Gå til innhold

Prioritere tilvalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etter lengre tids kikking og betenkning, kjøpt leilighet i nybygg. Leiligheten står ikke klar før om ca 1 1/2 år, men det har allerede vært tilvalg på badene. Syns det er vanskelig å vite hvilken tilvalg som er "lure" å gjøre. På badet endte jeg opp med kun å endre på speilet, for prisene er jo helt hinsides på den minste lille ting. Så til dere som har kjøpt nytt : hvilket tilvalg er det tilrådelig å prioritere ? Jeg kan nevne at kjøkken er HTH, gulvet er lys parkett og alle blandebatteri er fra kjente merkenavn. Så det virker som om grunnstandarden er ok. Men det er alltid ting å lære og ta med seg videre i prosessen, så kom gjerne med tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gulv er vanskelig å få gjort noe med i ettertid, så der ville jeg valgt noe som er litt mer eksklusivt enn standard trestavsparkett (særlig hvis du har planer om å selge en gang i fremtiden). Ville også byttet fliser på badet. Syntes også standard toaletter ofte er kjipe - oppgrader gjerne til noe som er uten "innsvingninger" eller hva jeg skal kalle det. Og for all del endre kjøkkenfrontene slik at du ikke har standard håndtak på dem - bytt heller til knotter. Hvis det er mulig ville jeg også prøvd å få stekeovnen inn i et høyskap - det gjør mye med helhetsinntrykket. Ventilator er også greit å oppgradere. Og få spotter fremfor lysrør under overskapene. For ikke å glemme underlimt vask! Male vegger kan du gjøre selv i ettertid

Anonymkode: e083b...128

Skrevet

Fliser på bad er noe av det jeg treger mest på at vi ikke endret. Veldig vanskelig å gjøre noe med det i ettertid.

Ellers ville jeg valgt en parkett du synes er fin og ønsker å ha lenge, mye styr å bytte gulv. Se også nøye over alle strømuttak og lampepunkter osv. at du har nok og på de rette plassene :) 

Anonymkode: ed02c...bec

Skrevet

Det med strømuttak og lampepunkter har jeg tenkt er veldig viktig. Gulvet er for så vidt ok, og veldig dyrt å endre på ettersom leiligheten er på 100 kvm. Det eneste jeg tenker er at det ikke er spesielt praktisk med parkett i gangen. Der kunne jeg ha tenkt meg fliser, men det ser ikke ut til å være blant tilvalgene. 

Takk for gode innspill :)

Skrevet

Hva mener du med at det er dyrt å endre på gulvet? Hvis leiligheten er på 100 kvm, så bør det maks koste 30-40 tusen å endre til enstavsparkett. Dette ville jeg absolutt gjort - du får garantert igjen dette hvis du skal selge i fremtiden. Se på det som en investering. Og ikke minst får du en mye finere leilighet.

Skrevet
På Monday, August 28, 2017 den 18.06, MorTil2 skrev:

Har etter lengre tids kikking og betenkning, kjøpt leilighet i nybygg. Leiligheten står ikke klar før om ca 1 1/2 år, men det har allerede vært tilvalg på badene. Syns det er vanskelig å vite hvilken tilvalg som er "lure" å gjøre. På badet endte jeg opp med kun å endre på speilet, for prisene er jo helt hinsides på den minste lille ting. Så til dere som har kjøpt nytt : hvilket tilvalg er det tilrådelig å prioritere ? Jeg kan nevne at kjøkken er HTH, gulvet er lys parkett og alle blandebatteri er fra kjente merkenavn. Så det virker som om grunnstandarden er ok. Men det er alltid ting å lære og ta med seg videre i prosessen, så kom gjerne med tips :)

Stikk kontakter! Standard er minimum og det er mye, mye for lite. Skjøteledninger i alle krinker og kroker er noe herk. (Vi kjøpte andres valg, der de har spart på dette. 

Anonymkode: 9f963...cf8

Skrevet
12 timer siden, MorTil2 skrev:

Det med strømuttak og lampepunkter har jeg tenkt er veldig viktig. Gulvet er for så vidt ok, og veldig dyrt å endre på ettersom leiligheten er på 100 kvm. Det eneste jeg tenker er at det ikke er spesielt praktisk med parkett i gangen. Der kunne jeg ha tenkt meg fliser, men det ser ikke ut til å være blant tilvalgene. 

Takk for gode innspill :)

Er gulvbelegg et alternativ i gangen? For parkett i gang, på bad eller kjøkken er. noe herk!

Anonymkode: 72d6f...f8c

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stikk kontakter! Standard er minimum og det er mye, mye for lite. Skjøteledninger i alle krinker og kroker er noe herk. (Vi kjøpte andres valg, der de har spart på dette. 

Anonymkode: 9f963...cf8

Når kjøpte dere? Nå er det krav om to kontakter pr 4 m2 gulv. I tillegg skal det være 6 stk bak TV. Tenker at dette er ganske mye?

Anonymkode: 4c5ab...2e6

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at det er dyrt å endre på gulvet? Hvis leiligheten er på 100 kvm, så bør det maks koste 30-40 tusen å endre til enstavsparkett. Dette ville jeg absolutt gjort - du får garantert igjen dette hvis du skal selge i fremtiden. Se på det som en investering. Og ikke minst får du en mye finere leilighet.

Jeg syns det er dyrt, med tanke på øvrige tilvalg. Regner med å bruke en del på kjøkkenet, så sluttsummen kan bli ganske høy. Har sett en del av leilighetene utbygger har bygget, og liker parketten som er brukt. Tar jeg utgangspunkt i prisene på tilvalg for de første leilighetene som ble bygget, kommer det på minst kr 43 000 for min leilighet. Så det må jeg tenke litt på.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når kjøpte dere? Nå er det krav om to kontakter pr 4 m2 gulv. I tillegg skal det være 6 stk bak TV. Tenker at dette er ganske mye?

Anonymkode: 4c5ab...2e6

Tror det er ganske bra med stikkontakter når leilighetene bygges etter dagens standard. Har sett noen av de ferdige, og ble ganske overveldet over mengden med stikkontakter på bl a kjøkkenet. Trodde han jeg besøkte hadde bestilt dette som tilvalg, men det var standard. Men vil man flytte på stikkontakter, kan det bli dyrt. Og noen av stikkontaktene, særlig på soverommene, var ganske så upraktisk plassert. Hvem trenger en stikkontakt rett ved døren f eks, når seng, skrivebord, nattbord osv plasseres mot andre vegger ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...