Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å forbedre karakterer i noen fag og følger derfor et nettstudie med en del innleveringer. Det begynner å bli noen år siden jeg sist studerte, men ser at jeg fremdeles har problemer med å skrive med egne ord i oppgaver. Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å finne andre måter å forklare på og det blir derfor fort til at jeg nesten skriver av lærebøker o.l. 

Noen tips? Vil det bli sett på som plagiat når det er ganske likt som i læreboka? er selvfølgelig ikke en direkte kopi av boka...

Anonymkode: 81040...566

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt litt om på ordene i setningen eller bytt ut noen med synonymer

Anonymkode: 8d03c...cc1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på å forbedre karakterer i noen fag og følger derfor et nettstudie med en del innleveringer. Det begynner å bli noen år siden jeg sist studerte, men ser at jeg fremdeles har problemer med å skrive med egne ord i oppgaver. Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å finne andre måter å forklare på og det blir derfor fort til at jeg nesten skriver av lærebøker o.l. 

Noen tips? Vil det bli sett på som plagiat når det er ganske likt som i læreboka? er selvfølgelig ikke en direkte kopi av boka...

Jeg har nylig begynt å forbedre karakterene mine gjennom et nettstudie. Det er en god stund siden sist jeg studerte, og et vedvarende problem er tydeligvis at jeg ikke besvarer oppgaver med egne ord; altså jeg besvarer ikke oppgavene selvstendig nok. Jeg er usikker på hvordan dette skal løses. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan gå fram? Vil det være negativt å skrive tilnærmet det som står i tekstbøkene?

- bare et lite eksempel på omskriving. Det som imidlertid er lurt er å omskrive litt herfra og derfra, samt bytte om på rekkefølgen der det lar seg gjøre. Altså ikke omskriv et helt avsnitt (slik jeg mer eller mindre gjorde over her). Start midt i/slutten, bland inn andre kilder osv.

Anonymkode: fa723...47a

Skrevet

Les og lær/forstå innholdet, forstå det aktuelle temaet etter å ha lest i flere ulike kilder. Lukk igjen bøkene, vent ev. fem minutter og noter det ned slik du husker det. Når du har tatt slike notater fra flereemner kilder, kan du etter hvert skrive med egne ord. Litt etter litt vil du bli flinkere til å bearbeide stoff, og hjernen din vil raskere og mer automatisk formulere innholdet med egne ord med en gang.

Dersom det er veldig likt, men ikke helt likt, lærebøkene, er det ofte indirekte sitat (også kalt referat), og da skriver du ikke ned egne ord. I tillegg må du vise til kildene du hentet det fra.

Anonymkode: 15447...f18

• Liker 1
Skrevet

Du bør lære deg å arbeide på en mer selvstendig måte med lærestoffet. Det vanlige er vel å bruke litt tid på å gjøre research, og dette kommer jo som regel fra flere kilder. Man trekker ut det man ønsker å bruke i egen oppgave og formulerer det på eget vis. Det er klart at du ikke vil få plagiat så lenge du omformulerer og fører kilden opp, men en spesielt sterk oppgave er det jo ikke.

Anonymkode: c7495...da6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bytt litt om på ordene i setningen eller bytt ut noen med synonymer

Anonymkode: 8d03c...cc1

Det er ikke å skrive med egne ord!

øv deg ved å forklare pensum / det du skal skrive muntlig for en venn 

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode tips! 

Ser ut til at det er øvelse som gjør mester. Får bare fortsette å prøve :) 

Skrevet

Øv deg på å skrive det på en slik måte du ville forklart det til en venn. Tenk deg at du har en venn som du skal skrive til og forklare hva pensum handler om. 

Skrevet

Skriv ned informasjonen i stikkordsform. Lukk bøkene, gjør noe annet en stund, og skriv så om emnet kun ut fra stikkordene, uten å se i boken. 

Anonymkode: dca8b...1e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...