Gå til innhold

Hva hadde du gjort? Kriminelle handlinger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i nær familie som røyker hasj. Voksen mann med voksne barn. Min venninne har en søster hun mistenker at selger hasj, og hun er svært fortvilet, da søsteren har en sønn på 6-7 år. 

Jeg spurte familiemedlemmet mitt om han kjente til denne søsteren. Det gjorde han og han bekreftet mistanken. Men han sa at jeg ikke under noen omstendigheter måtte fortelle dette til min venninne, da ville han bli tatt for "tysting" og kunne få problemer.

Synes det er kjipt å vite dette, burde aldri spurt. 

Hva hadde du gjort? Sagt noe, holdt kjeft?

Anonymkode: 24b7e...707

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips politiet vel.

• Liker 3
Skrevet

Man kan vel ikke gjøre det "anonymt"?

Skrevet

Joda, du kan tipse til politiet anonymt. Jeg ville ha gjort det.

Anonymkode: fa3b7...6c8

• Liker 2
Skrevet

Ikke barnevernet anonymt i stede? Vil jo ikke ødelegge mer enn jeg må eventuelt. 

Skrevet

Svært så mange tråder om hasj i det siste...

Jeg tenker at man kontakter barnevernet hvis man har grunn til å tro at barna ikke får den omsorgen de trenger. Personlig ville jeg ikke blandet meg kun ut fra at jeg visste at noen selger hasj. Det kan være snakk om selge til venner og finansiere egen bruk, eller det kan være toppen av et isfjell og at hun selger og bruker tyngre stoffer.

• Liker 1
Skrevet

Hadde helt klart holdt kjeft. Den beste moren jeg noen gang har møtt og kunne tenke meg fantes , viste seg å røyke hasj. Barna hennes er de herligste, høfligste, veloppdragne , sosiale og tryggeste barna jeg noen gang har vært borte i , og det kunne ikke falt meg inn å tipse noen om morens hasjbruk for å sette istand styr i en ellers velfungerende familie med perfekt barneoppdragelse vil jo bare føre til at barna får en værre oppvekst hos noen eventuelle fosterforeldre. Og kanskje hun dere mistenker for å selge hasj også er en perfekt mor, og ser seg nødt til å selge hasj for å få råd til fritidsaktiviteter for barna sine. Det vet ikke du, og hasj er faktisk et ekstremt harmløst rusmiddel i forhold til alkohol. Det vises værre for de rundt om man har drukket to øl, enn det det gjør om man har tatt en joint. Barn har mere godt av en rolig familie med avslappede hyggestunder, enn en familie som drikker og skråler og bråker og er ustø rundt om kring.

Anonymkode: a331d...acc

• Liker 5
Skrevet

Hvis det går ut over ungen p noen dom helst måte så er det best å tipse barnevernet. 

Anonymkode: 368c1...e3f

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg få nummeret til søstra som selger?

Anonymkode: 6f6e4...9da

• Liker 2
Skrevet

Driver de å røyker eller selger foran barna da ?    

Anonymkode: 95bf2...77e

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde helt klart holdt kjeft. Den beste moren jeg noen gang har møtt og kunne tenke meg fantes , viste seg å røyke hasj. Barna hennes er de herligste, høfligste, veloppdragne , sosiale og tryggeste barna jeg noen gang har vært borte i , og det kunne ikke falt meg inn å tipse noen om morens hasjbruk for å sette istand styr i en ellers velfungerende familie med perfekt barneoppdragelse vil jo bare føre til at barna får en værre oppvekst hos noen eventuelle fosterforeldre. Og kanskje hun dere mistenker for å selge hasj også er en perfekt mor, og ser seg nødt til å selge hasj for å få råd til fritidsaktiviteter for barna sine. Det vet ikke du, og hasj er faktisk et ekstremt harmløst rusmiddel i forhold til alkohol. Det vises værre for de rundt om man har drukket to øl, enn det det gjør om man har tatt en joint. Barn har mere godt av en rolig familie med avslappede hyggestunder, enn en familie som drikker og skråler og bråker og er ustø rundt om kring.

Anonymkode: a331d...acc

Det er ingenting som heter perfekte foreldre eller en perfekt barneoppdragelse. Da lyver man til seg selv. 

Anonymkode: fa3b7...6c8

Skrevet

Takk for svar. Har bare tenkt å si noe eventuelt til min venninne. Hadde egentlig ikke planer om å blande meg inn mer enn det. Men jeg har bestemt meg for å la det ligge. Hun virker som en god mor, og barnet virker glad og trygg. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis barnevernet blir kontaktet, kontakter de politiet. Å selge narkotika straffes strengt. Familien blir ødelagt. 

Kan være lurt å si det til henne at folk vet og snakker. Kanskje hun da blir skremt og slutter. Man kan bare håpe.

Anonymkode: b3904...3fb

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville meldt fra til politi og barnevern. Det er umulig å vite hvor stort omfang salget har, og ikke minst hvordan det kan utvikle seg videre. At kameraten din nektet deg å fortelle det videre fordi han ikke ville bli tatt for tysting, og var redd for å få problemer på grunn av det, er ikke et godt tegn. Når barn er involvert gjelder føre-var prinsippet hele veien, og i mine øyne er ikke barnevernet skapt for å ta flest mulig barn fra foreldrene, tvert imot, jeg tror de er en god hjelp for mange. 

Har du spurt venninnen hva som gjør at hun tror søsteren selger hasj? Antakelig er det noe som skurrer, hasjsalg er vanligvis ikke noe som nevnes i et familieselskap. 

Skrevet

Den viktigste lærdommen her er vel egentlig at man ikke skal spørre om noe hvis man ikke vet om man vil komme til å takle svaret...
Du har satt deg selv i en lojalitetsklemme som uansett hvordan du vrir og vender på det kommer til å ramme noen.

Sier du noe til venninna di, så kommer du med 100% sikkerhet til å sette familiemedlemmet ditt i vansker, og han kommer aldri til å ha tillit til deg igjen. Det vil jo aldri være særlig tvil om hvor informasjonen kommer fra, rett og slett fordi den neppe kan komme fra andre steder. Det samme hvis du varsler politiet. Sier du ikke noe til venninna di, og hun senere får vite at du har visst lenge, er det hun som mister tillit til deg. 

Anonymkode: 76362...7a7

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den viktigste lærdommen her er vel egentlig at man ikke skal spørre om noe hvis man ikke vet om man vil komme til å takle svaret...
Du har satt deg selv i en lojalitetsklemme som uansett hvordan du vrir og vender på det kommer til å ramme noen.

Sier du noe til venninna di, så kommer du med 100% sikkerhet til å sette familiemedlemmet ditt i vansker, og han kommer aldri til å ha tillit til deg igjen. Det vil jo aldri være særlig tvil om hvor informasjonen kommer fra, rett og slett fordi den neppe kan komme fra andre steder. Det samme hvis du varsler politiet. Sier du ikke noe til venninna di, og hun senere får vite at du har visst lenge, er det hun som mister tillit til deg. 

Anonymkode: 76362...7a7

Akkurat dette som er dilemmaet. Begge to er nære personer :( 

Skrevet

La det ligge, som du skrev over. Jeg ser ikke poenget i eskalere en situasjon på bakgrunn av dette. Så lenge guttens foreldre er normale og utviser helt vsnlig omsorg, så vil det ikke ha noe å si.

Anonymkode: 51332...1c0

Skrevet

Meld fra til politiet. Det er det eneste rett. Da kan du hindre at mindreårige kjøper og kommer på kjøret og blir kriminelle

Skrevet

Det er bare hasj, jesus christ.

Anonymkode: 1beb5...bca

Skrevet

Din venninne er tydeligvis bekymret for søster og nevø, jeg hadde sagt at du hadde hørt av noen at hun selger... 

Så er det opp til din venninne å ta saken videre. Når din venninne er så bekymret, så hadde jeg vært en god venninne, og fortalt henne det, gitt henne de bekreftelse hun trenger og ellers vært der for henne. Jeg hadde ikke anmeldt voksen venn, eller ringt bv på venninnes søster, det kunne venninne gjort selv. 

Hasj er fortsatt ulovlig, og derfor hadde jeg gjort det sånn. 

Anonymkode: 08ee6...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...