Student98 Skrevet 28. august 2017 #1 Skrevet 28. august 2017 Hei. Jeg skal velge skole dette året og har et dillemma. Står litt imellom om jeg skal velge å studere juss eller økonomi? Jeg vet ikke hvilke av utdanningene jeg er mer garantert å få jobb med og hvordan fremtidsutsiktene er. Noen som har noen tips til hva jeg bør velge?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #2 Skrevet 28. august 2017 Velg det du er mest interessert i. Ikke bry deg om studiet ikke garantert vil gi deg en jobb. Fokuser heller på å bli flink med det du holder på med, da ender du opp med jobb uansett Anonymkode: a16cb...6b7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #3 Skrevet 28. august 2017 Rettsvitenskap(jus): Du kommer mest sannsynlig til å jobbe som jurist i offentlig sektor. Vil være relativt OK muligheter for jobb, og en grei lønn. Advokat er også en mulighet, men er veldig avhengig av karakterer og hvor mye du er villig til å jobbe. Økonomi: Er egentlig en relativt bred utdannelse, og de fleste økonomer jobber innen finans, ledelse eller administrasjon, altså det er mye forskjellig man kan jobbe med. Det er dog forventet at vi får for mange økonomer i fremtiden - mye på grunn av automatisering, og fordi det utdannes veldig mange økonomer for tiden (i 2003 ble det utdannet 18 000 økonomer, i 2013 var det 40 000). Lønnen er god hvis du lander en god stilling(les: lederstilling). Kan også nevne at økonomer møter stor konkurranse fra realister innenfor finans, og mange toppselskaper ansetter nå flere fysikere og matematikere enn økonomer. Et prakteksempel er Winston, som er et engelsk forvaltningsselskap(aksjer) som Oljefondet Norge AS har investert kraftig i. Winston ansetter utelukkende realister, og ingen økonomer. Nå kan dette virke veldig negativt, men kan trøste deg med at jeg kan finne noe negativt med så og si alle yrker, så finn deg noe du har lyst til å jobbe med. Anonymkode: ca4f3...e15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå