Gå til innhold

Mitt liv som uføretrygdet.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har utbetalt ca 16200,-

Eier eget hus, har fått en del tilskudd til oppussing (gjort av polakker) sparte en del der som jeg brukte til usa tur i 3 mnd.

Er så heldig at jeg får dekket vaskehjelp 4 ganger pr mnd.

Får også dekket noen som tar seg av hagen. 😊. 

Fikk nye hvitevarer i dag, oppvaskmaskin, vaskemaskinen, induksjon komfyr og kombiskap.  Fikk dette dekket av nav pga har angst for at eldre ting kan begynne å brenne.

Men kunne tenke meg litt mere utbetalt 😊

Anonymkode: 066be...97d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

vaskemaskinen, induksjon komfyr

Der avslørte du deg selv. :fnise:

Anonymkode: 68077...1eb

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der avslørte du deg selv. :fnise:

Var han på elkjop som sa jeg måtte ha induksjon, vet ikke helt hva det er for å være helt ærlig 😊

Skrevet

Kødder du....!!!
Jeg har brukte hvitevarer fra steinalderen og ovnen min fungerer ikke engang... Ikke kjøpt klær på flere år, ikke ferie, ingenting..
Blir provosert.

Anonymkode: 6079c...b4b

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kødder du....!!!
Jeg har brukte hvitevarer fra steinalderen og ovnen min fungerer ikke engang... Ikke kjøpt klær på flere år, ikke ferie, ingenting..
Blir provosert.

Anonymkode: 6079c...b4b

Tror du finner gratis komfyr på finn 😊

Gjest supernova_87
Skrevet

Er dette skrevet for å provosere? For å sverte uføre? For at andre skal komme rekende med "fy faen hva gjorde du i USA?" og lignende? For at man skal tro det er veldig gjevt å ha uføretrygd? 

Eller tenkte du vi her inne skulle hjelpe deg med å få mer utbetalt? Hva skal vi svare deg på? 

Var polakkene svart arbeid? Bra du klarer deg økonomisk og finner glede i hverdagen, men å kjøpe svart arbeid er ikke greit. 

Skrevet

Ville bare fortelle litt om hvordan det er å være uføretrygdet, beklager så mye vis jeg har provosert noen var ikke det som var meningen. Beklager 😺

Skrevet

Og sånn før mod sletter mitt innlegg som "spekulasjon", sorry, men NAV betaler ikke ut penger til hvitevarer med mindre det er snakk om å flytte inn et sted der det ikke finnes noen fra før og det er eneste mulighet. Det skjer, som når en uteligger får en ny start i livet. Eller når noen har sittet lenge inne og kommer ut og, forsåvidt også, trenger en ny start på livet.

Men har du eget hus får du ikke støtte til hvitevarer. Vaskehjelp er mulig å få gjennom kommunen, hvis du sliter med å holde rent selv. Men da må du betale for det. Gartner derimot? Nope. Det må du fint ordne med selv.

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og sånn før mod sletter mitt innlegg som "spekulasjon", sorry, men NAV betaler ikke ut penger til hvitevarer med mindre det er snakk om å flytte inn et sted der det ikke finnes noen fra før og det er eneste mulighet. Det skjer, som når en uteligger får en ny start i livet. Eller når noen har sittet lenge inne og kommer ut og, forsåvidt også, trenger en ny start på livet.

Men har du eget hus får du ikke støtte til hvitevarer. Vaskehjelp er mulig å få gjennom kommunen, hvis du sliter med å holde rent selv. Men da må du betale for det. Gartner derimot? Nope. Det må du fint ordne med selv.

Jeg fikk nye hvitevarer pga kraftig angst på brann fare av elektriske apparater. Kan ikke jobbe i hagen pga helsen. Grunn til at jeg får dekket hjelp i hagen og ikke må flytte er at dps begrunner overfor nav at jeg kan få kraftige psykisk problemer av og flytte fra der jeg føler meg trygg 😺

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og personangrep.

Kragebein, mod

Skrevet

Detter trur jeg ikke noe på. Gå og legg deg.

• Liker 10
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nye hvitevarer pga kraftig angst på brann fare av elektriske apparater. Kan ikke jobbe i hagen pga helsen. Grunn til at jeg får dekket hjelp i hagen og ikke må flytte er at dps begrunner overfor nav at jeg kan få kraftige psykisk problemer av og flytte fra der jeg føler meg trygg 😺

Pisspreik. Og du burde holde kjeft fremfor å lire av deg sånt piss fordi det finnes evneveike folk i dette landet som faktisk tror at uføre får det ene og det andre utover trygden sin og faktisk kan tro på dette oppgulpet.

Men sorry mac: Nav driter i at folk er redd for brann i faktisk gamle farlige utdaterte elektriske apparater og at man kanskje ikke har penger til å erstatte dem når de ryker eller boligen brant ned og akkurat om hagen blir til kratt er i allefall av null interesse da det ikke går ut over noens helse på noe nivå.

Anonymkode: ab8d1...a6f

• Liker 9
Skrevet

Jeg er rullestolbruker og da jeg flyttet for meg selv for første gang som ganske ung og under utdanning fikk jeg ikke dekket eller økonomisk hjelp til noe hvitevarer, verken ovn, kjøleskap, vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel. Jeg trodde iallfall vaskemaskin (og kanskje oppvaskmaskin) ville bli ansett som et hjelpemiddel da det er klin umulig å trekke med seg flere kilo med klesvask i vaskekjeller i en annen blokk i borettslaget eller ta det med til vaskeri, som gjerne var et alternativ for andre, unge fattige studenter. Men i.o.m. at slike ting er ansett som vanlige også for funksjonsfriske er det flere og flere ting som faller utenfor kategorien "hjelpemiddel".

At du skulle få dekket disse tingene p.g.a en veldig sær angst-tilstand har jeg liten tro på.

Anonymkode: a2d6c...274

• Liker 12
Skrevet

Åja, hele livet ditt dreier seg om hva du har altså? Merkelig.

Mitt liv som uføretrygdet består av intense smerter hele døgnet, hvorav jeg ligger låst i en spesialseng nesten hele døgnet, får hjelp til å lage mat og dusje 2 ganger i uka, bruker ipad ca 3 timer om dagen fra sengen og bruker gåstol til toalettet (er under 30 år så det er jo "gøy"..) Ut i stuen kommer jeg meg kanskje en gang i uken og da ser jeg tv, noen ganger blir jeg liggende på sofaen til hjemmehjelpen min kommer igjen fordi jeg ikke greier å komme meg inn igjen på soverommet. Ute av huset eller med venner og familie skjer toppen to ganger i året, og klær har jeg ikke hatt råd til å kjøpe på 10 år, de klærne jeg har har jeg arvet. Jeg lever kun på makaroni og kjøttdeig, ris og first price kylling, potetmos og first price karbonader, for noe vanlig næringsrik mat har jeg ikke råd til. Stuebordet mitt falt jeg over en gang for over 2 år siden og har teipet igjen hullet med en papp plate og lagt duk over, for har ikke råd til nytt bord, ikke helse heller til å få dratt ut å kjøpt et for den saks skyld.

Julegaver til familien min (4 stykker) har jeg ikke fått kjøpt på 4 år nå, og det er så skammelig at jeg ikke engang ringer hjem til jul lenger.

Men jeg har en god del permer med sykehusdokuementer, masse kjøkkenbestikk, en komfyr fra finn.no til 400 kr som lever på 9 året, lampe i taket og et par fuktigshetskremer og baderomsprodukter, om det egentlig var de tingene man eier og har som var meningen med tråden.

Anonymkode: a404e...a11

• Liker 9
Skrevet

Ja og 170.000 i gjeld, som jeg har brukt på behandlinger  , medisiner og rehabiliteringsklinikker, da.

Ikke noe nav støtte til det (kun rehabliteringsklinikker uten tilbud for min problematikk der)

vil bli umulig å nedbetale, da jeg står igjen med kanskje 200 kr i mnd etter bo, leve og medisin utgifter om jeg er heldig, i gjennomsnitt ingenting.

Anonymkode: a404e...a11

• Liker 3
Skrevet

Har utbetalt ca 16200,-

Eier eget hus, har fått en del tilskudd til oppussing (gjort av polakker) sparte en del der som jeg brukte til usa tur i 3 mnd.

Fikk nye hvitevarer i dag, oppvaskmaskin, vaskemaskinen, induksjon komfyr og kombiskap.  Fikk dette dekket av nav pga har angst for at eldre ting kan begynne å brenne.

Du er sikker på at ikke angsten din kan gjøre at du får mer utbetalt også? Angst for å ha mindre enn 500 000 på sparekonto? Angst for å la regninger vente til forfall? Inkassoangst? Angst for first price etc, så du alltid må kjøpe merkevarer? Angst for lokalbutikken, så du må få varene levert hjem? Hva med angst for manglende nettforbindelse? Du trenger minst tre abonnementer så du har i alle fall ett i bakhånd, og det er jo dyrt. Angst for rustfritt stål og plast, så du bare kan ha bestikk i sølv? Alt dette koster jo penger, penger som vi andre ikke trenger å bruke fordi vi er så heldige å ikke være rammet av den altoppslukende angsten. Angsten som gjør at du ikke kan flytte til en mindre bolig, uten at den hindrer deg i å reise til USA i tre måneder. 

• Liker 7
Skrevet

Har utbetalt ca 16200,-

Ok, takk for informasjonen.  Lurte du på noe??

• Liker 2
Skrevet

Tatt i betraktning at 40 000kr måneden er snittlønnen i Norge og at fattigdomsgrensen er 196 000 kr så skjønner jeg ikke helt hvordan noen vil misunne den inntekten i tillegg til at vedkommende er for syk for arbeid? 

Det er ingen dans på roser å være syk og inntekten TS viser til er ikke allverden særs ikke om man er godt voksen. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, WubWub skrev:

Tatt i betraktning at 40 000kr måneden er snittlønnen i Norge og at fattigdomsgrensen er 196 000 kr så skjønner jeg ikke helt hvordan noen vil misunne den inntekten i tillegg til at vedkommende er for syk for arbeid? 

Det er ingen dans på roser å være syk og inntekten TS viser til er ikke allverden særs ikke om man er godt voksen. 

Og til tross for det er det ikke inntekten, men sykdommen som ligger til grunn, som plager meg mest ved å være uføretrygdet. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, SiMa skrev:

Og til tross for det er det ikke inntekten, men sykdommen som ligger til grunn, som plager meg mest ved å være uføretrygdet. 

Ser den. Å være så syk at man ikke har mulighet til å delta i yrkeslivet er ikke akkurat noe og trakte etter. 

Det sies at yrke er endel av ens identitet, de som ikke har et yrke kjenner godt på dette hver gang de blir spurt "ja hva driver du med da?" - alle er inneforstått med at det betyr "hva jobber du med?". Grunnet stigmatisering rundt syke så er det mange som kvier seg for å svare at de er ufør. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...