ViljaH Skrevet 28. august 2017 #41 Skrevet 28. august 2017 6 timer siden, Mamzellus skrev: Tips: Spis den med noe annet enn bare spaghetti til. Dypfryst sei er kjempegodt og smaker mye bedre enn den næsty oppdrettslaksen folk svermer for. Bare å vite at den er dypfryst rett fra havet, sjølvaste storhavet reint og fritt, og ikke vokst opp i en pøl av sin egen dritt som oppdrettslaksen bør jo være nok til å gi deg vann i munnen! Storhavet reint og fritt du liksom. Havet er fullt av forurensning så fisken dupper rett under grensen for lovlig nivå tungmetaller. Sellafield tømmer driten sin rett ut i Nordsjøen. 1
Meadow Skrevet 28. august 2017 #42 Skrevet 28. august 2017 Jeg har laget kokt torsk med pesto-pasta noen ganger (altså man tar et lite glass pesto og noen skjeer creme fraiche og blander i pasta), med et godt dryss parmesan kan det anbefales på travle dager ☺ tomatsalat ved siden av er nydelig. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #43 Skrevet 29. august 2017 Er fra et fiskevær i Nordland, og aldri fått servert sei med spaghetti. Og jeg har spist min andel sei i løpet av livet. Så det er nok en rett for det meste for den som snakket om det (hvor jeg har full forståelse for klagingen til både mann og barn... Anonymkode: 020ac...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #44 Skrevet 29. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart. Spaghetti med fiskepinner er jo en nord-norsk delikatesse. Men ikke med sei altså? Anonymkode: 860bc...689 Anonymkode: 7a9e2...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #45 Skrevet 30. august 2017 Hadde jeg fått servert spagetti med sei hadde jeg ikke tenkt over det i det hele tatt. Syns det samtidig er rart at så mange reagerer på det, høres ikke ut som en utenkelig kombinasjon for min del. Dessuten hvis du googler "sei og spagetti" får du opp oppskrifter på pastasalater med sei. Er det så farlig da? Anonymkode: 5647d...a46
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #46 Skrevet 30. august 2017 På 28.8.2017 den 23.18, AnonymBruker skrev: Er det ikke en nord-norsk delikatesse altså? Anonymkode: 860bc...689 Verken nordnorsk eller delikatesse På 29.8.2017 den 0.52, AnonymBruker skrev: Rart. Spaghetti med fiskepinner er jo en nord-norsk delikatesse. Men ikke med sei altså? Anonymkode: 860bc...689 Høres like fjernt ut i mine ører som sei og spaghetti, men ville sikkert slått an hos ungene. Anonymkode: 3cc63...ce3
Leo Skrevet 30. august 2017 #47 Skrevet 30. august 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg fått servert spagetti med sei hadde jeg ikke tenkt over det i det hele tatt. Syns det samtidig er rart at så mange reagerer på det, høres ikke ut som en utenkelig kombinasjon for min del. Dessuten hvis du googler "sei og spagetti" får du opp oppskrifter på pastasalater med sei. Er det så farlig da? Anonymkode: 5647d...a46 Mener du at du ikke hadde reagert hvis du hadde fått en tallerken med kun sei og spagetti uten saus eller annet tilbehør? For det er altså det man diskuterer i denne tråden. Jeg for min del skulle ha vært veldig sulten for å spise det evt. ha vært invitert hjem til kokken uten å kjenne denne særlig godt. Hadde samboeren min servert servert det ville han ha fått beskjed om å skjerpe seg for hvis man gjør det betyr det ikke at man ikke kan lage mat. Bare at man er uinteressert og lat. 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #48 Skrevet 30. august 2017 På 29.8.2017 den 6.35, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 7a9e2...fd1 Det er godt. Med holandaise raus, kokt broccoli og sitron til! Anonymkode: 72f04...ceb 1
Gjest NotNaomi Skrevet 30. august 2017 #49 Skrevet 30. august 2017 Hvis en steker pastaen med løk etter litt koking,så smaker det godt. Greit med div urter også da.
Million Skrevet 30. august 2017 #50 Skrevet 30. august 2017 Jeg har aldri hørt om sei servert med spaghetti. Hverken med eller uten saus etc. Det høres ikke ut som noen god kombinasjon jeg ville kommet på å lage heller. Oppvokst på både Vestlandet (litt) og Østlandet.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #51 Skrevet 30. august 2017 Jeg har da flere ganger spist pasta med sei. Ikke så ofte spaghetti, men fusilli, penne, osv. Vi har innimellom fusilli, sei, og en tomatbasert saus med squash, sopp og paprika. Kjempegodt og sunt, og lett. Det er også godt med sei, pasta av ønsket sort, pesto, og lett stekt løk, sopp, gulrot og tomat. Anonymkode: b6d14...665 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #52 Skrevet 30. august 2017 Sei og pasta? Njææ.. Høres ut som ordentlig krisemat laget på en søndag der man ikke vet hva man har, åpner fryseren og tilfeldigvis finner noen seifileter man har glemt. Så ser man at man er helt tom for alt annet av garnityr, men har litt nedstøvet spaghetti i en skuff. Da skulle det ha gått bare for å "mette magen", men er ikke akkurat noe jeg ville ha tenkt at "Ja!! Dette vil jeg ha til middag i dag! Løøøøp og kjøøøp!!" for så å handle det inn. Men av og til går det jo i veldig enkel ungkarsmat her også, typ pastaskruer med stekt kjøttdeig eller bacon. Ikke fordi det er verken sunt eller godt, men fordi man ikke gidder å handle, og heller ikke hadde noe ferdigmat å putte i ovnen. Men som andre sier så er det sikkert "mulig" å få til en rett der pasta og sei går sammen. Ved å lage noe som ligner på en bacalao og ha spaghetti til eller noe så skal man alltid få det til. Men alt annet garnityr passer jo bedre likevel. Pasta passer derimot veldig bra til laks og ørret, og kan da spises like godt både varmt og kaldt. :-) Anonymkode: 136ca...e41 1
Leo Skrevet 31. august 2017 #53 Skrevet 31. august 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har da flere ganger spist pasta med sei. Ikke så ofte spaghetti, men fusilli, penne, osv. Vi har innimellom fusilli, sei, og en tomatbasert saus med squash, sopp og paprika. Kjempegodt og sunt, og lett. Det er også godt med sei, pasta av ønsket sort, pesto, og lett stekt løk, sopp, gulrot og tomat. Anonymkode: b6d14...665 Det er noe helt annet enn å server kun pasta og sei. Sikkert godt også. Hvis man da altså liker sei.
Gjest boblebrist Skrevet 31. august 2017 #54 Skrevet 31. august 2017 Skjønner ikke hvorfor flere vil plassere "skylden" for denne retten på nordlendinger. Er det noen som lager gode fiskeretter så er det dem, og jeg liker ikke fisk.
veraa94 Skrevet 31. august 2017 #55 Skrevet 31. august 2017 Først tenkte jeg at det hørtes utrolig rart ut, men så kom jeg på at jeg faktisk har spist det. Sei arrabiata med pasta - utrolig godt!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #56 Skrevet 31. august 2017 Spagetti og sjømat er jo veldig godt (blåskjell, laks, kamskjell, etc) og jeg kan se for meg at parmesanpannert sei og spagetti med belgfrukter er toppers. Og siden fiskeboller av ulik sort er veldig vanlig i nuddelsupper så vil jeg tro fiskeboller eller lignende er steingodt med spagetti. At sei og spagetti skal være ekkelt avhenger av kokken, ikke komboen sei-pasta. Jeg mener: om du er en god kok så kan du få ukrydrede grønnsaker og potet til å smake himmelsk. Er du en dårlig kok så kan du få absolutt alt til å smake fælt. Anonymkode: 809ed...4d4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #57 Skrevet 31. august 2017 Er det bare jeg som fikk lyst til å prøve komboen fiskepinner og pasta? Kanskje med råkost og remulade på siden, hmmm. Anonymkode: 3cc63...ce3
Antoinette Skrevet 31. august 2017 #58 Skrevet 31. august 2017 1 time siden, boblebrist skrev: Skjønner ikke hvorfor flere vil plassere "skylden" for denne retten på nordlendinger. Er det noen som lager gode fiskeretter så er det dem, og jeg liker ikke fisk. I Finnmark koker de jo pastaen i 45 minutter. Har aldri opplevd at nordlendinger er FLINKE til å lage mat. Stort sett er alt fremmed beskrevet som "noe søringan driv me". De som kjenner asiatisk mat er de som har thaikoner. Når jeg bodde i Finnmark hadde jeg med meg store mengder krydder og andre ingred. på flyttelasset. Vanskelig å få tak i ting der oppe. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #59 Skrevet 31. august 2017 25 minutter siden, Antoinette skrev: I Finnmark koker de jo pastaen i 45 minutter. Har aldri opplevd at nordlendinger er FLINKE til å lage mat. Stort sett er alt fremmed beskrevet som "noe søringan driv me". De som kjenner asiatisk mat er de som har thaikoner. Når jeg bodde i Finnmark hadde jeg med meg store mengder krydder og andre ingred. på flyttelasset. Vanskelig å få tak i ting der oppe. Anonymkode: 60760...3b8 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #60 Skrevet 31. august 2017 28 minutes ago, Antoinette said: I Finnmark koker de jo pastaen i 45 minutter. Har aldri opplevd at nordlendinger er FLINKE til å lage mat. Stort sett er alt fremmed beskrevet som "noe søringan driv me". De som kjenner asiatisk mat er de som har thaikoner. Når jeg bodde i Finnmark hadde jeg med meg store mengder krydder og andre ingred. på flyttelasset. Vanskelig å få tak i ting der oppe. Hahahaha. Jeg regner med at du driver med en form for parodi? Anonymkode: 85017...a96 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå