AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #21 Skrevet 28. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sylting er overraskende lett. Man koker bare opp sukker/vann/eddik og heller det over det som skal syltes, oppi et tomt glass med lokk. Du kan enten bruke tomme syltetøyglass du vasker, eller kjøpe sånne glass med klemlokk på Ikea/Jula/Nille. Kjøl ned og sett glasset opp/ned i kjøleskap. Dersom du skal bruke produktet innenfor 2-4 uker og har det i kjøleskap holder det å vaske glaset godt, du trenger ikke sterilisere, det er for de som skal lagres over vinteren i boden. Du finner mange forslag til hva du kan sylte, og hvordan du kan krydre det, dersom du googler sylting/pickles. Rødløk er jo en klassiker, jeg bruker det nesten hver dag når jeg har det, både på brødskiver og som relish til middag eller i salater. Ellers passer det meste av rotgrønnsaker, agurker, hvitløk, frukt... Har man en liten husstand er det også greit å sylte overskuddsgrønnsaker, når man kjøper feks en kg med gulrøtter, og bare bruker noen av dem med en gang, så slipper man å kaste så mye mat. Ellers vil jeg slå et slag for bygg. Bygg vokser over hele verden, og har vært og er veldig populært i Norge, fordi det kan tilpasses alle slags klima. Etter få generasjoner med kultivering kan det vokse i alt fra saltvåt jord i havgapet til forblåste høyfjell. Dette er den eldste kornsorten som ble dyrket i Norge, fra 4000 år fkr, så den er en god basis for både vikingmat og eldre. Bygg kan brukes i alle gryter for å spe på, og gjør seg best dersom den bløtlegges over natta og/eller kokes lenge. Kok opp bygg, ha i litt stekt/speket kjøtt og autentiske grønnsaker, og du har vikingmiddag. Jeg bruker den også på mer moderne vis, hvor jeg først koker den, og deretter freser den i panne, sammen med krydder og grønnsaker. Kan serveres sammen med det meste, i stedet for ris/poteter/pasta. Anonymkode: 3c37a...27f Tusen takk for tipset om byggryn. Syltet rødløk høres også veldig godt ut 😊 Anonymkode: 38feb...721
filifjonka Skrevet 28. august 2017 #22 Skrevet 28. august 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar! Bruker man bare vanlige, ferske fileter fra sild og makrell? Får man kjøpt det i butikken, eller må man fiske selv? Anonymkode: 38feb...721 Det må du nok fiske selv for å få det autentisk.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #23 Skrevet 28. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, dette må jeg prøve! Er generelt veldig glad i supper og langtidskokt kjøtt. Har du noen fler oppskrifter/variasjoner på lur? Anonymkode: 38feb...721 Hønsefrikassé er snaddermat. Nå begynner det jo å bli mulig å få tak i frosne høns igjen også. Får-i-kål eller lammefrikassé er god, gammel tradisjonsmat. Skikkelige kjøttkaker i brun saus (ikke sånn pose med ferdigstekte skosåler merket Gilde, varmet opp i posesaus) med nykokte grønnsaker og god potet. Seibiff med løk. Hjemmelagde fiskekaker (har du en foodprosessor/hurtigmikser så går det både fort og enkelt. Fiskegrateng var en fin måte å bruke opp restene av kokt fisk. Var det lite kokt fisk igjen så ble gratengen tilsatt maccaroni som fyllstoff for å få til en hel middag av restene. Gratengen ble servert med revet gulrot, potet og smeltet smør! Kan bla litt i min store Aschehougs store kokebok (utgaven fra 1983) til helgen og gi deg oppskriften på Oksehalesuppe (det er godt det!) Anonymkode: 63b00...d82
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #24 Skrevet 28. august 2017 9 minutter siden, filifjonka skrev: Det må du nok fiske selv for å få det autentisk. Ikke noe problem å kjøpe fersk sild og makrell på gode fiskebutikker om sommeren - har selv kjøpt begge deler på fisketorget i sommer flere ganger. Veldig billig er det også. Bare å be om fangstdato så du sikrer at den er ferskest mulig - ekstra viktig med så fete fiskeslag som sild og makrell. Anonymkode: 141c2...24b
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. august 2017 #25 Skrevet 28. august 2017 Lapskaus - kjøp kjøtt som bankekjøtt eller lignende seigt oksekjøtt, gjerne med bein, kok det noen timer, ta ut beina, jevn sausen med maisenna e.l, kutt opp poteter (skrelt på forhånd), gulrøtter, kålrot, purre o.l (kan bruke hva som helst av rotgrønnsaker) og kok det. Salt og pepper. Tar litt tid, men veldig enkelt og blir veldig godt. Kjøtt i mørke - samme som lapskaus bare at man koker kjøttet med masse løk (som nesten blir "borte" etter kokingen) og jevner det ut til saus. Serveres med kokte poteter ved siden av, og de grønnsakene man ønsker seg. Stekt makrell - man får tak i makrell hele året i frysedisken. Tin fisken, vend den i en blanding av hvetemel, salt og pepper og stek i panna, server med kokte poteter, rømme og agurksalat (bland klar eddik/hvitvinseddik med vann, sukker og salt, legg agurkskiver oppi). Tilbehør man kan bruke til det meste: Kålstuing og sukkerert- og gulrotstuing. Lag tjukk hvit saus (smelt smør, rør inn mel og spe med melk til den når passe tykkelse), og ha oppi kål eller sukkererter og/eller gulrøtter. Salt og pepper. Passer godt til f.eks kjøttkaker. Bare kokt kål (kokes bare et minutt eller to!) med smør på er også kjempegodt.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #26 Skrevet 28. august 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hønsefrikassé er snaddermat. Nå begynner det jo å bli mulig å få tak i frosne høns igjen også. Får-i-kål eller lammefrikassé er god, gammel tradisjonsmat. Skikkelige kjøttkaker i brun saus (ikke sånn pose med ferdigstekte skosåler merket Gilde, varmet opp i posesaus) med nykokte grønnsaker og god potet. Seibiff med løk. Hjemmelagde fiskekaker (har du en foodprosessor/hurtigmikser så går det både fort og enkelt. Fiskegrateng var en fin måte å bruke opp restene av kokt fisk. Var det lite kokt fisk igjen så ble gratengen tilsatt maccaroni som fyllstoff for å få til en hel middag av restene. Gratengen ble servert med revet gulrot, potet og smeltet smør! Kan bla litt i min store Aschehougs store kokebok (utgaven fra 1983) til helgen og gi deg oppskriften på Oksehalesuppe (det er godt det!) Anonymkode: 63b00...d82 Det ville jeg satt veldig pris på! Ja, høna som jeg kjøpte i dag var fersk og forholdsvis dyr. Favorittkylling, tror jeg den het. Den ble nydelig god, men neste gang tror jeg at jeg går for en billig frossen en av økonomiske årsaker. Synes dessuten at det er bra at "gamle" verpehøns blir spist fremfor å kastes. Skal begynne å se meg litt om på andre butikker enn nærkiwien etter kjøtt og fisk fremover. Kan man lage fiskegrateng uten pasta? Kanskje jeg potet eller rotgrønnsaker i stedet? Tenker å utfordre meg selv på å unngå ris og pasta fremover 😊 Anonymkode: 38feb...721
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #27 Skrevet 29. august 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, høna som jeg kjøpte i dag var fersk og forholdsvis dyr. Favorittkylling, tror jeg den het. Den ble nydelig god, men neste gang tror jeg at jeg går for en billig frossen en av økonomiske årsaker. Synes dessuten at det er bra at "gamle" verpehøns blir spist fremfor å kastes. Anonymkode: 38feb...721 Kjempefint at verpehøner blir kjøpt og brukt til mat, men det du har kjøpt var jo en kylling? Prøv høne neste gang, billigere og bedre egnet til koking enn kyllingkjøtt Andre billige kjøttstykker som er gull verdt er svineknoke og høyrygg av okse. Svineknoken kokes i vann sammen med løk, gulrot, sellerirot/stangselleri og urter til kjøttet løsner fra beinet. Jeg foretrekker å fjerne skinnet før koking for mindre fett i kraften, men det er en smakssak. Når knoken er ferdig siler du av kraften, koker den opp og tilsetter det du vil ha i suppa (gulrøtter, kålrot, sellerirot, byggryn, nepe, pastinakk, persillerot, potet, knutekål, bete hva du vil ha) i biter og lar det koke seg mørt mens du plukker kjøttet i passe biter. Så justerer du smaken med salt, pepper og eventuelt urter/krydder. Vær bare obs på om knoka du kjøper er saltet eller ikke. Hvis den er saltet trenger du ikke å salte suppa (jeg foretrekker også å la den ligge i kaldt vann en stund før koking for å fjerne litt av saltet). Hvis du bruker usaltet knoke trenger suppa en del salt. Høyrygg er billig og nydelig i alle slags gryter, men spesielt boeuf bourguignon passer perfekt på høsten. Anonymkode: 01e4d...674
Gjest Zeitgeist Skrevet 29. august 2017 #28 Skrevet 29. august 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ville jeg satt veldig pris på! Ja, høna som jeg kjøpte i dag var fersk og forholdsvis dyr. Favorittkylling, tror jeg den het. Den ble nydelig god, men neste gang tror jeg at jeg går for en billig frossen en av økonomiske årsaker. Synes dessuten at det er bra at "gamle" verpehøns blir spist fremfor å kastes. Skal begynne å se meg litt om på andre butikker enn nærkiwien etter kjøtt og fisk fremover. Kan man lage fiskegrateng uten pasta? Kanskje jeg potet eller rotgrønnsaker i stedet? Tenker å utfordre meg selv på å unngå ris og pasta fremover 😊 Anonymkode: 38feb...721 Ja, du kan bruke byggryn i stedet, og det går fint å bruke kokt byggryn du har til overs fra frokost e.l. Hvis du har et bibliotek i nærheten, se om du finner boka "Norges nasjonalretter" av Arne Brimi. Den inneholder en del gode oppskrifter. Forøvrig, det er en del overensstemmelser mellom norsk tradisjonsmat og tradisjonelle retter fra blant annet Sverige, Danmark, Storbritannia (spesielt Skottland), og Tyskland - altså land som Norge har hatt mangeårig handel med (som f.eks. Hansa-handel). Det betyr egentlig bare at spekteret over mulige oppskrifter er mye større enn hva man kanskje antar.
caroprins Skrevet 29. august 2017 #29 Skrevet 29. august 2017 Akkurat nå er det lammekjøtt tid i butikken og her blir det Fårikål til middag i dag. God norsk husmannskost. En annen nydelig matopplevelse er lammeskankene som er i salg nå. Med kålrotstappe og poteter så har du et gourmet måltid. coop har denne uken kjøttdeig av lam til 20 kr. pakken. Ikke akkurat norsk tradisjonsmat men jeg kjøper auberginer ved siden,av og lager gresk moussaka fra bunnen av med dette. Tar litt tid og mange detaljer men nydelig mat med mye spennende ingridienser. Når svineknoke kommer på tilbud så pleier jeg å kjøpe med meg noen. Til vanlig så ligger de på rundt 40,- kr da så dette er rimelig mat. Med en halv boks gule tørkede erter som skal legges I vann over natten før bruk, løk, sellerirot,purreløk, gulrot, timian, en lettsaltet svineknoke og vann så lager du en deilig ertesuppe. Dette er skikkelig god norsk bondekost. Av samme type knoke eventuellt den røkte, det er litt smak og behag, så kan du lage lapskaus. Slå opp på hellstrøms lapskaus. Den oppskriften har jeg god erfaring med. Oksekjøtt. Der er jeg mest glad I høyrygg stykkene og lager enten fersk kjøttsuppe med løksaus ved siden av. Ellers så går jeg for den italienske Osso Bucco. Skal egentlig være kalv her men har man ikke det så går det utmerket med høyrygg. Langtidskokt så kjøttet bare dette av bena. Nydelig mat. Av fisk så bruker jeg det meste da vi bor ved havet og fisker selv og har god tilgang på det meste Jeg har også tilgang på laks og den kan man gjøre mye forskjellig med. Enten så blir det soyamarinert laksefilet med stekte grønnsaker , kanariske salt bakte poteter, hjemmelaget mojosaus og aoli. Eller så tar man dampet eller kokt laks med agurksalat, Rømme dressing og salat, poteter og fløte saus. Når man trekker laks så ta vare på vannet og bruk det som kraft til fiskesuppe, Jeg koker fiskekraft av alt avskjær fra fisk pluss rekeskall og lager fiskesuppe. Det er også god og rimelig mat. makrell. Stekt og med samme tilbehør som kokt laks .man kan også sylte og koke denne me jeg er ikke så begeistret for akkurat det. Men det er en smakssak. Sei og lyr. Av fersk fisk som har ligget et døgn I kjøleskap så lager jeg fiskekaker og fiskepudding. Ellers så bruker jeg også fileten som jeg kutter I mindre biter og frityrsteker etter at jeg har vendt dem I mel, egg og japanske brødsmuler ( finnes på asiabutikker). Serverer med gresk salat, ( tomat, agurk, rød løk, paprika, olje og oregano),. Og hvitløksbaguett og søt chilisaus. Ikke akkurat norsk tradisjonsmat men en grei måte å bruke fisk på når man vil ha litt snaddermat. Torsk. Salter og enten har som kokt ( trukket) med gulrøtter, poteter og Sandefjordsmør. Eller stekt torskefilet med hva man har av stekte grønnsaker . Røstipotet, kokt potet, stekt potet, pommes frites. Mange muligheter med poteter og der varierer jeg stadig for forandringen sin skyld. Jeg lager dette selv av poteter. Jeg har også flyndre, piggvar og den slags. Lager ofte en kombinasjon av dampet filet, og frityrstekte, kombinert med reker , gule asparges, masse salater, tomat og agurk. Og baguetter. Her er jeg blitt inspirert av den danske måten å servere dette på. Ellers så kan man ta hvilken som helst av disse fiskene og skjære fileter I passelige stykker, lage et urtesmør av smør og urter og gni oppå fileten. Kutte opp mange forskjellige rotgrønnsaker og legge sammen med oppkuttede poteter I bunnen av en ildfast form. Så lar man dette være I ovnen til det begynner å bli mykt og så legger man på fiskefiletene når det er ca maks 10 minutter igjen før grønsakene er ferdige. Så lager man en smørsaus. Og der har du et bra og sunt måltid. Kjøttdeig. Her er jo mulighetene mange men typisk norsk er vel kjøttkakene. Lager også kålstuing av Hodekål og hvit saus og kote poteter og brun saus fra bunnen av. Godt med tyttebær til. Middagspølser. Stekes, lage kålrabistappe og spe inn litt tykk hvit saus til denne. Poteter og smeltet smør. Svinestek, surkål, poter, brun saus og tyttebær Rådyr, hjort og elg. Lår og steker. La kjøttet kose seg på svak varme I maange timer. Da blir det mørt. Lag saus fra bunnen. Litt fløte og brunost er bra I sausen. Litt soyasaus og blåbær eller solbærsaft og. Rørte tyttebær eventuellt hjemmelaget ripsgelé passer bra. Stekte kantareller om du har vært på sopper eller kjøpt I butikk. ,Rotgrønnsaker og stekte aspargesbønner , rosenkål og poteter som kan varieres passer godt til. Ryper kan ha samme type saus og tilbehør. Husk at har du knoker, bein, fett, avskjær og slikt så kok det opp og la det trekke. Gir deilig kraft til sausen. Har du indrefileten så skal denne stekes bare litt. Men kan også ha samme typeriode tilbehør. Her finnes det jo mange varianter og det er bare å google så finner man alltid en versjon man kan tenke seg. Jeg bor på Sørlandet og her er komper tradisjonsmat. Denne retten kommer i forskjellige variasjoner avhengig av landsdel men sørlandskomper går på potet med flesk inni. Jeg lager de i en food prosessor. Det går fint og er enklere enn gammelmåten med kvern. Så bruker jeg lettsaltet svineknoke inni og koker resten av kjøttet med knoke beinet i samme gryte som jeg legger kompene oppi. Da blir det god smak av kraften og. Serveres med smør, sukker og noen bruker tyttebær syltetøy. Noen bruker også stekte middagspølser ved siden av men dette er ikke typisk sørlandet. Menn det er godt da. Til jul så kommer pinnekjøttet. Det er veldig norsk. Dampe det, servere med kålrabistappe, poteter og kraften fra kjøttet . Nam. Nei nå får jeg gå og se til Fårikål en som koker her. Håper jeg har gitt deg litt inspirasjon. 😊 4
Biloba Skrevet 29. august 2017 #30 Skrevet 29. august 2017 Anbefaler deg å ta en titt på kokebøkene til Andreas Viestad for inspirasjon. Han har skrevet mye om norske mattradisjoner og råvarer. Se google, bokhandelen og biblioteket. Kanskje også Tom Victor Gausdals bok om husmannskost? 1
caroprins Skrevet 29. august 2017 #32 Skrevet 29. august 2017 4 minutter siden, Meadow skrev: @caroprins nå ble jeg sulten ☺💐 😊
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #33 Skrevet 29. august 2017 2 timer siden, caroprins skrev: Akkurat nå er det lammekjøtt tid i butikken og her blir det Fårikål til middag i dag. God norsk husmannskost. En annen nydelig matopplevelse er lammeskankene som er i salg nå. Med kålrotstappe og poteter så har du et gourmet måltid. coop har denne uken kjøttdeig av lam til 20 kr. pakken. Ikke akkurat norsk tradisjonsmat men jeg kjøper auberginer ved siden,av og lager gresk moussaka fra bunnen av med dette. Tar litt tid og mange detaljer men nydelig mat med mye spennende ingridienser. Når svineknoke kommer på tilbud så pleier jeg å kjøpe med meg noen. Til vanlig så ligger de på rundt 40,- kr da så dette er rimelig mat. Med en halv boks gule tørkede erter som skal legges I vann over natten før bruk, løk, sellerirot,purreløk, gulrot, timian, en lettsaltet svineknoke og vann så lager du en deilig ertesuppe. Dette er skikkelig god norsk bondekost. Av samme type knoke eventuellt den røkte, det er litt smak og behag, så kan du lage lapskaus. Slå opp på hellstrøms lapskaus. Den oppskriften har jeg god erfaring med. Oksekjøtt. Der er jeg mest glad I høyrygg stykkene og lager enten fersk kjøttsuppe med løksaus ved siden av. Ellers så går jeg for den italienske Osso Bucco. Skal egentlig være kalv her men har man ikke det så går det utmerket med høyrygg. Langtidskokt så kjøttet bare dette av bena. Nydelig mat. Av fisk så bruker jeg det meste da vi bor ved havet og fisker selv og har god tilgang på det meste Jeg har også tilgang på laks og den kan man gjøre mye forskjellig med. Enten så blir det soyamarinert laksefilet med stekte grønnsaker , kanariske salt bakte poteter, hjemmelaget mojosaus og aoli. Eller så tar man dampet eller kokt laks med agurksalat, Rømme dressing og salat, poteter og fløte saus. Når man trekker laks så ta vare på vannet og bruk det som kraft til fiskesuppe, Jeg koker fiskekraft av alt avskjær fra fisk pluss rekeskall og lager fiskesuppe. Det er også god og rimelig mat. makrell. Stekt og med samme tilbehør som kokt laks .man kan også sylte og koke denne me jeg er ikke så begeistret for akkurat det. Men det er en smakssak. Sei og lyr. Av fersk fisk som har ligget et døgn I kjøleskap så lager jeg fiskekaker og fiskepudding. Ellers så bruker jeg også fileten som jeg kutter I mindre biter og frityrsteker etter at jeg har vendt dem I mel, egg og japanske brødsmuler ( finnes på asiabutikker). Serverer med gresk salat, ( tomat, agurk, rød løk, paprika, olje og oregano),. Og hvitløksbaguett og søt chilisaus. Ikke akkurat norsk tradisjonsmat men en grei måte å bruke fisk på når man vil ha litt snaddermat. Torsk. Salter og enten har som kokt ( trukket) med gulrøtter, poteter og Sandefjordsmør. Eller stekt torskefilet med hva man har av stekte grønnsaker . Røstipotet, kokt potet, stekt potet, pommes frites. Mange muligheter med poteter og der varierer jeg stadig for forandringen sin skyld. Jeg lager dette selv av poteter. Jeg har også flyndre, piggvar og den slags. Lager ofte en kombinasjon av dampet filet, og frityrstekte, kombinert med reker , gule asparges, masse salater, tomat og agurk. Og baguetter. Her er jeg blitt inspirert av den danske måten å servere dette på. Ellers så kan man ta hvilken som helst av disse fiskene og skjære fileter I passelige stykker, lage et urtesmør av smør og urter og gni oppå fileten. Kutte opp mange forskjellige rotgrønnsaker og legge sammen med oppkuttede poteter I bunnen av en ildfast form. Så lar man dette være I ovnen til det begynner å bli mykt og så legger man på fiskefiletene når det er ca maks 10 minutter igjen før grønsakene er ferdige. Så lager man en smørsaus. Og der har du et bra og sunt måltid. Kjøttdeig. Her er jo mulighetene mange men typisk norsk er vel kjøttkakene. Lager også kålstuing av Hodekål og hvit saus og kote poteter og brun saus fra bunnen av. Godt med tyttebær til. Middagspølser. Stekes, lage kålrabistappe og spe inn litt tykk hvit saus til denne. Poteter og smeltet smør. Svinestek, surkål, poter, brun saus og tyttebær Rådyr, hjort og elg. Lår og steker. La kjøttet kose seg på svak varme I maange timer. Da blir det mørt. Lag saus fra bunnen. Litt fløte og brunost er bra I sausen. Litt soyasaus og blåbær eller solbærsaft og. Rørte tyttebær eventuellt hjemmelaget ripsgelé passer bra. Stekte kantareller om du har vært på sopper eller kjøpt I butikk. ,Rotgrønnsaker og stekte aspargesbønner , rosenkål og poteter som kan varieres passer godt til. Ryper kan ha samme type saus og tilbehør. Husk at har du knoker, bein, fett, avskjær og slikt så kok det opp og la det trekke. Gir deilig kraft til sausen. Har du indrefileten så skal denne stekes bare litt. Men kan også ha samme typeriode tilbehør. Her finnes det jo mange varianter og det er bare å google så finner man alltid en versjon man kan tenke seg. Jeg bor på Sørlandet og her er komper tradisjonsmat. Denne retten kommer i forskjellige variasjoner avhengig av landsdel men sørlandskomper går på potet med flesk inni. Jeg lager de i en food prosessor. Det går fint og er enklere enn gammelmåten med kvern. Så bruker jeg lettsaltet svineknoke inni og koker resten av kjøttet med knoke beinet i samme gryte som jeg legger kompene oppi. Da blir det god smak av kraften og. Serveres med smør, sukker og noen bruker tyttebær syltetøy. Noen bruker også stekte middagspølser ved siden av men dette er ikke typisk sørlandet. Menn det er godt da. Til jul så kommer pinnekjøttet. Det er veldig norsk. Dampe det, servere med kålrabistappe, poteter og kraften fra kjøttet . Nam. Nei nå får jeg gå og se til Fårikål en som koker her. Håper jeg har gitt deg litt inspirasjon. 😊 Tusen takk for en informativ og utfyllende liste! Jeg tror neste ukes prosjekt blir fårikål 😊 Har for så vidt smakt det før, men aldri laget det selv. Er det forresten noen som har tips til alternative retter laget av fårikålkjøtt? Det pleier jo å være så billig om høsten, men jeg tror jeg vil bli lei av kål etter er par måltider. Kan man lage en langtidskokt gryte med andre grønnsaker eller f.eks tomatsaus? Anonymkode: 38feb...721
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. august 2017 #34 Skrevet 29. august 2017 Og når det gjelder laks/ørret: Ikke kjøp de svindyre (og ofte smakløse) laksefiletene, kjøp hel ørret eller laks. De ligger i frysedisken. De er bedre på smak fordi de er fryst ned rett etter fisking (og sikkert sunnere også). Tin opp, kutt av hodet og ta ut innvoller, salt og pepper og kanskje noen sitronskiver inni, pakk inn i aluminiumsfolie og stek i ovnen på 200 c i 30-60 min (avhengig av størrelse på fisken). Restene kan man bruke i fiskesuppe e.l.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #35 Skrevet 29. august 2017 13 minutes ago, AnonymBruker said: Kan man lage en langtidskokt gryte med andre grønnsaker eller f.eks tomatsaus? Absolutt. Anonymkode: 4fd8a...35b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #36 Skrevet 29. august 2017 På høsten er jeg veldig glad i å bruke kål. Fårikål og Kjøttkaker med kålstuing er selvsagte retter da. I tillegg synes jeg potetball er undervurdert mange steder i landet, og nå som det er norske rotgrønnsaker i butikkene kan man lage gode stapper som tilbehør. Anonymkode: 46427...5e9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #37 Skrevet 29. august 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ville jeg satt veldig pris på! Ja, høna som jeg kjøpte i dag var fersk og forholdsvis dyr. Favorittkylling, tror jeg den het. Den ble nydelig god, men neste gang tror jeg at jeg går for en billig frossen en av økonomiske årsaker. Synes dessuten at det er bra at "gamle" verpehøns blir spist fremfor å kastes. Skal begynne å se meg litt om på andre butikker enn nærkiwien etter kjøtt og fisk fremover. Kan man lage fiskegrateng uten pasta? Kanskje jeg potet eller rotgrønnsaker i stedet? Tenker å utfordre meg selv på å unngå ris og pasta fremover 😊 Anonymkode: 38feb...721 Fiskegrateng kan absolutt lages uten pasta. Pasta ble bare brukt som fyllstoff for å få til middag nok til alle. Jeg mener gratengen er mye bedre uten pasta. Gratenger kan du putte både potetbiter og rotgrønnsaker i Så: Oksehalesuppe (ingredienser til 4 personer): 750 gram oksehale i stykker (slakterbutikker og noen velassorterte ferskvaredisker med butikkslakter i butikken) hvetemel til å vende kjøttet i 1 ss olje 1/2 sellerirot (skjæres i terninger) 1 liten purre (strimles) 1 liten gulrot (skjæres i terninger) 1 løk (hakkes) 1,5 liter vann 1 ss tomatpuré 1 laurbærblad 1 kryddermål timian 2 ts salt 4-6 pepperkorn 1 kvast persille til servering Jevning (kan sløyfes) 2-3 ss hvetemel 1 dl melk Tillaging 1.Varm oljen i en gryte (jerngryte er aller bestå bruke). Vend oksehalestykkene i hvetemel og brun dem rundt det hele. 2. Legg i grønnsakene og brun dem under omrøring i 3-4 minutter. Fyll på vannet og skum godt. Tilsett tomatpuré, laurbærblad, timian, salt og pepperkorn. Senk varmen og la suppen småkoke under lokk i 3 1/2 - 4 timer. 3. Ta opp kjøttet og hold det varmt. Smak til suppen med salt og kvernet pepper og sil den. Kok opp suppen og tilsett jevningen. La suppen koke i 10-15 minutter til den får en kremaktig konsistens og kraftig smak. Dryss med hakket persille og server med kjøttet for seg. Vel bekomme. Tillegg: Jeg plukker kjøttet av benet og legger kjøtte tilbake i suppen før jeg setter kjelen på bordet. Ikke siler jeg suppen heller, men det du har fått er oppskriften slik den er oppgitt i min gamle kokebok, og da skulle suppen siles og kjøttet serveres ved siden av. Dette er en mektig suppe, sånn søndagssuppe Anonymkode: 63b00...d82
Jerry Lee Skrevet 29. august 2017 #38 Skrevet 29. august 2017 Norsk tradisjonsmat som ikke avhenger av sesongvarer... Wait for it... flesk og duppe! 2
Lammelåret Skrevet 29. august 2017 #39 Skrevet 29. august 2017 Grønnsaksuppe og lapskaus. Rotmos og røkt svinekam. Lammefrikasse. Semuljegrøt. Havregrøt. Smørgrøt. Eggerøre, fenalår og flatbrød. Lefser. Potetlomper. Kålrulletter. Og grovbrød. Pannekaker. Flesk og duppe. Sagosuppe/sagogrøt/sagopudding. Kult prosjektet, ts! 1
Jerry Lee Skrevet 29. august 2017 #40 Skrevet 29. august 2017 11 minutter siden, Lammelåret skrev: Grønnsaksuppe og lapskaus. Rotmos og røkt svinekam. Lammefrikasse. Semuljegrøt. Havregrøt. Smørgrøt. Eggerøre, fenalår og flatbrød. Lefser. Potetlomper. Kålrulletter. Og grovbrød. Pannekaker. Flesk og duppe. Sagosuppe/sagogrøt/sagopudding. Kult prosjektet, ts! Ja, takk. Alt sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå