Gå til innhold

Treåring og trassalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan håndtere en treåring i verste trassalderen?

Anonymkode: 07f0b...e26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en på 5 og har selv kommet frem til at den beste medisinen for trass er å gi de tiden de trenger, ikke stresse ( feks om morgenen )  ta ansvar for egne følelser og ikke være usikker når de tester ( "ER IKKE GLAD I DEG MAMMA" - "åå, jeg ser at du er sinna og frustrert fordi at....) "og møte de på følelser "forstår du ble lei deg og sint på mamma, forstår at du hadde gledet deg til å leke mer med XX, men det hadde vi desverre ikke tid til fordi vi skal hjem nå." 

Anonymkode: c0b5b...398

Skrevet

Tell til ti (ca hundre ganger), velg dine kamper og se det fra barnets side så godt du kan. Planlegge, forberede, avtale (og holde din del av avtalen) og godta at noen ganger blir ting litt dritt uansett hva man gjør.

Skrevet

Planlegg butikkturer godt ;) Snakk om hva dere skal handle på veien til butikken, avtal på forhånd hvem som skal finne de ulike tingene. Fungerte bra hos oss :) 

Anonymkode: eac00...cf1

Skrevet

Får masse tips av Nanny Jo på TV. Jeg har en trassig treåring selv her hjemme. Og jeg lytter til podcast fra Familierådet. Sinnemestring, grensesetting, og emosjonell intelligens. 

Jeg pakker aldri vekk følelsene, jeg tåler dem. 

Skrevet

Min treårig responderte veldig bra på belønningssystem i form av klistremerker. Vet ikke om det er litt tidlig å begynne med, men hos oss ble mange situasjoner (slik som butikkturer) mye bedre hvis hun visste at god oppførsel lønte seg. Og selvfølgelig forberedelse på hva som skulle skje og hvilke forventninger jeg hadde til henne. 

Anonymkode: 557e7...a1a

Skrevet

Nå skal det sies at min 3-åring sjelden er sint, men når han er det, roer det seg helt umiddelbart når vi sier at vi skjønner at han ble sint/lei seg, at det var veldig dumt osv, men det måtte bli sånn fordi... Han vil da ha kos og så er det over. Men det kan knapt kalles "trass", så vet at det ikke er like effektivt hos alle. Men hos storebroren, som har langt mer temperament, var det som hjalp mest å forebygge. Dvs. å sørge for at han ikke gikk sulten, at han fikk nok søvn osv. Deretter når han først raste, la ham rase i fred, men si tydelig at vi var der om han ønsket trøst. Vi holdt alltid fast på en beslutning, sånn at vi ikke fikk så mye diskusjoner på alt mulig, evt. kun med en liten justering. Jeg syns det er viktig å ikke belønne sinneutbrudd med å gi etter for det man har bestemt, samtidig som man er tilgjengelig med trøst. De gjør jo ikke noe galt i å bli sinte, og de har ennå ikke lært seg å regulere følelsene sine, så jeg har aldri kjeftet for at de ble sinte. Men om det hadde skjedd ofte på butikken f.eks, kunne jeg satt et eksempel ved å dra hjem igjen og si at de ikke kunne være med på butikken hvis de skrek så hele butikken hørte det. Sinneutbrudd ute blant folk er tross alt litt annerledes enn hjemme.

Skrevet
På 28.8.2017 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Hvordan håndtere en treåring i verste trassalderen?

Anonymkode: 07f0b...e26

Hvorfor bruke det svært negative ordet "trass"? 

"Trass" antyder at barnet vil gjøre vondt og er ond.

Det stemmer ikke! 

Barn, tenåringer og voksne har ulike, utforskende perioder. Slik er det bare! Livet må prøves ut og da testes grenser. 

Håndter det! 

Anonymkode: a6cfb...fe7

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min treårig responderte veldig bra på belønningssystem i form av klistremerker. Vet ikke om det er litt tidlig å begynne med, men hos oss ble mange situasjoner (slik som butikkturer) mye bedre hvis hun visste at god oppførsel lønte seg. Og selvfølgelig forberedelse på hva som skulle skje og hvilke forventninger jeg hadde til henne. 

Anonymkode: 557e7...a1a

Vår 3-åring lo av klistremerker. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår 3-åring lo av klistremerker. 

Vår også. Han har aldri blitt motivert av slike ting. Og det er like så greit synes jeg, de bør ikke belønnes for å gjøre helt vanlige ting.

Anonymkode: d8498...eeb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...