Gå til innhold

Barn uten bilsete, klikket i vinkel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var jeg så lyn forbannet som jeg aldri har vært på familien. Det har seg slik at barnet mitt er snart et og et halvt år gammelt, og i dag kjørte min samboer barnet og sin søster avgårde for å møte noen andre familie medlemmer. Da kvelden kom var samboeren klar for å legge seg. Så jeg spurte hvordan barnet kom seg hjem, da fikk jeg til svar at det ordnet den andre familien som ikke har små barn. Jeg ble da ganske irritert og kjente jeg ble varmere og varmere i toppen for da måtte jeg avgårde da jeg ikke aksepterte at barnet skulle bli kjørt sittende på fanget til noen. Akkurat da jeg lukket opp døra for å sette meg i bilen var barnet på trappa med en av tantene og det svartnet. Jeg ringte med en gang til familiens overordnede og lurte på hvem som hadde kjørt, og forklarte at dette ikke var akseptabelt, og alle prøvde å snakke det vekk og jeg ble mer og mer forbannet og jeg var den gale. JEG??? Voksne mennesker inkludert min samboer som faktisk var verst i dette tilfellet fikk det til å høres som jeg var den som var gal. Da svartnet det jo bare enda mer. Overreagerte jeg??? Hva om det var en gal bilist eller at noe annet hadde skjedd på veien. Det er så uforsvarlig som det kan få blitt i mine øyne og jeg sa det til alle sammen at neste gang anmelder jeg sjåføren til politiet! Hvem gjør slikt i 2018?? Er jeg den gale??

Anonymkode: 286c8...411

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke den gale! det er samboeren din og de andre som i det hele tatt tenkte at det var greit å ikke ha et bilsete til barnet. Det er strengt forbudt å ha barn usikret i bilen. Synd politiet ikke stoppet sjåføren, da hadde h*n høyst sannsynlig mistet lappen på stedet! Neste gang er det bare til å ringe politiet! men du som forresatt bør forøvrig gjøre alt du kan for å sørge for at det ikke skjer!

Anonymkode: ddfe1...63d

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde blitt lynforbanna selv.

Anonymkode: 57a91...98b

• Liker 8
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg hadde klikket i vinkel selv, om jeg så noen i familien gjøre noe slikt med en baby i slekten.
Det er under en måned siden jeg ble tvunget av veien i en 80-sone, da en bil kom ut av en kurve på min side av veien. Jeg endte på sykehuset med brister på to nakkevirvler, og da var det noe så "harmløst" som å kjøre over en grøft og ut på et jordet i 80 km/t. Det skal så lite til før noe skjer! Hvis det var en usikret baby i bilen i det jeg blir tvunget av veien, hva tror du ville skjedd da? Det kunne endt fatalt. Jeg støtter reaksjonen din fullt og helt.

• Liker 8
Skrevet

Du er kanskje litt gal når du tror det er 2018? 

Men, helt klart enig med deg. Veldig uforsvarlig. 

• Liker 29
Skrevet

Jeg er enig i at er viktig å sikre barn i bil. Samtidig bor jeg en plass det sjelden er setebelter i baksetet. Seter for barn er det bare de sære og rike som bruker. Det er flere biler i nabolaget enn i hele Norge og trafikkreglene har de fleste glemt. Allikevel går det utrolig nok bra. 

Men vi i Norge vet best, bedre enn de millioner som bor i byen her. 

• Liker 6
Skrevet

Familiens overordnede? Mafiagudfar?  :klo:

Anonymkode: 28951...792

• Liker 31
Skrevet
4 timer siden, stan skrev:

Jeg er enig i at er viktig å sikre barn i bil. Samtidig bor jeg en plass det sjelden er setebelter i baksetet. Seter for barn er det bare de sære og rike som bruker. Det er flere biler i nabolaget enn i hele Norge og trafikkreglene har de fleste glemt. Allikevel går det utrolig nok bra. 

Haha..bor du i Singapore eller Hong Kong?

Anonymkode: ce59b...ba2

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS, og det verste er de dummer argumentene til "disse" folkene - "det går bra, jeg kjører jo så fint så det skjer ikke noe galt" og så tenker de ikke på at det finnes andre idioter langs veien som ikke kjører like fint, eller at det kan skje et uhell uten at man har kjørt idiotisk uansett.

Har vært med på det samme da eldste min var liten. Jeg kunne få sitte på med en tante hjem fra foreldrene mine, men hun hadde ikke bilsete til gutten. Jeg var ganske (veldig) ung mor, så hele familien var sint på meg fordi de mente det bare var tenåringsfakter fra min side. Jeg sto på mitt og sa at jeg aldri i verden lar sønnen min sitte i en bil uten sikring gjennom byen en fredagskveld. 

Jeg tror aldri de skjønte meg, det hadde jo aldri skjedd noenting og da vi var små var det ingen som ble spent fast i noe sele bak (bare de røykende voksne foran som hadde setebelte...)

Anonymkode: 9bb1d...0eb

• Liker 4
Skrevet
4 hours ago, stan said:

Det går jo ikke bra for de som dør... (!). Jeg kan nesten garantere deg at det er forholdsvis mange flere barn som dør eller blir alvorlig skadet i trafikken der du bor, enn i Norge. At det går bra med de som ikke er involvert i ulykker er jo ikke relevant, du må jo sammenligne hvordan det går med de som faktisk ER i ulykker. 

Det høres absolutt ut som vi i Norge vet bedre om bilsikring enn dem i byen du bor i. Generelt er det vel bare Sverige som er enda bedre enn Norge på sikring av barn. Man burde strebe etter å få andre land til å følge etter, i stedetfor å argumentere motsatt, slik du gjør. Det koster nemlig liv. 

Skrevet
5 timer siden, stan skrev:

Gjør det? Jeg skulle likt å se statistikkene over drepte og hardt skadde i trafikken.  

Og når det gjelder den flåsete kommentaren om at "men vi i Norge vet best": Jeg vil si tallet på 23 drepte pr. million innbyggere i 2015 tilsier at det faktisk er veldig nære sannheten i dette tilfellet. 

Anonymkode: 129f1...b8d

• Liker 22
Skrevet
17 minutter siden, Sisti skrev:

Det går jo ikke bra for de som dør... (!). Jeg kan nesten garantere deg at det er forholdsvis mange flere barn som dør eller blir alvorlig skadet i trafikken der du bor, enn i Norge. At det går bra med de som ikke er involvert i ulykker er jo ikke relevant, du må jo sammenligne hvordan det går med de som faktisk ER i ulykker. 

Det høres absolutt ut som vi i Norge vet bedre om bilsikring enn dem i byen du bor i. Generelt er det vel bare Sverige som er enda bedre enn Norge på sikring av barn. Man burde strebe etter å få andre land til å følge etter, i stedetfor å argumentere motsatt, slik du gjør. Det koster nemlig liv. 

Jeg fant ikke noen statistikk for barn, men det er nesten 5 ganger så mange dødsulykker i trafikken her som i Norge, så det viser jo at når det gjelder trafikksikkerhet ligger vi godt an. 

Skrevet

Helt rett av deg å eksplodere, ts. Du bør nok ikke la samboeren din kjøre barnet noen gang heller, for bilbelter er vel for ham oppskrytt. 

For noen uansvarlige, egoistiske idioter. Alle sammen. Jeg hadde ikke snakket med dem mer, faktisk. Folk som vil risikere at et lite barn dør, er ikke verdt å ha kontakt med

• Liker 4
Skrevet

Du får si at du ringer politiet hvis det gjentar seg, da risikerer de å miste sertifikatet. Det er ulovlig å kjøre med barn som ikke er sikret etter gjeldene lover og regler.

Anonymkode: 7b9bc...75a

• Liker 4
Skrevet

Helt riktig og reagere og gi dem klar beskjed, for det er virkelig ikke akseptabelt å kjøre med barn usikkret i bil!!

MEN; du hadde helt sikkert fått mye mer gehør hvis du ikke klikket i vinkel! Når det svartnet og dobbelt svartnet og du klikket i vinkel når du kulle få dem til og forstå viktigheten, så ser jeg for meg en hylende, frådende kjærring, og da forstår jeg at de synes du virket gal selv om du er den som har rett!

• Liker 4
Skrevet

Du er ikke gal. Min (eks)svigerinne mente jeg var hysterisk da jeg krevde å enten flytte barnesetet over i min bil eller bytte bil med henne en dag jeg skulle hente 3-åringen hennes i barnehagen og kjøre h*n til besteforeldrene (5 minutters kjøretur). Hun hadde aldri ungen i barnesetet til og fra barnehgen. Et par dager seinere hadde politiet kontroll utenfor barnehagen (jeg aaaaaner ikke hvem som tipset dem...).

• Liker 19
Skrevet

Det er jo helt UTROLIG at så mange mennesker har blitt gamle i dag, fra den gangen det ikke var barneseter/bilbelter i bil! Hvordan i alle dager overlevde de før?! 

Anonymkode: 4eaa0...8ca

• Liker 5
Gjest NotNaomi
Skrevet

Tankene dine er jo ikke gale. Alle ville jo blitt sint pga uansvarligheten til de andre.

Men det høres ut som om du mistet helt kontroll,og da kan en lett fremstå som gal !Så...enig med en over her.

Du oppnådde ikke annet enn at de mener du er "gal"istedenfor å voksent hadde sagt at sånt er helt uakseptabelt,og at det an aldri må skje igjen.

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt UTROLIG at så mange mennesker har blitt gamle i dag, fra den gangen det ikke var barneseter/bilbelter i bil! Hvordan i alle dager overlevde de før?! 

Anonymkode: 4eaa0...8ca

Det var helt uten tvil langt flere som døde og ble hardt skadet i trafikken på den tiden man ikke hadde bilbelter, selv om færre hadde bil. I følge trygg trafikk: "Det høyeste antall omkomne på norske veier var i 1970. Da mistet 560 personer livet. Siden den gang er trafikken tredoblet, mens tallet på drepte er kraftig redusert."

Faktisk har det ikke dødd så få i trafikken som det gjør nå siden rett etter krigen, og da var det jo ikke mange biler å snakke om. 

Endret av Viktualia
Fikset ordstilling
  • Liker 15
Skrevet

Dette er hysteri!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...