AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #1 Skrevet 29. august 2017 Stesønnen på 17 har flyttet ut og bort på skole.. og jeg er lykkeligere enn noen gang. Alt er så rolig og harmonisk i huset nå.. ikke noen krangling, ikke bråk, ikke følelsen av å være gjest i eget hus. Ikke følelsen av å vaske putetrekkene i sofaen hver uke pga. hårvoksgris... Jeg NYYYYTER det, det er helt fantastisk, og gutten er ikke savnet hos meg i det hele tatt!! men jeg må holde litt tilbake fordi det fortsatt er litt sårt for samboer at gutten har flyttet ut... det er flaut å skrive dette, men det er skitne, ekte følelser.. Det eneste som er problemet nå.... Gutten skal bare gå på denne skolen i ett år.. så flytter han hjem for å være lærling i to år.. Jeg gruer meg! VIRKELIG! Hvordan forbereder jeg meg på dette??? Før han flytter hjem igjen, så må vi virkelig ha kjørereglene klare, for jeg vil ikke tilbake dit vi var nå i sommerferie + litt før det.. Og jeg er redd forholdet skal gå dunken.. eneste grunnen at jeg holdt ut siste året var at han skulle flytte når sommeren var over... Jeg vil at det skal glede meg at han kommer tilbake... Anonymkode: 8a1ee...560
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #2 Skrevet 29. august 2017 Snakk med samboeren din. Bestem noen kjøreregler. Gutten merker helt sikkert at du ikke liker ham, og det hjelper jo ikke akkurat på stemninga. Er du sammen med en mann som har barn så er det en to for en-deal, det kommer du ikke unna. Anonymkode: 97dbb...1d2 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #3 Skrevet 29. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Snakk med samboeren din. Bestem noen kjøreregler. Gutten merker helt sikkert at du ikke liker ham, og det hjelper jo ikke akkurat på stemninga. Er du sammen med en mann som har barn så er det en to for en-deal, det kommer du ikke unna. Anonymkode: 97dbb...1d2 Ja, jeg er enig... jeg fikk han bare opp i halsen.. Han gjorde ikke en dritt hjemme, lå (på hele uten å overdrive.. og sofaen er diger) sofaen og snorket hver ettermiddag, hjalp ikke til med noe, men forventet at vi skulle stille opp med flytting osv. Han plaget småsøskene i hver eneste mulighet han fikk. så i stedet for å hjelpe til så ble middagslagingene 100ganger verre fordi jeg måtte megle mellom en 17 åring og en fem og sju åring.. han fikk være alene hjemme, men kløp ikke i en kjøkkenklut engang på to uker.. Far tillot dette.. og jeg svelget kameler fordi jeg visste at lyset i tunellen var der.. jeg orker ikke å ha det slik igjen.. Da flytter jeg momentant! Anonymkode: 8a1ee...560
Biloba Skrevet 29. august 2017 #4 Skrevet 29. august 2017 Her er det jo faren som er problemet. At en tenåring uten grenser sklir ut i orden og oppførsel hjemme er ikke så rart. Men du, det er nesten et år til han flytter hjem. Et år der han skal styre seg selv med hybel, mat, klesvask, rengjøring osv. Og ikke minst et helt år nærmere voksen alder. Kanskje kommer han hjem i en mye bedre utgave enn han var da ha reiste. Og hvis ikke, er det mannen som må vaske sofaputer og fortelle ham at sofaen skal romme flere enn ham. 11
Gjest NotNaomi Skrevet 29. august 2017 #5 Skrevet 29. august 2017 Tenker som Biloba. At han vokser dette året og får mer ansvarsfølelse og forstand. Det er veldig umodent av en 17-åring og krangle med/terge så små søsken! Hvis han forventer like slappe regler,så bør jo faren og du være forberedt og ikke tillate det. Faren fraskriver seg ansvar om han ikke lærer gutten det.
Muscae Skrevet 29. august 2017 #6 Skrevet 29. august 2017 Kan dere bruke dette året til å sette unna penger til husleie? Så kan han bo på hybel når han flytter til hjembyen igjen. Det er for sent å oppdra en 18åring, og for å redde forholdet deres, og for at de minste barna skal slippe å ha to hjem, er det nok best at ungdommen har sin egen bopæl, så kan han heller komme på besøk til dere og dere kan ha det hyggelig sammen. Det er utrolig mange 18åringer som bor på hybel i dag, og juridisk sett er han voksen, så det er ikke noe forferdelig å "hive ham ut" om dere er villige til å dekke husleia, slik at han ikke taper mye økonomisk på det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #7 Skrevet 29. august 2017 gjør det slutt å flytt Anonymkode: e9140...b68 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #8 Skrevet 29. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: å vaske putetrekkene i sofaen hver uke pga. hårvoksgris... Anonymkode: 8a1ee...560 Du må jo bruke antimakassar. Anonymkode: 5bab6...938 2
Outlander Skrevet 29. august 2017 #9 Skrevet 29. august 2017 Jepp. same shit different day. Tafatte fedre som klarer ikke å oppdra sine barn og disse barn blir til late, respektløse voksne. Skjønner deg veldig godt - ville ha hatt en alvorsprat med denne mannen og sagt ifra at enten skjerpe han seg eller blir det en til skilt foreldre i bildet. 3
funginger Skrevet 29. august 2017 #10 Skrevet 29. august 2017 Gutten får litt lønn som lærlig og kan ta opp studielån slik at han kan bo for seg selv. Det er bare å ikke la han flytte hjem igjen. Dere kan eventuelt støtte han med noen tusen i måneden i tillegg. 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #11 Skrevet 29. august 2017 Lever med akkurat samme far.... (og sønn) Nå gidder jeg ikke mase mer. Slenger rot inn på rommet hans, gidder ikke rydde og vaske klær etter han mer. Faren får ta det ansvaret. Fører til litt krangel det her, så vurderer sterkt å flytte. Han fylte 18 i januar, så bedre vil det ikke bli. Skrekken min er at han skal bo hjemme til han er 25 Anonymkode: ce268...771 3
Kvinne87Rogaland Skrevet 29. august 2017 #12 Skrevet 29. august 2017 Du får krysse fingrene for at han får lærlingplass et stykke unna, så må han få seg hybel 😊
Honey Dew Skrevet 29. august 2017 #13 Skrevet 29. august 2017 Når han kommer tilbake, er han 18 år. Skal han bo hjemme må han oppføre seg, ellers må han flytte. Dette er vel eneste måten 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #14 Skrevet 30. august 2017 15 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev: Du får krysse fingrene for at han får lærlingplass et stykke unna, så må han få seg hybel 😊 jeg vet hvor han skal være lærling.. fem minutter unna der vi bor.... 11 timer siden, Honey Dew skrev: Når han kommer tilbake, er han 18 år. Skal han bo hjemme må han oppføre seg, ellers må han flytte. Dette er vel eneste måten ja.. det er enkelt å si, når faren er enig i at han ikke skal gjøre en dritt hjemme... Anonymkode: 8a1ee...560
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #15 Skrevet 30. august 2017 Virker som det er faren som er problemet her og ikke gutten. Det er han du bør ta det med. Det er han som godtar at dette skjer. Anonymkode: c1eb1...554 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #16 Skrevet 30. august 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Snakk med samboeren din. Bestem noen kjøreregler. Gutten merker helt sikkert at du ikke liker ham, og det hjelper jo ikke akkurat på stemninga. Er du sammen med en mann som har barn så er det en to for en-deal, det kommer du ikke unna. Anonymkode: 97dbb...1d2 Barn og barn, fru Blom. En 17-åring er vel ikke akkurat et lite barn lenger. Anonymkode: d4339...42f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #17 Skrevet 30. august 2017 TS, 17-åringer kan være tøffe å ha noe med og gjøre. Regler er løsningen, ja, men når du ikke liker gutten så er det kanskje ikke så lurt å være sammen med faren hans. En "ond stemor" kan ødelegge folk, det! Anonymkode: d4339...42f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #18 Skrevet 30. august 2017 Legg ansvaret der det hører hjemme - hos far! Det er ikke rart at gutten oppfører seg slik når far ikke setter grenser. Du kan ikke bestemme hvordan sønnen skal oppdras, men du kan bestemme hva du gidder og ikke gidder. F.eks. Vårvoks i sofaen, det blir da mannen sitt ansvar, samme hvis sønnen slenger klær overalt, ikke vasker osv. Hvis det blir merarbeid på far blir han kanskje litt mer interessert i å oppdra sønnen. Når det gjelder krangling så får du f.eks si at når sønnen ikke klarer å oppføre seg, er dere nødt til å vente med middagen til far kommer hjem, fordi du er opptatt med å passe på barna. Ev. at far må komme hjem tidligere. Still krav til mannen din når konflikter oppstår. Du trenger ikke finne deg i alt. Anonymkode: 41709...66c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå