Gjest MadameDeRosa Skrevet 29. august 2017 #1 Skrevet 29. august 2017 Noen som har erfaring med å pusse opp vegger med plater som det ser ut som at det er strie på? Det er en sprekk mellom hver plate også, hver plate er vel omtrent 60 cm. Noen sier de heter fjøsplater(?) men de har sikkert et annet navn også. De er så utrolig stygge, de er fra nittitallet, den gang var det visst en veldig billig måte å sette på veggene. Hvordan kan jeg pusse opp veggene i stua, få vekk sprekker og strukturene, vil ha slett vegg, malt i en matt eller kalkfarge.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #2 Skrevet 30. august 2017 Bytte platene med nye glatte plater. Anonymkode: 6ee2d...9a5 1
dillyduzit Skrevet 30. august 2017 #3 Skrevet 30. august 2017 Du har flere valgmuligheter; 1) Du kan bruke rehab gips på 6mm og feste over de eksisterende, det positive med dette er at du da har en vegg bak som blant annet spiker og skruer fester seg til, og slipper å tenke på eventuelle ledninger. Dog, mye jobb med sparkling. 2) Du kan helsparkle alt. Dette kommer til å ta grusomt lang tid, spesielt dersom du har "fjøspanel". Unngå denne. 3) Du kan ta ned de veggplatene du har nå, og sette opp slette smartpanel plater (Smartpanel trend). Dette er nok den enkleste jobben, men den dyreste.
Forundret.. Skrevet 30. august 2017 #4 Skrevet 30. august 2017 9 minutter siden, dillyduzit skrev: Du har flere valgmuligheter; 1) Du kan bruke rehab gips på 6mm og feste over de eksisterende, det positive med dette er at du da har en vegg bak som blant annet spiker og skruer fester seg til, og slipper å tenke på eventuelle ledninger. Dog, mye jobb med sparkling. 2) Du kan helsparkle alt. Dette kommer til å ta grusomt lang tid, spesielt dersom du har "fjøspanel". Unngå denne. 3) Du kan ta ned de veggplatene du har nå, og sette opp slette smartpanel plater (Smartpanel trend). Dette er nok den enkleste jobben, men den dyreste. Ang alternativ nr 2.. Hvis du går for helsparkling så må veggen først grunnes. Har ikke helt skjønt om de platene er spon, huntonit eller hva?
Gjest Coolaid Skrevet 30. august 2017 #5 Skrevet 30. august 2017 17 minutter siden, dillyduzit skrev: Du har flere valgmuligheter; 1) Du kan bruke rehab gips på 6mm og feste over de eksisterende, det positive med dette er at du da har en vegg bak som blant annet spiker og skruer fester seg til, og slipper å tenke på eventuelle ledninger. Dog, mye jobb med sparkling. 2) Du kan helsparkle alt. Dette kommer til å ta grusomt lang tid, spesielt dersom du har "fjøspanel". Unngå denne. 3) Du kan ta ned de veggplatene du har nå, og sette opp slette smartpanel plater (Smartpanel trend). Dette er nok den enkleste jobben, men den dyreste. Dette. Smartpanel eller lignende kan du få for 100 lappen pr plate om du finner på tilbud. Noen timers arbeid og vips du har nye og flott stue.
Gjest MadameDeRosa Skrevet 30. august 2017 #6 Skrevet 30. august 2017 Tusen takk for svar! Er det vanskelig å skifte de ut tro? Platene?
dillyduzit Skrevet 30. august 2017 #7 Skrevet 30. august 2017 Om du får tatt av taklister skal det være relativt enkelt med et brekkjern, men det er alltids best å høre med noen fagkyndige sånn i tilfellet. Du kan jo forsåvidt sette opp platene utenpå de du allerede har, men da må du gjøre om listverket rundt om for at det skal se passende ut.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #8 Skrevet 30. august 2017 Jeg driver med helsparkling av strie nå. Syns ikke jobben er så fæl jeg... Anonymkode: a0cae...326
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #9 Skrevet 30. august 2017 Jeg har strie i stue, og har vurdert alternativene som nevnes her. Men jeg har satt alt på vent, jeg har utvendig elektrisk ledninger, noe man nesten ikke kan gjøre noe som helst med. Jeg sparer opp mer istedte, og bytter til innvendig elektrisk, og kommer til å legge en eller annen form for plater etterpå. Anonymkode: 9690f...411
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #10 Skrevet 31. august 2017 Vi hadde strie som var vanskelig å få av, det ble riper og merker i platene. Vi valgte til slutt å bruke tapet fornyer, som vi la oppå platene. Viktig å kjøpe en av god kvalitet for å få best mulig resultat, sånn at evt. mønster ikke vises igjennom. Vi hel sparklet også ett rom, det var definitivt mye mer jobb, da du må vente til det tørker, pusse, nytt lag, pusse, male, male osv.. Anonymkode: fb1b3...45d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå