Gå til innhold

Hvordan holde seg normalt sterk og sunn når kronisk syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikke en kronisk sykdom for noen år siden, og ser nå at kroppen begynner å bli "slapp i fisken" og selvfølgelig er jeg ikke så sterk å sunn som før. Men jeg er ikke så gammel, og jeg må jo gjøre mitt beste for å ikke forfalle helt, men jeg er begrenset til turgåing og svømming. Jeg er nok bare frustrert over kommende forfall som jeg ikke ønsker, man vil jo være sterk og sunn.

Hilsen kvinne 40+

Anonymkode: 32f59...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er selv kronisk syk på 18 året, og er ikke mer enn ti år eldre enn det.... Kroppen har åpenbart forfalt betraktelig, men jeg prøver å gjøre litt øvelser hjemme på dager hvor jeg greier. Kjøpt meg håndvekter å sitter eller står foran tven, og gjør noen donkeykicks og benøvelser.  Det har resultert i litt mer muskler på kroppen og ikke så mye hengete hud. Svømming er jo en veldig god treningsform om du greier det!

Anonymkode: a2fd9...d60

Skrevet

PS Kosthold har også mye å si. Kutt ut sukker og dårlig fett. Kun sunt fett og mer hvitt kjøtt enn rødt kjøtt.

Skrevet

Kronisk syk kan da være alt mulig. Har man astma er man kronisk syk, men i full stand til å trene for eksempel. 

Anonymkode: f5c61...5ab

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fibromyalgi og har mine vondter, så klart det blir begrenset med trening, men gåturer og svømming går som regel fint

Takk for tips AB i innlegg 2 :) 

TS

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fibromyalgi og har mine vondter, så klart det blir begrenset med trening, men gåturer og svømming går som regel fint

TS

Du burde absolutt fokusere på mat. Kun ren mat og kutt ut all sukker mm. Vær veldig streng med deg selv nå mtp kosthold. 

Pass på å få sol og frisk luft (og spe på med D3 på dårlige dager) og beveg deg det du kan. Rolig og jevnt. 

Jeg merker knapt noe til min fibromyalgi ved å endre kosthold og trene. Jeg er veldig heldig da. Ikke hardt angrepet. Men gikk fra sykemeldt i noen år til godt trent og fulltidsjobb. Men som sagt jeg er heldig. Kostholdet har vært den største faktoren her samt å trene det jeg kan. 

Anonymkode: b3a05...b34

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du burde absolutt fokusere på mat. Kun ren mat og kutt ut all sukker mm. Vær veldig streng med deg selv nå mtp kosthold. 

Pass på å få sol og frisk luft (og spe på med D3 på dårlige dager) og beveg deg det du kan. Rolig og jevnt. 

Jeg merker knapt noe til min fibromyalgi ved å endre kosthold og trene. Jeg er veldig heldig da. Ikke hardt angrepet. Men gikk fra sykemeldt i noen år til godt trent og fulltidsjobb. Men som sagt jeg er heldig. Kostholdet har vært den største faktoren her samt å trene det jeg kan. 

Takk for tips :) Jeg spiser meget sunt, og tar D vitamin og får B12 hos legen. Flott å høre at du kom deg tilbake i jobb :) 

TS

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kronisk syk kan da være alt mulig. Har man astma er man kronisk syk, men i full stand til å trene for eksempel. 

Anonymkode: f5c61...5ab

Nå skriver ts i hovedinnlegget at hun er begrenset til å gå turer og svømme, som fysisk aktivtet pga begrensningene sykdommen hennes gir.

Jeg har samme diagnose som deg ts og noen tilleggs diagnoser, mye smerter og mye sengeliggende,

men som nevnt i kommentar lenger opp så har jeg gått til innkjøp av en yogamatte, håndvekter og strikk og gjør noen øvelser når jeg greier. Noen ganger er det 5 minutter, andre ganger 20 minutter, noen ganger 0 ganger i uka, andre ganger 3 ganger i uka.

Gjør lette styrke øvelser og har gått fra null vekter til 1 kg - 3 kg - 5 kg og 7 kg så det er absolutt en fremgang, tatt i rolig tempo over tid så jeg ikke har overbelastet kroppen og leddene. Kommer nok ikke til å øke noe mere nå, kjenner min grense er nådd men fortsetter med øvelsene for å prøve å holde kroppen vedlike og har fått en bedre styrke i kroppen (spesielt holdning) og muskler i stedet for dvassen hud og svakhet.

Vil også anbefale deg å søke på yin yoga på youtube, det er yogaform som ikke er belastende for leddene men som styrker kjernemusklaturen. Har litt for dårlig kustus til å følge med på yogatimer online og gjøre det hjemme nå, men for noen år tilbake når jeg fremdeles var i form til å ha timer utenfor huset gikk jeg på yin yoga og fikk mye utbytte av det, både fysisk og mentalt.

Gjest morhjertegod
Skrevet

Som de over sier, kutt ut sukker, spes viktig ved fibromyalgi, da sukker kan øke smertene. Kutt ut usunn mat, reduser hvit mel og usunne karohydrater. Jeg har redusert smertene ved endring av kosthold, har ikke tatt en smertestillende siden jeg la om livstilen.  Jeg er så heldig at jeg kan trene for fult, men da jeg var veldig dårlig så var det Yoga som hjalp meg. Yoga kan gjøres på alle nivåer, det kan gjøres hjemme ( masse apper, you tube osv )Man får sjelden vondt av trening med Yoga, og det gjør kroppen godt, styrker og tøyer.  Ser du går turer, super viktig, ut i frisk luft mens man beveger seg, masse lykke til.

Skrevet

Kan også nevne at når jeg er på rehabiliteringssenter en gang i året med basseng så går jeg frem og tilbake i bassenget så ofte jeg klarer. Aldri hver dag, men kanskje annehver eller hver tredje dag. Bare det å gå i så mye vannmotstand trener og styrker hele kroppen. Har du kondisjon til å svømme er dette veldig god fitness trening også vet jeg :)

Siden du liker tur, kanskje du kan prøve med gåstaver?

Skrevet

Har fibromyalgi, ganske hardt rammet og ble ufør med kun denne diagnosen. 

Jeg svømmer 2-4 ganger pr uke (noen ganger blir jeg med på vannaerobic for typ gamle damer en gang i uka om jeg orker). Avslutter med varmtvannsbasseng og badstu

Prøver å gjøre yoga hver dag, og ellers gjør jeg det jeg klarer. Da kan det variere mellom zumba, kettlebell, turgåing osv. Velger hvor hardt jeg pusher meg selv utifra dagsformen. Som regel blir jeg ganske utslitt av all trening, men samtidig så blir smertene bare ti ganger verre uten trening. Så det blir litt som å velge mellom to onder

Invester i GODE sko om du har mulighet. For min del så er det noe av det viktigste uansett hva je  skal gjøre. Uten skikkelig gode sko med skikkelig demping så klarer jeg ikke yte best mulig når jeg går turer eller driver med annen form for trening

Det som har gjort mest for meg og min kropp er kostholdet. Et kosthold uten sukker, mel, ris og poteter er alfa og omega for meg. Ett måltid med slikt og jeg ser gravid ut og smertene blusser opp iløpet av kort tid. Klarer knapt å komme meg opp av sofaen. Så er lavkarbo/paleo-kosthold passer meg best. I tillegg til havre. 

Skrevet
45 minutter siden, morhjertegod skrev:

Som de over sier, kutt ut sukker, spes viktig ved fibromyalgi, da sukker kan øke smertene. Kutt ut usunn mat, reduser hvit mel og usunne karohydrater. Jeg har redusert smertene ved endring av kosthold, har ikke tatt en smertestillende siden jeg la om livstilen.  Jeg er så heldig at jeg kan trene for fult, men da jeg var veldig dårlig så var det Yoga som hjalp meg. Yoga kan gjøres på alle nivåer, det kan gjøres hjemme ( masse apper, you tube osv )Man får sjelden vondt av trening med Yoga, og det gjør kroppen godt, styrker og tøyer.  Ser du går turer, super viktig, ut i frisk luft mens man beveger seg, masse lykke til.

Veldig godt tips. 

Jeg selv begynte med Thai Chi. Det er mildere enn yoga og åpner opp og strekker ut på en pen måte. Etter dette gikk jeg over til yoga. Nå trener jeg ganske hardt og tåler mye mer trening. Men passer på å aldri overdrive heller. 

Og så klart unngå stress. Jeg fikk god hjelp i kognitiv terapi også. For angst var og er veldig utløsende for smertene. 

Jeg har dog ett problem jeg ikke helt klarer å løse og det er at jeg får veldig fort senebetennelse i kroppen. Så jeg må aldri overdrive enkelte bevegelser. 

Skrevet

Takk for svar alle :)  Jeg skal ta en titt på yoga, yin yoga å se om det kan være noe som fungerer for meg, armene er et av vondtene, så jeg er litt usikker på det. Gåstaver kan jeg ikke. Men for all del, jeg skal prøve!

Som nevnt, jeg spiser meget sunt, og har et kosthold uten hvitt mel, pasta, ris og poteter.

TS

Skrevet

Viktig å ikke pushe seg for hardt iallefall, for da kan hjernen gi beskjed til kroppen om å  gi deg mer smerte. Typisk for oss med kroniske smerter. Så ta det helt rolig i starten og jobb deg forsiktig opp

Yoga er kjempebra selv om du sliter med armene. Du trenger ikke stå på henda hele tiden (jeg gjør aldri det).  Yoga with Adrien har noen kjempeflotte videoer på YouTube som jeg bare elsker. 

Gjest morhjertegod
Skrevet
2 minutter siden, Wenda skrev:

Viktig å ikke pushe seg for hardt iallefall, for da kan hjernen gi beskjed til kroppen om å  gi deg mer smerte. Typisk for oss med kroniske smerter. Så ta det helt rolig i starten og jobb deg forsiktig opp

Yoga er kjempebra selv om du sliter med armene. Du trenger ikke stå på henda hele tiden (jeg gjør aldri det).  Yoga with Adrien har noen kjempeflotte videoer på YouTube som jeg bare elsker. 

Adrien er min favoritt også, helt enig i alt du har skrevet:pinar:

Skrevet

Hva med å få hjelp av fysioterapeut? Da kan du få hjelp til å finne øvelser som fungerer best mulig for deg, ut i fra din situasjon og dine smerter. Så vidt jeg har forstått er fibromyalgi en sykdom som kan ramme veldig ulikt fra person til person, både i alvorlighetsgrad og hvor på kroppen plagene er verst.

Svømming er veldig bra trening, skånsomt for kroppen, så gjør det så ofte du kan.

Gode sko er superviktig, særlig hvis du går på asfalt.

Noen enkle og lette styrkeøvelser kan du gjøre hjemme. Selv få repitisjoner og liten/ingen motstand gir effekt.

Har du problemer med balanse? Det er øvelser du kan gjøre for å bedre det også, men hvis du ikke har problemer med det ville jeg fokusert på de store muskelgruppene.

Til sist, noe jeg har lært (og erfart selv) er at det er bedre å gjøre lite, og heller ofte, enn å gjøre mye og så bli slått ut lenge etterpå. I sum blir det mer trening på den måten, og mer treningsglede og lyst til å fortsette.

Det er noe herk når kroppen ikke spiller på lag. Lykke til.

Skrevet

Har en kone som startet med høy blodtrykk og fikk etterhvert 3 ulike typer medisiner. Bivirningene kom etterhvert. Teerne ble nummen og hun ble sykere og svaker og svakere i ryggmuskulatur, smerter i hoften og kne og ble etterhvert erklært kronisk syk. 
Med 3 typer blodtrykksmedisiner uten det ga resultat, og 2 ulike smertestillende medisiner kan tass symptomene for noen timer, men det bare ble verre for hver måned. De gode råd fra legen var det vanlige: "Gå tur hver dag, frisk luft og sol og spe på med D3 - som om det oppveier bivirkninger av alle piller hun får. For meg var det meningsløs symptombehandling av amatører. Der er lie eller ingen faglig stolthet i legeyrke lenger, bare 10 minutter og et nytt resept. Der trengs ikke 7 års utdanning til det.
Jeg begynne å undersøke og forske etter årsaken og oppdaget, der er en verden utenfor hele den enorme medisinal eller helsekost industrien, som tjener penge på folks ulykke, uten å informere om hvordan man søger for å få gått til årsagen og forandre livsstilen. Det er ikke vanskelig og noen få professorer i Europa og Usa, naturleger i India og Kina er kommet gjennom de siste 5000år til noenlunde de samme resultater. Det handler om MAT og LIVSSTIL våres, om måten vi skaper RELASJONER med andre og MÅTEN VI SNAKKER MED OSS SELV.

Først og fremst handler det om at kroppen våres er det mest fantastiske naturen har skapt gjennom millioner av år. Vi trenger ikke som det eneste pattedyr medisin for å holde blodtrykket, blodsukker tempen eller kolesterol på plass. Det kan våres kropp selv. Så hva er årsaken vi plusselig ikke kan i 2017? Uballanse i livstil og feil ernæring kan starte en kjedereaksjon vi vanskelig kan stoppe etterhvert. Uballansen som er årsaken til de fleste sypmtomer vi får, og som kalles ulike navn i vestlig medisin, er hovedsakelig Syre - Base Ballansen. Er denne hårfine ballsnse ut av tur, kan vi få mange ulike Symptomer.

Vi har et grovt sagt et 'lager' for syere til fordøyelse, og et lager for basisk materiale, for å nøytralisere syren igjen. Syre kan perforere våres tarmsystem og for store molekyler fra poteter eller tomater eller melk og dyreprodukter kommer i kroppen og inn i blodet som kan gi ulike allergier eller hudsykdommer når kroppen kvitter seg med det gjennom huden. 

Kroppen forsøker med kolesterol lappe rifter og huller igjen slik vi ikke får indre blødninger. Syre som ble skapt av bl.a skapt i våres åresystem med for mye kaffe, sukker eller andre syredannende sustanser som alle typer kjøtt og fisk og mangel på basisk materiale som avokado sitron, salat agurk osv. Senker vi kolesterol kunstig, tar vi kroppens evne å reparere seg selv. Senker vi tempen, tar vi kroppens evne å drepe virus i kroppen våres, som Penisilin ikke kan ta. Fjerner vi årsaken, vil kroppen reparere seg selv. 

Syre Base Ballansen er viktigst. Deretter kommer byggemateriale til kroppens celler. Vi alle har et lager for Vitaminer og et for mineraler. Der er 86 ulike mineraler som kroppen trenger til å fornye seg konstant. Ingen av våre celler er eldere enn 7år Vi blir faktisk aldri eldere enn 7 år. Da har alle celler fornyet seg, hele livet igjennom. Det som går galt er mangel på byggemateriale til dannelse av nye celler og kroppen må finne dårlige erstattninger fra dårlig mat. Delvis fra E-stoffer som fargestoffer, kunstige Smakstisetninger, og de maks 4 mineraler fra kunstgjødsel, rester av sprøytegifter osv. Da starte en rask prosess av aldring og plager hist og her. Det er dårlige kopier som skaper drøbbel - ikke annet!
Vi trenger ikke kunstige mineraler eller vitaminer fra Helsekostbutikken heller, men fra levende mat som er dyrket i bakken, som våre besteforeldre har gjort, i generasjoner før oss. Alminnelig sten-mel fra stenbrudd eller stenhuggeri strøtt i hagen, samt sol og klorofyl til å omdanne døde mineraler til levende organiske mineraler. Mineralvann innholder døde mineraler som kan gi nyresten og opptass ikke av kroppen. Levende Mineraler og levende Vitaminer som kommer fra planter er hele nøkkelen.
Økologiske varer når de er dyrket med litt viten, kan være flere mineraler og vitaminer enn i industribruk eller dyrket på Rockwool i drivhuse, som innholder ingenting. Kan vi dyrke det selv, vet vi hva våres mat innholder og kan bli raskere frisk igjen.

Får vi sol selv og sol sanket fra ulike planter, får vi det kroppen trenger mest. Får vi sol av omveie gjennom dyr som spiser planter og vi spiser for mye kjøtt, fisk, egg eller andre dyreprodukter, får vi i oss masser animalske proteiner, som setter seg på innersiden av våre tarme, og værre på innersiden av våre årer, og stopper til de små kapilarer i enden. Så får vi ikke nokk næring lenger ut til våre celler og avfallstoffer transporteres ikke lenger ut av kroppen. Vi blir overvektig og er konstant sulten.  Etterhvert er det meste stoppet til og milliarder av celler svømmer i en giftig suppe av avfallsstoffer og syre. Kroppen forsøker å mellomlagere syren i leddene (vi kaller der gigt) og henter kalk fra knokkler og hår for å nøytralisere syren med basisk materiale. Så lenge kroppens årer er stoppet til med protein, skrike cellene etter mer næring og blodsukkeret i blodet øker. Slår legen ned blodsukkeret, får cellene fortsatt ingenting og mer medisin gir bare ennå mer syre og gjør skaden større og større. Vi blir gradvis svakere og orker ingenting lenger. Diagnosene er forskjellige men årsaken altid den samme. Vi får i tillegg angst og stresshormoner fra dyr som blir transportert og slaktet og denne dødsangst får vi inn i våres kropp når vi spiser og undres over den enorme vekst av  psykiske plager vi har fått.

Tar vi ikke ansvaret for egen kropp tilbake, gjenoppretter vi først ballansen mellom syre og base i kroppen igjen. Og vi få i oss levende Vitaminer og Mineraler, spiser lite eller ingen hvetemel, ingen hvit sukker eller hvit salt og ingen kjøtt eller fiskeprodukter, ingen dårlige fettprodukter fra fertigmat - i hvertfall i en periode, da bruker kroppen det protein vi har lagret i årene og hele uballansen gjenopprettes igjen. Vi kjenner oss yngere og sterkere igjen. Kroppene våres har klart seg i millioner av år, uten den kjempe industri som er kun er interessert i å dempe de ulike symptomer, slik vi holdes kunstig i live, helst livet ut. Årsaken finns som regel et helt annet sted som beskrevet.

Det er egentlig ikke så komplisert å skape varig og god helse sier professor Wund i Sørtyskland som hadde sin klinikk i fjellene til han døde i høy alder for noen år tilbake. Han gjorte mennesker friske med stort sett samme ballanserte kost og de allefleste sykdom forsvant stille og rolig, som legene ellers beskrev som kroniske. 

Vi var mye i Helsebutikkene før og brukte et enormt budget for ulike kapsler og pulver og rødder og te mm. uten der var noen bedring å se. Idag bruker vi Helsebutikkene kun til å kjøpe Himalayasalt som innholder alle mineraler vi mennesker (eller dyr) trenger, og vi kjøper ordentlig ubleket havsalt fra felleskjøpet i større porsjoner, som kommer fra områder som ennå ikke er forurenset. Blekes saltet, forsvinner fordelene og saltet blir skadelig for oss.  Og Linfrøolje, som er det sunneste fett vi har på jordkloden til salater. Kokosolje, helst økologisk som er det absolutt beste fett til å steke og bake og har nøytral smak. Kokossukker eller sukker fra Steviaplanten. Resten er grønsaker fra hagen eller fra bonden så frisk og uspolert som mulig med så mye innhold av mineraler som mulig. Minraler gir smaken, og smaker frukt og grønsaker av noe, innholder dem de mineraler som vi trenger. Da kommer våres helse tilbake stykk for stykk. Tok det 30 år å få kroppe kjørt i grøfta, tar det sin tid å reversere prosessene og kom på rette veien igjen. Da finns desverre ingen pille, ingen Quickfix for å gjenopprette den skade vi har skapt selv gjennom lettvinnte løsninger og feil ernæring. Erkjenner vi det, er vi kommet lengere enn langt. Og snakker vi pent til oss selv og har gode relasjoner, går det ennå raskere å bli frisk igjen. 
Ønsker dere alle en god helse!  

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Sliter selv. har fatigue og smerter etter Borrelia. Jeg går små turer, helst to runder pr deg på 15 min. Gjør også yoga. Finnes mange bra videoer på Youtub, bruke søkeord som fibro, pain osv. 

Det er bedre å gjøre litt hver dag, 10-15 min enn 60 min en dag i uka. 

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for bidrag av egne erfaringer og tips/råd :)

Jeg har nå kjøpt yoga-matte, og gjør litt yin yoga / yoga av de øvelsene jeg kan gjøre, å så langt, så bra :) Dette var kjekt! Men jeg har og bare en viss mengde energi pr dag liksom, og treningen spiser jo av det energi-budsjettet mitt, er det noen som har erfaring i om dette vil bedre seg, vil begrensningene bli mindre? Nå skal det sies, jeg har aldri vært den som får energi av trening, til og med før jeg ble syk.

TS

Skrevet
On 28.8.2017 at 10:25 PM, Sett fra månen said:

Ønsker dere alle en god helse!  

Tusen takk for det, og for langt innlegg. Hva ble svaret for dere/ din kone, var det å bli vegetarianere?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...