AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #1 Del Skrevet 28. august 2017 Til dere som har/har hatt barn på SFO - når sluttet barnet, evt hvor lenge planlegger dere at barnet skal gå der? Har to barn i hhv. 3. 4. klasse. 4. klassingen er en av få på samme trinn (de er ca 40 på trinnet, tror det er max 6-7 stykker på SFO), og det er også mange av 3. klassingene som har sluttet. Vet mange slutter etter 3. klasse. Men synes det er for tidlig å la dem være alene hjemme i mange timer. De har SFO tre dager i uken, mens en dag er de hos farmor på ettermiddagen og den siste dagen tar jeg hjemmekontor så de kan komme rett hjem. Både jeg og mannen min har lang reisevei til jobb, og det vil bli lange dager alene for ungene. Til neste år må de jo (i alle fall den eldste), men tenker det er greit å utsette det så lenge man kan. Synes en 8- og 9-åringer er litt vel små til å være alene hjemme i 4 timer... Ungene må allerede gå hjemmefra alene de fleste dagene i uka, synes det er nok... Er det virkelig så mange unger i 3. og 4. klasse som er alene hele ettermiddagen, hver dag? Eller er det bare mange hjemmeværende eller deltidsarbeidende foreldre her vi bor? Anonymkode: a13ec...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 28. august 2017 #2 Del Skrevet 28. august 2017 Mine to barn gikk på SFO også i fjerde klasse. Pga fars turnusjobb trengte vi ikke mer enn halv plass. Eldstemann hadde 25% plass de siste månedene av fjerde klasse. De dagene far ikke var hjemme leverte jeg ham på morgenen før jeg dro til bhage med jentungen og på jobb selv. Så fikk han øve seg på å være alene hjemme og gikk fra SFO kl to. Jeg var hjemme kl halv fire. Han hadde knapt fem minutter å gå hjem. Alt gikk greit; han er ikke en fyr som finner på alt mulig galt når han er alene (Bortsett fra at han innbilte seg første ettermiddag alene hjemme at det var forventet at han begynte å lage middag, og satte igang med det 😬) . Men skittentøy og div yttertøy ble ofte igjen på sfo. Minstejenta gikk etter eget ønske halv plass også fjerde klasse, selv om hun da godt kunne sluttet etter tredje etter mitt syn ( fordi storebroren kom hjem omtrent samtidig som henne og hun er veldig pålitelig). Bare etpar fra trinnet gikk på sfo i fjerde, men de ansatte gjorde en god innsats med å gjøre tilbudet attraktivt også for de største ungene, med storklubb osv. Hun sluttet etter eget ønske i april fjerde trinn Jeg deler ditt syn på at de bør være på sfo så lenge de kan. Der er det sosialt og trygt. Mange timer alene hjemme for dine barn da, skal de fylle timene med spilling/ tvskjerm? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #3 Del Skrevet 28. august 2017 Dette lurer jeg også på. Har hørt at det er mange 4.klassinger som har sluttet på SFO . Men her er det også lite barn på SFO i alle feriene. Har ofte lurt på hvordan foreldre kan ha barna hjemme HVER ferie??? Gruer meg til den dagen tilbudet med SFO er over......min går nå i 3.klasse og er enda ikke så interessert i å være litt hjemme alene. Anonymkode: e2ed6...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #4 Del Skrevet 28. august 2017 Mine sluttet med fulltid og gikk over til halv plass i slutten av andre klasse. I tredjeklasse hadde de bare morgen SFO. De nektet å gå på SFO i fjerde. Men nå har jeg tvillinger så de har jo hverandre. Men det var ikke noe problem at de var alene noen timer på ettermiddagen og de kom seg på skolen på morgenen. Jeg la alt til rette da. Anonymkode: 92fdd...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 28. august 2017 #5 Del Skrevet 28. august 2017 Sluttet til sommeren mellom andre og tredje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. august 2017 #6 Del Skrevet 28. august 2017 Min fjerdeklassing går fremdeles på SFO. Han kunne fint sluttet, men de tre beste vennene hans går der så det er viktig for ham sosialt sett. Han er der tre dager i uken. To av dagene i uken er de ferdig på skolen 12.30 og jeg synes det er veldig lenge å være hjemme alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #7 Del Skrevet 28. august 2017 2 timer siden, Eneri skrev: Mine to barn gikk på SFO også i fjerde klasse. Pga fars turnusjobb trengte vi ikke mer enn halv plass. Eldstemann hadde 25% plass de siste månedene av fjerde klasse. De dagene far ikke var hjemme leverte jeg ham på morgenen før jeg dro til bhage med jentungen og på jobb selv. Så fikk han øve seg på å være alene hjemme og gikk fra SFO kl to. Jeg var hjemme kl halv fire. Han hadde knapt fem minutter å gå hjem. Alt gikk greit; han er ikke en fyr som finner på alt mulig galt når han er alene (Bortsett fra at han innbilte seg første ettermiddag alene hjemme at det var forventet at han begynte å lage middag, og satte igang med det 😬) . Men skittentøy og div yttertøy ble ofte igjen på sfo. Minstejenta gikk etter eget ønske halv plass også fjerde klasse, selv om hun da godt kunne sluttet etter tredje etter mitt syn ( fordi storebroren kom hjem omtrent samtidig som henne og hun er veldig pålitelig). Bare etpar fra trinnet gikk på sfo i fjerde, men de ansatte gjorde en god innsats med å gjøre tilbudet attraktivt også for de største ungene, med storklubb osv. Hun sluttet etter eget ønske i april fjerde trinn Jeg deler ditt syn på at de bør være på sfo så lenge de kan. Der er det sosialt og trygt. Mange timer alene hjemme for dine barn da, skal de fylle timene med spilling/ tvskjerm? Ja, det blir mange timer. Men vi kan da umulig være de eneste som har det sånn? Ungene får kun lov å se på TV/spille om kveldene (en halvtime-time fra rundt 19.30), når alt av lekser etc er gjort. Men kan jo ikke utelukke at de finner på å spille når de er så lenge alene hjemme. Anonymkode: a13ec...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #8 Del Skrevet 28. august 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette lurer jeg også på. Har hørt at det er mange 4.klassinger som har sluttet på SFO . Men her er det også lite barn på SFO i alle feriene. Har ofte lurt på hvordan foreldre kan ha barna hjemme HVER ferie??? Gruer meg til den dagen tilbudet med SFO er over......min går nå i 3.klasse og er enda ikke så interessert i å være litt hjemme alene. Anonymkode: e2ed6...7a6 Ja, jeg har lurt på det samme! 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine sluttet med fulltid og gikk over til halv plass i slutten av andre klasse. I tredjeklasse hadde de bare morgen SFO. De nektet å gå på SFO i fjerde. Men nå har jeg tvillinger så de har jo hverandre. Men det var ikke noe problem at de var alene noen timer på ettermiddagen og de kom seg på skolen på morgenen. Jeg la alt til rette da. Anonymkode: 92fdd...1cb Jeg har jo også to, men er ett års forskjell da. Og den yngste er ganske vimsete... 49 minutter siden, Magnifiq skrev: Sluttet til sommeren mellom andre og tredje. Så tredjeklassingen var alene hjemme hver ettermiddag? Hvordan fungerte det? Anonymkode: a13ec...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #9 Del Skrevet 28. august 2017 Min fjerdeklassing går tre dager i uka. Synes det er veldig greit at de får "lekt fra seg" og vært sosiale etter skoletid, siden vi bor ganske spredt og det ellers ville blitt lite lek med klassekamerater. De to andre dagene har hun aktiviteter så hun har noe å drive med. Hun hadde helt fint klart seg alene på ettermiddagen, men jeg synes det er fint at hun kan leke og kose seg mens vi er på jobb. Det er jo siste året uansett, så til neste år er det hjem til tomt hus (har heldigvis litt lengre skoledager, da, men blir fort et par-tre timer likevel). Anonymkode: 1b561...7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 28. august 2017 #10 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) . Endret 29. oktober 2018 av æøå* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #11 Del Skrevet 28. august 2017 2 minutter siden, Steffieboy skrev: Har ikke barn selv, men jobber på SFO. Veldig få av 4.klassingene går på SFO; da er det ikke særlig pop lenger, virker det som. Det begynner å dabbe av i 3.klasse som regel. Mange av de som slutter før har større søsken, og er neppe alene hjemme hele ettermiddager. Ja, jeg har samme inntrykket. Men det kan jo ikke være slik at alle unger har storesøsken hjemme, det sier seg jo selv. Noen må være eldst også Så hva gjør de, tro? Anonymkode: a13ec...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #12 Del Skrevet 28. august 2017 De slutter nå 1.desember. 2. og 4.klasse Anonymkode: c5649...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. august 2017 #13 Del Skrevet 28. august 2017 Jeg har inntrykk av at det er store lokale forskjeller på hvor lenge barna er på SFO. Det er noen SFOer jeg hører mye negativt om og hvor barna slutter veldig tidlig mens andre er svært fornøyde med sin slik vi er med vår og hvor barna da går så lenge de kan. Prisen er også en avgjørende faktor. Mange kommuner har svært høy SFO-pris og det er heller ikke søskenrabatt. Når man da har flere barn på SFO blir det fort veldig dyrt og kanskje ikke så rart at det eldste barnet da kutter ned/slutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #14 Del Skrevet 28. august 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har samme inntrykket. Men det kan jo ikke være slik at alle unger har storesøsken hjemme, det sier seg jo selv. Noen må være eldst også Så hva gjør de, tro? Anonymkode: a13ec...5aa Og hvis storesøsknene er mer enn et år eller to eldre har de gjerne lange skoledager uansett, og går kanskje ikke rett hjem. Mine ungdomsskoleelever er i alle fall ikke hjemme klokka to for å være sammen med lillesøster. Anonymkode: 1b561...7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluttershy Skrevet 28. august 2017 #15 Del Skrevet 28. august 2017 36 minutes ago, AnonymBruker said: Ja, jeg har samme inntrykket. Men det kan jo ikke være slik at alle unger har storesøsken hjemme, det sier seg jo selv. Noen må være eldst også Så hva gjør de, tro? Anonymkode: a13ec...5aa Noen har mor/far i permisjon pga. små søsken, noen har eldre søsken, mange har minst en forelder som jobber skift, og dermed ofte er hjemme når barnet kommer hjem fra skolen, noen har flexi tid på jobb og ordner det så en begynner tidlig og kommer tidlig hjem hver dag slik at barna ikke må være så lenge alene, noen har besteforeldre som stiller opp, noen har avtaler med venner av barna og foreldrene slik at barna går hjem til hverandre... Alle familier er forskjellige, og derfor har alle også forskjellige løsninger! Skjønner ikke at det skal være så vanskelig og tenke seg til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morhjertegod Skrevet 28. august 2017 #16 Del Skrevet 28. august 2017 Min to største gikk ut fjerde klasse, da jeg dengang jobbet fult. Min minste slutten nå, da hun begynte i fjerde. Jeg jobber kun 50%, så er hjemme når hun kommer hjem på kortdagene og så er hun hjemme alene en time på langdagene. Alle hennes venninder har også sluttet, mange sluttet i halve tredje trinn. Jeg er priviligert som er mye hjemme, men hadde jeg jobber fult ville jeg beholdt sfo ut fjerde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #17 Del Skrevet 28. august 2017 Er SFO laget for at barn skal oppbevares til foreldrene kommer hjem fra jobb? Er SFO privat i og med at det er så dyrt? Hvis det er dyrt hvorfor er maten der så usunn og dårlig? Hvis det er dyrt, hvorfor er de ansatte uten utdannelse og i tillegg så sløve? Anonymkode: 49b76...08d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #18 Del Skrevet 28. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har samme inntrykket. Men det kan jo ikke være slik at alle unger har storesøsken hjemme, det sier seg jo selv. Noen må være eldst også Så hva gjør de, tro? Anonymkode: a13ec...5aa Ja, hvor blir det av alle 4.-10.klassinger - når foreldrene jobber? 😳 Anonymkode: 49b76...08d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 28. august 2017 #19 Del Skrevet 28. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så tredjeklassingen var alene hjemme hver ettermiddag? Hvordan fungerte det? Anonymkode: a13ec...5aa Fungerer supert det. Tar seg mat, gjør lekser og leker med venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #20 Del Skrevet 28. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvor blir det av alle 4.-10.klassinger - når foreldrene jobber? 😳 Anonymkode: 49b76...08d Når man har små barn så prioriterer man barna ikke jobb! Er dere virkelig ikke hjemme før 6 alle dager??😒 Da hadde jeg fått meg en ny jobb, med kort kort reisevei. Jeg gjør altså hva som helst for å være sammen med barna mine så mye som mulig! DET er slik folk fikser dette problemet👍 Anonymkode: 2ba35...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå