Gå til innhold

Hva kan skje når man er sykemeldt i ung alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått meg en psykisk knekk og er sykemeldt fra jobb. Jeg klarer imidlertid ikke å slappe av da jeg er redd for hva kan skje videre. Jeg er kun 30 år, og har et langt arbeidsliv igjen. Vil sykemeldingen påvirke pensjonen? Vil min neste arbeidsgiver vite at jeg var sykemeldt? Er det noe mer jeg må tenke på under sykemeldingen? 

Anonymkode: 39a52...293

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal tenke på å bli frisk og ingenting annet når du er sykemeldt. Du bekymrer deg syk(ere) med unødvendige tanker og bekymringer. 

Anonymkode: 2beee...aff

• Liker 4
Skrevet

Sykmeldingen din vil ikke påvirke pensjonen din med mindre du er sykmeldt så lenge at du ender opp på AAP og får redusert inntekten din. Nåværende arbeidsgiver har taushetsplikt vedr. sykmeldingen din, men hvis du for eksempel bruker din nåværende sjef som referanse når du søker jobb vil jo vedkommende selvfølgelig kunne finne på å fortelle om det likevel hvis han eller hun mener at det er av betydning. Alt i alt ville jeg ikke ha bekymret meg så mye. Det er ikke uvanlig å være sykmeldt en periode og jo fortere du blir frisk jo bedre for alle parter. God bedring! :)

Skrevet

Takk for svar :)

Da prøver jeg å legge bekymringene bort. Er bare så redd for å ødelegge for meg selv senere i livet og angre på at jeg ikke bare holdt ut. Men som dere sier er det viktigste å bli frisk.

Anonymkode: 39a52...293

Skrevet

Offa, jeg skjønner bekymringene dine. Og det er slike tanker som foregår i ett hode som ikke er helt som det skal (høres feil ut, men jeg har vært der og jeg syns det var en ok måte å si det på). Når jeg er stresset, sliten og ting ikke er som det skal i topplokket, i den perioden FØR man klarer å la kroppen hvile, da er det som om hodet leter etter ting å stresse over. Finnes det en logisk løsning på en ting, faen heller, da leter man etter neste. Som om den er avhengig av stress-hormonet eller noe. Jeg snakket om det, med noen jeg kunne stole på. Snakket og snakket og snakket. Og skrev ned, snakket litt til og grein. Jeg var bekymret for alt. "Herregud, hva hvis jeg orker å gå en tur i byen og møter noen fra jobb, HVA VIL DE TRO?" Svar: Ingenting, de blir sikkert bare glad for å se deg og håper du har det ok, og har mer enn nok med seg selv. "Herregud, HVA hvis jeg ikke blir frisk i løpet av .... ?" Svar: Ok, da trenger jeg litt mer tid enn jeg trodde, men nå kjenner jeg meg selv litt bedre og kanskje klarer å se tegnene en annen gang. Så jeg skjønner, og jeg anbefaler faktisk å prøve mindfulness for å slippe de bekymringene du går å ruger på.

Så klart du har ett lang arbeidsliv igjen, men da er det viktig å bli frisk nå. Det er viktig til å sette seg selv først, og det er så BRA at du har begynt! Lykke til med helsa!

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er at du ikke blir gående for lenge i sykemelding og gjør de tiltakene du kan for å bli fortere frisk. God bedring :hug:

Anonymkode: 1229d...6ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...