Gå til innhold

Drikker du mandelmelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kutte ut kumelk og begynne med mandelmelk...kanskje bedre for huda? Noen som drikker mandelmelk? Er det godt? 

Anonymkode: e0782...d5f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg drikker vanlig melk.

Hudkvaliteten din avgjøres av hormoner, ikke kosthold.

Anonymkode: 6c7de...3b7

• Liker 1
Skrevet

Aldri smakt det, bare såvidt tenkt på å prøve. Huda? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker mandelmelk, syntes det er godt men smaken er jo annerledes. 

Anonymkode: 3bbc6...ead

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får masse kviser av kumelk. Kanskje kumelk påvirker mine hormoner da, det påvirker ihvertfall blodsukkeret negativt

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt enig der....klart at kostholdet har noe å si for hvordan huda er. Merker jo det på huda hvis jeg spiser mye sukker og salt...

Skrevet

Har kjøpt soyamelk med smak og oatmilk eller hva det het. Og det var kjempe godt. Er ikke glad i å drikke kumelk. Jeg ville riktig nok ikke erstattet dette med kumelk i matlaging da. 

Eller soyamelk vanilje kunne blitt godt med dessert. Bær eller noe. 

Mandelmelk har jeg aldri prøvd. 

Anonymkode: 76d28...5a7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt soyamelk med smak og oatmilk eller hva det het. Og det var kjempe godt. Er ikke glad i å drikke kumelk. Jeg ville riktig nok ikke erstattet dette med kumelk i matlaging da. 

Eller soyamelk vanilje kunne blitt godt med dessert. Bær eller noe. 

Mandelmelk har jeg aldri prøvd. 

Altså ville ikke brukt soyamelk istedet for kumelk i maten. Jeg vet ikke hvordan soyamelk uten smak funker på smak da. 

Skrevet

Mandelmelk har jeg lyst til å bruke men vil vente litt da jeg synes barna er for små, er redd allergiskreaksjon. 

Men jeg bruker Havremelk/ oatmilk til havregrøten. Det er faktisk godt. Klarer ikke havregrøt med vanlig melk eller vann.

Hørte en gang at en skal være forsiktig med å bruke mye soya. Mener det var pga hormoner. Husker ikke helt. Kanskje noen andre her vet noe om det?

Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg får masse kviser av kumelk. Kanskje kumelk påvirker mine hormoner da, det påvirker ihvertfall blodsukkeret negativt

10 minutes ago, AnonymBruker said:

Ikke helt enig der....klart at kostholdet har noe å si for hvordan huda er. Merker jo det på huda hvis jeg spiser mye sukker og salt...

Innbilning. :) Kognitiv bias.

Skrevet

Jeg synes mandelmelk er veldig godt, men den har ikke den samme tjukke, kremete konsistensen som kumelk og soya. Mange som syns den kan bli for "vannete", så kan kanskje sammenlignes med skummetmelk.

Anonymkode: 89528...f0f

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan tror du hormoner dannes? :klo:

Det du spiser blir til alt kroppen din behøver for å overleve. Fra bein til muskler og, ja, hormoner. Mat er derfor hormoner. Mat av høyere kvalitet gir høyere kvalitet på det du skal bygge av den, akkurat som når du bygger hus eller dyrker planter. Hvilken type næring avgjør også hormonbalansen din. En overvekt av animalsk fett eller fiskefett vs plantefett vil, i merkbar grad, endre hormonbalansen (ikke nødvendigvis til det verre eller bedre, bare endre). Dette har en gjort forskning på.

Anonymkode: 60997...bfa

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du diabetes da? Siden vanlig melk påvirker blodsukkeret ditt må du sjekke det opp, siden det ikke er særlig mye sukker i vanlig melk og det er noe diabetikere helt fint kan drikke. Jeg regner med du også blir dårlig av ting som inneholder mye mer sukker som sjokolade og appelsinjuice osv? 

Anonymkode: fad26...d8d

Skrevet

Hvis du vil bruker mye penger på hvitt vann, så er mandelmelk noe for deg. 

Anonymkode: f6a6d...3d7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan tror du hormoner dannes? :klo:

Det du spiser blir til alt kroppen din behøver for å overleve. Fra bein til muskler og, ja, hormoner. Mat er derfor hormoner. Mat av høyere kvalitet gir høyere kvalitet på det du skal bygge av den, akkurat som når du bygger hus eller dyrker planter. Hvilken type næring avgjør også hormonbalansen din. En overvekt av animalsk fett eller fiskefett vs plantefett vil, i merkbar grad, endre hormonbalansen (ikke nødvendigvis til det verre eller bedre, bare endre). Dette har en gjort forskning på.

Anonymkode: 60997...bfa

Nei, mat er ikke hormoner. Hormoner er signalstoffer, og fordi kroppen danner signalstoffer selv så betyr ikke det at mat er et signalstoff. Dette var det mest ulogiske jeg har lest i dag, haha. 

Skrevet

Nei

Anonymkode: 8dfa4...980

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du diabetes da? Siden vanlig melk påvirker blodsukkeret ditt må du sjekke det opp, siden det ikke er særlig mye sukker i vanlig melk og det er noe diabetikere helt fint kan drikke. Jeg regner med du også blir dårlig av ting som inneholder mye mer sukker som sjokolade og appelsinjuice osv? 

det er mye melkesukker i kumelk jo. Det er 4,5 g melkesukker pr dl, altså et vanlig glass på 2 dl, gir 9 g sukker. Det er ikke lite

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kumelk inneholder hormoner, mange reagerer med å få kviser av melk.

Anonymkode: 75a2c...f8b

• Liker 3
Skrevet

Har ikke prøvd mandelmelk, men rå mandler er jo veldig godt så ser for meg at jeg hadde likt det.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

det er mye melkesukker i kumelk jo. Det er 4,5 g melkesukker pr dl, altså et vanlig glass på 2 dl, gir 9 g sukker. Det er ikke lite

Det er så lite at mennesker med diabetes kan drikke det. Hvis en da ikke tåler melk og får høyt blodsukker av det må en faktisk sjekke seg for diabetes. Blodsukkeret skal regulere seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...