Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en blokk, her bor det også mange forskjellige mennesker. Noen ustabile, noen narkomane, men også mange normale folk...vet at naboen er ganske ordentlig. Saken er at det er sånn telefonsystem, at man må ringe på hovedinngangen til en person som skal slippe deg inn (som det er på alle blokker kanskje..). 

Jeg et utrolig pysete av meg, og er ofte alene hjemme med babyen. Det har ringt på noen ganger på døra inn til min leilighet, altså noen står utenfor. Den ene gangen banket det også på, og ringte på to ganger. Da har ikke jeg tørt å åpne. Vi har ikke sikkerhetslås, og jeg er utrolig redd hele tiden. Er det egentlig innafor å ikke åpne? Jeg tør jo ikke. Hva hadde dere gjort på et sted hvor det bor så mye forskjellig? 

(Vi skal flytte snart uansett.)

Anonymkode: 5a79c...675

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som oftest så vet man når noen man kjenner skal komme. Og er det noen man kjenner som kommer uten at du vet det så ringer de deg på tlf om du ikke åpner. Så jeg åpner ikke når noen jeg ikke vet kommer ringer på. Det er (i min erfaring) bare selgere eller jehovas vitne 

Skrevet

Jeg ville verken ha åpnet opp hovedinngangen eller egen dør i et belastet boligstrøk med mindre du har planlagt besøk. 

Anonymkode: 7297a...7ca

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en blokk, her bor det også mange forskjellige mennesker. Noen ustabile, noen narkomane, men også mangbe normale folk...vet at naboen er ganske ordentlig. Saken er at det er sånn telefonsystem, at man må ringe på hovedinngangen til en person som skal slippe deg inn (som det er på alle blokker kanskje..). 

Jeg et utrolig pysete av meg, og er ofte alene hjemme med babyen. Det har ringt på noen ganger på døra inn til min leilighet, altså noen står utenfor. Den ene gangen banket det også på, og ringte på to ganger. Da har ikke jeg tørt å åpne. Vi har ikke sikkerhetslås, og jeg er utrolig redd hele tiden. Er det egentlig innafor å ikke åpne? Jeg tør jo ikke. Hva hadde dere gjort på et sted hvor det bor så mye forskjellig? 

Har du ikke "kikkøye" i døren din? Det er enkelt å montere og du kan se hvem som står utenfor. Vi har og videoovervåking slik at vi ser hvem som ringer på uten å gå ut å åpne. 

Mange slipper inn selgere og religiøse misjonerer. De går fra dør til dør. 

Anonymkode: 97830...744

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke verdens undergang om du ikke åpner. Du venter ikke besøk, og de kunne gjerne ringt hvis de virkelig skulle ha tak i deg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg åpner ikke. Jeg vet når jeg venter besøk, utenom det åpner jeg ikke. 

Skrevet

Godt det ikke bare er meg. Vi leier, og skal foreslå kikkehull i døra. Liker ikke det stedet her :)

Skrevet

Jeg kan lett finne på å ikke åpne døra dersom det ringer på og jeg f. eks. er på badet eller babyen sover. Jeg regner med at dersom det er noen jeg kjenner og jeg ikke åpner så ringer de. Gjør de ikke det er det som oftest dørselgere eller nabobarn som vil hilse på babyen eller selge kaker/markblomster etc. 

Anonymkode: 3562f...7a8

Skrevet

Jeg åpner ikke hvis det ringer på. Er da ingen som besøker meg uten å ringe først.

Anonymkode: 91f6b...781

Skrevet

Problemet her jeg bor er at det har vært folk som har ringt på og brutt seg inn der hvor folk ikke har åpnet. Om de da faktisk er hjemme så blir det ikke bra.

I går var det en mann som hadd hadde parkert en sølvfarget bil øverst i gata, og gikk fra dør til dør og ringte på. Jeg er hjemme med nyfødt baby og ble usikker på hva jeg skulle gjøre. Til slutt endte jeg med å rope "nei takk" høyt innenfor døra så han hørte det og gikk. 

Poenget mitt er at det iblant kan være skummelt å ikke åpne også. 🤔

Anonymkode: da0fe...ae4

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her jeg bor er at det har vært folk som har ringt på og brutt seg inn der hvor folk ikke har åpnet. Om de da faktisk er hjemme så blir det ikke bra.

I går var det en mann som hadd hadde parkert en sølvfarget bil øverst i gata, og gikk fra dør til dør og ringte på. Jeg er hjemme med nyfødt baby og ble usikker på hva jeg skulle gjøre. Til slutt endte jeg med å rope "nei takk" høyt innenfor døra så han hørte det og gikk. 

Poenget mitt er at det iblant kan være skummelt å ikke åpne også. 🤔

Anonymkode: da0fe...ae4

Høres ikke hyggelig ut:/ har vurdert å åpne selv, men tør såvidt å snakke med noen på privaten at jeg unngår slike situasjoner helt. Men når en person kan bryte seg inn blir det jo enda verre.. Da blir det ikke verdt det, når man har barn. Nei, får ta meg sammen.

Skrevet

Jeg bor i leilighet med egen inngang, og selv jeg åpner ikke med mindre jeg har avtalt besøk. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en blokk, her bor det også mange forskjellige mennesker. Noen ustabile, noen narkomane, men også mange normale folk...vet at naboen er ganske ordentlig. Saken er at det er sånn telefonsystem, at man må ringe på hovedinngangen til en person som skal slippe deg inn (som det er på alle blokker kanskje..). 

Hvor i oslo bor du?

Anonymkode: cf1de...ae6

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i oslo bor du?

Anonymkode: cf1de...ae6

Søndre Nordstrand 

Skrevet

Jeg pleier ikke å åpne med mindre jeg venter besøk og vet hvem det er.

Er mye rart i min blokk også, noen ganger har folk ringt på feil dør, jeg står å kikker i nøkkelhullet å ser at de ringer på telefon når jeg ikke åpner, og plutselig åpner naboen døra si i stedet for det er hans gjester.

En gang fikk jeg litt dårlig samvittighet for da var det bare en stakkars dame som tok runden i oppgaven å skulle låne smør eller noe lignende.

Anonymkode: 15c03...5e8

Skrevet

Jeg åpner alltid, med mindre jeg står i dusjen e.l. Har aldri fallt meg inn å ikke åpne når det ringer på. Kanskje fordi jeg er oppvokst på bygda. Hjemme låste vi ikke ytterdøra og de ferreste hadde ringeklokke, så både ventede og uventede gjedter pleide å gå inn i gangen og banke på stuedøra.

Skrevet

Jeg åpner nesten alltid. Det kan være alt fra speiderjenter som vil selge lodd, til naboer som trenger noe (viktig), til noen som vil spørre om noe. Vi har kikkhull ,da.

Skrevet

Jeg bor også i blokk (dog ikke Oslo) og åpner sjeldent om jeg ikke har avtalt at noen skal komme. Vet aldri hva slags syke mennesker som er ute om dagen...

Skrevet

Denne tråden gjør meg trist. Jeg åpner alltid døren, med mindre jeg står i dusjen eller lignende. Jeg klarer fint å avvise vedkommende, hvis jeg ikke vil snakke med ham eller henne.

Jeg har også bodd steder der det har vært "mye rart" blandt naboer, men har likevel aldri hatt noen problemer med å åpne døra. De gangene en av de narkomane naboene har stått på døra, har det alltid vært for å spørre om ett eller annet, ofte å få låne noe mat. (Har aldri fått noe tilbake, men har også alltid sagt at det ikke er nødvendig hvis de har fått). En gang sto det en fortvilet sjel på døra og trengte å låne en telefon. Han hadde mistet sin, og trengte å ringe en ambulanse til kompisen, som han sa hadde fått et "illebefinnende" (Litt søt var han, der han prøvde å skåne naboen for livets harde realiteter, jeg skjønte selvsagt at det var snakk om en overdose). Hvis ingen av naboene hadde åpnet da, og lånt bort en telefon, er det stor fare for at kameraten hadde dødd. (DEt gikk heldigvis bra, jeg såkameraten igjen en ukes tid senere). 

Som sagt åpner jeg alltid døra hvis jeg kan. Jeg har aldri hatt noe som helst problemer med nabolagets belastede personer, hverken på døren min eller ute i nabolaget. Jeg har ikke på noen måte opplevd dem som truende eller ufine. Det er ikke sånn at narkomane og/eller belastede personer bare er farlige kriminelle.Ja, jeg er selvsagt klar over at dette er mennesker som ikke alltid holderseg på den riktige siden av loven, men de er mennesker, og når de blir møtt som medmennesker oppfører de seg somregel også som det.

Anonymkode: 0876c...636

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ikke pysete av meg, men jeg gidder ikke åpne døra med mindre jeg venter folk. Jeg kan også se de som står på utsia igjennom et lite vindu uansett. Rart ikke du har kikkehull i en blokk.

Anonymkode: 0e282...0f8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...