AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #1 Skrevet 29. august 2017 Her i Norge er vi så heldige(?) at vi har to ganske store og aktive forum, som i tillegg i veldig stor grad er kjønnsdelte. Vi har på den ene siden dette forumet, kvinneguiden, som for det meste består av kvinner. På den andre siden har vi diskusjon.no, som for det meste består av menn. Dette åpner jo opp for å kunne finne ut litt av hvert, så jeg tok en liten høyst uhøytidlig sammenligning her, for å se hva som skaper mest engasjement hos kvinner, og menn. Jeg tok kun for meg underforumene "samliv/kjærlighetsrelasjoner", "kropp/helse", "seksualitet", og "politikk/samfunn". Her lister jeg opp tittelen på topp 5 trådene i hver kategori. Jeg unnlater å ta med tråder av typen "hva spiste du til frokost", "hvor mange har du knulla", slanke/treningstråder, etc, som bare er en endeløs oppramsing og fjas, og ikke en reell diskusjon rundt en reell situasjon/emne. Topp 5 "samliv/kjærlighetsrelasjoner", kvinneguiden: 1. Mannen min kom ikke hjem i natt! (1298 svar) 2. Tilgi utroskapen hans? (1277 svar) 3. Kvinner som har hatt ons, kan ikke forvente at menn er villig til å vente... (1271 svar) 4. Avsluttet forhold pga (ex)-damas seksuelle fortid (1118 svar) 5. Hvordan holde i live et avstandsforhold (1075 svar) Topp 5 "samliv/kjærlighetsrelasjoner", diskusjon.no: 1. Møtte jente på internett som jeg har begynt å like (1335 svar) 2. Noen jenter/gutter som ikke er enig med PUA-klanen? (1081 svar) 3. Er menn klar til å ta tapet mot kvinnen? (920 svar) 4. Spørsmål til gutter ang. gjensidige følelser (720 svar) 5. Skal en gutt være søt, eller kjekk? (689 svar) Topp 5 "seksualitet", kvinneguiden: 1. Hvorfor er aldri gutter "billig"? (956 svar) 2. Hvorfor er så mange norske jenter villere med lokale gutter i syden? (855 svar) 3. Fordommer mot silikon (755 svar) 4. Tynne vs frodige jenter! (750 svar) 5. Hvor vanlig er det å kaste mannen ut pga. liten penis? (703 svar) Topp 5 "seksualitet", diskusjon.no: 1. Spør en pedofil! (2294 svar) 2. Er homofili naturlig eller mote? (578 svar) 3. Har du fordommer mot homofile fremdeles? (508 svar) 4. Anale gleder hos menn (489 svar) 5. Jeg tror transkjønn er en mental sykdom (389 svar) Topp 5 "kropp/helse", kvinneguiden: 1. Neseplastikk (1607 svar) 2. Menskopp (1576 svar) 3. andre med vestibulitt og vaginisme? (1181 svar) 4. Kronisk utmattelsessyndrom (ME) (856 svar) 5. Til dere med Silikon pupper (676 svar) Topp 5 "kropp/helse", diskusjon.no: 1. Kur mot kviser? (4180 svar) 2. Trang forhud operasjon! (1455 svar) 3. Hva er en bra kropp? (942 svar) 4. Høy uten dop (735 svar) 5. Tips til deg som sliter med svetteringer (641 svar) Topp 5 "politikk/samfunn", kvinneguiden: 1. AP-ordfører tiltalt for seksuell omgang (8625 svar) 2. Stor eksplosjon i Oslo (1996 svar) 3. Vågå-Øygard saken - Seriøst! (1928 svar) 4. Maria Amelie kastes ut (1658 svar) 5. Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater (1288 svar) Topp 5 "politikk/samfunn", diskusjon.no: 1. Regjeringskvartalet rammet av bombe. AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann (10.012 svar) 2. Norge tar i mot 10.000 flyktninger fra Syria (5787 svar) 3. Nok et angrep fra "fredens religion" (5595 svar) 4. Marihuana, hasj, cannabia - farlig eller ikke (5594 svar) 5. Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (5442 svar) Så, ut av dette kan det sikkert komme noen morsomme skråblikk og generaliseringer? F.eks kan vi se at på kvinneguiden så ble det at en AP-ordfører hadde sex med en mindreårig jente vesentlig mer diskutert enn terrorangrepet i Oslo og på Utøya? Merkelig... Merkelig kan man vel kanskje også si at diskusjon.no sitt seksualforum, som rent statistisk garantert har klart flertall av hetrofile gutter og menn, ser ut til å engasjere seg mest rundt pedofili, homofili og anale gleder?? Anonymkode: 24e9d...b30
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #2 Skrevet 29. august 2017 Men det er jo mest menn som diskuterer politikk her inne. Kvinner er mest opptatt av sminke, blogger, interiør og slikt. Anonymkode: ccf08...690 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #3 Skrevet 29. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo mest menn som diskuterer politikk her inne. Kvinner er mest opptatt av sminke, blogger, interiør og slikt. Anonymkode: ccf08...690 Sikkert derfor jeg tok med litt fler kategorier enn bare politikk? Anonymkode: 24e9d...b30
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #4 Skrevet 30. august 2017 En av forskjellene er at det er mer troll på KG, dvs du har den ene eller tre menn som troller i tråder "AP-ordfører tiltalt for seksuell omgang" og skal hevde at sex med mindreårige er så naturlig eller at menn ikke kalrer la være ha sex med unge, attraktive kvinner. Disse trådene bumpes og blir mer aktive fordi så mange kvinner blir triggered av det som skrives Anonymkode: 430d9...429 6
Gjest C.Tramell Skrevet 30. august 2017 #5 Skrevet 30. august 2017 On 29.8.2017 at 3:26 AM, AnonymBruker said: Men det er jo mest menn som diskuterer politikk her inne. Kvinner er mest opptatt av sminke, blogger, interiør og slikt. Anonymkode: ccf08...690 Her inne er det nok noe i det(i alle fall nå, vet ikke hvordan det var her tidligere), men jeg tror det blir helt feil å dra konklusjonen at kvinner flest er uinteressert i politikk og bryr seg mest om sminke og blogger. Jeg har ikke tall på hvor mange kvinner jeg har hørt si at de ikke lenger orker å diskutere politikk online. Fra ca 1996-2010 var vi også aktive på den fronten. Kjønnsbalansen i de politiske diskusjonene var mye jevnere enn nå. Jeg har et bredt kontaktnett med kvinner i alle aldre, men jeg kjenner få som fortsatt holder ut og deltar. Hovedbegrunnelsen er alltid den samme, nemlig at politikk og samfunn er noe som engasjerer menn i stor grad, og mennene har utviklet en så hard diskusjonsstil på nettet at de skremmer kvinnene bort. Få kvinner orker å diskutere på den måten, med kjønnshets, stygt språk, utstrakt bruk av hersketeknikker og andre ufine triks. Når de prøver å ta opp problemet møtes de med latterliggjøring og oppfordringer om å forandre seg, tåle mer, bli mer som menn, så da ender det med at de trekker seg unna de diskusjonene på nettet og heller tar dem i real life. Ansikt til ansikt diskuterer fortsatt både menn og kvinner noenlunde sivilisert. Det er trist kvinner nå er så lite synlige i politiske diskusjoner, men jeg forstår alle de som har gitt opp. Jeg orker stadig sjeldnere selv.
Hermine Grang Skrevet 30. august 2017 #6 Skrevet 30. august 2017 On 29/08/2017 at 3:26 AM, AnonymBruker said: Men det er jo mest menn som diskuterer politikk her inne. Kvinner er mest opptatt av sminke, blogger, interiør og slikt. Anonymkode: ccf08...690 Kvinner diskuterer ikke like mye politikk på nettet. Hadde det vært sånn at kvinner var generelt mindre interessert i i politikk så virker det rart at kvinner dominerer på studier innen samfunnsvitenskap. Det er nok heller som Tramell sier at flere kvinner synes det er lite trivelig og givende på politikkforumene. 8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #7 Skrevet 30. august 2017 Jeg tror også at det for kvinner finnes betraktelig flere forum å velge mellom. Jeg diskuterer mye politikk på nett, men ikke her, fordi det totale nivået på KG er langt mer useriøst enn andre, mindre forum. Anonymkode: 073bb...8c5 2
WubWub Skrevet 30. august 2017 #8 Skrevet 30. august 2017 7 minutter siden, Hermine Grang skrev: Kvinner diskuterer ikke like mye politikk på nettet. Hadde det vært sånn at kvinner var generelt mindre interessert i i politikk så virker det rart at kvinner dominerer på studier innen samfunnsvitenskap. Det er nok heller som Tramell sier at flere kvinner synes det er lite trivelig og givende på politikkforumene. Over 100 millioner artikler er uenig? https://www.google.no/search?safe=off&source=hp&q=women+less+interested+in+politics&oq=women+less+interested+in+politics&gs_l=psy-ab.3...6193.9727.0.9870.34.32.0.0.0.0.137.2364.29j3.32.0....0...1.1.64.psy-ab..2.8.592.0..0j0i131k1j0i10k1j0i22i30i19k1.TwuxEO1S9Wo
Hermine Grang Skrevet 30. august 2017 #9 Skrevet 30. august 2017 25 minutes ago, WubWub said: Over 100 millioner artikler er uenig? https://www.google.no/search?safe=off&source=hp&q=women+less+interested+in+politics&oq=women+less+interested+in+politics&gs_l=psy-ab.3...6193.9727.0.9870.34.32.0.0.0.0.137.2364.29j3.32.0....0...1.1.64.psy-ab..2.8.592.0..0j0i131k1j0i10k1j0i22i30i19k1.TwuxEO1S9Wo Du fikk 100 millioner treff ved å google "women less interested in politics" det betyr jo ikke at på standen er sann. Man får 30 millioner treff ved å google "Moon is a cheese". Ikke tror jeg man kan se så mye til internasjonal forskning heller. Interessen for politikk vil vel variere fra land til land. Ikke så lett å måle interessen for politikk heller. Hvilke spørsmål man stiller vil jo på virke resultatet. Om man stiller spørsmålet "Hva er dagens arbeidsledighet" så er det jo grunn til å tro at de som er i privat næringsliv vil bry seg mer fordi det sier noe om hvor stor sjanse de har for å miste jobben. Er man i offentlig sektor eller hjemmeværende så vil man kanskje bry seg mindre om arbeidsledigheten. Kvinner jobber i større grad i offentlig sektor i Norge og i mange land er kvinner hjemmeværende( I Norge er det mange kvinner som jobber deltid). Så hva man spør om for å sjekke interessen for politikk vil påvirke hva slags resultater man får. Man kan jo være interessert i politikk selv om man ikke er interesser i alle de politiske områdene. Selv bryr jeg meg ikke så mye om internasjonal politikk, men jeg har flere hjertesaker som dyrevelferd, likestillingspolitikk og velferdspolitikk. Så interessen min for politikk ved en spørreundersøkelse ville vært avhengig av hva de spurte om. 7
WubWub Skrevet 30. august 2017 #10 Skrevet 30. august 2017 Akkurat nå, Hermine Grang skrev: Du fikk 100 millioner treff ved å google "women less interested in politics" det betyr jo ikke at på standen er sann. Man får 30 millioner treff ved å google "Moon is a cheese". Ikke tror jeg man kan se så mye til internasjonal forskning heller. Interessen for politikk vil vel variere fra land til land. Ikke så lett å måle interessen for politikk heller. Hvilke spørsmål man stiller vil jo på virke resultatet. Om man stiller spørsmålet "Hva er dagens arbeidsledighet" så er det jo grunn til å tro at de som er i privat næringsliv vil bry seg mer fordi det sier noe om hvor stor sjanse de har for å miste jobben. Er man i offentlig sektor eller hjemmeværende så vil man kanskje bry seg mindre om arbeidsledigheten. Kvinner jobber i større grad i offentlig sektor i Norge og i mange land er kvinner hjemmeværende( I Norge er det mange kvinner som jobber deltid). Så hva man spør om for å sjekke interessen for politikk vil påvirke hva slags resultater man får. Man kan jo være interessert i politikk selv om man ikke er interesser i alle de politiske områdene. Selv bryr jeg meg ikke så mye om internasjonal politikk, men jeg har flere hjertesaker som dyrevelferd, likestillingspolitikk og velferdspolitikk. Så interessen min for politikk ved en spørreundersøkelse ville vært avhengig av hva de spurte om. Jeg har ingen grunn til å tro at studiene som er publisert i aviser skal være fake news uten rot i virkeligheten. Har stor også tiltro til forskning.no - de farer sjeldent med tabloid tøv. http://forskning.no/content/kvinner-vet-mindre-om-politikk-enn-menn Kvinner vet mindre om politikk enn menn Selv i verdens mest utviklede og likestilte land vet kvinner mindre om politikk enn menn. Ti land er sammenlignet i en ny studie. Norge er ett av dem, og vi kommer overraksende dårlig ut, sier forskerne: - Gapet mellom menn og kvinners kunnskap er større i Norge, et av verdens mest likestilte land, enn i Sør-Korea, som er rangert mye lavere, sier James Curran ved University of London i en pressemelding fra Economic and Social Research Council. Curran sier det er overraskende at det samme kunnskapsmønsteret gjelder for både Norge og Colombia, et av de andre landene i studien. Forskerne lurer på om bruken av kvinnelige kilder kan være én grunn til at det politiske kunnskapsgapet vedvarer. Bare 30 prosent av TV-nyhetssakene i de ti landene har kvinnelige kilder.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #11 Skrevet 30. august 2017 1 time siden, C.Tramell skrev: Her inne er det nok noe i det(i alle fall nå, vet ikke hvordan det var her tidligere), men jeg tror det blir helt feil å dra konklusjonen at kvinner flest er uinteressert i politikk og bryr seg mest om sminke og blogger. Jeg har ikke tall på hvor mange kvinner jeg har hørt si at de ikke lenger orker å diskutere politikk online. Fra ca 1996-2010 var vi også aktive på den fronten. Kjønnsbalansen i de politiske diskusjonene var mye jevnere enn nå. Jeg har et bredt kontaktnett med kvinner i alle aldre, men jeg kjenner få som fortsatt holder ut og deltar. Hovedbegrunnelsen er alltid den samme, nemlig at politikk og samfunn er noe som engasjerer menn i stor grad, og mennene har utviklet en så hard diskusjonsstil på nettet at de skremmer kvinnene bort. Få kvinner orker å diskutere på den måten, med kjønnshets, stygt språk, utstrakt bruk av hersketeknikker og andre ufine triks. Når de prøver å ta opp problemet møtes de med latterliggjøring og oppfordringer om å forandre seg, tåle mer, bli mer som menn, så da ender det med at de trekker seg unna de diskusjonene på nettet og heller tar dem i real life. Ansikt til ansikt diskuterer fortsatt både menn og kvinner noenlunde sivilisert. Det er trist kvinner nå er så lite synlige i politiske diskusjoner, men jeg forstår alle de som har gitt opp. Jeg orker stadig sjeldnere selv. Rart for jeg er med i flere forum og på flere grupper på FB, og der er det ingen som rakker ned på kvinner som er interesserte i politikk. Tvert i mot! Sterke kvinner innen politikken blir rost opp i skyene, som Siv Jensen og Sylvi Listhaug. Det er bare ikke så mange kvinner som er interesserte i politikk. Anonymkode: ccf08...690
WubWub Skrevet 30. august 2017 #12 Skrevet 30. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rart for jeg er med i flere forum og på flere grupper på FB, og der er det ingen som rakker ned på kvinner som er interesserte i politikk. Tvert i mot! Sterke kvinner innen politikken blir rost opp i skyene, som Siv Jensen og Sylvi Listhaug. Det er bare ikke så mange kvinner som er interesserte i politikk. Anonymkode: ccf08...690 Nei dette stemmer. Det er dessverre ikke like stort engasjement hos kvinner som hos menn og det syntes jeg er trist. https://www.nrk.no/norge/ny-studie-avslorer_-kvinner-lite-politisk-engasjerte-pa-facebook-1.12635669 Ny studie avslører: Kvinner lite politisk engasjerte på Facebook Norske kvinner liker sjeldent Facebook-sider om politikk, ifølge en ny Sintef-undersøkelse. Flere BI-studenter kjenner seg igjen. Markedsføringsstudent Emilie er opptatt av trening, og følger derfor mange fitness-sider på Facebook. Politikk er det derimot lite av. Hennes mannlige medstudent Satkartar Singh følger derimot flere politikere. – Jeg liker å holde meg oppdatert på hvordan de ser på saker. De er veldig engasjerte i kultur, og det er jeg også veldig engasjert i, så jeg følger akkurat de som jeg føler har samme meninger som meg, sier han. Store kjønnsforskjeller Seniorforsker ved Sintef, Petter Bae Brandtzæg, har i en studie kartlagt hvilke sider eller såkalte «pages» 20 millioner brukere liker på Facebook. Selv trodde han at Facebook skulle utjevne forskjeller mellom kjønn når det gjaldt samfunnsengasjement. Det var ikke tilfelle. Kvinner i alle aldre er langt mindre interessert i politikk og nyheterer på Facebook, sammenlignet med menn. Bare tre av ti kvinner har interesse for politikk, mens syv av ti menn viser interesse for dette. Spriket mellom menn og kvinner gjelder grovt sett både globalt og i Norge.
Hermine Grang Skrevet 30. august 2017 #13 Skrevet 30. august 2017 (endret) 15 minutes ago, WubWub said: Jeg har ingen grunn til å tro at studiene som er publisert i aviser skal være fake news uten rot i virkeligheten. Avisene poster studiene de tror selger. Det er virkelig ikke sånn at avisene trenger å formilde forskningen korrekt eller at de plukker ut de mest troverdige undersøkelsene. Hadde forskningen formidlet i avisene vært troverdig så hadde man ikke annenhver dag sett "forskning viser vin er sunt" og "forskning viser vin er usunt". 15 minutes ago, WubWub said: Forskerne lurer på om bruken av kvinnelige kilder kan være én grunn til at det politiske kunnskapsgapet vedvarer. Bare 30 prosent av TV-nyhetssakene i de ti landene har kvinnelige kilder. Her sier de jo at kjønnet på TV-nyhetsankeren muligens kan påvirke hvem som ser på. Da viser jo ikke hvor mange som ser på nyhetene interessen for politikk, men interessen for nyhetsankeren og kanskje muligens også vinklingen på nyhetene om nyhetene er laget for å få menn interessert i stedet for kvinner. Private nyhetskanaler vil prioritere å få seerne som gir mest reklameinntekter. Kanskje skreddersyr de nyhetene for å få mannlige seere? Offentlige nyhetskanaler vil kunne vise nyheter etter hva som er statens politikk. Om det er lite interesse for likestilling og mange fordommer mot kvinner så kan det være at de ikke bryr seg om å ta opp saker kvinner er interesser i. Endret 30. august 2017 av Hermine Grang 4
WubWub Skrevet 30. august 2017 #14 Skrevet 30. august 2017 1 minutt siden, Hermine Grang skrev: Avisene poster studiene de tror selger. Det er virkelig ikke sånn at avisene trenger å formilde forskningen korrekt eller at de plukker ut de mest troverdige undersøkelsene. Her sier de jo at kjønnet på TV-nyhetsankeren muligens kan påvirke hvem som ser på. Da viser jo ikke hvor mange som ser på nyhetene interessen for politikk, men interessen for nyhetsankeren og kanskje muligens også vinklingen på nyhetene om nyhetene er laget for å få menn interessert i stedet for kvinner. Private nyhetskanaler vil prioritere å få seerne som gir mest reklameinntekter. Kanskje skreddersyr de nyhetene for å få mannlige seere? Offentlige nyhetskanaler vil kunne vise nyheter etter hva som er statens politikk. Om det er lite interesse for likestilling og mange fordommer mot kvinner så kan det være at de ikke bryr seg om å ta opp saker kvinner er interesser i. Men nå har det vært så mange studier og undersøkelser som peker i en retning at det vil være nærliggende å tenke seg at det faktisk ligger noe i det. Kanskje kjønnet på nyhetsankeren spiller en liten rolle men dette er en variabel som ikke gjør seg gjeldende på facebook; "Store kjønnsforskjeller Seniorforsker ved Sintef, Petter Bae Brandtzæg, har i en studie kartlagt hvilke sider eller såkalte «pages» 20 millioner brukere liker på Facebook. Selv trodde han at Facebook skulle utjevne forskjeller mellom kjønn når det gjaldt samfunnsengasjement. Det var ikke tilfelle. Kvinner i alle aldre er langt mindre interessert i politikk og nyheterer på Facebook, sammenlignet med menn. Bare tre av ti kvinner har interesse for politikk, mens syv av ti menn viser interesse for dette. Spriket mellom menn og kvinner gjelder grovt sett både globalt og i Norge."
Hermine Grang Skrevet 30. august 2017 #15 Skrevet 30. august 2017 1 minute ago, WubWub said: Men nå har det vært så mange studier og undersøkelser som peker i en retning at det vil være nærliggende å tenke seg at det faktisk ligger noe i det. Kanskje kjønnet på nyhetsankeren spiller en liten rolle men dette er en variabel som ikke gjør seg gjeldende på facebook; "Store kjønnsforskjeller Seniorforsker ved Sintef, Petter Bae Brandtzæg, har i en studie kartlagt hvilke sider eller såkalte «pages» 20 millioner brukere liker på Facebook. Selv trodde han at Facebook skulle utjevne forskjeller mellom kjønn når det gjaldt samfunnsengasjement. Det var ikke tilfelle. Kvinner i alle aldre er langt mindre interessert i politikk og nyheterer på Facebook, sammenlignet med menn. Bare tre av ti kvinner har interesse for politikk, mens syv av ti menn viser interesse for dette. Spriket mellom menn og kvinner gjelder grovt sett både globalt og i Norge." Skal man virkelig måle engasjementet i at man har tryket "liker" på en facebookside? Det krever jo ingenting av en samtidig som mange ikke ønsker å trykke liker på slike sider fordi de vil beskytte privatlivet. 3
WubWub Skrevet 30. august 2017 #16 Skrevet 30. august 2017 Akkurat nå, Hermine Grang skrev: Skal man virkelig måle engasjementet i at man har tryket "liker" på en facebookside? Det krever jo ingenting av en samtidig som mange ikke ønsker å trykke liker på slike sider fordi de vil beskytte privatlivet. Emnene man følger på Facebook representerer gjerne det som opptar en av interesser og her er det store avvik hos kjønnene. Men din teori er at kvinner er mer opptatt av å beskytte privatlivet enn menn og det er derfor de følger mindre politisk innhold? Jeg tror nok ikke det er slik. For det er garantert flere kvinner enn menn som følger blogge-emner - det eneste dette tyder på er at kvinner er mer engasjert enn menn i bloggesfæren. Dette har nok lite til ingenting å gjøre med beskyttelse av privatlivet. Uansett så velger jeg heller forholde meg til undersøkelser som viser til globale trender kontra magefølelsen og synsing. At kvinner deltar mindre i debatter fordi menn bruker hersketeknikker har jeg liten til ingen tro på. Hersketeknikker benytter begge kjønn seg av så det er ingen forskjeller her. Er bare å ta en titt i blogge trådene på forumet her det så ser du at hersketeknikker blir brukt i fleng. Jeg må også legge til at menn forøvrig ikke er noe bedre heller. Vi er like ille.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #17 Skrevet 30. august 2017 41 minutter siden, WubWub skrev: Nei dette stemmer. Det er dessverre ikke like stort engasjement hos kvinner som hos menn og det syntes jeg er trist. Jeg er kvinne og kan helt fint innrømme at jeg har minimal interesse for politikk, derfor lite engasjement og generelt ganske grønn. Men jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være trist da? Hvorfor har man behov for at alle skal engasjere seg for noe? Det er masse jeg engasjerer meg for som ikke mange andre engasjerer seg for. Anonymkode: c1457...09f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #18 Skrevet 30. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kvinne og kan helt fint innrømme at jeg har minimal interesse for politikk, derfor lite engasjement og generelt ganske grønn. Men jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være trist da? Hvorfor har man behov for at alle skal engasjere seg for noe? Det er masse jeg engasjerer meg for som ikke mange andre engasjerer seg for. Anonymkode: c1457...09f La meg gjette, newborn dukker, redde dyr, og miljø? Anonymkode: ccf08...690
WubWub Skrevet 30. august 2017 #19 Skrevet 30. august 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kvinne og kan helt fint innrømme at jeg har minimal interesse for politikk, derfor lite engasjement og generelt ganske grønn. Men jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være trist da? Hvorfor har man behov for at alle skal engasjere seg for noe? Det er masse jeg engasjerer meg for som ikke mange andre engasjerer seg for. Anonymkode: c1457...09f Jeg syntes det er trist fordi samfunnet vi lever i er noe som angår oss alle. For min del burde 10 av 10 voksne være samfunnsbevisst uavhengig av kjønn. Demokratiets premisser er avhengig av at folket tar del og faktisk aktivt setter seg inn i det som skjer rundt oss. Det er viktig vi bruker vår stemme til å legge til rette for de mest optimale samfunnsendringene slik at det blir tilrettelagt for at våre barn får de beste forutsetningene i livet, at våre besteforeldre får gode forhold på eldrehjemmet, at politiet bekjemper seksuelle overgrep/narkotika/vold/kriminalitet, at helsesektoren ikke forfaller, at enfører en bærekraftig miljøpolitikk, gode forhold på arbeidsplassen, fagforeninger. Samt masse mer. Endret 30. august 2017 av WubWub
Hermine Grang Skrevet 30. august 2017 #20 Skrevet 30. august 2017 1 minute ago, WubWub said: Emnene man følger på Facebook representerer gjerne det som opptar en av interesser og her er det store avvik hos kjønnene. Men din teori er at kvinner er mer opptatt av å beskytte privatlivet enn menn og det er derfor de følger mindre politisk innhold? Jeg tror nok ikke det er slik. For det er garantert flere kvinner enn menn som følger blogge-emner - det eneste dette tyder på er at kvinner er mer engasjert enn menn i bloggesfæren. Dette har nok lite til ingenting å gjøre med beskyttelse av privatlivet. Uansett så velger jeg heller forholde meg til undersøkelser som viser til globale trender kontra magefølelsen og synsing. At kvinner deltar mindre i debatter fordi menn bruker hersketeknikker har jeg liten til ingen tro på. Hersketeknikker benytter begge kjønn seg av så det er ingen forskjeller her. Er bare å ta en titt i blogge trådene på forumet her det så ser du at hersketeknikker blir brukt i fleng. Jeg må også legge til at menn forøvrig ikke er noe bedre heller. Vi er like ille. Man kan følge bloggeremner uten å ville dele sine politiske meninger offentlig. Det er en grunn til at man har hemmelig valg. Noen bryr seg ikke om hva andre tenker om dem, mens andre bryr seg veldig mye. På en del nettaviser så ser man folk legge ut meningene sine under fult navn. Om de som legger ut meningene sine her som oftest er menn viser vel kanskje mest at de bryr seg minst om hva andre mener om deres politiske meninger. Og helt ærlig så tror jeg mange av dem burde tenke seg litt mer om. Kanskje blir de ikke innkalt til jobbintervju fordi arbeidsgiveren mener de har holdninger arbeidsgivere misliker. Jeg tror heller ikke at kvinner er noe mer saklige enn menn. Jeg tror ikke det er så store forskjeller. Men sjekk antall kvinnehattråder her på KG, sjekk hvor mye oppmerksomhet de får og hvor mange som klager over dem. Så sjekker du på diskusjon. no om det er like mange mannehattråder der og om de oppfattes som et like stort problem. Sikker på at det ikke er et like stort problem med mannehattråder på diskusjon.no som det er med kvinnehattråder på KG. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå