AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #1 Skrevet 29. august 2017 Leser at Sverige har kortet ned arbeidsdagen fra 8 (7,5) til 6 timer uten kutt i lønna. Det er begrunnet med at man kan være like produktiv på 6 timer som på 8 timer. Noe jeg tror stemmer i høyeste grad. Veldig mye våkentid går med til jobb og folk har liten tid til familie og hobbyer. Det gjør kanskje at mange er leie og ikke bruker tiden like produktivt. Er vel ingen hemmelighet at mange teller minutter på klokka til man skal hjem og man er vesentlig daffere på slutten av en 8 timers arbeidsdag enn de første timene. Anonymkode: 0d81a...fd8 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #2 Skrevet 29. august 2017 Just now, AnonymBruker said: Leser at Sverige har kortet ned arbeidsdagen fra 8 (7,5) til 6 timer uten kutt i lønna. Det er begrunnet med at man kan være like produktiv på 6 timer som på 8 timer. Noe jeg tror stemmer i høyeste grad. Veldig mye våkentid går med til jobb og folk har liten tid til familie og hobbyer. Det gjør kanskje at mange er leie og ikke bruker tiden like produktivt. Er vel ingen hemmelighet at mange teller minutter på klokka til man skal hjem og man er vesentlig daffere på slutten av en 8 timers arbeidsdag enn de første timene. Anonymkode: 0d81a...fd8 Jeg er for kortere arbeidsdager og mer fritid. Mer produktiv kommer også av at man med 6 timers arbeidsdager brukere mindre tid på mobil og annet tull. Nå skal det sies at jeg vet at flere ikke vil ha kortere arbeidsdag fordi lønningene vil være lavere. Men med lavere lønninger vil også prisene på en del varer og tjenester reduseres. Det siste der vet jeg at mange ikke helt forstår. Det skal også nevnes at for de fleste mennesker vil utnyttelse av hjernen stagnere ettersom man jobber. Man vil derfor kunne utnytte bedre hjernekapasiteten ved en 6 timers dag enn en 8 timers dag. Anonymkode: c47b3...0d9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #3 Skrevet 29. august 2017 Jeg synes dette er pinglete. Det er mange arbeidsoppgaver som krever lang tid over et kontinuerlig tidsrom. Jeg jobber 10-timersdager, og kunne ikke temke meg det annerledes. 7.5-8 timer er en veldig kort arbeidsdag. Man har MYE igjen av døgnet da. Anonymkode: 45a90...fe9 6
Tillion Skrevet 29. august 2017 #4 Skrevet 29. august 2017 Ville mye heller ha jobbet 10-12 timer 4 dager i uka. En arbeidsdag er uansett en ødelagt dag. Ikke at jeg hater jobben min, men har ikke energi til å finne på noe gøy etter jobb uansett, så kunne heller stått på noen timer ekstra når jeg først er i gang. 11
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #5 Skrevet 29. august 2017 Jeg ville heller ha jobbet 10 timer, men hatt en ekstra dag fri i uken. For er jeg først på jobb, kan jeg fint være der. Og er ikke ofte jeg gjør noe etter jobb. Så bedre med en ekstra fridag. Anonymkode: 1e4d3...183 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #6 Skrevet 29. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette er pinglete. Det er mange arbeidsoppgaver som krever lang tid over et kontinuerlig tidsrom. Jeg jobber 10-timersdager, og kunne ikke temke meg det annerledes. 7.5-8 timer er en veldig kort arbeidsdag. Man har MYE igjen av døgnet da. Anonymkode: 45a90...fe9 Men du har kanskje ikke barn? Jeg synes 8 t arbeidsdag er i det lengste laget da barna mine er i bhg fra kl 07 til 17 hver dag omtrent. Jeg har ikke bil og buss bruker mye lenger tid fra bhg til jobben. Jobber 08 til 16 men må ta buss 0720 for å rekke jobb fra bhg. Og er i barnehage ca 1645 og henter. Da er vi hjemme 1700 ca. Så er det middag rundt kl 18, og lek med unger. Rundt kl 1900 er det tid for legge rutiner. Så er det husarbeid og slappe av fra ca 2000 til 2230. Opp kl 0545 igjen for å gjøre klar unger og div. Jeg får 2 t med barna mine i hverdagen. Alt for lite.. Jeg har vurdert å flytte nærmere jobben og prøve å få ny bhg plass der men det er mye dyrere å bo der. Bil har jeg ikke råd til for øyeblikket. Jobber på kontor og har ca 25000 i mnd med lønn, barnetrygd og farsbidrag. Sier seg selv at jeg da må prioritere hva vi skal bruke pengene på. Så hadde vi jeg hatt 6 t arbeidsdag så hadde jeg jublet.. for da at ungene vært i barnehagen 8 t bare. Anonymkode: c90cc...825 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #7 Skrevet 29. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser at Sverige har kortet ned arbeidsdagen fra 8 (7,5) til 6 timer uten kutt i lønna. Det er begrunnet med at man kan være like produktiv på 6 timer som på 8 timer. Noe jeg tror stemmer i høyeste grad. Veldig mye våkentid går med til jobb og folk har liten tid til familie og hobbyer. Det gjør kanskje at mange er leie og ikke bruker tiden like produktivt. Er vel ingen hemmelighet at mange teller minutter på klokka til man skal hjem og man er vesentlig daffere på slutten av en 8 timers arbeidsdag enn de første timene. Anonymkode: 0d81a...fd8 Dette var vel et prøveprosjekt? http://www.side2.no/helse/i-ett-ar-jobbet-svenskene-6-timers-arbeidsdag-dette-ble-resultatet/3423216642.html De har vel ikke kortet ned nasjonal arbeidsdag til 6 timer? Anonymkode: 294a7...a77 1
JackIost Skrevet 29. august 2017 #8 Skrevet 29. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser at Sverige har kortet ned arbeidsdagen fra 8 (7,5) til 6 timer uten kutt i lønna. Det er begrunnet med at man kan være like produktiv på 6 timer som på 8 timer. Noe jeg tror stemmer i høyeste grad. Veldig mye våkentid går med til jobb og folk har liten tid til familie og hobbyer. Det gjør kanskje at mange er leie og ikke bruker tiden like produktivt. Er vel ingen hemmelighet at mange teller minutter på klokka til man skal hjem og man er vesentlig daffere på slutten av en 8 timers arbeidsdag enn de første timene. Anonymkode: 0d81a...fd8 Slappfisker Selv jobber jeg langt mer enn 7,5/8 timer om dagen, og pauser er det så å si ingenting av foruten et par dopauser ila. dagen. 6-timersdagen fungerer bare for folk som ikke har nok å fylle 7,5/8-timersdagen sin med. Og det gjelder nok for en hel del 1
Atea Skrevet 30. august 2017 #9 Skrevet 30. august 2017 Fikk opp sprørsmålet når jeg gikk på et helsefaglig studie. Det var tre alternativer: 1. Far jobber heltid, mor jobber deltid. 2. Far jobber heltid, mor er hjemme. 3. Begge jobber heltid. Jeg svarte ikke på noen av dem, men tok opp i plenum at begge burde få muligheten til å jobbe deltid /redusert. For ja, det er barna det går utover hvis de må være åtte ni timer i barnehagen. 1
Unika Skrevet 30. august 2017 #10 Skrevet 30. august 2017 Jobber rundt 9 timer daglig og synes det er i overkant. Jeg tror mennesker hadde blitt lykkeligere av å jobbe mindre. Dessuten hadde man kunne åpnet opp for at flere kom i arbeid, noe som kanskje er den største bonusen! 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #11 Skrevet 30. august 2017 Jeg tror ikke det når seg gjøre i mitt yrke i helsesektoren. Skal vi da heller ha mellomvakter som starter kl 12 og slutter kl 18 er jo i allefall dagen ødelagt. Og nattevaktene blir ikke kortere. Så ser ikke for meg det som en løsning som folk blir fornøyd med. Er heller for å beholde sykelønn. Ellers kommer mange, meg selv inkludert til å gå på jobb når man i utgangspunktet bør være hjemme, med tanke på smitte. Hvem vil vel tape penger? Anonymkode: da4e9...ef6 2
Daisy_B Skrevet 30. august 2017 #12 Skrevet 30. august 2017 Jeg er imot kortere arbeidsdag. Noen blir nødt til å betale for den ekstra fritiden vår, og de pengene vil jeg heller at skal gå til noe nyttig. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #13 Skrevet 30. august 2017 5 hours ago, Unika said: Jobber rundt 9 timer daglig og synes det er i overkant. Jeg tror mennesker hadde blitt lykkeligere av å jobbe mindre. Dessuten hadde man kunne åpnet opp for at flere kom i arbeid, noe som kanskje er den største bonusen! Noen av oss liker å jobbe. Det er meningsfylt. Jeg hadde blitt ulykkelig av å jobbe for lite. Anonymkode: 45a90...fe9 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #14 Skrevet 30. august 2017 Jeg jobber turnus og ser for meg styret med ikke bare dag kveød og natt. Men emda en vakt! Anonymkode: 9ed53...ec2 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #15 Skrevet 30. august 2017 På 29.8.2017 den 14.43, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette er pinglete. Det er mange arbeidsoppgaver som krever lang tid over et kontinuerlig tidsrom. Jeg jobber 10-timersdager, og kunne ikke temke meg det annerledes. 7.5-8 timer er en veldig kort arbeidsdag. Man har MYE igjen av døgnet da. Anonymkode: 45a90...fe9 Synes ikke det er mye igjen av døgnet. Man skal jo også reise i 30-45 minutter for å komme hjem, så trener jeg, handler og lager mat, og det var den dagen. Ikke mye tid til gøy etterpå. Anonymkode: d0ca3...004
Snabeltann Skrevet 30. august 2017 #16 Skrevet 30. august 2017 Vet ikke helt hvordan dette skulle fungert i skolen. Vi har jo seks til åtte undervisningstimer om dagen... Og man må jo ha tid til for og etterarbeid også.... Synes egentlig det er greit som det er. Hadde vært gull med en kortdag i uka. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #17 Skrevet 30. august 2017 Siden jeg er avhengig av at folk ringer eller sender meg en e-post for at jeg skal ha noe å gjøre, så ville ikke det hjulpet på produktiviteten. Sitter på førstelinjesupport og har mye dødtid. Anonymkode: 65d5f...669
Fru Uperfekt Skrevet 10. september 2017 #18 Skrevet 10. september 2017 Jeg er imot 6 timers dag, men så har vel jeg ikke talerett siden jeg er arbeidsgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #19 Skrevet 10. september 2017 Det er jo ikke alle jobber dette går. Jeg jobber et sted med åpningstider, vi må uansett ha folk der alle timene vi åpner, og det er ikke mulig å være "mer produktiv" siden produktiviteten bestemmes av antall kunder. Det eneste vi kan være er å være til stede og yte god service. Jeg har også skift på 6 timer, og jeg synes det er litt kjedelig å gå hjem, før jeg har begynt, foretrekker de skiftene som er 9 timer. Før hadde vi inntil 12 timers skift, det var egentlig bedre. Anonymkode: b2f98...539 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #20 Skrevet 10. september 2017 Jeg ønsker det ikke. Ser for meg at dem i offentlig sektor med 6 timers arbeidsdag klager over dem i privat sektor med 10 timers arbeidsdag og bedre betalt. Anonymkode: 71f5a...c1e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå