AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #1 Skrevet 29. august 2017 Hei! Jeg skal i slutten av denne uken begynne på kveldskole for voksenopplæring som helsefagarbeider. Må nå melder tvilen seg. Er det noe vits egentlig? ER det slikt at det er lettere å få jobb med fagbrevet enn uten? Så mange tanker. Vil jeg egentlig vaske voksne mennesker? (Jeg er klar over hvor barnslig nettopp dette er, men det er en tanke som melder seg.) Anonymkode: 25b45...c4e
asterix Skrevet 29. august 2017 #2 Skrevet 29. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal i slutten av denne uken begynne på kveldskole for voksenopplæring som helsefagarbeider. Må nå melder tvilen seg. Er det noe vits egentlig? ER det slikt at det er lettere å få jobb med fagbrevet enn uten? Så mange tanker. Vil jeg egentlig vaske voksne mennesker? (Jeg er klar over hvor barnslig nettopp dette er, men det er en tanke som melder seg.) Anonymkode: 25b45...c4e Du burde definitivt jobbe en stund som ringevikar først slik at du finner ut om jobben er noe for deg før du bruker tid og penger på å ta fagbrev. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #3 Skrevet 29. august 2017 Jeg har jobbet i bolig med psykisk utviklingshemmede (fungerende) i to år og det trivdes jeg utrolig godt med. Så håpet og målet er jo å kunne få en slik jobb, i deltidstilling itillegg til ringevikar. Men sykehjem og lignende er jeg mer usikker på... Anonymkode: 25b45...c4e
strawberry Skrevet 29. august 2017 #4 Skrevet 29. august 2017 Jeg kjenner iallefall mange helsefagarbeidere som sliter veldig med å få fast jobb. Men de har større sjangse til å få fast jobb enn de som bare er assistenter, da. Enig med det ove rher om at du bør egentlig jobbe som ringevikar en stund først, det vil også være en stor fordel å ha den erfaringen om du velger å ta fagbrevet. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #5 Skrevet 29. august 2017 Lettere å få fast jobb som helsefagarbeider enn assistent, men det er fortsatt ikke lett å få fast jobb med fagbrev. Må regne med å være vikar og jobbe ugunstig i mange år før fast jobb. Anonymkode: bcf23...f32 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #6 Skrevet 29. august 2017 Jeg trenger ikke fast 100% stilling forøvrig, deltid og ringevikar er mer enn bra nok for min del. Jeg er bare så innmari usikker. Anonymkode: 25b45...c4e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #7 Skrevet 29. august 2017 Hæ på kvelden? Jeg går helsefag på vgs på dagen. På voksenopplæring. Det lønner seg veldig å få fagbrev. Ihvertfall fullføre skole Anonymkode: 2b646...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #8 Skrevet 29. august 2017 Vel... du tjener bedre, men kan slite veldig med å få fast stilling. Det er også billigere å leie inn ufaglærte om de ikke trenger noen med medisinkurs, så ofte ser jeg de faglærte blir valgt bort. Jeg som ufaglært tjener mer enn faglærte kolleger da jeg får mer vakter og er billigere å ha på overtid fks. Anonymkode: ccd00...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #9 Skrevet 29. august 2017 Ja, voksenopplæring på kveldstid. Anonymkode: 25b45...c4e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #10 Skrevet 29. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel... du tjener bedre, men kan slite veldig med å få fast stilling. Det er også billigere å leie inn ufaglærte om de ikke trenger noen med medisinkurs, så ofte ser jeg de faglærte blir valgt bort. Jeg som ufaglært tjener mer enn faglærte kolleger da jeg får mer vakter og er billigere å ha på overtid fks. Anonymkode: ccd00...2b3 Huff, slikt gjør meg usikker.... Hva er "vitsen" da liksom. Anonymkode: 25b45...c4e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #11 Skrevet 29. august 2017 Første året er jo uansett det samme om jeg går helseservice, barn/ungdom eller helsefagarbeider osv, så jeg kan jo ta det uansett tenker jeg. Anonymkode: 25b45...c4e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #12 Skrevet 29. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, slikt gjør meg usikker.... Hva er "vitsen" da liksom. Anonymkode: 25b45...c4e Samme tenker jeg desverre. Har nok timer til å gå opp som praksiskandidat, men kjenner at jeg ikke gidder da jeg ser hvordan hverdagen da kan bli. Jeg jobber forresten i eldreomsorgen i en mellomstor by, vet ikke hvordan det er i de store byene fks. Kan hende det ikke er samme problem der. Legger til at det er alltid kjekt med fagbrev da Anonymkode: ccd00...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #13 Skrevet 29. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Samme tenker jeg desverre. Har nok timer til å gå opp som praksiskandidat, men kjenner at jeg ikke gidder da jeg ser hvordan hverdagen da kan bli. Jeg jobber forresten i eldreomsorgen i en mellomstor by, vet ikke hvordan det er i de store byene fks. Kan hende det ikke er samme problem der. Legger til at det er alltid kjekt med fagbrev da Anonymkode: ccd00...2b3 Jeg bor i et bittelite sted, så kanskje enda verre her? Får høre litt. Jeg tar fagbrevet gratis, har muligheten å gjøre det nå så tar første året så får jeg tenke litt på dette.. Evnt om jeg går en annen retning andre året og tar barne og ungdomsarbeider da jeg vet det er behov for det her. Anonymkode: 25b45...c4e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #14 Skrevet 29. august 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i et bittelite sted, så kanskje enda verre her? Får høre litt. Jeg tar fagbrevet gratis, har muligheten å gjøre det nå så tar første året så får jeg tenke litt på dette.. Evnt om jeg går en annen retning andre året og tar barne og ungdomsarbeider da jeg vet det er behov for det her. Anonymkode: 25b45...c4e Jeg ville tatt det om jeg fikk det gratis hvis du spesialiserer deg så ville jeg tro du blir mer attraktiv også! Anonymkode: ccd00...2b3 1
Eneri Skrevet 29. august 2017 #15 Skrevet 29. august 2017 Du får det gratis? Ta fagbrevet. Mange flere steder å jobbe enn på sykehjem. Du kan jobbe på avlastingsbolig for psykisk utviklingshemmede barn/ ungdom, noen ganger i barnehage/sfo/skole dersom de feks har multihandikappede elever som trenger helsepersonell tilstede. Botilbud for voksne med ekstra behov. Bedrifter med tilrettelagt arbeid for folk med helsemessige/ psykiske begrensninger mht yrkesliv. Div avd på sykehus der det kanskje ikke er så mye stell; poliklinikk/ fødeavd?Brukerstyrt personlig assistent osv. Jeg tror også at utdannelse kan gi mer dybde og mening i jobben man gjør, selv om man kanskje har fått en forsmak på yrket som ufaglært :-) 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #16 Skrevet 29. august 2017 3 timer siden, Eneri skrev: Du får det gratis? Ta fagbrevet. Mange flere steder å jobbe enn på sykehjem. Du kan jobbe på avlastingsbolig for psykisk utviklingshemmede barn/ ungdom, noen ganger i barnehage/sfo/skole dersom de feks har multihandikappede elever som trenger helsepersonell tilstede. Botilbud for voksne med ekstra behov. Bedrifter med tilrettelagt arbeid for folk med helsemessige/ psykiske begrensninger mht yrkesliv. Div avd på sykehus der det kanskje ikke er så mye stell; poliklinikk/ fødeavd?Brukerstyrt personlig assistent osv. Jeg tror også at utdannelse kan gi mer dybde og mening i jobben man gjør, selv om man kanskje har fått en forsmak på yrket som ufaglært :-) Kjempe bra beskrevet, har selv søkt helsefagarbeider nettbasert utdanning voksenopplæring til neste år. Ble nå overasket over at det var så mange ting man kunne jobbe med. 😊 Anonymkode: 5a5d9...5b2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #17 Skrevet 29. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal i slutten av denne uken begynne på kveldskole for voksenopplæring som helsefagarbeider. Må nå melder tvilen seg. Er det noe vits egentlig? ER det slikt at det er lettere å få jobb med fagbrevet enn uten? Så mange tanker. Vil jeg egentlig vaske voksne mennesker? (Jeg er klar over hvor barnslig nettopp dette er, men det er en tanke som melder seg.) Anonymkode: 25b45...c4e Vits med fagutdannelse og papir på att du kan noe? Ja, det er en vits dersom du vil jobbe med dette faget og få bedre lønns og arbeidsvilkår enn uten papirer. Anonymkode: e4158...31c 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #18 Skrevet 29. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel... du tjener bedre, men kan slite veldig med å få fast stilling. Det er også billigere å leie inn ufaglærte om de ikke trenger noen med medisinkurs, så ofte ser jeg de faglærte blir valgt bort. Jeg som ufaglært tjener mer enn faglærte kolleger da jeg får mer vakter og er billigere å ha på overtid fks. Anonymkode: ccd00...2b3 Min erfaring er motsatt. Jeg er faglært, dyktig i jobben og får mange oppdrag sykepleiere vanligvis har. ( Naturligvis etter opplæring. Har autorisasjon for injeksjoner). Har ikke fast stilling, men jobber mer enn 100 %. De er nødt til å ha minst en slik på en vakt, i tillegg til sykepleier Anonymkode: 55e70...2ad
Apekatten Skrevet 30. august 2017 #19 Skrevet 30. august 2017 Jeg er utdannet helsefagarbeider og fikk fast helgestilling med en gang, dog bare 11%, men jobber mye ekstra utenom, så jobber som regel ca 100%. Det er vanskelig å få stor stilling i dette yrket, men det et likevel lettere hvis man er utdannet.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #20 Skrevet 31. august 2017 Så utrolig vanskelig som det er nå for å få en stilling som helsefagarbeider ville jeg nesten revurdert det om det koster masse penger. Har du mulighet, så ville jeg heller valgt å bli sykepleier. Anonymkode: a5d65...552
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå