Gå til innhold

Tips til norsk tradisjonsmat og bruk av norske sesongvarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

TS, her er en side med noen tradisjonsoppskrifter for middagsretter :)

Anonymkode: 63b00...d82

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, her er en side med noen tradisjonsoppskrifter for middagsretter :)

Anonymkode: 63b00...d82

Helt fabelaktig! Her er alt man trenger...  :jepp:

Skrevet

Elghakk:  Kjøttdeig av elg, (Spør i butikk med egen kjøttdisk, hvis de ikke har kan de ofte skaffe i sesongen) potet, gulrot og løk i passe små biter. Fres kjøtt og løk med litt margarin i en litt stor gryte. Salte og pepre, tilsett potet og gulrot og tilsett kraft eller kjøttbuljong til det dekker innholdet i gryta godt og litt til. Kok opp og la koke til grønnsakene er passe møre, tilsett mer væske underveis hvis nødvendig. Serveres med flatbrød og tyttebærsyltetøy og er enda bedre dagen etter :)  Dette er festmat fra Hedmark/Østerdalen

• Liker 1
Skrevet

Hei og hopp alle sammen. Tusen takk for alle de gode tipsene. Føler at jeg har lært masse bare av å lese det dere har skrevet.

Jeg har to spørsmål:1) Fennikel. Hva kan man bruke det til? Finnes det noen retter som inneholder mye fenikkel?

2) Skalker av spekekjøtt. Finnes det noen lure metoder for å bruke opp dette? Kan man for eksempel kutte det i små terninger og koke inn i supper/gulasj/sodd osv?

Anonymkode: 38feb...721

Skrevet
På 29.8.2017 den 12.12, caroprins skrev:

Akkurat nå er det lammekjøtt tid i  butikken og her blir det Fårikål til middag i dag.   God norsk husmannskost.

En annen nydelig matopplevelse er lammeskankene som er i salg nå.  Med kålrotstappe og poteter så har du et gourmet måltid.

coop har  denne uken kjøttdeig av lam til 20 kr. pakken.  Ikke akkurat norsk tradisjonsmat men jeg kjøper auberginer ved siden,av og lager gresk moussaka fra bunnen av med dette.  Tar litt tid og mange detaljer men nydelig mat med mye spennende ingridienser.

Når svineknoke  kommer på tilbud så pleier jeg å kjøpe med meg noen.  Til vanlig så ligger de på rundt 40,- kr da så dette er rimelig mat.  Med en halv boks gule tørkede erter som skal legges I vann over natten før bruk,  løk, sellerirot,purreløk, gulrot, timian, en lettsaltet svineknoke og vann så lager du en deilig ertesuppe.  Dette er skikkelig god norsk bondekost. 

Av samme type knoke eventuellt den røkte, det er litt smak og behag, så kan du lage lapskaus.   Slå opp på hellstrøms lapskaus. Den oppskriften har jeg god erfaring med.

Oksekjøtt.   Der er jeg mest glad I høyrygg stykkene og lager enten fersk kjøttsuppe med løksaus ved siden av.

Ellers så går jeg for den italienske Osso Bucco. Skal egentlig være kalv her men har man ikke det så går det utmerket med høyrygg.  Langtidskokt  så kjøttet bare dette av bena.  Nydelig mat.

Av fisk så bruker jeg det meste da vi bor ved havet og fisker selv og har god tilgang på det meste 

Jeg har også tilgang på laks og den kan man gjøre mye forskjellig med.  Enten så blir det soyamarinert laksefilet med stekte grønnsaker , kanariske salt bakte poteter,  hjemmelaget mojosaus og aoli. Eller så tar man dampet  eller kokt laks med agurksalat, Rømme dressing  og salat, poteter og fløte saus.   Når man trekker laks så ta vare på vannet og bruk det som kraft til fiskesuppe,

Jeg koker fiskekraft av alt avskjær fra fisk pluss rekeskall og lager fiskesuppe.  Det er også god og rimelig mat.

makrell.   Stekt  og med samme tilbehør som kokt laks .man kan også sylte og koke denne me  jeg er ikke så begeistret for akkurat det. Men det er en smakssak. 

Sei og lyr.  Av fersk fisk som har ligget et døgn I kjøleskap så lager jeg fiskekaker og fiskepudding.

Ellers så bruker jeg også fileten  som jeg kutter I mindre biter og frityrsteker  etter at jeg har vendt dem I mel, egg og japanske brødsmuler ( finnes på asiabutikker).  Serverer med gresk salat, ( tomat, agurk, rød løk, paprika, olje og oregano),.  Og hvitløksbaguett og søt chilisaus.  Ikke akkurat norsk tradisjonsmat men en grei måte å bruke fisk på når man vil ha litt snaddermat.

Torsk.  Salter og enten har som kokt ( trukket) med gulrøtter, poteter og Sandefjordsmør. Eller stekt torskefilet med hva man har av stekte grønnsaker . Røstipotet,  kokt potet, stekt potet, pommes frites.  Mange muligheter med poteter og der varierer jeg stadig for forandringen sin skyld.  Jeg lager dette selv av poteter. 

Jeg har også flyndre, piggvar og den slags.  Lager ofte en kombinasjon av dampet filet,  og frityrstekte,  kombinert med reker , gule asparges, masse salater, tomat  og agurk. Og baguetter.  Her er jeg blitt inspirert av den danske måten å servere dette på.

Ellers så kan man ta hvilken som helst av disse fiskene og skjære fileter I passelige stykker, lage et urtesmør av smør og urter og gni oppå fileten.  Kutte opp mange forskjellige  rotgrønnsaker og legge sammen med oppkuttede poteter I bunnen av en ildfast form.

Så  lar man dette være I ovnen til det begynner å bli mykt og så legger man på fiskefiletene  når det er ca maks 10 minutter igjen før grønsakene er ferdige.   Så lager man en smørsaus.  Og der har du et bra og sunt måltid.

Kjøttdeig.  Her er jo mulighetene mange men typisk norsk er vel kjøttkakene. Lager også kålstuing av Hodekål  og hvit saus og kote poteter og brun saus fra bunnen av. Godt med tyttebær til.

Middagspølser.  Stekes,  lage kålrabistappe og spe inn litt tykk hvit saus til denne.  Poteter og smeltet smør.

Svinestek, surkål, poter, brun saus og tyttebær

Rådyr, hjort og elg.  Lår og steker.  La kjøttet kose seg på svak varme I maange timer. Da blir det mørt. Lag saus fra bunnen. Litt fløte og brunost er bra I sausen. Litt soyasaus og blåbær eller solbærsaft og. Rørte tyttebær eventuellt hjemmelaget ripsgelé passer bra. Stekte kantareller om du har vært på sopper eller kjøpt I butikk. ,Rotgrønnsaker og stekte aspargesbønner , rosenkål og poteter  som kan varieres passer godt til.  Ryper kan ha samme type saus og tilbehør. Husk at har du knoker, bein, fett, avskjær og slikt så kok det opp og la det trekke. Gir deilig  kraft til sausen.

Har du indrefileten så skal denne stekes bare litt.  Men kan også ha samme typeriode tilbehør.   Her finnes det jo mange varianter og det er bare å google så finner man alltid en versjon man kan tenke seg.

Jeg bor på Sørlandet og her er komper tradisjonsmat.  Denne retten kommer i forskjellige variasjoner avhengig av landsdel men sørlandskomper går på potet med flesk inni.  Jeg lager de i en food prosessor.  Det går fint og er enklere enn gammelmåten med kvern.  Så bruker jeg lettsaltet svineknoke inni og koker resten av kjøttet med knoke beinet i samme gryte som jeg legger kompene oppi.  Da blir det god smak av kraften og.  Serveres med smør, sukker og noen bruker tyttebær syltetøy.   Noen bruker også stekte middagspølser ved siden av men dette er ikke typisk sørlandet.  Menn det er godt da.

Til jul så kommer pinnekjøttet. Det er veldig norsk.  Dampe det, servere med kålrabistappe, poteter og kraften fra kjøttet . Nam.

Nei nå får jeg gå og se til Fårikål en som koker her.   Håper jeg har gitt deg litt inspirasjon.  😊

Å herregud. Jeg vil kjenne deg. Nam nam

Anonymkode: 24db6...af2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...