AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #1 Skrevet 28. august 2017 Jeg prøver å lære meg litt mer om tradisjonelt norsk kosthold, og trenger veiledning fra dere kloke KG-ere (har ingen besteforeldre, og foreldrene mine vet ikke om sånt). Jeg er på let etter gode oppskrifter på norsk mat som man kan lage fra bunnen med "rene" råvarer, uten å måtte kjøpe inn spesielt utstyr, gjerne litt spesielle ting som folk ikke kommer på å lage lenger, men som er godt. Tenker å prøve en ny rett hver uke fremover, og å ta utgangspunkt i norske sesongvarer for å gjøre det litt mer "autentisk". Alle oppskrifter, tips og matforslag tas i mot med glede! PS: Min definisjon av "tradisjonsmat" er svært vid og omfatter vel alt fra ca. år 1000 til 1960-tallet. Egentlig alt som ikke er ferdigmat eller typisk amerikansk, italiensk osv (det jeg har vokst opp med). Anonymkode: 38feb...721
Måbarefåsiat... Skrevet 28. august 2017 #2 Skrevet 28. august 2017 Fårikål, lammegryte, finnbiff, lammecarre
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #3 Skrevet 28. august 2017 1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev: Fårikål, lammegryte, finnbiff, lammecarre Takk! Hva anbefaler du som tilbehør? Hvor får man tak i finnbiff og lammecarrè? Er det noen spesielle krydder du liker å bruke i disse rettene? Hva slags kjøttstykker bruker man i lammegryte? mvh, TS Anonymkode: 38feb...721
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #4 Skrevet 28. august 2017 I dag blir det ikke så veldig eksotisk mat. Jeg har kjøpt en hel høne og diverse rotgrønnsaker og skal lage langtidskokt hønsefrikasse for første gang. Har aldri kommet på å kjøpe hverken hel høne, laurbærblad eller persillerot eller sellerirot før, så det blir litt nytt og spennende likevel Noen råvarer som jeg aldri har kjøpt før, men som jeg kunne tenke meg å prøve er: -kålrot, neper, pastinakk, jordskokk, reddik -fennikel -kantarell (egentlig all annen sopp en champignon) -spesielle typer poteter -all annen fisk enn de vanlige (laks, ørret, torsk, sei) -det meste av ferskt kjøtt som ikke er kjøttdeig, biff av storfé eller grillmat -sau, geit, rein, vilt (hvor får man tak i det, forresten?) -andre fugler enn høns Som dere ser, så er jeg ikke så veldig bevandret i dette med råvarer og matlaging. Alle tips til matretter tas vel i mot Anonymkode: 38feb...721
Måbarefåsiat... Skrevet 28. august 2017 #5 Skrevet 28. august 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Takk! Hva anbefaler du som tilbehør? Hvor får man tak i finnbiff og lammecarrè? Er det noen spesielle krydder du liker å bruke i disse rettene? Hva slags kjøttstykker bruker man i lammegryte? mvh, TS Anonymkode: 38feb...721 Finnbiff: du kjøper reinskav, googler oppskriften og serverer med poteter eller potetmos og tyttebær. Lammecarre steker du, , gjerne med rosmarin. Kjøttstykker til lammegryte... lam. Alle råvarer får du på Rema.
Mamzellus Skrevet 28. august 2017 #6 Skrevet 28. august 2017 (endret) Steikt sild og kokte poteter med persille. Byggmelsgrøt (vassgraut). Kokt eller steikt makrell og rabarbragrøt eller rips med fløte. Rømmegrøt. Mølje (kokt fisk med flatbrød). Lam i søydegrop (må grave hull i hagen) med ramsløk / løk. Alt annet enn dette (som kålrulletter, vafler osv.) er stort sett ting nordmenn har lært å lage av dansker, nederlendere og franskmenn opp gjennom århundrene. Endret 28. august 2017 av Mamzellus
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #7 Skrevet 28. august 2017 Veldig spesielt å lese om nordmenn som aldri har kjøpt kålrabi. Er du utenlandsk, TS? Anonymkode: 4fd8a...35b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #8 Skrevet 28. august 2017 2 minutter siden, Mamzellus skrev: Steikt sild og kokte poteter med persille. Byggmelsgrøt (vassgraut). Kokt eller steikt makrell og rabarbragrøt eller rips med fløte. Rømmegrøt. Mølje (kokt fisk med flatbrød). Lam i søydegrop (må grave hull i hagen) med neper. Alt annet enn dette (som kålrulletter, vafler osv.) er stort sett ting nordmenn har lært av dansker, nederlendere og franskmenn opp gjennom århundrene. Tusen takk for svar! Bruker man bare vanlige, ferske fileter fra sild og makrell? Får man kjøpt det i butikken, eller må man fiske selv? Anonymkode: 38feb...721
Mamzellus Skrevet 28. august 2017 #9 Skrevet 28. august 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Bruker man bare vanlige, ferske fileter fra sild og makrell? Får man kjøpt det i butikken, eller må man fiske selv? Anonymkode: 38feb...721 Sild kan man ikke fiske selv, med mindre man har not (garn). Makrell er enklere å fiske selv og er ofte det man får om man fisker fra land i Sør-Norge om sommeren uten spesielt utstyr. Begge deler smaker himmelsk som steikte fileter. Fås ofte kjøpt i fiskedisken om våren / sommeren. Ulike røykte / speka / sylta former (røykemakrell, sursild, spekesild osv.) er også typisk norsk vinter-tradisjonsmat fra laaangt tilbake, ofte akkompagnert med flatbrød, poteter (på 1800- og 1900-tallet) og rømme. Begge deler (røykemakrell, spekesild osv.) kan kjøpes både i fiskedisk og innpakka i plast / på glass i vanlige dagligvarebutikker. Endret 28. august 2017 av Mamzellus
gohege Skrevet 28. august 2017 #10 Skrevet 28. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dag blir det ikke så veldig eksotisk mat. Jeg har kjøpt en hel høne og diverse rotgrønnsaker og skal lage langtidskokt hønsefrikasse for første gang. Har aldri kommet på å kjøpe hverken hel høne, laurbærblad eller persillerot eller sellerirot før, så det blir litt nytt og spennende likevel Noen råvarer som jeg aldri har kjøpt før, men som jeg kunne tenke meg å prøve er: -kålrot, neper, pastinakk, jordskokk, reddik -fennikel -kantarell (egentlig all annen sopp en champignon) -spesielle typer poteter -all annen fisk enn de vanlige (laks, ørret, torsk, sei) -det meste av ferskt kjøtt som ikke er kjøttdeig, biff av storfé eller grillmat -sau, geit, rein, vilt (hvor får man tak i det, forresten?) -andre fugler enn høns Som dere ser, så er jeg ikke så veldig bevandret i dette med råvarer og matlaging. Alle tips til matretter tas vel i mot Anonymkode: 38feb...721 Og jeg som skulle foreslå hønsefrikasse Jeg har bare lagt det en gang, men det frister til gjentagelse! Vi brukte denne oppskriften fra Matprat: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/frikasse-med-kylling-eller-hons/ Matprat generelt er en god kilde til inspirasjon, og de har også en egen kategori kalt tradisjonsmat. Vil tro at du finner masse retter der Ellers slår jeg et slag for soppsuppe nå som høsten kommer. Kanskje ikke så riktig mtp tradisjonsaspektet, men du får i hvert fall prøvd en del forskjellig sopp. En god oppskrift er denne: http://www.godt.no/#!/oppskrift/7032/kremet-soppsuppe-med-friske-urter. I tillegg har du også rakefisk mot jul hvis du vil være riktig så vågal
Mamzellus Skrevet 28. august 2017 #11 Skrevet 28. august 2017 (endret) Vassgraut, poteter, flatbrød, neper, kål, kålrabi, surmelk og sild var det nordmenn flest stort sett levde på før i tida. Alt annet (kjøtt, brød, friske grønnsaker) var luksus / festmat / rikmannskost. Litt ost (mysost), smør og en pølsesnabb kunne det vel også vanke innimellom. Lykke til TS, høres ut som et spennende prosjekt. Kos deg med god fisk og stem Kystpartiet! Endret 28. august 2017 av Mamzellus
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #12 Skrevet 28. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig spesielt å lese om nordmenn som aldri har kjøpt kålrabi. Er du utenlandsk, TS? Anonymkode: 4fd8a...35b Jeg er ganske ung og har nettopp fått "eget" kjøkken for første gang etter at jeg flyttet hjemmefra. Det er derfor jeg ikke har laget så mye mat før. Det stemmer at jeg ikke har noe forhold til norsk mat hjemmefra, men det er det andre grunner til. Har omtrent bare fått grøt, kjøttkaker og pølse av "norske" ting, og matstellet har vært litt lettvint i oppveksten fordi de jobber og reiser mye. Det jeg har fått "nok" av er div. Ferdigretter, ris, pasta, kjøttdeig, pizza, taco, sushi, biff, kinamat osv. Vi har hatt lite grønnsaker for å si det sånn, så jeg er veldig nysgjerrig på alt som ikke heter potet, gulrot, brokkoli og erter 😅 Anonymkode: 38feb...721
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #13 Skrevet 28. august 2017 11 minutter siden, Mamzellus skrev: Sild kan man ikke fiske selv, med mindre man har not (garn). Makrell er enklere å fiske selv og er ofte det man får om man fisker fra land i Sør-Norge om sommeren uten spesielt utstyr. Begge deler smaker himmelsk som steikte fileter. Fås ofte kjøpt i fiskedisken om våren / sommeren. Ulike røykte / speka / sylta former (røykemakrell, sursild, spekesild osv.) er også typisk norsk vinter-tradisjonsmat fra laaangt tilbake, ofte akkompagnert med flatbrød, poteter (på 1800- og 1900-tallet) og rømme. Begge deler (røykemakrell, spekesild osv.) kan kjøpes både i fiskedisk og innpakka i plast / på glass i vanlige dagligvarebutikker. Speket og syltet fisk må jeg prøve når vinteren kommer. Har inntrykk av at dette er litt mat for "viderekommende". Har man andre tilbehør enn bare rømme og flatbrød? Er det noen som vet hvor man får tak i skikkelig flatbrød og eventuelt lefse stekt på takke? Synes ikke at det man finner i tørrvarehylla på butikken virker så bra. Anonymkode: 38feb...721
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #14 Skrevet 28. august 2017 Oksesmåstek, lammefrikase, stekt lever i fløtesaus, kjøttkaker i brun saus, stekt seifilet i fløtesaus med kokt potet og raspa gulrot med litt eddik og sukker på, lettsalta torsk med gulrotstuing og kokt potet med melkesuppe ved siden av, bokna fisk, kokt torsk, fiskegrateng med stekt bacon, plukkfisk, hjemmelaget fiskekaker, fiskeball med salt flesket inni, fiskeboller, forloren skilpadde, kålruletter, kokt laks med agurksalat, kald sei og rømme, sagopudding, råmelkspudding, alt av syltetøy, kleppmelk, skålost, gomme osv. Anonymkode: d7619...f45 1
Mamzellus Skrevet 28. august 2017 #15 Skrevet 28. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Speket og syltet fisk må jeg prøve når vinteren kommer. Har inntrykk av at dette er litt mat for "viderekommende". Har man andre tilbehør enn bare rømme og flatbrød?Anonymkode: 38feb...721 Sildesalat var jo populært på 1800-tallet - og fikk en morsom politisk avlegger: https://no.wikipedia.org/wiki/Sildesalat Sitat Er det noen som vet hvor man får tak i skikkelig flatbrød og eventuelt lefse stekt på takke? Synes ikke at det man finner i tørrvarehylla på butikken virker så bra. Merket Mors flatbrød er jo kjempegodt, men er sikkert mange små gårdsbakerier osv. på bygdene som har masse godt å tilby i hver region, særlig med hensyn til lefser, ja. Sjekk i din region.
Mamzellus Skrevet 28. august 2017 #16 Skrevet 28. august 2017 Pass på å få smakt på Nordens hvitløk: ramsløk, TS. Vokser vilt noen steder (som heter Ramsvik, Ramsland osv.)
gohege Skrevet 28. august 2017 #17 Skrevet 28. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som vet hvor man får tak i skikkelig flatbrød og eventuelt lefse stekt på takke? Synes ikke at det man finner i tørrvarehylla på butikken virker så bra. Anonymkode: 38feb...721 Anbefaler flatbrødet fra Mosbøen gård hvis du har kommer over merket. Ekstra tynt flatbrød med kryddertilsetninger, her i huset er favoritten mild ramsløk. Vi må supplere med Mors flatbrød for at den fra Mosbøen ikke skal gå tom for fort Ellers er flatbrød fra Røros også godt. Begge finnes på Meny, i hvert fall i Trondheim der jeg bor. Når det gjelder lefse liker jeg godt de fra Gjøvik, men hvis du har noen lokale i boder/ Bondenes marked eller lignende innom i byen deres så vil jeg heller anbefale dem.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #18 Skrevet 28. august 2017 Akkurat denne tiden på høsten er sesong for fersk suppe og kjøtt med løksaus. Det er helgemat fordi kjøttet trenger lang koketid, men dette er noe også jeg som bor alene lager på denne tiden av året Oppskrift her. Oppskriften er bortimot kliss lik den jeg har i håndskrevet utgave (bare for løksausen) fra min mors gamle "Lærebok for husstellærerinner" Anonymkode: 63b00...d82
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #19 Skrevet 28. august 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Speket og syltet fisk må jeg prøve når vinteren kommer. Har inntrykk av at dette er litt mat for "viderekommende". Har man andre tilbehør enn bare rømme og flatbrød? Anonymkode: 38feb...721 Sylting er overraskende lett. Man koker bare opp sukker/vann/eddik og heller det over det som skal syltes, oppi et tomt glass med lokk. Du kan enten bruke tomme syltetøyglass du vasker, eller kjøpe sånne glass med klemlokk på Ikea/Jula/Nille. Kjøl ned og sett glasset opp/ned i kjøleskap. Dersom du skal bruke produktet innenfor 2-4 uker og har det i kjøleskap holder det å vaske glaset godt, du trenger ikke sterilisere, det er for de som skal lagres over vinteren i boden. Du finner mange forslag til hva du kan sylte, og hvordan du kan krydre det, dersom du googler sylting/pickles. Rødløk er jo en klassiker, jeg bruker det nesten hver dag når jeg har det, både på brødskiver og som relish til middag eller i salater. Ellers passer det meste av rotgrønnsaker, agurker, hvitløk, frukt... Har man en liten husstand er det også greit å sylte overskuddsgrønnsaker, når man kjøper feks en kg med gulrøtter, og bare bruker noen av dem med en gang, så slipper man å kaste så mye mat. Ellers vil jeg slå et slag for bygg. Bygg vokser over hele verden, og har vært og er veldig populært i Norge, fordi det kan tilpasses alle slags klima. Etter få generasjoner med kultivering kan det vokse i alt fra saltvåt jord i havgapet til forblåste høyfjell. Dette er den eldste kornsorten som ble dyrket i Norge, fra 4000 år fkr, så den er en god basis for både vikingmat og eldre. Bygg kan brukes i alle gryter for å spe på, og gjør seg best dersom den bløtlegges over natta og/eller kokes lenge. Kok opp bygg, ha i litt stekt/speket kjøtt og autentiske grønnsaker, og du har vikingmiddag. Jeg bruker den også på mer moderne vis, hvor jeg først koker den, og deretter freser den i panne, sammen med krydder og grønnsaker. Kan serveres sammen med det meste, i stedet for ris/poteter/pasta. Anonymkode: 3c37a...27f 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #20 Skrevet 28. august 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat denne tiden på høsten er sesong for fersk suppe og kjøtt med løksaus. Det er helgemat fordi kjøttet trenger lang koketid, men dette er noe også jeg som bor alene lager på denne tiden av året Oppskrift her. Oppskriften er bortimot kliss lik den jeg har i håndskrevet utgave (bare for løksausen) fra min mors gamle "Lærebok for husstellærerinner" Anonymkode: 63b00...d82 Tusen takk, dette må jeg prøve! Er generelt veldig glad i supper og langtidskokt kjøtt. Har du noen fler oppskrifter/variasjoner på lur? Anonymkode: 38feb...721
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå