AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #1 Skrevet 28. august 2017 Kan dere noen dikt, eller diktstrofer, utenat? Skriv gjerne hvilke og hvorfor dere husker nettopp disse ordene. Jeg har en venn som husker mange dikt, og er flink til å deklamere. Det er så flott! Jeg husker faktisk ingen dikt utenat, ikke engang barneregler. Har inntrykk av at de fleste av de som husker slikt måtte pugge det på skolen, og dermed fikk de helt avsmak for all poesi og har ingen glede av det. Stemmer det for dere? Anonymkode: 0e0ba...8ff
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #2 Skrevet 28. august 2017 Ja, jeg kan første vers i et dikt utenat 17 år etter at jeg lærte meg det. Du ska itte trø i graset. Spede spira lyt få stå. Mållaust liv har og e mening du lyt sjå og tenkje på. På Guds jord og i hass hage er du sjøl et lite strå. Einar Skjæraasen Anonymkode: 304dd...5ba 3
Gjest Margit Spat Skrevet 28. august 2017 #3 Skrevet 28. august 2017 Jeg kan noen hele dikt og noen strofer fra salmer og sanger utenat, pluss noen bibelord, men ikke veldig mange. Hadde neppe kunnet dikt, salmevers, bibelord o.l. utenat hvis det ikke hadde vært for at vi måtte pugge det på skolen. Jeg har et temmelig nøytralt forhold til poesi i dag. Lyrikk er ikke favorittsjangeren, men heller ikke det verste jeg vet.
ajarRun Skrevet 28. august 2017 #4 Skrevet 28. august 2017 I morgon vil eg byrja på eit nytt og betre liv, trur eg. Eg skal aldri gå på fylla meir og skjera folk med kniv, trur eg. Eg skal aldri skråla visar meir i laddevinsrus, men synge åndelege sanger i Zions bedehus, trur eg. Alle kvinnfolk som eg møtar skal eg sky som bare fan, trur eg. Og gå vyrdeleg forbi dei som ein nybakt kappelan, trur eg. Eg skal sitte som ein munk i ein misjonskone-ring, og drikka kaffe medan drøset går um åndelege ting, trur eg. Det skal ingen meir få sjå meg når det lir til høgste natt, trur eg, koma ruslande på heimveg utan stivety og hatt, trur eg. Eg skal legga meg når grisen går til kvile i sitt bol, og stå opp når hanen flakser og gjel i morgonsol, trur eg. Ja, i morgon skal eg byrja på den gode veg som sagt, trur eg. Taka striden upp mot kjøtet og den heile develsmakt, trur eg. Men i dag lyt det få vera, for eg er so spøkje tyrst at eg må ha eit ølkrus til å leska meg på fyrst, trur eg. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #5 Skrevet 28. august 2017 Jeg kan ikke hele dikt, men kan noen strofer fra noen dikt. ____________________________________________________________ *Dette er fra en film jeg så for noen år siden og diktet er mye lengere men jeg husker bare disse ordene, og synes det er fint sånn Once upon a time, there was Candy and Dan. Things were very hot that year. All the wax was melting in the trees. We lived on sunlight and chocolate bars. His heart pounds like a voodoo drum. ______________________________________________________________ Dette er også et lengere dikt fra en film, husker disse linjene utenat: My face in thine eye, thine in mine appears. And true plain hearts do in the faces rest; Where can we find two better hemispheres, Without sharp north, without declining west? Whatever dies, was not mixed equally, If our two loves be one, or, thou and I Love so alike, that none do slacken, none can die __________________________________________________________________ Anonymkode: fcb59...ba3 1
Blod Skrevet 28. august 2017 #6 Skrevet 28. august 2017 She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue, their whole life trough, then passed right by, and never knew... Favorittdiktet mitt. Liker det så godt, fordi det er så sant... 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #7 Skrevet 28. august 2017 11 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg kan ikke hele dikt, men kan noen strofer fra noen dikt. ____________________________________________________________ *Dette er fra en film jeg så for noen år siden og diktet er mye lengere men jeg husker bare disse ordene, og synes det er fint sånn Once upon a time, there was Candy and Dan. Things were very hot that year. All the wax was melting in the trees. Candy er en flott film! Anonymkode: 304dd...5ba
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #8 Skrevet 28. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Candy er en flott film! Anonymkode: 304dd...5ba Ja, den er flott. Men ganske trist og stressfull Anonymkode: fcb59...ba3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #9 Skrevet 29. august 2017 Vi måtte pugge litt på barneskolen, og det har ikke påvirket meg i noen grad som jeg vet om, verken negativt eller positivt. Når det er sagt, tror jeg det er veldig sunt med en viss grad av pugging når man er ung, så det er mulig hjernen min er positivt påvirket uten at jeg er klar over det. De diktene eller diktfragmentene jeg kan utenat, har jeg enten lært meg bevisst fordi jeg liker dem, eller jeg husker dem etter å ha lest dem igjen og igjen. Jeg husker faktisk også noen brokker her og der fra barneskolen da vi måtte pugge, blant annet en strofe fra et "kjøpedikt" jeg ikke husker navnet på. Anonymkode: 6cb05...55c 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #10 Skrevet 29. august 2017 Kan noen dikt, og mange vers til salmer og sanger. De jeg husker ennå er de jeg liker. Jeg likte å lære utenat, og gjorde det på eget initiativ. Jeg leser t.o.m lyrikk av og til, har inntrykk av det er sjeldent. Anonymkode: 8ec89...84d 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #11 Skrevet 29. august 2017 Snigelen skrid yver vegen med augo på stett han gjev svarten i farten berre leidi er rett (Olav H. Hauge) Kan en del dikt og strofer utenat. Har ikke pugget, men er glad i lyrikk og leser en del, og da setter jo favorittene seg etter en stund. Anonymkode: d0a19...aff 1
Shai Skrevet 30. august 2017 #12 Skrevet 30. august 2017 Kan ikke så mange dikt, men starten på Do Not Go Gentle Into That Good Night, for det synes jeg er så fint! Do not go gentle into that good night Old age should burn and rave at close of day Rage rage against the dying of the light Though wise men at their end know darkness is right Because their words had forked no lightening They do not go gentle into that good night Good men, the last wave by, crying how bright their frail deeds might have danced in a green bay Rage rage against the dying of the light
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #13 Skrevet 30. august 2017 Ognuno sta solo sul cuor della terra, traffito di un raggio del sole. - ed e subito sera Dette lille diktet av Salvatore Quasimodo har alltid rørt dypt ved meg. Det er omtrent slik det føles å leve. Anonymkode: 0a76b...89a 1
Anglofil Skrevet 30. august 2017 #14 Skrevet 30. august 2017 Ja, jeg kan diktet Alone av Edgar Allan Poe utenat. Mvh Yvonne 1
Drakan Skrevet 30. august 2017 #15 Skrevet 30. august 2017 "Roser er rød fioler er blå druer er søt og du er likeså" Da jeg var unge ble jeg sjokkert av at diktet fantes allerede, da jeg trudde jeg hadde skapt det. Aldri klart å glemme dikte siden............ 1
Gjest Gemini7 Skrevet 3. september 2017 #16 Skrevet 3. september 2017 On 28.8.2017 at 5:46 PM, AnonymBruker said: Kan dere noen dikt, eller diktstrofer, utenat? Skriv gjerne hvilke og hvorfor dere husker nettopp disse ordene. Jeg har en venn som husker mange dikt, og er flink til å deklamere. Det er så flott! Jeg husker faktisk ingen dikt utenat, ikke engang barneregler. Har inntrykk av at de fleste av de som husker slikt måtte pugge det på skolen, og dermed fikk de helt avsmak for all poesi og har ingen glede av det. Stemmer det for dere? Anonymkode: 0e0ba...8ff jeg husker ordrett haugevis av dikt, så det blir for mye å gjengi! Elsker poesi (og sangtekster), og de setter seg lett hos meg.. Jeg måtte ikke pugge dikt på skolen, mener vi hadde alt for lite av det den gangen. Men jeg har lest mye dikt etter jeg var ferdig med skoletiden, og det gir meg så mye. Lier helst diktere av litt eldre årgang, som diktet på rim- derfor hsuker jeg de nok lettere. Mine favorittdiktere er Karin Boye, Edith Sødergran, Gustaf Frøding, Olaf Bull, Rolf Jacobsen, Einar Skjæraasen, Hans Børli, Olav H. Hauge, Halldis moren Vesaas, Stein Mehren, Andre Bjerke, Tove Ditlevsen, Tor Jonsson og Inger Hagerup.. Et fin tdikt fra sistnevnte: Jeg er det dikt som ingen skrev Jeg er det alltid brente brev. Jeg er den ubetrådte sti og tonen uten melodi. Jeg er den stumme leppes bønn. Jeg er en ufødt kvinnes sønn, en streng som ingen hånd har spent, et bål som aldri er blitt tent. Vekk meg! Forløs meg! Løft meg opp av jord og berg, av ånd og kropp! Men intet svarer når jeg ber. Jeg er de ting som aldri skjer. Og så er dette nydelig, Hvis du kan bli på post når man forlot deg, og holde hodet klart når alt slår klikk Hvis du kan tro når alles tvil står mot deg men også våkent lytte til kritikk Hvis du kan gå i ventetidens lære og møte løgn med sannhet som ditt svar og møte hat du ikke selv vil nære Men tie, med hvor god og klok du var Hvis du kan si til massen hva du mener og selv blant konger være den du er Hvis du er alles hjelper, ingens tjener og venn og uvenn står deg like nær Hvis du kan jobbe hvert minutt av tiden med seksti solsekunder da som lønn - Er jorden din, med alt som finnes i den og mer enn det, du er en mann, min sønn (2 vers fra Andre bjerkes oversettelse av "If")
stan Skrevet 8. september 2017 #17 Skrevet 8. september 2017 Draumen av Olav H. Hauge. Det er den draumen me ber på at noko vedunderleg skal skje, at det må skje – at tidi skal opna seg, at hjarta skal opna seg, at dører skal opna seg, at berget skal opna seg, at kjeldor skal springa – at draumen skal opna seg, at me ei morgonstund skal glida inn på ein våg me ikkje har visst um. 1
Gjest Sitronmelisse Skrevet 9. september 2017 #18 Skrevet 9. september 2017 Jeg har lært så mange språk, Forelskelsens språk, den sjette halvliterens språk, angst, tungetale, ironi Jeg har lært så mange språk, men da jeg skulle forklare meg fikk jeg ikke bruke andre språk enn det jeg lærte som barn fordi noen lå og døde og jeg skulle forklare veien Håvard Rem (fritt etter hukommelsen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå