Gjest miau Skrevet 15. januar 2005 #1 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg skal forklare for barn (ca7år) hva religion er. Og si litt om andre religioner enn kristendom. Hvordan ville du forklart religion/tro/bønn/"livet etter døden" enklest mulig? PliiiiiiiS hjelp meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 15. januar 2005 #2 Del Skrevet 15. januar 2005 Spør hva de tror. Ta så utgangspunkt i dette, og fortell hva andre tror. eksempel: -noen vi kommer til himmelen, at vi lever videre der -noen tror vi blir til jord, at vi ikke er lenger -noen tror vi blir født på nytt, som noe bedre om vi har levd et godt liv, som et dyr om vi ikke har levd så godt. -noen tror vi blir gjenfødt mange ganger, og at vi tilslutt kan komme til nirvana og ikke bli gjenfødt flere ganger. Nirvana er målet da har man levd et virkelig godt liv. Mest sannsynlig spør de hva du tror, svar sannferdig på dette, men la det være klart at de kan få tro noe annet, og at dette er helt greit. Nå har jeg bare svart på "livet etter døden," er det det som skal være temaet ditt ? Å forklare religion kan sies ved at noen tror på Gud, andre på ingenting, noen på Allah, andre på Krishna, Vishnu. Hva gjør dere? Det er sjelden det ikke kommer fram mange tanker om religion som åpner for mange gode samtaler. Både om kristendom og mange andre religioner og livssyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 15. januar 2005 #3 Del Skrevet 15. januar 2005 Takk! Jeg skal ha om buddhisme og hinduisme. Først skal jeg si litt om religion generelt, slik at de forstår hva jeg snakker om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattsol Skrevet 16. januar 2005 #4 Del Skrevet 16. januar 2005 Vær veldig bevisst på at det ikke finnes noen fasit, og at mange tror på mange forskjellige ting - uten at ting nødvendigvis er noen "sannhet". Men det er neimen ikke lett å forklare disse småtrollene såpass abstrakte ting nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 16. januar 2005 #5 Del Skrevet 16. januar 2005 Stikk en tur på biblioteket og spørr om hjelp der, finnes mange bøker som kan hjelpe deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 16. januar 2005 #6 Del Skrevet 16. januar 2005 Jeg skal forklare for barn (ca7år) hva religion er. Og si litt om andre religioner enn kristendom. Hvordan ville du forklart religion/tro/bønn/"livet etter døden" enklest mulig? PliiiiiiiS hjelp meg! Du sier ikke noe om ditt eget ståsted. Jeg vil anbefale at du skaffer deg boken "Hellig blod hellig Gral" og leser den. Meget interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #7 Del Skrevet 16. januar 2005 Så enkelt er det: Religion er oppdiktet. Bare tull. Kan minne litt om Hary Potter og LOTR slik sett. Folk som tror på sånt er enten hjernevasket eller stokk dumme. Muligens litt av begge. Forøverig; viste dere at flertallet av norges befolkning betrakter seg selv om ikke-kristne? Eller at det norske KRL-faget bryter med FN`s menneskerettighetslov? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 16. januar 2005 #8 Del Skrevet 16. januar 2005 Så enkelt er det: Religion er oppdiktet. Bare tull. Kan minne litt om Hary Potter og LOTR slik sett. Folk som tror på sånt er enten hjernevasket eller stokk dumme. Muligens litt av begge. Forøverig; viste dere at flertallet av norges befolkning betrakter seg selv om ikke-kristne? Eller at det norske KRL-faget bryter med FN`s menneskerettighetslov? Ja, takk gjest. Tror jeg skal fortelle barna dette jeg. Da bryter jeg hvertfall med alle regler. Jeg tenkte egentlig mest på hva jeg kan si at religion er med bare noen få, enkle setninger. Religion er:??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 16. januar 2005 #9 Del Skrevet 16. januar 2005 Menneskers forsøk på å finne en forklaring på det de ikke forstår noe av i f.eks. naturen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå