Gå til innhold

Bygge hus.

Emma3

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi lurar på å bgge hus, har vore ine og funne drømmehuset. Dei skal ha 1 550 000 for å bygge huset, og det er uten tomt,grunnmur, overflatebehandling, alt på badet og berre ein start sum på 40 000 på kjøkkeninnredning.

Er det nokon her som har bygd nytt hus? Kva var prisen? Er det noko spesielt som er viktig huske på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: Grunnarbeider er dyrt!

Kommer helt an på tomten og hva som er der fra før, men det koster MYE.

Sjekk litt rundt om kring og se på forskjellige hustyper. Finn ut hva dere trenger, hvilke behov dere har. Det kan også være en fordel å finne tomt, før dere finner hus (nesten et krav).

Og bygging tar tid.

Det kan være lurt å trekke ut kjøkkenet som følger med huset. Kjøp på IKEA i stedet. Da får du en hel kjøkkeninnredning og gjerne litt hvitevarer for samme pris som det lille hjørnet som følger med huset. Har dere håndverkere i familien eller vennekretsen, så kan det lønne seg å trekke ut det elektriske, rørleggerarbeid o.l. også. Det er som regel veldig lite som følger med i "pakkene" fra husleverandøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi bygde et hus som hadde katalogpris på 1 mill. Totalprisen på huset kom på ca 2 mill, og det er hva som er vanlig. (doble katalogprisen så får du endelig pris) Huset vårt er 85 kvm i grunnflate, over 3 plan, så det er et helt vanlig hus. Vi har et flislagt bad, og et bad som har belegg. Parkett på gulvet, og et kjøkken som kostet 100.000. Tomta kostet 180.000 kr.

Du må regne ganske mye på tomt, ekstra fra elektrikeren, rørleggeren, grunnarbeider, verktøy, alt du trenger til overflatebehandling (særlig bad er dyrt) osv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si noe konkret om hva som er best for dere, men det jeg kan love deg, er at med en så høy huspris vil det bli et veldig dyrt prosjekt.

Hvis du leser litt i husbyggerboka mi så vil du få litt oversikt over hva dere må regne med og ting som kommer på underveis.

Lykke til!

Det er vanvittig slitsomt og utfordrende,

men det er verdt det hvis du blir fornøyd!

Tror vi da :hoho:

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomta kostet 180.000 kr.

Og slike tomtepriser finner man neppe i større byer.

Her i Oslo har du rimelig flaks om du finner en liten tomt til under 1 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slike tomtepriser finner man neppe i større byer.

Her i Oslo har du rimelig flaks om du finner en liten tomt til under 1 mill.

Tusen takk for svar alle sammen.

Vi skal bygge "på landet", så der er det tomta for 100 000, og så skal vi gjere mykje sjølv. Vi kjem nok til å gjere ein del sjølv. Skal derfor prøve å få huset til under 2 mill., men veit ikkje om det er mulig. Vi skal trekke ut kjøkkenet, men trur ikkje vi går for ikea (har hørt ein del negativ erfaring me det)

Nitha: kor finn eg husbygger boka di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi drømmer også om hus og venter bare på å få kjøpt tomta! Noen praktiske ting som må ordnes fra selgers side og så håper vi at vi får kjøpt den så vi kan starte :-) .

Huset vi har falt for har en katalogpris rett over 1.4 mill så vi vet at det vil koste og at det i tiden mens vi bygger kan bli ganske trangt økonomisk. Vi har planer om å bygge med kjeller og utleieleilighet så når vi først får flyttet inn og leieboeren er på plass kan vi kose oss igjen :-) .

Vi har regnet masse på dette for å prøve å finne ut om vi kan klare det. Vi kommer til å trekke ut kjøkkenet og kjøpe det på Ikea. Vi har Ikea-kjøkken på hytta og er veldig fornøyd med det!

Grunnmuren og kjelleren innvendig skal mannen min gjøre selv, og Mesterhus skal sette opp 1 1/2 etasje oppå det.

Vi fant også ut at det mest sannsynlig ikke er så fryktelig mye å spare på å trekke ut elektrikker og rørlegger hvis man ikke har noen som kan gjøre jobben gratis. Det har ikke vi så da lar vi Mesterhus ta seg av den biten.

Jeg er gudskjelov gift med en handyman (han er tømrer og driver eget firma som i hovedsak tar på seg våtromsjobber) så vi sparer selvfølgelig masse penger på det! I tillegg får han masse rabatter :wink: .

Tomta vi har øverst på ønskelisten må vi ut med 1 mill. for å få.

Vi håper at vi klarer å få det til under 3.5 mill. Da har vi ikke regnet med garage, belegningssten, gress, busker, plattinger / hverandaer o.l utvendig.

Vi drømmer i alle fall.... og håper at alt ordner seg så vi kan kjøpe tomten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd når det gjelder husbygging er å få 4-5 hjerteinfarkt før dere begynner å bygge...så er dere ferdig med det.

Eller...egentlig er det beste rådet mitt : ikke bygg!!

Altså...underforstått...husbygging er tøffe saker, men det meste slitet blir kanskje glemt om 500-600 år?

Jeg er midt oppi byggeinfernoet nå, og ville i alle fall ikke gått i gang med husbygging hvis vi ikke hadde visst hvordan det meste skulle gjøres. Dette fordi man med stor sannsynlighet må kontrollere alt håndverkerne gjør...hvis man da ikke vil ha problemene i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må si meg tildels enig med annema (jeg er gjesten lenger oppe her). Hos oss oppstod det masse problemer med leverandøren, og av det har vi lært at man ikke kan stole på at håndverkerne gjør en god nok jobb. Med oss gikk det så langt at vi måtte engasjere advokat og true med rettsak, pga feil og mangler.

Men heldigvis er det mange med mere positive erfaringer enn oss, og hvordan skal en finne de firmaene disse har brukt? Jeg tror det er veldig viktig å be om referanser, både på firmaet og på de snekkerne som skal bygge akkurat deres hus. Og, sjekk alt arbeidet som gjøres, vær på byggeplassen helst hver dag, og vis deres interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd når det gjelder husbygging er å få 4-5 hjerteinfarkt før dere begynner å bygge...så er dere ferdig med det.

Eller...egentlig er det beste rådet mitt : ikke bygg!!

Altså...underforstått...husbygging er tøffe saker, men det meste slitet blir kanskje glemt om 500-600 år?

Jeg er midt oppi byggeinfernoet nå, og ville i alle fall ikke gått i gang med husbygging hvis vi ikke hadde visst hvordan det meste skulle gjøres.  Dette fordi man med stor sannsynlighet må kontrollere alt håndverkerne gjør...hvis man da ikke vil ha problemene i etterkant.

Hehe, ja, vi har pussa opp HEILE leiligheta vår her vi bur no, så eg kan tenke meg at det å bygge hus er krevande. Men i må nok desverre bygge hus om vi skal flytte der vi vil, er ingen hus til salgs!! Eller det er nokre hus, men vi vil gjerne ikkje kjøpe eit hus som er eit stort oppussinsprosjekt-då kan vi like godt kjøpe!!

Gjest: det er ein kamerat av min kjære som skal bygge huset vårt, så vi håpar vi slepp unna tull der. Og han skal bygge det for eit firma, og har ansvar for at dei andre håndverkarane gjer jobben.

Takk for råd. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg tildels enig med annema (jeg er gjesten lenger oppe her). Hos oss oppstod det masse problemer med leverandøren, og av det har vi lært at man ikke kan stole på at håndverkerne gjør en god nok jobb. Med oss gikk det så langt at vi måtte engasjere advokat og true med rettsak, pga feil og mangler.

Men heldigvis er det mange med mere positive erfaringer enn oss, og hvordan skal en finne de firmaene disse har brukt? Jeg tror det er veldig viktig å be om referanser, både på firmaet og på de snekkerne som skal bygge akkurat deres hus. Og, sjekk alt arbeidet som gjøres, vær på byggeplassen helst hver dag, og vis deres interesse.

Ja det er synd, men sant...ikke stol på noen av de dere engasjerer...hjelper ikke så mye med referanser heller. De vi har/har hatt i sving her har for det meste vært folk min håndverkermann kjenner fra jobber han har vært på...og det var i alle fall ingen garanti for at alt gikk greit for seg.

Det har for det meste vært snekkerne som har gjort størst jobb her, er også de som er hovedansvarlig på papiret overfor kommunen....det vi imidlertid opplevde var at de bløffet mye....hadde ikke peiling og tok en "spansk en"...jeg ga opp å kommentere alt, men merket meg det de gjorde (og ikke gjorde) så vi fikk rettet det opp når de reiste hjem for dagen.

Uansett...sett dere skikkelig inn i det som skal gjøres...hvis ikke blir det høyst sannsynlig mye problemer i etterkant.

Og ta ikke et godt ord for å være et godt ord....vi har akkurat fått regning fra snekkerne...og den har de skrevet med skurtresker.

Et kjempetips jeg leste på sidene her var å få en advokat til å lese gjennom kontraktene før de inngås...koster litt penger, men vil antageligvis spare veldig mye ergrelse.

Viktigste tips: Ikke stol på noen i byggeprosessen...sjekk alltid med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hvilket byggefirma brukte dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...