Gå til innhold

Sei og spagetti

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hæ?? :klo: 

Anonymkode: 860bc...689

Spis dypfryst sei, så blir du også like verbal-akrobatisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker en fyr en gang som brukte å servere kokt blokktorsk og pastaskruer. Jeg har aldri falt for fristelsen til å prøve å lage det selv.

Anonymkode: 3cc63...ce3

Skrevet (endret)
43 minutter siden, applestories skrev:

Ikke engang katten er særlig begeistret for den type fisk.

Katter som ikke vil ha kjøpefisk er så bortskjemte at en skulle tro de het Jonas Gahr Støre hele gjengen. Når et dyr som er et i-lands-problem i seg selv (gidder ikke fange mus, men går på nærmeste NAV i stedet!) har et i-lands-problem med maten den får servert, ja må man bare gjøre som seien sjøl: Dra på Lopphavet!

Endret av Mamzellus
Skrevet

Det er ikke sant at hvit fisk og pasta er en utenkelig kombinasjon. Jeg lager feks en selvkomponert rett av tagliatelle eller linguine og en saus på ferske tomater, hvitvin, safran og røkt paprika med masse chili og hvitløk, og med små nystekte fiskekaker av lysing i. Og dryss av masse urter på.

Nesten som spaghetti med kjøttboller i tomatsaus, altså, bare mye, mye bedre.

Dessuten vil jeg istemme koret som hyller seiens pris. Det er et fiskeslag som må være skikkelig fersk, men da er det aldeles nydelig. Prøv stykker av tykk seifilet ovnsbakt ved 180 grader til den er akkurat gjennomstekt og stadig saftig i midten, med god syrlig smørsaus og dampede sesonggrønnsaker til. Nesten på nivå med kveite! 

Anonymkode: 28d13...da8

• Liker 4
Skrevet
50 minutter siden, applestories skrev:

Da bør du prøve å fiske den selv i midnattsol og få tilberedt fersk sei og lever et par timer over midnatt av en ekte nordlending, kun timer etter at den svømte lykkelig og uvitende rundt i Norskehavet.

DET er fersk sei, det ;)

Vet du, jeg har prøvd det også. Men jeg har etter hvert innsett at jeg rett og slett ikke liker sei. Verken med eller uten pasta, midnattssol og/eller nordlendinger ;)

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sant at hvit fisk og pasta er en utenkelig kombinasjon. Jeg lager feks en selvkomponert rett av tagliatelle eller linguine og en saus på ferske tomater, hvitvin, safran og røkt paprika med masse chili og hvitløk, og med små nystekte fiskekaker av lysing i. Og dryss av masse urter på.

Dessuten vil jeg istemme koret som hyller seiens pris. Det er et fiskeslag som må være skikkelig fersk, men da er det aldeles nydelig. Prøv stykker av tykk seifilet ovnsbakt ved 180 grader til den er akkurat gjennomstekt og stadig saftig i midten, med god syrlig smørsaus og dampede sesonggrønnsaker til. Nesten på nivå med kveite! 

Å gid.

Anonymkode: 8a8ee...471

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gid.

:fnise:

Anonymkode: 07e30...eb1

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det må være noe de spiser langs kysten. Oppe i nord-Norge langs kysten et sted kanskje? Lofoten?

TS her.

Oppvokst nordpå, både i Finnmark og Nordland, aldri fått sei og spagetti servert sammen.

Anonymkode: 85017...a96

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tolket det som at hun som opprinnelig skrev det mente laks og pasta

Anonymkode: 9cd06...10d

Neida, hun presiserte flere ganger at det var sei og spagetti hun mente, som en middagsrett som var vanlig.

Det er derfor jeg lurer, da jeg aldri har fått dette servert noe sted i landet.

• Liker 4
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo mer ut som noe jeg kunne tenke meg å prøve. Ja, mye som kan være godt bare det er tilberedt på en god måte, men kun sei og spagetti høres bare nitrist ut.

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gid.

Samma det så lenge man har noen å spotte, ja?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer fra en liten øy i Finnmark og har aldri spist sei og pasta sammen. Høres rart ut. 

Skrevet

Aldri hørt om spaghetti og sei, men i Italia har jeg spist hvit fisk med fersk pasta og en nydelig tomatbasert saus. Jeg mistenker dog at spaghetti/sei-komposisjonen fra den andre tråden ikke er helt på høyde med ferieminnet mitt.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, FantasDick skrev:

Jeg kommer fra en liten øy i Finnmark og har aldri spist sei og pasta sammen. Høres rart ut. 

Er det ikke en nord-norsk delikatesse altså?

Skrevet

Ja, du kan så sei!

Anonymkode: 51004...3cb

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Coolaid skrev:

Det nærmeste man kommer er fiskegrateng med sei og makaroni... 

Fiskegrateng med sei??? Lettsalta torsk takk.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det må være noe de spiser langs kysten. Oppe i nord-Norge langs kysten et sted kanskje? Lofoten?

Eh, nei! Sei er seibiff!  (eller suppe, ovnsbakt/folie ol)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, hun presiserte flere ganger at det var sei og spagetti hun mente, som en middagsrett som var vanlig.

Det er derfor jeg lurer, da jeg aldri har fått dette servert noe sted i landet.

En ting er sei og spaghetti, men uten saus!!! Fysja meg!

Anonymkode: bf229...a83

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei :P

Anonymkode: bf229...a83

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke som jeg vet, nei! :hoho:

Skrevet

Sei er godt som seibiff med mykstekt løk og potet, men til pasta høres det bare guffent ut. 

Skrevet

Rart. Spaghetti med fiskepinner er jo en nord-norsk delikatesse. Men ikke med sei altså? :klo: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...