Gå til innhold

Olivenolje...hvordan veit man at det er god kvalitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke nødvendigvis god selv om det står extra virgin på,er det sånn at hvis den er dyr er den bra? Hva skal man se etter?

Anonymkode: 905b6...fc4

Skrevet

Denne synes jeg er veldig bra, litt dyr, men ikke veldig. Superdyre olivenoljer har vært bortkastet på meg; synes ikke de er vesentlig bedre enn denne:

https://www.zeta.nu/produkter/extra-jungfruolivolja-classico/

De har småflasker av Zeta olivenoljene (ulike typer) på Coop X-tra, så det går an å prøve ut. Disse har en veldig høy literpris, men koster ca 30 per småflaske.

Kanskje jeg bare aldri har støtt på de virkelig gode olivenoljene, men jeg var med en italiensk gourmet i en matbutikk i Roma, og ba om anbefaling, en gang i verden. Den oljen jeg da kjøpte var helt grei, men ikke noe supert, etter min gane. (Parmaskinken var fantastisk.)

Skrevet

Den er Made in Palestine.

Anonymkode: 84975...085

Skrevet

Extra Virgin skal vel være bra, hvorfor skulle det være dårlig kvalitet på noen av dem? Jeg kjøper alltid den økologiske på Kiwi, billig, god og sprøytemiddelfri.

Anonymkode: 9154c...893

Skrevet

Du vet den er bra når olivenoljen har blitt testet, og kan gi svar på hvilken olivenolje som har mest innhold av de gode stoffene i olivenolje, hvordan de er dyrket, jordsmonnet etc

Et kjapt google søk: 2017 test

http://www.klikk.no/mat/test-av-olivenolje-3687341

Anonymkode: 99012...dba

Skrevet

Dersom jeg skal ha god kvalitet, kjøper jeg olje der det står på etiketten hvem som har produsert den og hvilket år den er fra (ikke bare "best før", men produksjonsår).

For meg er det viktig at det er fra en produsent som har oliventrær. De store produsentene har ikke ett eneste oliventre, og kjøper oljen de "produserer" fra nærmest hvor om helst, og man kan ikke være sikker på hvor oljen på flasken egentlig stammer fra, hvordan den er blitt behandler og hvor gammel den er.  

Men så er jeg superkresen på olivenolje, da...

Anonymkode: 0b5d4...9f7

Skrevet
13 minutes ago, AnonymBruker said:

Du vet den er bra når olivenoljen har blitt testet, og kan gi svar på hvilken olivenolje som har mest innhold av de gode stoffene i olivenolje, hvordan de er dyrket, jordsmonnet etc

Et kjapt google søk: 2017 test

http://www.klikk.no/mat/test-av-olivenolje-3687341

Anonymkode: 99012...dba

Ser at GoEco som jeg alltid bruker kommer høyt opp til tross for at den er ganske billig :nordvesta:

Anonymkode: 9154c...893

• Liker 1
Skrevet

Les denne artikkelen fra DN "Olja løgn". Den gir et lite innblikk i hva som foregår og ikke foregår innen olivenoljeproduksjon. 

For oss helt vanlige forbrukere så gjelder dette: Har du funnet en olje du er fornøyd med. En produsent du stoler sånn passelig på, en olje som ikke er for rimelig til å være sann, en olje som smaker extra virgin, - så kjøp den oljen.

Skrevet

Gå på Oliviers & Co/Olivenlunden. Der kan du få god hjelp, og du får også smake på den så du vet om det er en du liker. 

Anonymkode: bb553...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...