AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #1 Skrevet 28. august 2017 Jeg er mamma til to barn. Jeg er ofte alene med de på kvelden og må ta kveldsstell og legging alene. Jeg starter da med å legge lillesøster på 1 år. Hun er litt engstelig av seg of vil at jeg skal sitte der litt. Jeg går litt frem og tilbake, men hun hyler og jeg må fort inn igjen. Storebror på 4 kommer konstant inn og lurer på når jeg kommer og jeg blir bare irritert for da sovner hun i hvert fall ikke. Jeg blir så irritabel og det ender med dårlig stemning. Jeg prøver å sette på yndlingsartisten hans på TV og gi han kveldsmat mens jeg legger, men det funker ikke. Han er nok sjalu. Noen som har vært borti noe lignende og har noen tips?:) Anonymkode: 4d462...fd5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #2 Skrevet 28. august 2017 Nei, men jeg har en mann som jobber turnus og er mye borte på kvelden Anonymkode: 4d462...fd5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #3 Skrevet 28. august 2017 Tror jeg ville jobbet litt mer med minsten. Gråter hun skikkelig eller bare sutrer hun? Anonymkode: bedf1...052
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #4 Skrevet 28. august 2017 1 minutt siden, Billeba Billebo skrev: Er du alenemor? Hun sier hun ofte er alene? Det er vi mange som er.. Menn som jobber en del kveld. Har ikke så fryktelig mange råd, men det går seg til! Er lettere når de er litt eldre. Nå har jeg en baby, en på 4 og en på 8 (som er veldig selvstendig, og kan pusse selv og sitte og lese). Både babyen og 4åringen vil helst jeg skal være der. Av og til får han se ipad (serier han liker) mens jeg legger baby - er din ikke interessert? Kan han evt se på samme rom der dere er? Men øretelefoner og muuuuusestille? Om baby kaver mye, hender det jeg tar fireåringen først.. Anonymkode: 05537...f93
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #5 Skrevet 28. august 2017 Det kaoset der husker jeg fra da mine var små. Eldste var 21 måneder da yngste ble født. Leggingen var en prøvelse. Virkelig. Det eldste barnet gjorde som ditt; fotfulgte konstant. Uansett hva jeg måtte lokke med i den andre enden. Dermed sovnet ikke yngste som igjen ble overtrøtt og kaoset var i gang. Verdens dårligste idé, men.. Hva med å gi eldste en slags 'godbitleke'. Altså; et fastmontert panel eller noe hvor han må jobbe for å få 'belønningen'. Det være seg en rosin eller 10 eller noe annet barnevennlig. Dersom belønningen er stor nok, så vil han kanskje være mer motivert til å jobbe for å få ut belønningen enn å etterlyse deg.. Lykke til! Anonymkode: 39dd4...55f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #6 Skrevet 28. august 2017 Jeg hadde en kassett (dette var i steinalderen) med klassisk musikk, Grieg og andre vakre stykker, og etter lesing og kos så satte jeg på den på svak styrke. Presenterte det som selve "premien", den skulle de få lov til å høre på og så skulle jeg komme inn når den var slutt. Funket alltid, de sov som steiner - og begge elsker klassisk musikk den dag i dag. Anonymkode: db06c...57b 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #7 Skrevet 28. august 2017 Kan han ikke være med på leggingen da? Kanskje han synes det blir for kjedelig, så han holder seg unna? Vi har snart en fireåring og en baby på vei, så veldig spent på hvordan det blir med legging her også. Anonymkode: 579c9...f66
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #8 Skrevet 28. august 2017 Hvorfor kan du ikke lese/synge med begge på den største sitt rom, også sier du "nå skal jeg legge Lise i sengen også kommet jeg veldig snart tilbake" Han sover innen du er tilbake Anonymkode: 31bb5...788 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #9 Skrevet 28. august 2017 Det blir bedre når ungene blir større. Har vært igjennom det samme selv og det et slitsomt. Ofte ble det kaos. Klem til deg Anonymkode: db7cd...a3e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #10 Skrevet 28. august 2017 Tusen takk for gode tips:) Musikk eller lydbok kan fungere. Ender ofte opp med at jeg må legge lillesøster etter storebror, men det er ikke helt gunstig det heller. Travel alder😂😅 Anonymkode: 4d462...fd5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #11 Skrevet 28. august 2017 Jeg har en på tre og en på 6 mnd og irriterende nok er babyen på en rytme som krever mating og byssing for natta midt i stellet til treåringen. Men det er kveldsmat og tannpuss som ofte blir utsatt litt, selve leggingen er lese litt, synge litt og si natta. Så får treåringen bla litt I bøker selv og leke med kosedyr. Jeg kikker innom av og til og så sovner Jan av seg selv etter 5-30 minutter. Anonymkode: fb96a...e7d
Hactar Skrevet 28. august 2017 #12 Skrevet 28. august 2017 En fireåring kan man gjøre avtaler med. Kan du ikke legge til rette slik du gjør med TV og kvelds, og så si at hvis han kommer inn til dere, så får ikke lillesøster sove. Og hvis han holder henne våken, må hun få stå opp og han legge seg først i stedet for. Mine legger seg samtidig på samme rom. Her kan femåringen finne på å skråle og holde på, og da sier jeg at hvis han ikke kan være rolig, må lillebror på to stå opp og vente med å legge seg til storebror har sovnet. Da blir det stilt, gitt. Merk: Her er det femåringen som trøttest om kvelden, så om han bare legger seg til å sove, er han borte på et blunk. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #13 Skrevet 28. august 2017 Har vært gjennom det samme, med en mann som jobbet mye kveld. Det ble mye lettvinte løsninger for å få til leggingen, men jeg kjørte på med faste rutiner. Da yngste var 1 og eldste 4, la yngste seg litt før. Da lot jeg 4- åringen leke på rommet sitt mens jeg la minste, evnt sto hun også rett utenfor døra og ventet... Jeg gikk rett inn til eldste å la henne etterpå, ofte lå jeg litt på siden av henne i senga. Det skjedde at yngste plutselig grein, og da måtte jeg inn dit å roe ned. Da sa jeg at eldste kunne leke litt med bamsene i senga, mens jeg måtte roe minsten. Og slik gikk kveldene Som regel gikk leggingen greit, da min eldste skjønte at når hun var ferdig lest for og lå i senga, måtte hun sove. Anonymkode: 95f7e...db2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #14 Skrevet 28. august 2017 Har vært der selv. Veldig frustrerende. Kanskje ikke noen trøst for deg, men det kommer helt sikkert til å gå bedre etterhvert. Jeg har i perioder endt opp med å sette 4-åringen i et hjørne inne på soverommet til minstemann, med iPad/telefon og øreklokker. Da funket det! Anonymkode: e791e...a60
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #15 Skrevet 28. august 2017 Slutt med å sitte inne hos 1 åringen! det er en dårlig uvane! Sett 4 åringen foran tv/ipad, legg 1 åringen, syng nattasang, lukk døra, og begynn med kveldstellet på 4 åringen. Enkelt og greit. Hun kommer sikkert til å suttre en stund i starten, for hun er jo vant til at du flyr ut og inn, men det går fort over:) Anonymkode: 2c80f...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #16 Skrevet 28. august 2017 1 time siden, Hactar skrev: En fireåring kan man gjøre avtaler med. Kan du ikke legge til rette slik du gjør med TV og kvelds, og så si at hvis han kommer inn til dere, så får ikke lillesøster sove. Og hvis han holder henne våken, må hun få stå opp og han legge seg først i stedet for. Mine legger seg samtidig på samme rom. Her kan femåringen finne på å skråle og holde på, og da sier jeg at hvis han ikke kan være rolig, må lillebror på to stå opp og vente med å legge seg til storebror har sovnet. Da blir det stilt, gitt. Merk: Her er det femåringen som trøttest om kvelden, så om han bare legger seg til å sove, er han borte på et blunk. Nei,det fungerer ikke å fortelle han at jo mer han kommer inn jo lenger tid tar det til å få lillesøster til å sove. Han hører ikke på det øret da:) Anonymkode: 4d462...fd5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #17 Skrevet 28. august 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt med å sitte inne hos 1 åringen! det er en dårlig uvane! Sett 4 åringen foran tv/ipad, legg 1 åringen, syng nattasang, lukk døra, og begynn med kveldstellet på 4 åringen. Enkelt og greit. Hun kommer sikkert til å suttre en stund i starten, for hun er jo vant til at du flyr ut og inn, men det går fort over:) Anonymkode: 2c80f...bd7 Barn er forskjellige. Vi har prøvd å legge henne alene i mange måneder nå, men hun hyler så han nesten spyr. Orker ikke å høre på det.. Med storebror kunne vi bare gå, så sovner han selv. Men med hun her går det ikke Anonymkode: 4d462...fd5 2
Hactar Skrevet 28. august 2017 #18 Skrevet 28. august 2017 (endret) 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei,det fungerer ikke å fortelle han at jo mer han kommer inn jo lenger tid tar det til å få lillesøster til å sove. Han hører ikke på det øret da:) Anonymkode: 4d462...fd5 Heller ikke hvis du tar lillesøster opp og legger ham i stedet for? Det funket her da mine var fire og ett. Trengte bare gjøre det en gang, da skjønte han at jeg mente det når jeg sa han ikke kunne forstyrre lillebror. Endret 28. august 2017 av Hactar
FantasDick Skrevet 28. august 2017 #19 Skrevet 28. august 2017 Tror jeg hadde lagt eldstemann først, sånn at jeg kunne brukt tiden den minste trenger - selv om det kanskje fucker opp sovetidene litt. Mine er heldigvis som en drøm å legge. De er 2 år og 3 mnd, så mye kan skje enda, da men.. Største var et helvete å legge (vi samsov med amming hvert 20.ende minutt til slutt for å i det hele tatt få LITT søvn) til hun var ett år, så kunne vi plutselig bare legge henne i egen seng, på eget rom, si god natt og bare gå uten å høre noe mer fra henne før neste morgen. Kanskje det bste plutselig løsner hos dere også.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #20 Skrevet 28. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan du ikke lese/synge med begge på den største sitt rom, også sier du "nå skal jeg legge Lise i sengen også kommet jeg veldig snart tilbake" Han sover innen du er tilbake Anonymkode: 31bb5...788 Hahaha....bare elsker sånne råd som det der as😂 Hadde det vært så lettvint så hadde vel alle bare gjort det slik da! "Han sover innen du er tilbake" 🤣 Anonymkode: 4dc4f...5b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå