Gå til innhold

Viktig å huske på ved flytting? (Lister ønskes!)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi er i gang med å selge leiligheten vår, så det er bare et spørsmål om tid før vi flytter. Har i den forbindelse tenkt at det sikkert er smart å ha en huskeliste over alt man må gjøre når man flytter.

Har hittil bare skrevet opp at vi må sende adresseendring til:

-posten

-folkeregisteret

-alle firmaer og etater man får regninger fra :tunge1:

-familie & venner

-arbeidsplassene våre

(-evt. bokklubber, filmklubber & div. abbonement)

Så har oversikt over hvem vi skal sende adresseendring til, tror jeg. Men hva med alt det andre? Tips til hvor man får tak i fine flytte-esker, hvordan det er smart å pakke, hva som bør pakkes først og til slutt og sånne ting?

Har aldri tidligere hatt så mange ting og møbler å flytte på... :ler:

Og så lurer jeg på hvordan man best mulig kommer inn i et nytt nabolag. Do and dont`s, så og si. Noen med tips/erfaringer?

Liker å være tidlig ute, og forberedt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er å kaste mest mulig/gi bort til loppemarked etc...

Ikke pakk tunge ting i store esker, det blir fort tungt!

Vi har en drøss med plastikkesker med lokk under senga, øverst i klesskap og på boden. Disse er til vanlig fyllt med turklær/sengetøy/sesongklær etc. Når vi flyttet hit tømte jeg disse og hadde klærne i kofferter/store bager. Plastikkeskene er kjempefine å pakke glass/service i. Blir ikke for tungt å bære + at eskene beskytter bra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noen som jobber i butikk eller har en nærbutikk, så hør om de kan ta vare på 10-15 av de største eskene som de får matvarer i.

Husk å merke alle esker med hva som er i dem. Pakk gjerne et par esker med ting du vet dere kommer til å få bruk for med én gang. Veldig kjipt når du skal ha rene klær om morgenen, og må gå igjennom ti esker med klær for å finne alt du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15? neida, du trenger alle de banankassen du kan få ta i. Vi brukte mer enn 40 da vi flyttet.

Det som er supert med banankasser er at de er solide og selv om du fyller dem med bøker og servise, så kan de bæres. Bruk esker til ting.

Til klær kjøpte vi sånne digre rutete klesoppbevaringsposer. Vi kjøpte i Storgaten i oslo, i koffertsjappa der til 45,- stk. Helt supert og kan brukes igjen og igjen og til oppbevaring av sommertøy/vintertøy/sengetøy etc.

Vær oppmerksom på avfarging bare.

Begynn tidlig. Du har mer enn du tror og ting tar lenger tid enn du tror. Kast det du kan og må du flytte med deg ting som skal til fretex fx - så husk at i hvert fall på Østlandet er det to ukers venting på dem. Så vi levde med dobbelt sett møbler og kom ikke i gang med utpakkingen før de hadde vært der.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har begynt å pakke allerede så gå igjennom alle skuffer og skap, rydd og kast alt du ikke skal ha med det. Så når dagen kommer når du må begynne å pakke så er det ikke noe å lure på - det som er der skal pakkes. Om du har kjeller- eller loftboder er det lurt å ta det også på forhånd.

Dette gjorde jeg sist jeg flyttet og syns det var veldig praktisk da jeg kom til selve pakkingen.

Banankasser er bra. Hør litt rundt på butikkene rundt deg. De har helt sikkert noe stående som du kan få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at banankasser er beste flytte-eskene; hendig størrelse og godt grep. Til klær funker svarte søppelsekker veldig bra. Og merking på søppelsekkene er også greit å huske på.

Og som nevnt tidligere - begynn å sorter det du har tenkt å ha med deg - resten gies bort til Frelsesarmèen, annonseres for salg eller kastes. Og sorteringen tar gjerne laaang tid.

Ikke begynn utvaskingen som av feks vinduer før dere har flyttet ut helt, blir mye skitt av en flytting.

Skal dere flytte på egen hånd så prøv å få tak i gamle pledd/tepper som kan brukes for å skåne møblene litt under transport. Også greit med hansker ved løfting av ting med harde kanter som feks oppvaskmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynn å pakke ned de tingene dere ikke har brukt for nå.

Pyntegjendstander, bøker, endel kjøkken ting.Og merk eskene med hva og til hvilket rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker alltid klær og tekstiler i svarte søppelposer, jeg.

Pass på at du ikke pakker fulle esker med bøker, det blir så tungt å bære. Pakk heller noen bøker i bunnen av esken, og så litt lettere ting på toppen.

Merk eskene godt, så er det lettere å finne fram igjen. Og som noen sa før meg her - lag en sånn "overlevelseseske" som dere kan åpne med en gang dere kommer fram: en kjele, noen krus, pappglass og det dere måtte trenge for å lage litt mat eller noe den første kvelden.

.. det er bare å begynne pakkingen tidlig, for det er ikke tvil om at du har mer enn du tror!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det aller viktigste: Ikke få influensa uka før flyttinga, slik at du ikke får gjort noen forberedelser, og bare må sitte snufsende å se på at flyttehjelperne avdekker de mest horrible hybelkaniner mens de pakker sammen tingene dine på mest mulig tilfeldig måte........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxbo selger glimrende flytteesker til en rimelig penge i ti-pakninger. Lettere å stable eskene når de er i samme størrelse. Kjøp heller de små enn de store, det er lett for at eskene blir for tunge.

Merk esker med rom, innhold og evnt pil opp (hvis det er viktig at de ikke blir satt på siden eller på hodet). Klær bruker jeg bare søppelsekker til. Spar på aviser som kan brukes til å pakke glass mm.

Husk tape (til eskene)! En rull går fort, kjøp gjerne to.

Husk sånn skjema man sender til strømleverandør! Printes ut fra hjemmesidene deres.

Ikke pakk ned alt sengetøy - bruk det heller til å beskytte møbler under transporten (hvis dere flytter selv).

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15? neida' date=' du trenger alle de banankassen du kan få ta i. Vi brukte mer enn 40 da vi flyttet.[/quote']

Vi driver å pakker ned nå, skal flytte i slutten av mnd. Kan skrive under på at man trenger MANGE banankasser - foreløpig har vi brukt 15 bare til bøker.... :sjokkert:

Uheldigvis er det rift om banankassene (i hvert fall her hvor vi bor), så man skal være heldig om man får tak i like mange som man trenger! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tok en runde til alle butikkene i nærheten et par kvelder i uken, vi. Det er et møysommelig arbeid. :roll: Faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Pakking:

- Bananesker er det beste til bøker. Sterke og passe størrelse

- Bruk skikkelige flyttesker med dobbel bunn, men ikke fyll dem for tunge. Kjøp evt to størrelser.

- Kjøp inn en bunke silkepapir og en rull bobleplast til å pakke ting i. Koster ikke all verden og gjør jobben enklere enn å pakke alt i avispapir. Fås kjøpt på Binders etc (som også selger flytteesker.

- Pakk en bag med det viktigste du trenger av klær, toalettsaker etc de første dagene.

- Pakk en eske med det viktigste av kjøkkenutstyr du trenger for å lage enkel mat

- Sørg for at verktøy osv som du trenger ifm utpakking er lett tilgjengelig

- Merk eskene godt! Både hva de inneholder og hvor de skal. Jeg tapet A4-ark i forskjellige farger på eskene, rødt for stue, gult for kjøkken osv.

Adresseendring:

- Lege

- Tannlege

- Optiker

- Bokklubber

- Folkeregisteret

- Forsikringsselskap

- Fagforening

- Bank

- Kredittkortselskap

- Telefonselskap, bredbåndsleverandør og mobilselskap

- Organisasjoner/klubber du er medlem i

- Posten

- Alle du får julekort fra

- NRK hvis du betaler lisens

- Aviser/blader du abonnerer på

Husk også å flytte selve telefonabonnement og avslutte strømabonnementet der du flytter fra. Bestill evt rørlegger om du trenger det for å få koblet fra oppvaskmaskin eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til alle som liker banankassene! Men Ikea selger også flyttekasser, og jeg har hørt at de er ok, selv om jeg ikke har testet dem selv. Kjøp inn bobleplast!

Til det du trenger de nærmeste dagene etter flyttingen (toalettsaker, klær,sko o.l), så kan du pakke en koffert. Som andre har skrevet er det vel lurt å pakke det du ikke skal bruke de siste dagene - f.eks de fleste cd'er, vinglass o.l, mye servise og bestikk, evt. pyntegjenstander. Det smarteste er i hvert fall å pakke først det du er redd for skal knuses! Etterhvert som jeg blir lei av å pakke har i hvert fall jeg en tendens til å bli mer slurvete... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg pakket glass etc i rene håndklær og sengetøy, før jeg la dem i esker. Veldig greit, ingenting knuste eller gnikket inntil hverandre. Ikke bruk avispapir, det setter fort merker. Irriterende å måtte vaske ALT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Begynn å samle kasser i god tid.

Når det gjelder adresseendring pleier jeg bare å melde fra til folkeregisteret og posten. Alt annet tar jeg etter hvert som det blir omadressert av posten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tips, alle sammen! :)

Tror kanskje det nærmer seg nå, vi skal by på et rekkehus i morra, håper vi får det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, alle sammen! :)

Tror kanskje det nærmer seg nå, vi skal by på et rekkehus i morra, håper vi får det!

Lykke til med budrunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...