Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er inne i en tøff periode, og dette vet folk. Men når folk spør dette spørsmålet, er det for å vise omtenksomhet? Eller "hvordan går det med deg". Hvordan hadde du oppfattet om du fikk dette spørsmålet? Jeg vet liksom ikke om jeg skal åpne følelsene eller om jeg skal skrive "bra". For er vel kanskje det som forventes? :)

Anonymkode: 9ca6d...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok  an på hvilken setting det sies i. Om det er i en hilsesetting eller om det er i en setitng hvor de ser du er nedfor 

Anonymkode: 578b2...6ab

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke for å vise omtenksomhet. Det er bare en frase. Ville svart bra og bare fortalt sannheten til folk du stoler 100% på. 

Anonymkode: c0136...ed2

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok  an på hvilken setting det sies i. Om det er i en hilsesetting eller om det er i en setitng hvor de ser du er nedfor 

Anonymkode: 578b2...6ab

Hvor de ser du er nedfor. 

Skrevet

Det avhenger av setting. Dersom de er kjent med situasjonen din ser jeg på frasen som en måte å vise omtanke på, at de bryr seg om deg. 

Jeg tenker at det ikke er farlig å være ærlig, men samtidig trenger jo man ikke å øse ut alt på en gang. Å være ærlig om at man har en tøff uke er imidlertid helt greit. Da tillater man også dem rundt seg til å vise mer omtanke om de har lyst til det (og dersom det er noe du ønsker). 

Anonymkode: 0ea12...6f4

• Liker 1
Skrevet

Spør du hvordan folk har det om du vil vise omtanke uten virke for påtrengende? Eller er det noe du ville oppfattet som påtrengende? Eller et dumt spørsmål? Selv føler jeg det er godt å få slike spørsmål...da bryr vel folknseg? 

Skrevet

Spørs hvem som sier det og hvilken setting. Om det er en nær venn så kan man svare ærlig, for de spør nok fordi de virkelig bryr seg. Er det en bekjent eller noen man møter f eks i festsammenheng så er det mer som å hilse, bare en setning man sier , og da ødelegger det desverre bare stemningen å legge ut lange utleveringer om hvor ille man har det, allikevel trenger man ikke skjule det helt heller. Man kan for eksempel si, "Nja, ikke så bra for tiden, men nå er jeg jo her! og det er opptur! :) Hvordan går det med deg? "

Anonymkode: 03fef...ec9

Skrevet

Det er for det meste en høflighetsfrase der det forventes at man skal svare "bra" eller noe liknende. Ikke legge ut om hvor tøft man har det. 

Anonymkode: 15a56...021

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er inne i en tøff periode, og dette vet folk. Men når folk spør dette spørsmålet, er det for å vise omtenksomhet? Eller "hvordan går det med deg". Hvordan hadde du oppfattet om du fikk dette spørsmålet? Jeg vet liksom ikke om jeg skal åpne følelsene eller om jeg skal skrive "bra". For er vel kanskje det som forventes? :)

Thanks, How are you? 

Anonymkode: 1191f...346

Skrevet

Hvis du vil fortsette å være på hils og småprat-nivå med folk så si bare "Bra" "Det rusler og går" eller noe annet lett. 

Om du vil at folk skal slutte å hilse og begynne å unngå deg så svarer du hvordan du egentlig har det.

Folk spør kun av høflighet og vil ikke egentlig prate om andres problemer.

Anonymkode: 52f1c...056

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er for det meste en høflighetsfrase der det forventes at man skal svare "bra" eller noe liknende. Ikke legge ut om hvor tøft man har det.

Nettopp. Men når man virkelig ikke har det bra, så kan det føles feil å si "bare bra, takk". Da kan man heller si kort, "sliter litt nå, men det ordner seg sikkert", eller noe i den dur. Det er ikke meningen at du skal legge ut detaljer, hvis det ikke spørres om det i oppfølgingen. Pass dog på at du ikke svarer slik at den andre føler seg tvunget til å gå dypere i materien.

Så i utgangspunktet en høflighetsfrase, men samtidig kan den brukes til raskt å måle sinnstemningen slik at man omtrent vet hvor landet ligger.

Skrevet

Er det et spørsmål man bør sette pris på eller har jeg grunn til å bli oppgitt?

Skrevet

Hvis de vet at du sliter synes jeg det er dumt å spørre uten å være klar for et ærlig svar.  Synes i hvert fall ikke du skal føle at du gjør noe feil da.

Men så kan du jo kjenne litt etter om du trenger et empatisk øre fra akkurat den som spør, og hvordan sjansene er.  Så kan du svare ærlig men litt humørfylt og kort, eller utdype mer alt ettersom.  Tenker jeg:)

Skrevet

Det er bare en høflighetsfrase - folk er ikke genuint interessert i et objektivt nøyaktig svar hvor det brettes ut med personlige problemer, sykdom og vanskeligheter. 

Man trenger ikke svare "bare bra" om man ikke har det bra da det finnes andre alternativer som ;

"Litt her og der. Takk som spør, enn med deg?"

"Livet er jo litt opp og ned, hva med deg?"

"Er ikke helt på topp men det går jo! Hva med deg?"

Man skal være veldig forsiktig med å ta spørsmålet altfor seriøst da enden på visen vil være at de trekker seg unna å ikke vil hilse på deg neste gang dere ses. 

Om dere er veldig fortrolig og det er snakk om f.eks en bestevenn eller kjæreste så bør man være åpen om egen situasjon. Det er jo det bestevenner og kjæreste er til for - støtte og omsorg i vanskelige stunder. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg spør aldri om hvordan noen har det, med mindre jeg har tid og mulighet til å lytte om de ikke har det bra. Dette lærte jeg av læreren vår da jeg tok hjelpepleier-utdannelsen som 18-19åring på 90-tallet. Er nå spesial-sykepleier og dette sitter fortsatt i meg. Men iløpet av de 5 årene for å bli sykepleier med spesialutdanning har ikke en eneste lærer eller foreleser "lært" oss dette.

Altfor mange bruker denne frasen i forbifarten, uten å tenke over HVA de faktisk spør om. De møter en kollega, venn, barnas venners foreldre i full fart, og de spør "hvordan har du det?" Det de ikke tenker på idet de stiller spørsmålet er at de skal rekke jobben, et møte eller what ever om 5 minutter. Så om personen de spurte er på selvmordets rand har de ikke tid til å lytte eller hjelpe. "Å, så trasig. Men jeg må stikke, må hente Martin i barnehagen og hjem og lage middag...." Hva gjør slikt med et menneske som ikke har det bra?

"Hvordan har du det" er en frase man skal være forsiktig med å slenge fra seg. For du vet aldri hva den andre svarer. Og konsekvensene kan bli katastrofale om du ikke har tid til å lytte.

Dette innprenter jeg både til barna mine og til studenter som havner i praksis under min veiledning. Aldri spør  om noen har det bra om du ikke har tid til å lytte om svaret er "nei, jeg har det ikke bra". 

Egentlig skulle dette vært tema i grunnskolen.

Anonymkode: c327f...94f

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen grunn til å bli oppgitt ut fra den helt generelle måten du har lagt fram situasjonen.  Må være ok at folk fortsetter å ta kontakt med folk som har det tøft. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av delene. Det er som flere har sagt her, en høflighetsfrase. Verken mer eller mindre. 

Starter du å buse ut og åpne alle kraner på slike spørsmål kommer nok en del til å skygge banen. Dette brukes også ovenfor personer man har et platonisk forhold til der det ikke er naturlig å legge ut om slike ting og. 

Anonymkode: 15a56...021

Skrevet

Folk lirer av seg "hvordan har du det" uten å mene noe med det. Om du faktisk svarer ærlig at "du, det går ikke så veldig bra nå", så freaker de fullstendig ut. Det er ganske så underholdende. Jeg har mer sansen for det de gikk rundt og sa i Kristiansand, hvor kjente som møter hverandre bare sier "javeeeel". For en østlending høres det tåpelig ut, men det er ikke rom for misforståelser slik som spørrende setninger gir. :ler: 

Skrevet

Jeg ble spurt om hvorfor jeg bare svarte "bra" hver gang jeg ble stilt det spørsmålet. Så er ikke alle som godtar det svaret.

Skrevet

Det er nok helst en høflighetsfrase. Men jeg vurderer mitt publikum nøye. Hvis jeg ikke er sikker, sier jeg noe ala; "joda, det humper i vei- og du da?" Da kan de selv velge om de orker høre litt om tilstanden min for tiden, eller la være. Skjønner det forøvrig godt om litt perifere bekjente ikke orker høre detaljer om tilstanden.

Har to nære venner som jeg vet spør for de vil vite, og det er noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...