Gå til innhold

Passer du på å ikke være støtende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo ikke få kommentarer som kan virke støtende på KG så lurer på om det er en del brukere som passer på å ikke komme med støtende kommentarer. Altså som kanskje har noen støtende meninger, men likevel ikke ytrer dem fordi de kan såre. 

Selv er jeg litt sånn. Jeg prøver å passe på å ikke komme med negative generaliseringer. Både fordi det neppe er gøy for de det gjelder å høre dem og fordi generaliseringen bygger jo kun på mine begrensede erfaringer så det trenger jo ikke være så mye sannhet i dem. 

Anonymkode: f3602...501

Videoannonse
Annonse
Gjest Springfjær
Skrevet

Jeg skriver ikke noe på nett som jeg ikke ville sagt til en person i virkeligheten. Nå sier vennene mine at jeg er rett frem, så jeg sier absolutt meningen min. Men jeg sier det ikke på en stygg måte (som man ser at mange her gjør). Jeg prøver heller å forklare mine synspunkt. Desverre er det jo en del her inne som føler for å komme med personangrep, misstenker at det er fordi de går tomme for argumenter. 

Skrevet

Jepp. Holder meg for det meste unna ordet "neger" selv om det popper opp automatisk i hodet. Nei er ikke rasist. 

Anonymkode: 8a66f...236

Skrevet

Jeg skriver de meningene jeg har, og jeg skriver ikke ting som jeg ikke ville sagt face 2 face. Så langt det går, prøver jeg å holde meg til sak og ikke person.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke få kommentarer som kan virke støtende på KG så lurer på om det er en del brukere som passer på å ikke komme med støtende kommentarer. Altså som kanskje har noen støtende meninger, men likevel ikke ytrer dem fordi de kan såre. 

Selv er jeg litt sånn. Jeg prøver å passe på å ikke komme med negative generaliseringer. Både fordi det neppe er gøy for de det gjelder å høre dem og fordi generaliseringen bygger jo kun på mine begrensede erfaringer så det trenger jo ikke være så mye sannhet i dem. 

Ja prøver holde en god tone 

Skrevet

Jeg sier det jeg mener. Om folk absolutt vil bli støtt i stedet for å forklare hvorfor jeg tar feil, få de bare bli støtt alt de orker.

Anonymkode: 22eeb...4f1

Gjest Froning
Skrevet

Folk blir støtt for alt mulig rart her.

Passer kun på å ikke skrive noe som kan være sårende og som går direkte på person.

Skrevet
6 minutes ago, Froning said:

Folk blir støtt for alt mulig rart her.

Passer kun på å ikke skrive noe som kan være sårende og som går direkte på person.

Det blir vel litt det samme? Man kan jo si at folk blir "såret av alt mulig rart" også. 

TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det blir vel litt det samme? Man kan jo si at folk blir "såret av alt mulig rart" også. 

TS

Hun skrev ting som går direkte på personen. Det er forskjell på å skrive "alle i Norge er idioter fordi...." og "Du er ididot fordi....".

Om forlk vil bli støtt av alt mulig bruker det det som en såkalt hersketeknikk eller rett og slett fordi de ikke vet bedre.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun skrev ting som går direkte på personen. Det er forskjell på å skrive "alle i Norge er idioter fordi...." og "Du er ididot fordi....".

Om forlk vil bli støtt av alt mulig bruker det det som en såkalt hersketeknikk eller rett og slett fordi de ikke vet bedre.

Idiodot faktisk. Jeg er den største idioten i denne tråden i hvertfall :D

Skrevet

Jeg gjør mitt beste for å unngå å støte eller såre folk.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det det er snakk om?

Anonymkode: d09b4...bda

Skrevet

Nja. Prøver å formulere meg på en måte som ikke gjør det så lett å bli "støtt" bare på faenskap ihvertfall. Ser mange gjør det motsatte bare for å lage liv.

Skrevet (endret)

Det er jo sånn at "støtende kommentar" ikke bare kommer an på den som skriver, men også den som leser. På KG er det ofte  leseren som er problemet.

Det er ALLTID mulig å tolke et utsagn på flere måter. Heldigvis har mennesker en evne til å havne på rett forståelse. Men noen har mangler her, og alle kan påvirkes av sin egen sinnsstemning.

En munter person vil ha en tendens til å se etter noe muntert, en sur og grinete og generelt negativt innstilt person vil ha tilsvarende føringer i sin forståelse av andre.

Hva skal en kommentar dømes etter, det som er ment eller det som er misforstått? Altfor ofte legges den sure og negative personens misforståelser til grunn, ikke minst av moderator. Det er liksom den som reagerer som har definisjonsmakten.

Nei, det er ikke den som skriver som ordlegger seg feil. De fleste forstår utmerket, det er et lite mindretall som relativt konsekvent feiltolker andre. Sannsynligvis strever de med det samme i det virkelige liv. Når det er disse "svakeste" blant oss som får bestemme på KG, blir tonen på forumet den samme som de skaper rundt seg i virkeligheten.

Endret av Horten Market
Skrevet

Jeg prøver å unngå å snakke nedsettende om grupper og enkeltpersoner.  Prøver å ikke støte eller såre noen. 

• Liker 4
Skrevet

Selv har jeg hørt fra venner at jeg er utrolig fordomsfull. Men prøver å ikke poste fordommene mine på KG. Det blir litt som i virkeligheten, jeg forteller sjeldent fordommene mine til de jeg har fordommer mot. 

Anonymkode: 753c1...287

Skrevet

I dagens "moderne" samfunn har vel folk blitt så hårsåre (og livredde for konflikter!) at man nesten ikke tørr å si seg uenige lenger. 

0g folk klarer ikke å være uenige, uten å begynne å krangle intenst. Når det er ganske mange som krangler høylydt, så blir det mye vanskeligere å faktisk lytte til alt som blir sagt og skrevet. Så folk begynner isteden å rope av sine lungers fulle kraft, isteden for å argumentere på en mer saklig og ordentlig måte.                

Men egentlig møter man jo bare noen som har litt forskjellige meninger, og kanskje man klarer å utvide sin egen "horisont" litt også... 

Anonymkode: 2537e...0d5

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg skriver det jeg mener, på godt og vondt, om noen skulle føle seg støtt av det jeg mener så er ikke det en hensikt jeg har, det er kun mine meninger, men jeg bruker sunn fornuft når jeg skriver, selv om det er nok noen som er uenig med meg i det. Men jeg gjør mitt beste for å unngå at noen skal bli støtt eller såret. Men misforståelser kan selvfølgelig oppstå, at noen tolker det jeg skriver helt feil.

Skrevet
22 hours ago, MajorasMaske said:

Jeg gjør mitt beste for å unngå å støte eller såre folk.

Det sa Napoleon også. Men det var veldig tidlig i hans karriere.

Skrevet
19 minutes ago, Lanista1984 said:

Det sa Napoleon også. Men det var veldig tidlig i hans karriere.

Napoleon var en hedersmann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...