AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #1 Skrevet 29. august 2017 Jeg sliter med veldig lavt energinivå for tiden. Eller egentlig ikke for tiden ,men permanent. Jeg er slank (170 cm/60 kg), trener en del og spiser sunt. Dietten min er lav på sukker, spiser relativt sunt. Havregrøt/brød/egg/ kjøttpålegg7kesam/cottage cheese/ frukt og grønt ogvanlige middager. drikker aldri brus, bare vann og grønn te. Likevel er jeg trøtt og slapp hele tiden. Liksom ikke noe overskudd. Gikk tidligere på diett uten sukker/gjær/stivelse/melk og fikk da masse energi men det var ikke holdbart i lengden. Kjenner ei nå som er ambassadør for cellreset-dietten og skryter den opp i skyene. Hun tar noe tilskudd/energidrikker daglig som visstniok er stappet med vitaminer, fibre etc. I tillegg er det en strikt diett. Hun påstår at hun svever og har så my krefter av dette. Så jeg blir jo litt nysgjerrig. Noen som har testet eller har tips? Anonymkode: 30adc...c71
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #2 Skrevet 29. august 2017 Først: har du sjekket at du ikke lider av de mest vanlige vitaminmanglene? Dersom nei: bestill legetime og sjekk ut jern, vitamin d og b12 og så videre. Deretter: får du i deg nok næring? Tell over dem og gjør opp status. Etter at du har sett på desse to kan du begynne å se etter andre årsaker. Før du har sett etter det mest sannsynlige er det bortkastet tid å se etter andre årsaker. Mtp dietter: husk at noen skal tjene penger på dem. Dersom den noen som tjener penger og den noen som anbefaler er samme person: hold deg unna. Anonymkode: d270c...d1b 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #3 Skrevet 29. august 2017 joda, jern, vitaminer osv er ok. Får absolutt nok næring; spiser som en mann (nokså høy forbrenning). Og ja, selvsagt klar over vinningsaspektet for selger her. Men det er en jeg kjenner godt så jeg stoler på at det hun sier er sant og har selv sett en stor endring i henne mtp energinivå og vekttap.. TS Anonymkode: 30adc...c71
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #4 Skrevet 29. august 2017 Spørsmålet var om du fikk nok næring. Ikke kalorier. Det er en forskjell. En vil få i seg lite nok næring (sunt fett, vitaminer etc) til å føle seg slapp og elendig lenge før det slår ut på blodprøver. Dersom en diettforandring gir deg mer energi så betyr det at du spiser feil til vanlig. Enten at du får i deg for lite næringsstoffer til å holde det gående på maks guffe eller at du spiser noe du ikke egentlig tåler å spise. Du trenger altså ikke noen mirakelkur, du må bare endre ditt normalkosthold sånn at det er bærekraftig på lang sikt. Anonymkode: d270c...d1b 8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #5 Skrevet 30. august 2017 9 hours ago, AnonymBruker said: Spørsmålet var om du fikk nok næring. Ikke kalorier. Det er en forskjell. En vil få i seg lite nok næring (sunt fett, vitaminer etc) til å føle seg slapp og elendig lenge før det slår ut på blodprøver. Dersom en diettforandring gir deg mer energi så betyr det at du spiser feil til vanlig. Enten at du får i deg for lite næringsstoffer til å holde det gående på maks guffe eller at du spiser noe du ikke egentlig tåler å spise. Du trenger altså ikke noen mirakelkur, du må bare endre ditt normalkosthold sånn at det er bærekraftig på lang sikt. Anonymkode: d270c...d1b Altså- jeg har vært grundig testet for matallergier og -intoleranser for ikke alt for lenge siden. Jeg spiser ikke noe jeg ikke tåler nå. Jeg var hos balderklinikken pga store fordøyelsesproblemer og de fant at jeg hadde glutenitoleranse, og skulle holde meg unna gluten en stund+ ta div tilskudd for å bedre tarmfloraen så ville dette naturlig bedres ("helbrede" tarmveggen), og etter en god stund så kunne jeg spise gluten igjen. (Testet gluten litt for tidlig og fikk tilbakefall av problemene så måtte avstå en stund til, så ble det bra og magen er nå helt fin). Ellers har jeg ingen ting jeg reagerer på. Som jeg prøver å si i hovedinnlegget spiser jeg normalt, sunt og variert. Havregrøt, brød, kjøtt ,melkeprodukter, sunne oljer, egg og frukt/grønt. Jeg er godt informert på kostholdsfronten så jeg er temmelig sikker på at det ikke skyldes dårlig ernæring, denne slappheten. Jeg er blodgiver og sjekker jevnlig blodprosent og jernlagre. Tar tilskudd av div vitaminer og mineraler, som sink og selen, b- og d-vit. Den tidligere diettendringen, der jeg testet ut melke-/sukker-/gjær- og stivelsesfritt kosthold gjorde meg ganske mye mer energisk. Dette er imidlertid en typisk candidadiett, og jeg tror jeg på den tiden var plaget av candida i tarm (hadde hatt 11 antibiotikakurer på et år i forkant). Det er vel for øvrig ganske vanlig at folk kjenner seg litt lettere og ikke så slappe av å droppe mye gjær-/hvetebakst. men å bare spise kjøtt, fisk, kylling og grønnsaker + noen ufattelig kjipe typer rugbrød er ingen varig løsning. Jeg håper du skjønner at jeg prøver å gjøre det jeg kan for å sikre min egen helse og velvære gjennom kost og tilskudd. Det var altså ikke spørsmålet: Spørsmålet er; er det noen som har testet cellreset for økt energi eller har andre tips til tilskudd el.l som kan gi økt energi og mindre trøtthet? takk i så fall Mvh TS Anonymkode: 30adc...c71
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #6 Skrevet 30. august 2017 bare navnet cellreset, sier noe om seriøsiteteten. Eller helst mangelen på seriøsitet Det er ikke sånn kroppen fungerer, det er ikke bare å resette cellene tilbake til fabrikkinstillinger og starte på nytt. Et Godt kosthold og jevnlig trim er det som skal til. Derfor ville jeg faktisk hørt på den andre anonyme her. Kan hende du bare trenger å gjøre småjusteringer. Anonymkode: e17a6...cbe 10
BlendaSensitive Skrevet 30. august 2017 #7 Skrevet 30. august 2017 Om du vil kaste bort pengene dine for å teste tull så vær så god. Her kan du lese en seriøs artikkel om cellefornyelse. http://forskning.no/2016/12/hvilke-av-kroppens-celler-skifter-vi-oftest-ut Og vil du fortsatt forsøke den "kuren", så er det jo bare å følge den strenge dietten, behøver ikke kjøpe noe som helst. http://helsevinner.no/kuren.html Venninna di vil bare tjene penger, samme som herbalife og alle andre pyramideselskaper. Og du, du kan ikke kurere gluten allergi! Enten har du det, og må leve glutenfritt resten av ditt liv, eller så har du ikke glutenallergi, og du risikerer ingenting på å spise mat med gluten. Og candida er en omstridt diagnose, en seriøs indremedisinere stiller ikke den diagnosen. Årsaken til at mange blir bedre av "glutenfritt" eller "cellRESET" eller "candida diett" er at man spiser sunnere og er mer bevist på hva man putter i seg. Alle disse har til felles at det ofte er mat fra grunden, hjemmelaget med lite salt og sukker, rene råvarer, mer rene proteiner, grønnsaker, etc. Og selvfølgelig ingen "skitmat" (aka brus, godis, potetgull, loff, sukker, hel og halv fabrikata etc). Jeg ville logget all mat nøyaktig, så sett over om du faktisk spiser så sundt som du tror og om det er NOK mat/energi til dine aktiviter og livsstil. Gratis, men du må gjøre jobben. 8
The Kitten Skrevet 30. august 2017 #8 Skrevet 30. august 2017 40 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Om du vil kaste bort pengene dine for å teste tull så vær så god. Her kan du lese en seriøs artikkel om cellefornyelse. http://forskning.no/2016/12/hvilke-av-kroppens-celler-skifter-vi-oftest-ut Og vil du fortsatt forsøke den "kuren", så er det jo bare å følge den strenge dietten, behøver ikke kjøpe noe som helst. http://helsevinner.no/kuren.html Venninna di vil bare tjene penger, samme som herbalife og alle andre pyramideselskaper. Og du, du kan ikke kurere gluten allergi! Enten har du det, og må leve glutenfritt resten av ditt liv, eller så har du ikke glutenallergi, og du risikerer ingenting på å spise mat med gluten. Og candida er en omstridt diagnose, en seriøs indremedisinere stiller ikke den diagnosen. Årsaken til at mange blir bedre av "glutenfritt" eller "cellRESET" eller "candida diett" er at man spiser sunnere og er mer bevist på hva man putter i seg. Alle disse har til felles at det ofte er mat fra grunden, hjemmelaget med lite salt og sukker, rene råvarer, mer rene proteiner, grønnsaker, etc. Og selvfølgelig ingen "skitmat" (aka brus, godis, potetgull, loff, sukker, hel og halv fabrikata etc). Jeg ville logget all mat nøyaktig, så sett over om du faktisk spiser så sundt som du tror og om det er NOK mat/energi til dine aktiviter og livsstil. Gratis, men du må gjøre jobben. Leste linken. Jeg er veldig skeptisk til alle slags kurer. Spesielt om de medfører at en må ta ekstra tilskudd for å få noe effekt av kuren. Men det er nå bare å prøve, TS om du vil kaste vekk pengene dine. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #9 Skrevet 30. august 2017 3 hours ago, BlendaSensitive said: Og du, du kan ikke kurere gluten allergi! Enten har du det, og må leve glutenfritt resten av ditt liv, eller så har du ikke glutenallergi, og du risikerer ingenting på å spise mat med gluten. Og candida er en omstridt diagnose, en seriøs indremedisinere stiller ikke den diagnosen. Årsaken til at mange blir bedre av "glutenfritt" eller "cellRESET" eller "candida diett" er at man spiser sunnere og er mer bevist på hva man putter i seg. Alle disse har til felles at det ofte er mat fra grunden, hjemmelaget med lite salt og sukker, rene råvarer, mer rene proteiner, grønnsaker, etc. Og selvfølgelig ingen "skitmat" (aka brus, godis, potetgull, loff, sukker, hel og halv fabrikata etc). Jeg ville logget all mat nøyaktig, så sett over om du faktisk spiser så sundt som du tror og om det er NOK mat/energi til dine aktiviter og livsstil. Gratis, men du må gjøre jobben. Hei igjen Det ante meg at det ville komme protester som dette. Jeg jobber selv med forskning, og har selvsagt undersøkt en del litteratur på feltet før jeg har gått på diverse kurer og behandlinger som den jeg fikk hos Balderklinikken. Det finnes forskningslittertur som tilsier at man kan ha fordøyelsessymptomer av negativ art knyttet til glutenholdig kost selv om man IKKE har cøliaki/glutenallergi, og at glutensensitivitet rammer 6-7 ganger så mange som cøliaki. Det er en annen "diagnose"- Her finner du f.eks artikler på dette: https://search.proquest.com/docview/1783584301?pq-origsite=gscholar (Biesiekierski et al, 2011, om linken ikke funker, double-blind RCT-studie). Her er en review-studie som viser til at det er nyere forskningsmessige bevis på at glutensensitivitet eksisterer uavhengig av cøliaki, og at den gir klare fysiske symptomer: https://link.springer.com/article/10.1007/s12016-010-8223-1 (Bizzaro et al, 2012) More recently, however, progress has been made toward the hypothesis that a form of gluten intolerance exists that’s different from celiac disease, defined as non-celiac gluten intolerance or gluten sensitivity (GS), and it is estimated that for every person who has CD, there are at least six or seven people who have GS. Therefore, wheat allergy, CD, and GS combined together may affect about 10% of the general population (...) Analogously to what has already been demonstrated for CD, extraintestinal symptoms also have been described in patients with GS. Among these, reports include muscular disturbances [62], neurological disorders, attention deficit, hyperactivity disorder, migraine, headache, sleep disturbance, lethargy, tiredness, and cerebellar ataxia [63], bone or joint pain [56], and also psychiatric disorders such as autism [64] or schizophrenia [65]. Jeg fikk heldigvis god hjelp md dette hos Balderklinikken og har fått "ny" fordøyelse etter å ha holdt meg unnna gluten en lengre periode og tatt tilskudd for å helbrede tarmveggen. Vedr Candida og behandling, det er noe som lenge har vært omdiskutert i skolemedisinen, og som allmennleger tidligere var skeptiske til så jeg skjønner at denne oppfatningen fortsatt henger igjen. De senere årene er det imidlertid blitt en bredere aksept for at dette er en tilstand det er verdt å ta alvorlig. Det gjelder imidlertid hovedsaklig hos mennesker som har fått tarmflorabalansen forrykket av ulike årsaker slik at soppen kan få alvorlig overvekst. Det gjelder f.eks de som har fått mye antibiotika og f.eks hiv-pasienter. Det har iaf skjedd mye på dette feltet de senere år, både mtp forskning og ift skolemedisinernes innstilling. her er en oppsummeringsstudie som sier litt om candida og hvilke sykdommer det kan medføre i fordøyelsessystemet: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1369527411000993 Jeg forstår selvsagt også sammenhengen med at dietter av ulik type setter en på et veldig sunt kosthold og at man derfor føler seg bedre. Poenget som jeg prøvde å nevne lengre opp er at jeg allerede har et sunt kosthold. jeg er ikke fanatisk, men vil påstå at jeg spiser sunnere enn gjennomsnittet og har en diett med lite sukker, f.eks. Det var egentlig ikke spørsmålet. Jeg føler, tross avsporinger og skepsis av ulik art her, at jeg allerede gjør hva jeg kan for å være sunn og frisk og opplagt. men det hjelper liksom ikke på overskuddet. Jeg spør en siste gang; er det noen som har et godt råd/tips, noe som har fungert? Det trenger ikke være cellreset (som for øvrig er både en diett og kosttilskudd/ernæringsdrikker), men jeg er åpen for alle forslag! ts Anonymkode: 30adc...c71
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #10 Skrevet 30. august 2017 Utfra hva du sier du spiser, så ser jeg lite fett i kosten din. De fettløselige vitaminene er nødt til å ha fett for at dem skal bli nyttegjort. A, D, K og E er avhengig av fett i kosten. Det nytter ikke å pøse på med D-vitamin dersom du ikke får i deg fett. Anonymkode: 46248...aec 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #11 Skrevet 30. august 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Utfra hva du sier du spiser, så ser jeg lite fett i kosten din. De fettløselige vitaminene er nødt til å ha fett for at dem skal bli nyttegjort. A, D, K og E er avhengig av fett i kosten. Det nytter ikke å pøse på med D-vitamin dersom du ikke får i deg fett. Anonymkode: 46248...aec Tja- jeg er usikker på om det egentlig er lite fett i kosten min. Jge bruker ikke smør på skiva, men bruker en del olje i matlagingen.. kanskje ikke så lett å si hva som er for lite.. Anonymkode: 30adc...c71
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #12 Skrevet 30. august 2017 På Tuesday, August 29, 2017 den 15.03, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med veldig lavt energinivå for tiden. Eller egentlig ikke for tiden ,men permanent. Jeg er slank (170 cm/60 kg), trener en del og spiser sunt. Dietten min er lav på sukker, spiser relativt sunt. Havregrøt/brød/egg/ kjøttpålegg7kesam/cottage cheese/ frukt og grønt ogvanlige middager. drikker aldri brus, bare vann og grønn te. Likevel er jeg trøtt og slapp hele tiden. Liksom ikke noe overskudd. Gikk tidligere på diett uten sukker/gjær/stivelse/melk og fikk da masse energi men det var ikke holdbart i lengden. Kjenner ei nå som er ambassadør for cellreset-dietten og skryter den opp i skyene. Hun tar noe tilskudd/energidrikker daglig som visstniok er stappet med vitaminer, fibre etc. I tillegg er det en strikt diett. Hun påstår at hun svever og har så my krefter av dette. Så jeg blir jo litt nysgjerrig. Noen som har testet eller har tips? Anonymkode: 30adc...c71 Gå til legen og få tatt en del basic blodprøver. Om du selv tror du spiser sunt, så er det ikke nøvdvendigvis slik at kroppen din klarer å nyttegjøre seg den næringen den får. En multivitamintablett for dagen skader heller ikke. Anonymkode: 81ce6...185
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #13 Skrevet 30. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja- jeg er usikker på om det egentlig er lite fett i kosten min. Jge bruker ikke smør på skiva, men bruker en del olje i matlagingen.. kanskje ikke så lett å si hva som er for lite.. Anonymkode: 30adc...c71 Du får ikke de svar du ønsker på verken Balder eller dietten utover at det bare er tull og svindel fordi det bare er tull og svindel. Ja: det kan hende du sliter med å fordøye enkelte typer mat. Det kan hende en av desse er hvete (neppe gluten, men hvete og korn kan være vriene). Men dersom du har problemer med å fordøye noe mat så får du i deg mindre næring enn du spiser. Og løsningen er ikke diett, det er altså å spise ordentlig. Og: dette problemet med å fordøye forsvinner ikke av seg selv. Enten har du en behandlbar sykdom eller så vil du ha den defekten på tarmen livet ut, uavhengig av hva tulleleger påstår. De fleste med dette problemet havner i diagnosegruppen IBS. Nei: en behøver selvsagt ikke verken smør eller olje for å få i seg nok fett (jeg spiser per dato alt mitt fett i wholefood) men du behøver mat med fett i. poenget er: det finnes ingen mirakelkur. Men det finnes måter å bli kvitt mye penger raskt på. Anonymkode: d270c...d1b 5
BlendaSensitive Skrevet 30. august 2017 #14 Skrevet 30. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen Det ante meg at det ville komme protester som dette. Jeg jobber selv med forskning, og har selvsagt undersøkt en del litteratur på feltet før jeg har gått på diverse kurer og behandlinger som den jeg fikk hos Balderklinikken. Det finnes forskningslittertur som tilsier at man kan ha fordøyelsessymptomer av negativ art knyttet til glutenholdig kost selv om man IKKE har cøliaki/glutenallergi, og at glutensensitivitet rammer 6-7 ganger så mange som cøliaki. Det er en annen "diagnose"- Her finner du f.eks artikler på dette: https://search.proquest.com/docview/1783584301?pq-origsite=gscholar (Biesiekierski et al, 2011, om linken ikke funker, double-blind RCT-studie). Her er en review-studie som viser til at det er nyere forskningsmessige bevis på at glutensensitivitet eksisterer uavhengig av cøliaki, og at den gir klare fysiske symptomer: https://link.springer.com/article/10.1007/s12016-010-8223-1 (Bizzaro et al, 2012) More recently, however, progress has been made toward the hypothesis that a form of gluten intolerance exists that’s different from celiac disease, defined as non-celiac gluten intolerance or gluten sensitivity (GS), and it is estimated that for every person who has CD, there are at least six or seven people who have GS. Therefore, wheat allergy, CD, and GS combined together may affect about 10% of the general population (...) Analogously to what has already been demonstrated for CD, extraintestinal symptoms also have been described in patients with GS. Among these, reports include muscular disturbances [62], neurological disorders, attention deficit, hyperactivity disorder, migraine, headache, sleep disturbance, lethargy, tiredness, and cerebellar ataxia [63], bone or joint pain [56], and also psychiatric disorders such as autism [64] or schizophrenia [65]. Jeg fikk heldigvis god hjelp md dette hos Balderklinikken og har fått "ny" fordøyelse etter å ha holdt meg unnna gluten en lengre periode og tatt tilskudd for å helbrede tarmveggen. Vedr Candida og behandling, det er noe som lenge har vært omdiskutert i skolemedisinen, og som allmennleger tidligere var skeptiske til så jeg skjønner at denne oppfatningen fortsatt henger igjen. De senere årene er det imidlertid blitt en bredere aksept for at dette er en tilstand det er verdt å ta alvorlig. Det gjelder imidlertid hovedsaklig hos mennesker som har fått tarmflorabalansen forrykket av ulike årsaker slik at soppen kan få alvorlig overvekst. Det gjelder f.eks de som har fått mye antibiotika og f.eks hiv-pasienter. Det har iaf skjedd mye på dette feltet de senere år, både mtp forskning og ift skolemedisinernes innstilling. her er en oppsummeringsstudie som sier litt om candida og hvilke sykdommer det kan medføre i fordøyelsessystemet: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1369527411000993 Jeg forstår selvsagt også sammenhengen med at dietter av ulik type setter en på et veldig sunt kosthold og at man derfor føler seg bedre. Poenget som jeg prøvde å nevne lengre opp er at jeg allerede har et sunt kosthold. jeg er ikke fanatisk, men vil påstå at jeg spiser sunnere enn gjennomsnittet og har en diett med lite sukker, f.eks. Det var egentlig ikke spørsmålet. Jeg føler, tross avsporinger og skepsis av ulik art her, at jeg allerede gjør hva jeg kan for å være sunn og frisk og opplagt. men det hjelper liksom ikke på overskuddet. Jeg spør en siste gang; er det noen som har et godt råd/tips, noe som har fungert? Det trenger ikke være cellreset (som for øvrig er både en diett og kosttilskudd/ernæringsdrikker), men jeg er åpen for alle forslag! ts Anonymkode: 30adc...c71 Sorry, jeg var upresis. Det heter faktisk ikke glutenallergi som jeg skrev, men glutenintoleranse og det er fortsatt en kronisk tilstand som du IKKE kan spise deg frisk for. Formelt kalles det for cøliaki. Og symptomene er ganske mange fler og mer alvorlig en å kjenne seg slapp og litt plager i magen. Store vitaminmangler og uønsket vektnedgang som de mest påtaglige. https://nhi.no/sykdommer/barn/magetarm/coliaki-oversikt/ Prognoser, cøliaki varer livet ut: https://nhi.no/sykdommer/barn/magetarm/coliaki-oversikt/?page=6 Og Balderklinikken kjenner jeg til ja, mitt ene barn gikk dit. Og jeg vet at de til dels setter veldig omstridte diagnoser, til en dyr penge. Mulig det kommet ny forskning på candida, men egentlig kan man også kalle det IBS - som er den "sekken" mange mageplager havner i, når man ikke vet hva som egentlig er feil. Artikkelen du henviser til skriver om Candida Albicans, som finnes hos svært mange mennesker uten at det er unormalt. Og mange kvinner (og barn) får dette i underlivet en eller flere ganger i livet. Men over til å svare på det du spør om: - Du sier selv du spiser bra, kan du gi et dags eksempel med ca mengde? Det aller beste er jo om du en uke for eksempel logger på myfitnesspal eller lignende. - Hvordan er søvn, stress og generell trivsel? (jobb, kjærlighet, venner etc) - Finnes flere seriøse tester online for depressjon og angst som du kan ta, de kan begge gi både fysiske og psykiske symtomper som du beskriver. - Og som en allergilege sa: Du tester ikke positivt for dette, men du har hatt bevisligen anafylatisk sjokk, så allergisk er du! Den mest pålitelige kilden til allergier/intoleranser, er kroppen selv. Skriv matdagbok, nøyaktig. Skriv opp også alle fysiske og psykiske plager, se om det finnes en sammenheng. Lykke til! - 1
Stallo Skrevet 31. august 2017 #15 Skrevet 31. august 2017 Har du fått sjekket søvn og søvnkvaliteten? Var energiløs selv og fikk sjekket søvnkvaliteten. Hadde mengder av "overflatisk" pust om natta - som har samme virkning omtrent som pustestopp (trøtt, uopplagt, manglende energi). Energinivået her i gården endret seg med behandling. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #16 Skrevet 31. august 2017 2 hours ago, Stallo said: Har du fått sjekket søvn og søvnkvaliteten? Var energiløs selv og fikk sjekket søvnkvaliteten. Hadde mengder av "overflatisk" pust om natta - som har samme virkning omtrent som pustestopp (trøtt, uopplagt, manglende energi). Energinivået her i gården endret seg med behandling. Interessant!! Hvordan gikk du frem for å sjekke dette? TS Anonymkode: 30adc...c71
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #17 Skrevet 31. august 2017 Du jobber innenfor forskning, men tror på såkalte mirakeldietter? Jeg forstår at det er fristende å tenke at det hjelper, men det gjør det ikke. Jeg støtter forslaget om søvn. Det måles med en maskin man ligger med en natt. Kontakt fastlegen din å få en henvisning til en søvnklinikk. Anonymkode: 938ae...cd0 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #18 Skrevet 31. august 2017 16 hours ago, BlendaSensitive said: Sorry, jeg var upresis. Det heter faktisk ikke glutenallergi som jeg skrev, men glutenintoleranse og det er fortsatt en kronisk tilstand som du IKKE kan spise deg frisk for. Formelt kalles det for cøliaki. Og symptomene er ganske mange fler og mer alvorlig en å kjenne seg slapp og litt plager i magen. Store vitaminmangler og uønsket vektnedgang som de mest påtaglige. https://nhi.no/sykdommer/barn/magetarm/coliaki-oversikt/ Prognoser, cøliaki varer livet ut: https://nhi.no/sykdommer/barn/magetarm/coliaki-oversikt/?page=6 Og Balderklinikken kjenner jeg til ja, mitt ene barn gikk dit. Og jeg vet at de til dels setter veldig omstridte diagnoser, til en dyr penge. Mulig det kommet ny forskning på candida, men egentlig kan man også kalle det IBS - som er den "sekken" mange mageplager havner i, når man ikke vet hva som egentlig er feil. Artikkelen du henviser til skriver om Candida Albicans, som finnes hos svært mange mennesker uten at det er unormalt. Og mange kvinner (og barn) får dette i underlivet en eller flere ganger i livet. Men over til å svare på det du spør om: - Du sier selv du spiser bra, kan du gi et dags eksempel med ca mengde? Det aller beste er jo om du en uke for eksempel logger på myfitnesspal eller lignende. - Hvordan er søvn, stress og generell trivsel? (jobb, kjærlighet, venner etc) - Finnes flere seriøse tester online for depressjon og angst som du kan ta, de kan begge gi både fysiske og psykiske symtomper som du beskriver. - Og som en allergilege sa: Du tester ikke positivt for dette, men du har hatt bevisligen anafylatisk sjokk, så allergisk er du! Den mest pålitelige kilden til allergier/intoleranser, er kroppen selv. Skriv matdagbok, nøyaktig. Skriv opp også alle fysiske og psykiske plager, se om det finnes en sammenheng. Lykke til! - Hei igjen! Det er ikke helt riktig det du skriver over. Du skriver at glutenintoleranse er det samme som cøliaki. Det er feil. Cøliaki er en tistand hvor kroppen reagerer allergisk på gluten og hvor glutenet bryter ned tarmtottene. Dette er en genetisk tilstand som man kan se etter ved å ta en blodprøve der man ser etter et spesielt gen. Glutenintoleranse er noe annet. Det var akkurat det jeg prøvde å si i innlegget over, og som det sitatet jeg klippet ut fra de nforskningsartikkelen sier litt mer om: " progress has been made toward the hypothesis that a form of gluten intolerance exists that’s different from celiac disease, defined as non-celiac gluten intolerance or gluten sensitivity (GS), and it is estimated that for every person who has CD, there are at least six or seven people who have GS. Therefore, wheat allergy, CD, and GS combined together may affect about 10% of the general population (...) Cøliaki er aboslutt en alvorlig tilstand med mange plager som du skriver, men det er altså noe annet enn sensitivitet eller intoleranse for gluten, både i opphav og symptombilde. Det som er likt er vel gjerne hyppig og løs avføring, urolig tarm. Jeg hadde dette problemet. Det opphørte da jeg droppet gluten. begynte igjen- det kom tilbake. Droppet igjen: ble bra. Jeg synes også det høres litt rart ut det Balderkl sier om at tarmveggen trenger å helbredes og at man deretter skulle kunne spise varen igjen. Men det ser ut til å funke for meg, altså. De fortalte meg at det er en form for inflammasjonstilstand som oppstår når tarmveggen har blitt slitt slik at det naturlig beskyttende cellelaget (eller noe?) er borte og det kan oppstå en "lekkasje" av slaggstoffer som kroppen reagerer på. I alle fall så tolerere magen min gluten nå, selv om jeg ikke spiser mengder med brød uansett. At candida albicans finnes hos mange/de fleste (?) er også helt riktig. Og i normale mengder er den ikke til plage. Men ved ubalanse i floaen kan den gi overvekst og mange fysiske plager. Oftest i underliv men altså også i tarmsystemet hvis den får gode nok vekstforhold (som den får av bl.a antibiotika som dreper melkesyrebakteriene). Ok, over til mitt daglige matinntak: Frokost: havregrøt av vann og gryn med banan og kanel/eple. Vann. Lunsj: Suppe i kantina på jobb+et rundstykke eller salat. Middag: f.eks kyllingfilet eller koteletter med ris og stekte grønnsaker (1 filet og mye tilbehør- veldig vanskelig å anslå mengde for je gveier jo ikke maten, men jeg spiser mye. mer enn mannen min). Alle mulige vanlige middager spiser vi, som kjøttkaker og potet, fiskeboller, fiskegrateng, taco, gryterett, pizza, laks med potet/grønnsaker, lapskaus etc.. kveldsmat: fx omelett av 2 egg med 2 skiver, eller cottage cheese med kesam og frukt eller 2-3 brødskiver emd pålegg/knekkebrød. Gulrot/frukt/nøtter, Du spør om søvn, stress og livet generelt.. Vel, jeg er jo inne i en tung periode i livet mitt nå, og er veldig bevisst på det selv. Jeg føler imidlertid ikke at det påvirker mengden min med søvn, men det tar selvsagt mye tankevirksomet og mye energi å sette seg inn i.. Men sett bort fra det, så synes jeg at det å ha lite energi er min default setting, liksom. . har alltod vært lite energisk, også før denne tunge perioden (selv om den selvsagt ikke hjelper meg).. Det gjelder også for det du sier om angst/depresjon. Dette er faktisk et felt jeg jobber innen, så veldig kalr over symptombildet Men jeg ha liksom vært slik også før nedturen jeg er inne i... Og det du sier til slutt er helt sant, man må nok se an kroppen selv og hvordan den sier fra... Matdagbok er helt sikkert et godt forslag!!! takk Anonymkode: 30adc...c71
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #19 Skrevet 31. august 2017 Jeg anbefaler at du får sjekket stoffskiftet ditt, hvis du ikke har gjort det. Anonymkode: e6525...96c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #20 Skrevet 31. august 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Du jobber innenfor forskning, men tror på såkalte mirakeldietter? Jeg forstår at det er fristende å tenke at det hjelper, men det gjør det ikke. Jeg støtter forslaget om søvn. Det måles med en maskin man ligger med en natt. Kontakt fastlegen din å få en henvisning til en søvnklinikk. Anonymkode: 938ae...cd0 Ja, jeg er en av de få sjeldne fuglene innen forskningen som eier et åpent sinn. Og det er jeg faktisk stolt av. Det er så mye arroganse og ovenfra-ned holdninger i min bransje at du aner ikke... Blir helt matt! Jeg tror ikke nødvendigvis på alt som preseneters nei, men jeg er åpen for å teste og finne ut mer. Jeg Leser ofte metastudier etc over diverse "fantastiske nyvinninger" innen både helse og skjønnhetsprodukter og har navigert en del etter det. Ikke så mye å finne på denne, derfor spør jeg altså her. Ja, kan absolutt undersøke dette med søvnen nærmere. ts Anonymkode: 30adc...c71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå