Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vil først "presentere" meg selv :) 

Jeg har allerede en bachelor innen helse og  jeg vurderer å ta meg en ny utdannelse. En stor grunn er arbeidstiden+ utbrenthet (jobber til sent på kvelden og lørdager). 

Vil gjerne ha en kontorjobb da jeg har innsett at det passer best for meg.

SÅ. Spørsmålet mitt er om noen her som er utdannet ingeniører eller innenfor IT og kan fortelle meg litt om sin hverdag/ besvare punktene jeg spør om som hvis dere kan :) 

• Utdanning (bachelor, master, fagbrev osv. Jeg vil og gjerne vite hvilken fordypning/ type utdanning du har som f.eks dataingeniør osv.):
  • Kjønn:
  • Lønn:
  • Arbeidstid:
  • Kan du styre dagen din litt selv (f.eks noe så enkelt som å gå til tannlegen midt på dagen uten å måtte si det til sjefen):
  • Blir det mye overtid på jobb?:
  • Tar du med deg jobben hjem fordi du ikke rekket å gjøre alt på jobb?:
  • Jobber du i helgene/ oppmøteplikt på jobb i helgene?:
  • Føler du at du blir sliten i hverdagen, eller er det kun noen tøffe perioder?
  • Trives du med jobben din?

Tusen takk for alle svar. Jeg regner med at det er full forståelse her da jeg må jeg tilbake på skolebenken og er livredd for å havne i samme rutine igjen som ikke passer meg heltlol2.gif

Skrevet

Utdanning: Fagbrev i IKT-servicefag

Kjønn: Kvinne

Lønn: Litt over 400 000

Arbeidstid: Kun dagtid

Kan du styre dagen din litt selv: Avtaler ting på forhånd, men så lenge kollegaen min er på jobb (som h*n skal være), så gjør det ingenting om jeg er borte en liten stund, men jeg skal være på jobb innenfor normal arbeidstid. 

Blir det mye overtid på jobb?: Så og si aldri.

Tar du med deg jobben hjem fordi du ikke rekket å gjøre alt på jobb?: Aldri. Jobben er på jobb.

Jobber du i helgene/ oppmøteplikt på jobb i helgene?: Nei, med mindre det skulle oppstå en spesiell situasjon.

Føler du at du blir sliten i hverdagen, eller er det kun noen tøffe perioder? Nei

Trives du med jobben din? Ja

--------

Jeg sitter på 1. linje support, men de som jobber med drift har arbeid opp til ørene.

Anonymkode: 5eef5...112

• Liker 2
Skrevet (endret)
  • Utdanning:
    Master/Sivilingeniør innen automatisering. Jobber som systemutvikler og vikarierer også litt som systemtester. 
  • Kjønn:
    Kvinne
  • Lønn:
    480 000 i året som startlønn (nyutdannet)
  • Arbeidstid:
    37,5 timer i uken (utenom lunsj, så 40timer ink. lunsj), med kjernetid mellom 9 og 15. Så man må være på jobb mellom 9 og 15, men ellers styrer vi i selv hvor lange dager man vil ha så lenge ukesummen blir 37,5. Har heller ingen form for inn- og utstempling, så man må selv passe på at man jobbe det man skal. 
  • Styre hverdangen selv:
    Vi kan ikke gå midt på dagen uten avtale med nærmeste leder. Om vi ikke er tilstedet mellom 9 og 15 skal dette være avtalt. Men det skal sies at han sier ja til alle rimelige forespørsler. Vi kan heller ikke avspasere i kjernetiden uten avtale. Skal du ha helt fri en dag må du ta ut en feriedag eller gjøre en avtale med leder for å jobbe inn tid (tror det er helst om man har en spesifikk grunn for å måtte ta fri, vanlig fri må taes som ferie). 
  • Overtid:
    Jeg jobber litt overtid, men blir spurt om jeg har anledning/lyst først og får selvsagt betalt. Siden vi ikke har mulighet til å spare opp timer utover en uke for å jobbe mye når man har mye å gjøre, så er bedriften klar over at det resulterer i mer overtid. 
  • Tar du med deg jobben hjem:
    Nei. Jobben min krever såpass stort teknisk oppsett og ulike tilkoblinger at det er ikke er alt for mye jeg får gjort med bare en laptop hjemme. I tillegg så sitter vi stort sett med 3 skjermer hver på jobb, så å skulle sitte å knote på en liten laptop ville ikke blitt veldig effektivt. 
  • Helgejobbing:
    Nei, aldri.
  • Sliten i hverdagen:
    Nei, ikke spesielt. Vi har frister å forholde oss til (opp mot kundene våre), så det kan bli slitsomt om vi fortsatt har en del å gjøre når fristen nærmer seg, men det vil alltid være kun for en periode. 
  • Trives du:
    Ja, veldig godt! Det har nok veldig mye med miljøet på jobb å gjøre. Vi har et fantastisk godt sosialt miljø på jobben. Jeg kom aldri særlig godt overens med folk da jeg hadde sommerjobber i ulike ingeniørbedrifter, men i utviklermiljøet har jeg virkelig funnet "mitt folk" :P hehe. 
Endret av Faith-
  • Liker 1
Skrevet
  • Utdanning (bachelor, master, fagbrev osv. Jeg vil og gjerne vite hvilken fordypning/ type utdanning du har som f.eks dataingeniør osv.):
  • Kjønn:
  • Lønn:
  • Arbeidstid:
  • Kan du styre dagen din litt selv (f.eks noe så enkelt som å gå til tannlegen midt på dagen uten å måtte si det til sjefen):

Anonymkode: 3da40...83f

Skrevet

Er Bachelor innenfor informatikk. Utvikling og drift.

Kjønn: M

Lønn: Ca 500K

Arbeidstid: På papiret 09-17, men som regel mye mer enn det. 

Ja, til en viss grad: Det er ingen som sjekker om jeg kommer kl. 08 eller 10, på den annen side er vi ganske få, så det er sjelden mulighet for avspasering. 

Ja, mye overtid. Alt fra 10 t overtid i uka, til 40 timer overtid i uka i lengre perioder. 

Man har alltid med seg jobben hjem når man har drifts- og utviklingsansvar. Det er et 24/7/365 ansvar. 

Ja, begynner å bli sliten etter flere år med å være "på" kontinuerlig. Man må være aktiv hele tiden, løse utfordringer og ufortsette ting som oppstår samtidig som man også har ansvar for å få på plass ny funksjonalitet. Det utfordrende er at man ikke har tid til  å hente seg inn igjen etter tøffe perioder, for også i feriene og fridagene må man steppe inn når noe skjer. Og det gjør det som regel. 

Det tar på over tid, og jeg orker nok ikke å ha slike jobber livet ut. 

Jeg syntes det var gøy de første årene der man lærer mye, men ser nå at man må ofre mye annet. I perioder alt annet. IT er i mange tilfeller en livsstil, ikke en jobb. Har ofret mye sosialt liv, flere reiser og mistet kontakt med flere venner de siste årene. Vurderer nå sterkt om jeg virkelig skal ha denne type jobb til jeg blir pensjonist og tar meg stadig oftere i å lese meg opp på og undersøke karrierebytte. Har tatt opp situasjonen med ledere/beslutningstakere på jobben. Der loves det "skal snakke" med den og den og at man skal få på plass bedre rutiner. Men det blir ikke særlig bedre, og da har man til slutt ikke noe annet alternativ igjen enn å slutte. 

Kanskje det bare er jeg som har vært litt uheldig med min jobb og forholdene der, på den annen side vet jeg godt at mine opplevelser ikke er unike. Veldig mange i min videre krets som jobber innen det samme, påpeker at de opplever det samme på sine jobber. Det er derfor jeg vurderer karrierebytte. 

Anonymkode: 495dd...646

• Liker 2
Skrevet

Utdanning: Doktorgrad i Informatikk, spesialisering innen sikkerhet

Kjønn: Kvinne

Lønn: 640 000 nå, etter 8 år i arbeidslivet

Arbeidstid: Kjernetid fra 9-15, jeg pleier å jobbe 06:30-15 (og da opparbeide meg flextid). 

Styre dagen selv: Kan ikke bare gå uten å si ifra til noen. 

Overtid: I nåværende jobb, nei. I forrige jobb, ja, mye. 

Hjemmejobbing: I nåværende jobb, nei. I forrige jobb, ja.

Helgejobb: I nåværende jobb nei. I forrige jobb, ja

Sliten: Ja. Jeg er som regel dautrøtt etter jobb

Trives: Nei. Men det er ikke med yrket som sådann, det er mer arbeidsmiljø og organisering og denslags. 

It-bransjen er en av verstingene når det gjelder overtid. 

Det er også mange som har vaktordninger og beredskapstider og sånt, og det kan være på kveld, natt og helger samt på dagtid. 

Spesielt om du jobber i konsulentbransjen er det veldig tøft, med overtid, helgejobbing, hjemmejobbing, og mye press. Det orket ikke jeg. 

I tillegg må man som regel bruke fritid til å holde seg faglig oppdatert. Og det må man, om man skal ha sjangs til å skifte jobb i fremtiden. 

• Liker 1
Skrevet

Utdanning: Master i fysikk(computational physics) - jobber som dataanalytiker. 

Kjønn: Mann

Lønn: 900 000 kr

Arbeidstid: 8-16, med kjernetid mellom 10 og 14

Styre dagen selv: Ja.

Overtid: Det hender, men er selvfølgelig betalt.

Hjemmejobbing: Veldig sjeldent, men det kan forekomme mtp store frister. Det regnes som overtid hvis det skjer utover normal arbeidsmengde/timer per uke.

Helgejobb: Nei

Sliten: Nei - noen større frister kan gjøre at man blir sliten, men dette skjer sjeldent.

Trives: Tja. God lønn og gode arbeidsvilkår, men relativt lite givende jobb.

Anonymkode: c6c21...48d

• Liker 2
Skrevet

Utdanning (bachelor, master, fagbrev osv. Jeg vil og gjerne vite hvilken fordypning/ type utdanning du har som f.eks dataingeniør osv.):

• Kjønn: kvinne
  • Lønn: 480 000
  • Arbeidstid: 7:00- 15:15
  • Kan du styre dagen din litt selv (f.eks noe så enkelt som å gå til tannlegen midt på dagen uten å måtte si det til sjefen): Ja
  • Blir det mye overtid på jobb?: Til tider, alt etter mengde prosjekter og tidsfrister
  • Tar du med deg jobben hjem fordi du ikke rekket å gjøre alt på jobb?: Veldig sjeldent. Hvis det er litt putlearbeid og mailskriving som haseter.
  • Jobber du i helgene/ oppmøteplikt på jobb i helgene?: Nei
  • Føler du at du blir sliten i hverdagen, eller er det kun noen tøffe perioder? Kommer an hvilke oppgaver jeg har og hva de krever av meg
  • Trives du med jobben din? Kunne hatt bedre ledelse.

Anonymkode: b7896...f0f

• Liker 1
Skrevet

Fælt så mange kvinner som påstår at de jobber innen data/IT. Merkelig at det er så få kvinner som jobber med IT i virkeligheten da.

Anonymkode: 31a9f...cf1

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fælt så mange kvinner som påstår at de jobber innen data/IT. Merkelig at det er så få kvinner som jobber med IT i virkeligheten da.

1. Dette er et kvinneforum

2. Tråden henvender seg utelukkende til denne bransjen.

Det er dermed ikke så vanskelig å forstå at man naturlig nok får overvekt av kvinnelige informatikere/ingeniører/datafolk i denne tråden ;) Ikke akkurat statistisk representativt utvalg. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1. Dette er et kvinneforum

2. Tråden henvender seg utelukkende til denne bransjen.

Det er dermed ikke så vanskelig å forstå at man naturlig nok får overvekt av kvinnelige informatikere/ingeniører/datafolk i denne tråden ;) Ikke akkurat statistisk representativt utvalg. 

Jeg tviler på at disse innleggene er helt sannferdige. Særlig med tanke på at kvinner ikke føler seg hjemme innenfor data/IT.

https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-08-09/as-a-woman-in-tech-i-realized-these-are-not-my-people

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at disse innleggene er helt sannferdige. Særlig med tanke på at kvinner ikke føler seg hjemme innenfor data/IT.

https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-08-09/as-a-woman-in-tech-i-realized-these-are-not-my-people

At andelen som interesserer seg for data er lavere blant kvinner enn menn, er ikke det samme som at ingen kvinner føler seg hjemme innen data/IT. 

Anonymkode: ae843...3e8

• Liker 4
Skrevet
23 timer siden, miss93 skrev:

-bachelor, jobber som systemutvikler 

• Kjønn:

-kvinne

• Lønn:

-ca 480 000

• Arbeidstid:

-8-16

-nei, må gi beskjed til mine kollegaer om jeg går ut et ærend

-nei

-svært sjeldent 

-nei

-hender jeg blir sliten, men er stort sett i fin form på kvelden

-ja:)

Anonymkode: ae843...3e8

• Liker 1
Skrevet

Utdanning: bachelor, byggingeniør

Kjønn: kvinne

Lønn: 550K som nyutdannet

Arbeidstid: kjernetid 9-14.30,  37,5 timers arbeidstid i uka.

Kan du styre dagen din litt selv (f.eks noe så enkelt som å gå til tannlegen midt på dagen uten å måtte si det til sjefen): ja. 

Blir det mye overtid på jobb?: svært sjelden for meg, men vet at de som har mer ansvar også har mer overtid. Det er stort sett folk med samme utdannelse som meg, men mer erfaring.

Tar du med deg jobben hjem fordi du ikke rekket å gjøre alt på jobb?: svært sjelden.

Jobber du i helgene/ oppmøteplikt på jobb i helgene?: nei, aldri.

Føler du at du blir sliten i hverdagen, eller er det kun noen tøffe perioder? Av og til i perioder, men det er gjerne i perioder der det skjer spesielle ting, ikke "hver dag". Jeg er aldri så sliten at jeg ikke klarer å hente meg inn igjen.

Trives du med jobben din? Ja, veldig.

Anonymkode: 316e5...bf3

• Liker 1
Skrevet
  • Utdanning (bachelor, master, fagbrev osv. Jeg vil og gjerne vite hvilken fordypning/ type utdanning du har som f.eks dataingeniør osv.): Ikke IT, for lett gjenkjennelig om jeg oppgir hva det er 
  • Kjønn: Kvinne
  • Lønn: >500 000 i året før skatt
  • Arbeidstid: offisielt 37,5 timer i uka, i praksis mer. Jobber ofte mellom 8-10 timer hver dag, innimellom 12-14. 
  • Kan du styre dagen din litt selv (f.eks noe så enkelt som å gå til tannlegen midt på dagen uten å måtte si det til sjefen): Styrer i ganske stor grad dagen selv, med mindre jeg er låst av møter og avfaler. Sier fra til sjefen om jeg må ut av bedriften, men det er mer av høflighet enn fordi vi må. Vi stempler uansett inn og ut, så det blir registrert.
  • Blir det mye overtid på jobb?: Se arbeidstid... I perioder har jeg jobbet 10-14 timers dag, men det det er ikke regelen.
  • Tar du med deg jobben hjem fordi du ikke rekket å gjøre alt på jobb?: Nei, normalt ikke. Hjemme har jeg fri. Jobber jeg hjemmefra er det fordi jeg må drive litt akutt problemløsning, men det inntreffer ganske sjelden.
  • Jobber du i helgene/ oppmøteplikt på jobb i helgene?: Nei.
  • Føler du at du blir sliten i hverdagen, eller er det kun noen tøffe perioder? Blir mer sliten når det ikke er noe spesielt hektisk som foregår.
  • Trives du med jobben din? Ja, mesteparten av tiden. (Alle blir lei i perioder, -jeg også.) 
  • Liker 1
Skrevet
På 30. august 2017 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Utdanning (bachelor, master, fagbrev osv. Jeg vil og gjerne vite hvilken fordypning/ type utdanning du har som f.eks dataingeniør osv.):

• Kjønn: kvinne
  • Lønn: 480 000
  • Arbeidstid: 7:00- 15:15
  • Kan du styre dagen din litt selv (f.eks noe så enkelt som å gå til tannlegen midt på dagen uten å måtte si det til sjefen): Ja
  • Blir det mye overtid på jobb?: Til tider, alt etter mengde prosjekter og tidsfrister
  • Tar du med deg jobben hjem fordi du ikke rekket å gjøre alt på jobb?: Veldig sjeldent. Hvis det er litt putlearbeid og mailskriving som haseter.
  • Jobber du i helgene/ oppmøteplikt på jobb i helgene?: Nei
  • Føler du at du blir sliten i hverdagen, eller er det kun noen tøffe perioder? Kommer an hvilke oppgaver jeg har og hva de krever av meg
  • Trives du med jobben din? Kunne hatt bedre ledelse.

Anonymkode: b7896...f0f

Kunne jeg spurt om utdannelse og hvor lang erfaring du har?

Takk for svar!

Skrevet
På 30. august 2017 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Utdanning: bachelor, byggingeniør

Kjønn: kvinne

Lønn: 550K som nyutdannet

Arbeidstid: kjernetid 9-14.30,  37,5 timers arbeidstid i uka.

Kan du styre dagen din litt selv (f.eks noe så enkelt som å gå til tannlegen midt på dagen uten å måtte si det til sjefen): ja. 

Blir det mye overtid på jobb?: svært sjelden for meg, men vet at de som har mer ansvar også har mer overtid. Det er stort sett folk med samme utdannelse som meg, men mer erfaring.

Tar du med deg jobben hjem fordi du ikke rekket å gjøre alt på jobb?: svært sjelden.

Jobber du i helgene/ oppmøteplikt på jobb i helgene?: nei, aldri.

Føler du at du blir sliten i hverdagen, eller er det kun noen tøffe perioder? Av og til i perioder, men det er gjerne i perioder der det skjer spesielle ting, ikke "hver dag". Jeg er aldri så sliten at jeg ikke klarer å hente meg inn igjen.

Trives du med jobben din? Ja, veldig.

Å, nå ble jeg glad. Vurderer byggingeniør veldig sterkt.

Kan jeg være masete å spørre om å fortelle litt om din hverdag?

- Føler du mye press ifht. å godkjenne prosjekter? Tenker du noen ganger "kan dette falle sammen?" Du skjønner jeg har ganske mye ansvar ifht. til helse der jeg jobber nå, så kjenner at å ha ansvar for det skremmer meg ganske mye.

- Du skriver du er nyutdannet, men føler du at yrket sliter på nakke osv?

- Og sist, men ikke minst: var studiet veldig tøft? Var du glad i realfag/ flink i det før du begynte på studiet?

Sleng gjerne på flere ting hvis du ser på det som nyttig informasjon som studiet og/eller yrket.

Tusen takk for svar. Setter virkelig stor pris på det.

Skrevet
  • Utdanning (bachelor, master, fagbrev osv. Jeg vil og gjerne vite hvilken fordypning/ type utdanning du har som f.eks dataingeniør osv.):   Elkraftingeniør (bachelor)
  • Kjønn:  kvinne
  • Lønn:  ca. 530 000 etter 5 år i arbeidslivet
  • Arbeidstid: kjernetid mellom kl 0900-1430 og 40 timers arbeidsuke (betalt lunsj)
  • Kan du styre dagen din litt selv (f.eks noe så enkelt som å gå til tannlegen midt på dagen uten å måtte si det til sjefen): Der eg jobber nå har vi helt ekstremt stor frihet med tanke på når vi må være tilstede på kontoret og ikke. Så lenge vi leverer det vi skal når vi skal, og ikke går glipp av viktige møter så kan vi gå fra jobb for å gå til tannlegen, frisøren, handle julegaver eller hva det måtte være midt i arbeidstiden. Det gjør som regel ikke noe om man kommer/går før eller etter kjernetiden. Det er heller ingen problemer å ta hjemmekontor eller reise til andre kontorer i landet for å jobbe en dag, men da er det greit å si fra til avdelingsleder hvor man er.
  • Blir det mye overtid på jobb?: Det skjer ikke så ofte, men noen ganger kan det bli perioder med ganske mye overtid (opp til 60-70 timers arbeidsuker)
  • Tar du med deg jobben hjem fordi du ikke rekket å gjøre alt på jobb?: sjeldent, da er det som regel isåfall frivillig for å tjene inn noen flexitimer og ikke fordi det er ting som må bli ferdig.
  • Jobber du i helgene/ oppmøteplikt på jobb i helgene?: Har jobbet helger i forbindelse med overtid, men det er ikke oppmøteplikt.
  • Føler du at du blir sliten i hverdagen, eller er det kun noen tøffe perioder? Eg trives ikke i bransjen, da det er mye konflikter mellom kunder/rådgivere/entreprenører, og føler meg ikke komfortabel i min stilling. Dette gjør meg ganske mentalt sliten av jobben, selv om arbeidsmengden er normal.
  • Trives du med jobben din? Nei. Arbeidsmiljøet er bra, kollegaene er hyggelige og vi har det sosialt og moro på jobb. Jobben har god lønn og gode betingelser, men pga det eg skrev på spørsmålet over trives eg ikke. Eg synes heller ikke faget eg har utdannet meg innenfor er særlig interressant.
  • Liker 1
Skrevet
På 30.8.2017 den 7.57, AnonymBruker skrev:
  • Kjønn:
  • Lønn:
  • Arbeidstid:

Utdannelse: bachelor i informatikk

Lønn: ca 500.000

Kjønn: M

Arbeidstid: flexi 09.00 - 15.00

Overtid eller helg: som regel ingen

Sliten: nei som regel ikke

Trives: ja jeg trives godt i jobben

Styre dagen selv: vel det går som regel bra. Jeg pleier å informere sjefen

Anonymkode: db0a6...9e3

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, miss93 skrev:

Å, nå ble jeg glad. Vurderer byggingeniør veldig sterkt.

Kan jeg være masete å spørre om å fortelle litt om din hverdag?

- Føler du mye press ifht. å godkjenne prosjekter? Tenker du noen ganger "kan dette falle sammen?" Du skjønner jeg har ganske mye ansvar ifht. til helse der jeg jobber nå, så kjenner at å ha ansvar for det skremmer meg ganske mye.

- Du skriver du er nyutdannet, men føler du at yrket sliter på nakke osv?

- Og sist, men ikke minst: var studiet veldig tøft? Var du glad i realfag/ flink i det før du begynte på studiet?

Sleng gjerne på flere ting hvis du ser på det som nyttig informasjon som studiet og/eller yrket.

Tusen takk for svar. Setter virkelig stor pris på det.

- jeg er ikke helt sikker på hva du tenker på, men jeg godkjenner ingen prosjekter i min stilling. Jeg jobber mer med planlegging og gjennomføring av prosjekter, der jeg har ledere som liksom sitter med det meste av ansvar. Jeg har ikke noen arbeidsoppgaver som jeg ikke føler meg kvalifisert til, så jeg føler meg dermed sikker på at det jeh gjør og går god for, holder mål.

- ja, det sliter på nakken, men jeg sliter nok langt over gjennomsnittlig med nakken. Men jeg får heve/senkebord, ergonomisk riktig stol osv, og når jeg i tillegg er flink til å ta hensyn selv også (riktig sittestilling, opp og gå litt innimellom osv), så føler jeg det går helt greit. Er ikke noe mer belastende enn en hvilken som helst annen kontorjobb.

- ja, studiet var tøft. Og ja, jeg var flink i realfag fra før. jeg ble ikke ferdig på normert tid en gang, så tøft var det. Og deltidsjobb kunne jeg bare glemme, så jeg var avhengig av å jobbe mye på sommeren. Jeg har studert noe annet før jeg begynte på ingeniør, så jeg føler jeg har litt sammenligningsgrunnlag også. På ingeniørutdanningen var det i flere fag en utfordring bare å stå på eksamen. Jeg kunne jobbe masse gjennom hele semesteret, men likevel ikke nok - og dermed stryke. Du kan jo tenke deg at når du må ha mer enn 40% riktig for å stryke, og du ikke kan alt, og flere av oppgavene på eksamen bygger på hverandre (man må klare a for å kunne løse b), så er det ikke alltid barebare å stå. Men det var verdt det til slutt, definnitivt! 

Til slutt vil jeg bare si; velg ingeniørutdanning! Særlig alle jenter der ute. Det er kanskje ingen andre utdanninger der du kan ta en treårig bachelor og deretter kvalifisere deg til så mange interessante og godt betalte jobber! Det er er mannsdominert yrke, og vi trenger flere kvinner. Men mannsdominerte yrker er faktisk de yrkene son stort sett har de beste arbeidsvilkårene og den beste lønnen. Go for it! De tre årene med blodslit er absolutt verdt det. Arbeidsgiverne vet også at ingeniørutdanningen er hard, så det er ingen som bryr seg om at du ikke har hatt jobb ved siden av studiet (selv om man kan få et annet inntrykk av å lese på nettet - men dette gjelder ikke ingeniørutdanningen). Jeg kjenner nesten ingen som jobber på siden. Og alle får jobb, også de med middelmådige karakterer. Fordi det er så stort underskudd på ingeniører (ikke de som har bakgrunn innenfor olje, men de fleste andre).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...