Gå til innhold

Drikker du mandelmelk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, moroklompen skrev:

Jeg har selvfølgelig lest meg opp på dette og fått info fra legen min så jeg tar tilskudd av B12 som dekker det daglige behovet. Noe mer du ønsket å få ut?

Da kan du ikke si at du lever veldig sunt når du har et kosthold som ikke er fullverdig og som krever tilskudd av vitamin. Du får også lure på hvor denne B12 vitaminen du tar kommer fra ;)

Anonymkode: fad26...d8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du ikke si at du lever veldig sunt når du har et kosthold som ikke er fullverdig og som krever tilskudd av vitamin. Du får også lure på hvor denne B12 vitaminen du tar kommer fra ;)

Kuer får også vitamin B12 tilskudd, er mer effektivt å ta det direkte enn å la det gå gjennom en ku først. I tillegg tar mange normenn tilskudd av vit. D og omega 3 via tran. De har vel heller ikke et fullverdig kosthold? 

• Liker 3
Skrevet

Drikker kun plantemelk, deriblant mandelmelk. Synes den er veldig god i latte og bakst!

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en fjollete påstand...   Og hvorfor skulle personen du siterer lure på hvor b12-suppliment kommer fra? Tror du det framstilles av forlatte katteunger eller.no?

Jeg synes IKKE mandelmelk smaker godt, eller noe særlig brukandes til matlaging, dessverre. Prøv, så finner du ut om det er noe for deg. Men om du leter etter noe som er en "fullverdig" erstatning for melk, så tror jeg du blir du skuffet. 

Skrevet
På 29.8.2017 den 10.00, Forundret.. skrev:

Mandelmelk har jeg lyst til å bruke men vil vente litt da jeg synes barna er for små, er redd allergiskreaksjon. 

Men jeg bruker Havremelk/ oatmilk til havregrøten. Det er faktisk godt. Klarer ikke havregrøt med vanlig melk eller vann.

Hørte en gang at en skal være forsiktig med å bruke mye soya. Mener det var pga hormoner. Husker ikke helt. Kanskje noen andre her vet noe om det?

Det er like mye plante-hormoner i en halv kopp soyamelk som det er i én løk, så ikke noe å bekymre seg for:)

Skrevet

Lagde mandelmelk i går. Det smaker dritt:spy:

Anonymkode: d2b30...717

Skrevet

Ja, jeg drikker for det meste mandelmelk. Alle hormonene i melk fucker opp huden min helt, tenkt at melken som kommer fra kua er laget som eneste for til en liten kalv som skal bli til en gigantisk ku, ikke for mennesker. Er masse hormoner i melken. Etter jeg stoppet med alle melkeprodukter er huden min ALLTID helt ren, utenom hvis jeg har et veldig fett måltid eller fuktig kveld og tar ikke av sminken eller en kombo av de to. Drikker også soja, havremelk osv men litt av alt, foretrekker mandelmelk for det meste ettersom den er veldig lett, lite kcal osv da jeg bruker den til mye er det fint. Bruker den i capp, smoothie, osv. Helt nydelig, anbefales på det sterkeste å prøve å kutte ned på melkeprodukter noen uker og se hva som skjer :) Kan ikke skade. 

Anonymkode: f4fa2...619

• Liker 3
Skrevet

Drikker ikke mandelmelk da den blir for søt, men bruker den i te.
Rismelk og havremelk er litt mer nøytralt og bruker det med frokostblandinger. Men synes de er litt for utvanna.
Kokosmelk (sånn som er for å drikkes, ikke på boks) er samme.

Soya skal man ikke spise hvis man sliter med visse ting så det unngår jeg.

Du må prøve og se hva du synes selv. Men du må være innstilt på at det ikke erstatter melkesmak, men at det blir en ny smak.

Melder meg på i klubben av folk som føler seg bedre, har bedre hud etter å ha kuttet all melk og ost :Nikke: Morsomt at etter at jeg kuttet det (og kuttet drastisk ned på soya) så har jeg nesten ikke menssmerter lenger? Altså fra fosterstilling og ikke engang smertestillende på resept som hjelper til å ikke en gang ha behov for en paracet... Må være innbilning... :ironi:

Skrevet (endret)
28 minutter siden, Raiu skrev:

Soya skal man ikke spise hvis man sliter med visse ting så det unngår jeg.

Hvilke visse ting da?

Altså ikke dine personlige ting, men når bør man unngå det?

Endret av Forundret..
  • Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Forundret.. said:

Hvilke visse ting da?

Altså ikke dine personlige ting, men når bør man unngå det?

Jeg kan dessverre ikke si selv uten at det blir for personlig (og kanskje gjenkjennelig) men det er så mye som det hevdes at soya gjør med kroppen. Feks kviser (som følge av allergi av soya), problemer med fertilitet, cyster på eggstokkene, endre på syklusen til kvinner, forstyrre forbrenningen, gjøre at kroppen ikke tar opp vitaminer ordentlig. Noen mener det hjelper mot masse mens andre skyr det som pesten. Jeg ville anbefalt å ta en runde på Internett og se selv. Sorry, vil ikke være slik som bare sier "google it!" men...:fnise:

Med tanke på at det er så kontroversielt så dropper jeg heller soyaen da det ikke er så big deal.

Skrevet
7 minutter siden, Raiu skrev:

Jeg kan dessverre ikke si selv uten at det blir for personlig (og kanskje gjenkjennelig) men det er så mye som det hevdes at soya gjør med kroppen. Feks kviser (som følge av allergi av soya), problemer med fertilitet, cyster på eggstokkene, endre på syklusen til kvinner, forstyrre forbrenningen, gjøre at kroppen ikke tar opp vitaminer ordentlig. Noen mener det hjelper mot masse mens andre skyr det som pesten. Jeg ville anbefalt å ta en runde på Internett og se selv. Sorry, vil ikke være slik som bare sier "google it!" men...:fnise:

Med tanke på at det er så kontroversielt så dropper jeg heller soyaen da det ikke er så big deal.

Aha, takk.

Skal google jeg ☺

Skrevet

Nei, tåler ikke mandler. Bruker soya, kokos eller havre som erstatning for melk og meieriprodukter.

Skrevet

Elsker soyamelk og mandelmelk! Er også veldig glad i Coop sin havremelk. Og Alpro soyayoghurt. Til matlaging/baking bruker jeg Alpro eller Oatly sin matfløte og Alpro eller Vispi sin kremfløte. :)

Anonymkode: 75ef2...4db

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hatt æren av å smake mandelmelk, og kommer aldri til å prøve. Ikke fordi jeg ikke vil, elsker å teste nye ting, men jeg har en kraftig nøtteallergi, så jeg står over. :)

Skrevet

Langtidsholdbar melk er ultravarmebehandlet og ikke så sunt enten det er kumelk eller plantemelk. Så det kan være lurt å kjøpe melken som står i kjøleskap og har kort holdbarhet.

Skrevet

Drikker ikke noe melk.

Anonymkode: 3c9a5...dfe

Skrevet

drikker oat milk for tiden fordi jeg ammer og det vist nok skal være bra for produksjonen. Smaker kjempegodt da!

Skrevet

Liker mandelmelk, men bruker som oftest havremelken til Oatly. Mest fordi den er mer bærekraftig. Tar meg aldri et glass liksom, men har den i kaffe/grøt etc. 

Skrevet
16 timer siden, Audrey Hepburn skrev:

Liker mandelmelk, men bruker som oftest havremelken til Oatly. Mest fordi den er mer bærekraftig. Tar meg aldri et glass liksom, men har den i kaffe/grøt etc. 

Coop sin havremelk produseres i samarbeid med Oatly og er helt lik, men ca 10 kr billigere. (Med mindre du snakket om iKaffe).

Anonymkode: 75ef2...4db

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker og lager mat med havremelk, mandelmelk og soyamelk. Sånn sett bort i fra at jeg ikke drikker en annen arts morsmelk (ikke din mor, ikke din melk), så har huden min blitt helt vilt forbedret. Jeg hadde også problemer med magen både med oppblåsthet og fordøyelse, det er også vekk. Savner ikke morsmelk litt engang. Når jeg blir servert det nå innimellom i kaffe ol så blir jeg bare kvalm. Synes det er litt sånn klebete-oljete belegg i munnen og halsen av det. Så nipper bare akkurat nok til at vedkommende som ga meg det ikke blir forlegen. 

Anonymkode: 8561e...2d3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...