Gå til innhold

Usikker på om jeg bør kontakte BV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes så mange lurer på om de skal kontakte barnevernet eller ikke, men nå lurer jeg på det samme selv! 

Vet om en som virker litt ukritisk til valg hun tar. Feks må barnet ofte passes (av flere ulike personer) ofte pga jobben hennes, jobber blant annet natt. Hun spør også på Facebook om noen kan passe barnet og virker som hun er glad uansett hvem (om de kjenner ungen eller ikke...). Synes ikke dette er helt bra, barnet bør jo ha noen faste rundt seg og man kan jo ikke stole på hvem som helst i disse dager. Hun legger også ut ting på sosiale medier om barnet som ikke alle bør vite. Personlige ting som sykdom, vansker osv. 

Hva ville dere gjort? 

Gutten er 3-4år. 

Anonymkode: d8379...29e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg om at barn ikke skal passes av hvem som helst og at det ikke er bra å dele for mye på sosiale medier. Mor burde også finne en bedre og fast løsning for da hun jobber kveld/natt. 

Men nei, jeg synes ikke dette er en barnevernsak.

Anonymkode: 48e6a...fab

• Liker 6
Skrevet

TS, jeg synes du skal sende en anonym bekymringsmelding. Stakkars gutt, det er virkelig ikke Ok å la ham være med så mange tilfeldige barnevakter! 😦😥

Anonymkode: c13ad...3c1

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes så mange lurer på om de skal kontakte barnevernet eller ikke, men nå lurer jeg på det samme selv! 

Vet om en som virker litt ukritisk til valg hun tar. Feks må barnet ofte passes (av flere ulike personer) ofte pga jobben hennes, jobber blant annet natt. Hun spør også på Facebook om noen kan passe barnet og virker som hun er glad uansett hvem (om de kjenner ungen eller ikke...). Synes ikke dette er helt bra, barnet bør jo ha noen faste rundt seg og man kan jo ikke stole på hvem som helst i disse dager. Hun legger også ut ting på sosiale medier om barnet som ikke alle bør vite. Personlige ting som sykdom, vansker osv. 

Hva ville dere gjort? 

Gutten er 3-4år. 

Du kan jo ringe Alarmtelefonen for barn og unge, da får du sikkert svar. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ringt mitt lokale barnevern og diskutert saken. Det virker som om moreh her kan ha nytte av litt veiledning. Synd for gutten at hun eksponerer ham på sosiale medier, men det jeg reagerer på er at hun spør etter barnevakt der. Man lar ikke hvem som helst passe ungene sine. Husker noen sa engang,  "du lar ikke folk du ikke ville lånt bort bilen din til passe ungene dine. For ungene er det mest dyrbare du har"  
En ting er det med overgrep og de farene der, noe helt annet er om vedkommene er egnet i det hele tatt. Man trenger ikke ha en dårlig hensikt for at ting skal gå fryktelig galt. For ikke å snakke om den påvirkningen dette har på barnet. Barne er små sårbare mennesker, som trenger trygge voksne rundt seg. Ikke vildt fremmede som har forbarnet seg over mor. Er du alene med barn, så må du enten finne  annen jobb, gå ned i stilling, bytte bort vaktene dine, samkjøre skift med samvær med bf eller finne noen som kan stille opp fast. Ikke spørre de 500+"nære" vennene dine på facebook....

Anonymkode: c24a1...08b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville dere gjort? 

Gutten er 3-4år. 

Det alene er ingen barnevernssak desverre. 

Anonymkode: d4465...a7b

Gjest NotNaomi
Skrevet

Dette er altså en aleneforsørger som jobber. For å tjene penger så hun og barnet klarer seg økonomisk. Hva om hun ikke har noen familie som kan stille opp? Hva om hun ikke kjenner SÅ mange? Det VIRKER som hun godtar "hvem som helst". Hva vet vi om det? Bare "virker sånn".

En mor som MÅ på jobb og som ikke har barnepass,så må en gjøre det beste ut av det. Så vidt jeg skjønner lever barnet i bedre velgående? Eller?

Hvis moren ikke jobbet,eller skrev at hun ikke kunne pga mangel på barnepass,så hadde nok pipa fått annen lyd. 

Damn if you do,damn if you dont.

Skrevet

Jeg syntes oppriktig synd på de barna som virkelig trenger hjelp fra barnevernet, etter at jeg ble medlem på Kvinneguiden og ser hvor mye tull som sikkert ringes inn der. Så mye tid som de må bruke på disse tullesakene, bare for at det skal henlegges. For dem som har vært vitne til grov omsorgssvikt er det et hån å se hva enkelte lurer på om de skal rapportere inn til barnevernet.

Jeg lurer oppriktig på hvor godt du kjenner denne personen og om du med 100% sikkerhet kan si at du vet at barnet blir passet på at folk barnet ikke kjenner eller ikke har møtt før?

Og om du mener at barnevernet skal inn i bildet fordi hun deler ting på sosiale medier, vel da tror jeg vi alle vet at det er et hav av mammabloggere som hadde mistet omsorgen for barna sine for lenge, lenge siden.

Du bør kanskje gå litt i deg selv og spørre om det ikke er du som trenger veiledning, når du faktisk lurer på om dette er en barnevernssak. Du kan starte med å lese deg opp på barn som har vært under grov omsorgssvikt.

Anonymkode: 3b1be...2bd

• Liker 3
Gjest Coolaid
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville dere gjort? 

Gutten er 3-4år. 

Å være en dårlig mor er ikke alltid en barnevernssak. Slik beskrevet her så er min mening at det ikke er det her. Du kan fint melde fra likevel, det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Det kan også være andre ting vi ikke ser. 

Skrevet (endret)

Kanskje du heller skal ta initiativet til å hjelpe denne moren litt - snakke med henne om det du tenker og kanskje tilby hjelp og råd - f.eks fortelle henne litt om nettvett etc. Vi aner jo ikke hvor godt du kjenner henne og om det er andre forhold som spiller inn her. Men slik du fremstiller det synes jeg ikke det er en barnevernsak.

Endret av Havbris
  • Liker 5
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville dere gjort? 

Jeg ville IKKE gjort noen ting her.

1 - Hun er ene forsørger

2 - Hun trenger vakt pga hennes JOBB... hun finner ikke barnevakt for at hun skal feste/drikke

3 - Det kan hende at hun ikke har slektninger rundt seg så spør om hjelp hos venner.

IKKE ØDELEGG EN FAMILIE

• Liker 4
Skrevet

Det er mange her på KG som spør om de bør kontakte Barnevernet. I 90 prosent av tilfellene svarer man ja på disse spørsmålene. Det er ikke slik at å ta barn ut av hjem skal være en hobby :)

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes oppriktig synd på de barna som virkelig trenger hjelp fra barnevernet, etter at jeg ble medlem på Kvinneguiden og ser hvor mye tull som sikkert ringes inn der. Så mye tid som de må bruke på disse tullesakene, bare for at det skal henlegges. For dem som har vært vitne til grov omsorgssvikt er det et hån å se hva enkelte lurer på om de skal rapportere inn til barnevernet.

Jeg lurer oppriktig på hvor godt du kjenner denne personen og om du med 100% sikkerhet kan si at du vet at barnet blir passet på at folk barnet ikke kjenner eller ikke har møtt før?

Og om du mener at barnevernet skal inn i bildet fordi hun deler ting på sosiale medier, vel da tror jeg vi alle vet at det er et hav av mammabloggere som hadde mistet omsorgen for barna sine for lenge, lenge siden.

Du bør kanskje gå litt i deg selv og spørre om det ikke er du som trenger veiledning, når du faktisk lurer på om dette er en barnevernssak. Du kan starte med å lese deg opp på barn som har vært under grov omsorgssvikt.

Anonymkode: 3b1be...2bd

Jepp, nok av foreldre som eksponerer barna sine så mye, at de ikke respekterer barnas rett til privatliv. Desverre er respekten for barn som individer, med individuelle rettigheter forsatt ikke i høysete for mange. Heller ikke foreldre. Hvis du eksponerer barna dine for mye, så synes jeg det er helt på sin plass med en korreks fra storsamfunnet. Om det kommer i form av veiledning fra barnevernet, så er det helt greit. Det dreier seg om å beskytte barna.

Kan desverre mye om grov omsorgsvikt, og kjenner flere barn som har vært utsatt for det.
Deriblant en jente der mor ofte eksponerte for mye på sosiale medier, og lot fremmede passe ungen for at hun skulle kunne jobbe.  Og utad var det ikke så mye annet å sette fingeren på, iallefall ikke for oss som ikke var nære venner. Etter en tur til tannlegen, ble ungen flyttet til bio. far og har fått det ganske fint. Det som kom frem i ettertid er helt hårreisende.
Så jeg synes ts skal ringe bv og snakke med dem om saken. Det kan hende mor bare trenger å bli gjort oppmerksom på at barnets psykiske helse blir påvirket av å bli plassert med fremmede stadig vekk. Og at barn har rett til privatliv.
Det kan hende det er mye annet grums der og barnet trenger mere hjelp.
Det kan hende ts har misforstått fullstendig og at de som får lov å passe ungen er noen barnet kjenner godt fra før. Det vet vi ikke, og da er det helt greit å ta en telefon bv og høre med de synes jeg.

Anonymkode: c24a1...08b

Skrevet

I så fall om du synes noe er feil eller at faktisk noe er galt. da bør du heller snakke til familien eller viss hun er en venninde prøv å forsiktig si at du synes måten hun gjør ting på ikke er rett. Du er klar over at BV da blir familien fullt overvåket. Barnevernet ønsker altid observere samspillet i familien. viss noen hadde forsøkt å hinte til at de vil "observere samspillet mellom mor å barn eller familien da hadde jeg evakurt familien min fort så faen ut av Norge.

Skrevet

Det er jo ingenting som tilsier at barnet lidet fordet! Herlighet som enkelte skal legge nesa si oppi ting og synse om andre.

Javel så har hun ofte barnepass. Hva med alle som har au pair da? Mens de jobber, reiser, er på spa og trening?

En venninde av meg er på byen 4 ganger i uka og har barnepass alle disse kveldene i tillegg til hele helger ofte. Det er såklart ikke optimalt, men det betyr ikke at barnet lider eller ikke kan være hos moren fordet. Selvom man ville gjort ting anderledes selv og syntes noens oppdragelse ikke er optimal, så skal man faktisk ikke gå ut fra at ungen har det som værst.

Og å legge seg opp i hva hun deler på sosiale medier viser heller ikke nødvendigvis dårlig omsorgsevne for barnet sitt. Dårlig bedømmingsevne over sosial intelligens absolutt, men noen bruker facebook som en slags dagbok og kanal for utløp for spontane følelser uten å tenke seg veldig godt om.

Det er faktisk ganske sykt hvordan enkelte lager seg formeninger om andre som ikke er alvorlige i det hele tatt, og lager en alvorlig forestilling og sak ut av det. En fjær blir til ti høns, tydeligvis.

Nei, du bør ikke kontakte barnevernet her.

Ikke rart at noen barn blir misbrukt seksuelt år etter år når barnevernet må bruke ressurser på fillesaker , og ikke-saker som dette her.

Anonymkode: ccf7b...165

• Liker 1
Skrevet

Og dette med at hun spør på facebook etter barnepass betyr ikke at hun godtar hvem som helst. Jeg spør ofte om hjelp til noe eller f eks om noen vil ta en øl på facebook, det betyr ikke at jeg hopper på tilbudet til hvem som helst, men krysser fingrene om at de jeg faktisk har som kandidater ser posten og melder seg.

Anonymkode: ccf7b...165

• Liker 2
Skrevet

Dust. At mor trenger barnepass for å få jobbet for å få forsørget seg og sitt barn er ganske langt i fra omsorgssvikt. 

Anonymkode: 1c3aa...351

• Liker 1
Skrevet
På 29.8.2017 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Hva ville dere gjort? 

Gutten er 3-4år. 

Hva er det med folk som tror barnevernet skal fungere som mellommann for å formidle kritikk. Synes jeg ser mer og mer av dette. 

Dette er ikke omsorgssvikt, men det er heller ikke bra. Ta en normal, gammeldags normal prat med damen og si hva du tenker og fortell hvordan dette kan påvirke barnet negativt. Enkelt og greit.

Anonymkode: 3c830...cfb

• Liker 1
Skrevet

Syns det er forferdelig med de som spør på f.b om noen vil passe barna. Det mener jeg oppriktig, slik gjør man ikke. 

Anonymkode: e3208...c87

Skrevet
18 timer siden, Coolaid skrev:

Å være en dårlig mor er ikke alltid en barnevernssak. Slik beskrevet her så er min mening at det ikke er det her. Du kan fint melde fra likevel, det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Det kan også være andre ting vi ikke ser. 

Og slik tankegang er grunnen til at barnevernet har så mye å gjøre, at de barna som virkelig trenger det ikke får nok hjelp og ressurser fra dem.

Anonymkode: 3c830...cfb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...