AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #1 Skrevet 28. august 2017 Hei. Er det noen her som har peiling på nav og forskrifter? Etter 1.august sto jeg uten jobb og sendte derfor søknad om dagpenger til nav. Fikk avslag på den pga at jeg har tjent for lite(skal sies at jeg hele 2014 og store deler av 2015 hadde overgangsstønad) og det ses ikke på som inntekt utenom når det skal skattes av den. Har nå samboer og ifølge loven så har ikke han forsørgelseslikt overfor meg og barnet mitt, så hva slags hjelp kan jeg ha krav på så lenge jeg ikke får meg ny jobb? Jeg er aktiv flere timer om dagen i forhold til jobbsøking og har til nå sendt ca 50 søknader på 3 uker, både utlyste stillinger og andre generelle søknader. Føler at for hver ting jeg leser på nav, så dukker det opp 3 nye spørsmål....sukk.... Dette er ikke ment som en tråd for å sverte nav, de har ikke gjort noe "galt", jeg bare lurer på om jeg kan ha krav på noe, og eventuelt hva. Anonymkode: 965a0...64b
Belima Skrevet 28. august 2017 #2 Skrevet 28. august 2017 Du må vel ha krav på sosialstønad. Er barnet felles så må også samboer være med å forsørge barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #3 Skrevet 28. august 2017 Får prøve meg på en søknad på sosialstønad, var det eneste jeg kunne komme frem til at jeg kunne ha krav på. Samboeren min er ikke far til barnet mitt. Anonymkode: 965a0...64b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #4 Skrevet 28. august 2017 Sosialstønad er nok eneste mulighet Anonymkode: 172c0...754
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #5 Skrevet 28. august 2017 Hvordan er boforholdene? Leier/eier du/dere? Anonymkode: 15daf...048
Fjompen Skrevet 28. august 2017 #6 Skrevet 28. august 2017 Bestill time for å diskutere sosialstønad. Du har krav på det.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #7 Skrevet 28. august 2017 Nav har en opplysningsplikt som går lenger enn å bare svare på konkrete spørsmål fra deg. De har plikt til å identifisere og informere om alle relevante stønader for en i din situasjon. Avtal en time med en NAV-veileder så skal du få info om hva som kan være aktuelt for akkurat deg. Det er ingen grunn til å slå seg til ro med sosialstønad. Den vet du at du kan søke på uansett. Anonymkode: 4fb08...bd9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #8 Skrevet 29. august 2017 Du har krav på kontantstøtte iallefall. Du har krav på sosialhjelp, men her er det viktig å oppgi at du har samboer, fordi sosialen dekker kun din del av husleien, de dekker ikke (samboer sin husleie), så får du en fastsatt sum livsopphold som er på ca. 5700,-. De dekker også boliglån, men ikke studielån eller annet som skyldig skatt eller kredittgjeld. Samboeren din sin inntekt gjelder på søknad om økonomisk sosialhjelp. Du må altså oppgi hele husstandens inntekt. Viss du ikke opplyser om dette kan du bli tatt for svindel fordi nav mener at samboer/partner har forsørgerplikt overfor hverandre. Hadde du bodd i kollektiv derimot ville du bare måtte oppgi din egen inntekt. Du kan søke på bostøtte via Husbanken, dette gjør du på Husbanken.no, bruk kalkulatoren der og se om du har krav på støtte. Tjener samboeren din mer enn 20 000 så har dere nest sannsynlig ikke krav på bostøtte. Hadde du bodd alene med ditt barn ville du hatt krav på bostøtte uansett når du mottar sosialhjelp. Anonymkode: 59ec1...a37
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #9 Skrevet 29. august 2017 Samboere har ikke forsørgelsesplikt. Forsørgelsesplikt er en av godene/pliktene som følger ekteskap og ekteskapsloven. Nav har ikke hjemmel i lov til å kreve det av samboere. Men ved å bo sammen med noen får du mindre i sosialstønad. Anonymkode: af7d3...a01
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #10 Skrevet 29. august 2017 Sosialstønad blir det da. Samboeren din har selvsagt ingen plikt ovenfor dere. Det at du i det heletatt har tenkt tanken skremmer meg. Anonymkode: 66628...ec0
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #11 Skrevet 29. august 2017 På 28.8.2017 den 21.40, AnonymBruker skrev: Får prøve meg på en søknad på sosialstønad, var det eneste jeg kunne komme frem til at jeg kunne ha krav på. Samboeren min er ikke far til barnet mitt. Anonymkode: 965a0...64b Er forsørger plikt for samboere på naV. Men noe får du nok. Fikkev sosialhjelpe ,men mindre pga. Samboer. Anonymkode: 0d0d4...2f3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #12 Skrevet 29. august 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboere har ikke forsørgelsesplikt. Forsørgelsesplikt er en av godene/pliktene som følger ekteskap og ekteskapsloven. Nav har ikke hjemmel i lov til å kreve det av samboere. Men ved å bo sammen med noen får du mindre i sosialstønad. Anonymkode: af7d3...a01 https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/25-4-særskilt-meldeplikt-for-samboere-1 Dette er situasjoner som kan påvirke utbetalingen din: du begynner å tjene mer eller mindre enn du tidligere har oppgitt til NAV. Mottar du pensjon eller uføretrygd, kan også inntekten til ektefelle/samboer/partner ha betydning for din utbetaling. det skjer endringer i sivilstatusen din, som inngåelse og opphør av ekteskap, partnerskap og samboerforhold, eller partner/ektefelle/samboer dør. familiesituasjonen din endrer seg ved at du får barn, et barn flytter eller forsørgelse opphører. du planlegger et opphold i eller flytting til utlandet https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Relatert+informasjon/du-har-plikt-til-å-gi-nav-riktige-opplysninger Anonymkode: 0d0d4...2f3
Atea Skrevet 30. august 2017 #13 Skrevet 30. august 2017 10 hours ago, AnonymBruker said: Du har krav på kontantstøtte iallefall. Du har krav på sosialhjelp, men her er det viktig å oppgi at du har samboer, fordi sosialen dekker kun din del av husleien, de dekker ikke (samboer sin husleie), så får du en fastsatt sum livsopphold som er på ca. 5700,-. De dekker også boliglån, men ikke studielån eller annet som skyldig skatt eller kredittgjeld. Samboeren din sin inntekt gjelder på søknad om økonomisk sosialhjelp. Du må altså oppgi hele husstandens inntekt. Viss du ikke opplyser om dette kan du bli tatt for svindel fordi nav mener at samboer/partner har forsørgerplikt overfor hverandre. Hadde du bodd i kollektiv derimot ville du bare måtte oppgi din egen inntekt. Du kan søke på bostøtte via Husbanken, dette gjør du på Husbanken.no, bruk kalkulatoren der og se om du har krav på støtte. Tjener samboeren din mer enn 20 000 så har dere nest sannsynlig ikke krav på bostøtte. Hadde du bodd alene med ditt barn ville du hatt krav på bostøtte uansett når du mottar sosialhjelp. Anonymkode: 59ec1...a37 Samboere har ikke forsørgerplikt. Ikke overfor nav sosial, men er usikker på bostøtte.
Vin_fruen Skrevet 30. august 2017 #14 Skrevet 30. august 2017 (endret) 3 timer siden, Atea skrev: Samboere har ikke forsørgerplikt. Ikke overfor nav sosial, men er usikker på bostøtte. min eks fikk trekk i sosialhjelp pga jeg hadde jobb for noen år siden. han fikk utbetalt, men mindre enn vanlig sats, fikk dekket bolig da. Endret 30. august 2017 av Vin_fruen
Atea Skrevet 30. august 2017 #15 Skrevet 30. august 2017 1 minute ago, Vin_fruen said: min eks fikk trekk i sosialhjelp pga jeg hadde jobb for noen år siden. han fikk utbetalt, men mindre enn vanlig sats, fikk dekket bolig da. Da har nav brutt loven. Det er andre regler om man er gift, er ikke sikker på når det gjelder samboere og felles barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå