet er et lån over f eks 3 år så det totalt sett være fordelaktig å ta dette selv om renten er høyere.

Sjekk med banken din.

Man betaler jo selvfølgelig ned det ekstra lånet like fort som om man hadde tatt et dyrere lån selv om man baker det inn i boliglånet og da blir det jo billigere.

Skrevet
3 timer siden, Illuminatum skrev:

Sjekk med banken din.

Det er jo riktig. Men om du betaler inn like mye ekstra på et utvidet boliglån som feks et kortsiktig billån ville koste i måneden, så er det absolutt rimeligere å utvide huslånet. 

En annen ting er om det er viktigere å ha litt mer å rutte med nå, eller om noen år. Det gjelder å finne den rette balansen. 

Skrevet

Takk for svarene, dere!! :)

Banken min tilbyr noe som heter boligkreditt, som blir som en utvidelse av boliglånet. Jeg går nok for dette... 

Har snakket med folk også og skjønt at det ikke er nødvendig å opplyse banken om at pengene skal gå til oppussing eller annet boligrelatert (som noen her også sa), som jeg også lurte på.

:) ts

Skrevet
19 timer siden, asterix skrev:

Man betaler jo selvfølgelig ned det ekstra lånet like fort som om man hadde tatt et dyrere lån selv om man baker det inn i boliglånet og da blir det jo billigere.

Alle fornuftige person gjør selvfølgelig dette, men tror du ville blitt overrasket over hvor mange som ikke betaler ekstra.

Anonymkode: e6c94...e52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...