Gjest Iowa Skrevet 29. august 2017 #1 Del Skrevet 29. august 2017 Vi har to trær i hagen som står akkurat på tomtegrensen til naboen-- dvs like mye på vår som på naboens. Vi ønsker nå å felle disse da vi skal igang med et byggeprosjekt og disse er i veien for strøm osv. Disse grenser til et friareal på nabotomta og er derfor ikke av betydning for naboen sånn sett. Naboen er desverre en forferdelig kranglefant og ønsker ikke at disse skal felles. Noen som vet noe om regelverket omkring dette, evt kan henvise meg til noen paragrafer. Kan vi felle disse? De er jo i hvertfall 50% på vår tomt, om ikke mer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #2 Del Skrevet 29. august 2017 Naboloven regulerer dette, ikke anta at du har lov til å felle disse. http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/reglene-som-gir-deg-rett-til-a-fjerne-naboens-trr/3422788783.html Anonymkode: d9457...dfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #3 Del Skrevet 29. august 2017 http://www.treetsvenner.no/2_Naboloven.html Anonymkode: d9457...dfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iowa Skrevet 29. august 2017 #4 Del Skrevet 29. august 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naboloven regulerer dette, ikke anta at du har lov til å felle disse. http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/reglene-som-gir-deg-rett-til-a-fjerne-naboens-trr/3422788783.html Anonymkode: d9457...dfc Takk for svar. Men slik jeg forstår denne artikkelen så er det absolutt vår rett å felle disse. De står PÅ grensa, er 10-12 m høye-- og må fjernes for at vi skal få lagt strøm inn til huset. Dvs til stor sjenanse for oss. De er i tillegg minst 50% våre. Misforstår jeg da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #5 Del Skrevet 29. august 2017 Din tufs, "Disse grenser til et friareal på nabotomta og er derfor ikke av betydning for naboen sånn sett." Hva vet du så om hvilken betydning disse trærne har for naboen sin del? Praktisk/sentimental etc? Er en grunn til at det vanker bøter/erstatningskrav i 100.000kr- klassen for å felle noe så "ubetydelig" noe som naboens trær. Hvis naboen ikke vil felle disse trærne, så er det (nesten garantert) av andre grunner enn at han har et ønske om å være kjip gammal gubbejævel-nabo, slik du fremstiller det. Men det er dessverre ikke alle naboer som klarer å se at ting (herunder busker, kratt, trær og annen vegitasjon) kan ha en verdi for andre, selv om det ikke har det for en selv. Anonymkode: cfce1...45f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iowa Skrevet 29. august 2017 #6 Del Skrevet 29. august 2017 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din tufs, "Disse grenser til et friareal på nabotomta og er derfor ikke av betydning for naboen sånn sett." Hva vet du så om hvilken betydning disse trærne har for naboen sin del? Praktisk/sentimental etc? Er en grunn til at det vanker bøter/erstatningskrav i 100.000kr- klassen for å felle noe så "ubetydelig" noe som naboens trær. Hvis naboen ikke vil felle disse trærne, så er det (nesten garantert) av andre grunner enn at han har et ønske om å være kjip gammal gubbejævel-nabo, slik du fremstiller det. Men det er dessverre ikke alle naboer som klarer å se at ting (herunder busker, kratt, trær og annen vegitasjon) kan ha en verdi for andre, selv om det ikke har det for en selv. Anonymkode: cfce1...45f Men les hva jeg skriver- disse trærne står akkurat på tomtegrensa-- dvs de er ikke noe mer naboen sine enn våre. Tomta vår grenser til et jorde (udyrket) som naboen eier. Dette ligger ikke i nærheten av deres hus eller hage. Grunnen til at jeg kalte han kranglefant er at de så langt har lagt seg ut med 4 av 5 naboer kun for å lage kvalm. Vi er nabo nr 5 og kan sikkert forvente oss det samme-- men det er ikke det som er poenget nå- poenget er at trærne ikke klart naboens.. de er like mye våre. Naboloven skriver: de kan ikke stå mer enn 1/3 av treets lenge nær grensa. Hva da når de står PÅ grensa og er 50 % våre? Disse kunne vi nok krevd på hevd også basert på eiendommens historie. I tillegg er de til stor ulempe for oss (i fht bygningsarbeid). De står også at vi kan felle grener og røtter på vår side.. nå står faktisk treet 50% på vår side.. Endret 29. august 2017 av Iowa Lagt til info Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #7 Del Skrevet 29. august 2017 Jeg syns i grunnen du fremstår like kverulerende som du anklager naboen for å være. Meg, meg, meg og ingen andre. Anonymkode: c9a19...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iowa Skrevet 29. august 2017 #8 Del Skrevet 29. august 2017 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns i grunnen du fremstår like kverulerende som du anklager naboen for å være. Meg, meg, meg og ingen andre. Anonymkode: c9a19...51c Javel? Fordi jeg spør om noen har oversikt over jussen på området. Grunnen til bakgrunnsinformasjonen er for å vise til hva slags situasjon jeg snakker om, ikke for at dere skal ta mitt eller naboens parti. jeg prøver å presisere at trærne ikke står på naboens eiendom men på tomteskillet, thats all.. Hvor får du "meg,meg, meg"tankegangen fra forresten? Jeg kan jo legge til at naboen også får helt ny strømforsyning som følge av dette, bare så det er sagt.. Endret 29. august 2017 av Iowa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #9 Del Skrevet 29. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Din tufs, "Disse grenser til et friareal på nabotomta og er derfor ikke av betydning for naboen sånn sett." Hva vet du så om hvilken betydning disse trærne har for naboen sin del? Praktisk/sentimental etc? Er en grunn til at det vanker bøter/erstatningskrav i 100.000kr- klassen for å felle noe så "ubetydelig" noe som naboens trær. Hvis naboen ikke vil felle disse trærne, så er det (nesten garantert) av andre grunner enn at han har et ønske om å være kjip gammal gubbejævel-nabo, slik du fremstiller det. Men det er dessverre ikke alle naboer som klarer å se at ting (herunder busker, kratt, trær og annen vegitasjon) kan ha en verdi for andre, selv om det ikke har det for en selv. Anonymkode: cfce1...45f Tufs?? Og til du som kommenterer "meg, meg og meg"; Hvor leser du at hun kun tenker på seg selv??? Er det ikke en real ting å ønske seg strøm til et nybygg? Og hvis naboen er en kranglefant, så vet vel TS det bedre enn deg Og til dere begge - jeg bor på landet - OG DET ER MANGE SOM NEKTER DET ENE OG DET ANDRE KUN FOR Å VÆRE VANSKELIG!!! Har selv en svigerfar som har laget mye spy for fettere og kusiner av mannen Og han er ikke eneste her vi bor.... Anonymkode: 46af9...9e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #10 Del Skrevet 29. august 2017 Hvor gammelt er treet? På hvilken måte har naboen nytte av treet (og vær objektiv, det har du ikke vært hittil)? Generelt sett vil jeg anta at treet blir vurdert til at skal felles ettersom det gir vesentlig ulempe for dere. Det må imidlertid gjennom rettsapparatet først, og dere kan ikke bare felle det uten videre. Uansett vil naboens interesser også vektlegges, og det avhenger jo av hva dette er. Jo mindre objektiv du er, jo mindre aktuelle blir svarene du får. Anonymkode: 02eb0...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iowa Skrevet 29. august 2017 #11 Del Skrevet 29. august 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammelt er treet? På hvilken måte har naboen nytte av treet (og vær objektiv, det har du ikke vært hittil)? Generelt sett vil jeg anta at treet blir vurdert til at skal felles ettersom det gir vesentlig ulempe for dere. Det må imidlertid gjennom rettsapparatet først, og dere kan ikke bare felle det uten videre. Uansett vil naboens interesser også vektlegges, og det avhenger jo av hva dette er. Jo mindre objektiv du er, jo mindre aktuelle blir svarene du får. Anonymkode: 02eb0...b2b Ettersom treet står mer på vår tomt enn naboens så er treet mer vårt enn naboens, bare for å ta det først. Jeg har fått svar på det jeg lurte på, er ikke her for å kverulere (som visse andre). Jeg har vært objektiv, treet står i en grøft inntil et jorde, langt fra hus og hage. Dette treet har ingen funksjon for naboen (eller oss)-- og ikke kom med sentimental verdi da vi har bodd her lenger (og "eid" treet lenger enn naboen).. naboen er kjent for å skape problemer rundt seg bare for å skape kvalm, derfor aner jeg også at dette kan bli en sak. Men som sagt, jeg har fått info/regelverket jeg etterspurte.. Til info kommer vi til å felle treet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #12 Del Skrevet 29. august 2017 2 timer siden, Iowa skrev: Ettersom treet står mer på vår tomt enn naboens så er treet mer vårt enn naboens, bare for å ta det først. Jeg har fått svar på det jeg lurte på, er ikke her for å kverulere (som visse andre). Jeg har vært objektiv, treet står i en grøft inntil et jorde, langt fra hus og hage. Dette treet har ingen funksjon for naboen (eller oss)-- og ikke kom med sentimental verdi da vi har bodd her lenger (og "eid" treet lenger enn naboen).. naboen er kjent for å skape problemer rundt seg bare for å skape kvalm, derfor aner jeg også at dette kan bli en sak. Men som sagt, jeg har fått info/regelverket jeg etterspurte.. Til info kommer vi til å felle treet.. Objektiv er du hvertfall ikke. Subjektiv med piggene ute. Du har for øvrig vært tydelig gjennom hele tråden på at treet står like mye på hver tomt. At det plutselig endrer seg i din favør beviser jo nettopp det jeg påpeker. Bare fell treet du, så håper jeg at naboen tar det videre og setter seg skikkelig på bakbeina. Anonymkode: 02eb0...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #13 Del Skrevet 29. august 2017 Kontakt advokat. Det er svindyr å felle trær ulovlig. Anonymkode: 464ac...4f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #14 Del Skrevet 30. august 2017 For noen svar du har fått! Synes det høres ut som du har en sterkere sak enn naboen din. Hva begrunner han det med at de ikke skal felles? Du kan jo høre med kommunen før du ev. kontakter advokat. Anonymkode: fae06...43f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #15 Del Skrevet 30. august 2017 13 timer siden, Iowa skrev: Vi har to trær i hagen som står akkurat på tomtegrensen til naboen-- dvs like mye på vår som på naboens. Vi ønsker nå å felle disse da vi skal igang med et byggeprosjekt og disse er i veien for strøm osv. Disse grenser til et friareal på nabotomta og er derfor ikke av betydning for naboen sånn sett. Naboen er desverre en forferdelig kranglefant og ønsker ikke at disse skal felles. Noen som vet noe om regelverket omkring dette, evt kan henvise meg til noen paragrafer. Kan vi felle disse? De er jo i hvertfall 50% på vår tomt, om ikke mer.. Bygartneren vet svar. Anonymkode: 86961...d13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #16 Del Skrevet 30. august 2017 13 timer siden, Iowa skrev: Vi har to trær i hagen som står akkurat på tomtegrensen til naboen-- dvs like mye på vår som på naboens. Vi ønsker nå å felle disse da vi skal igang med et byggeprosjekt og disse er i veien for strøm osv. Disse grenser til et friareal på nabotomta og er derfor ikke av betydning for naboen sånn sett. Naboen er desverre en forferdelig kranglefant og ønsker ikke at disse skal felles. Noen som vet noe om regelverket omkring dette, evt kan henvise meg til noen paragrafer. Kan vi felle disse? De er jo i hvertfall 50% på vår tomt, om ikke mer.. 11 timer siden, Iowa skrev: Takk for svar. Men slik jeg forstår denne artikkelen så er det absolutt vår rett å felle disse. De står PÅ grensa, er 10-12 m høye-- og må fjernes for at vi skal få lagt strøm inn til huset. Dvs til stor sjenanse for oss. De er i tillegg minst 50% våre. Misforstår jeg da? Alt dette gjør at du før du tar sagen i egne hender bør kontakte advokat eller melde deg inn i Huseiernes landsforbund og få hjelp der ekspertisen finnes. Anonymkode: d7950...4d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #17 Del Skrevet 30. august 2017 Er grensa oppmålt? Gamle grenser kan ha noe usikkerhet, gjerne flere cm. Trærne kan da stå som fritt vilt eller bli en økonomisk katastrofe for deg hvis du ikke sjekker detteAnonymkode: d6fb1...e59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #18 Del Skrevet 30. august 2017 Best å røske sånt opp med rota, når det først kommer opp av bakken, skjønner jeg. Eller ta det med gressklipperen. Alt man skal krangle om..Trær, liksom. Hadde det vært ei gammel kjerring med nesa i rota "i 100 år", hadde jeg skjønt det. Men det er en plante, liksom. Skulle heller vært slik at dersom det stod trær PÅ tomta, 50/50 hos nabo/nabo, så måtte naboene sende inn en erklæring på hva treet betyr for dem, for at det i det hele tatt skulle vært et spørsmål om man kan sage det ned eller ikke. Dersom erklæringen ikke var sendt inn, kunne hvem som helst felle det uten spørsmål i ettertid. Men neida, Norge A/S har vel sett en måte å tjene penger på, vel (og hvem vet, kanskje det er staten som kjører rundt om natta og planter trær PÅ tomtegrensa til folk for å tjene penger) Anonymkode: a8b64...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå