Gå til innhold

Surdeigsbaking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk lyst til å sette meg litt inn i dette med surdeigsbaking, da rettet mot brødbaking, men etter å ha lest flere oppskrifter syns jeg man kaster så utrolig mye mel?! 

Noen som har erfaringer/oppskrifter hvor man ikke kaster så mye? :kokk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med kaster? jeg har ikke kastet et eneste gram etter jeg fikk til en god starter.  Vil anbefale deg å få tak i en ferdig starter fra en venn eller bestille på nett. Mange Fb grupper hvor du kan søke etter ferdig starter. 

Skrevet

I mange av oppskriftene skal man ta vare på en liten bit av starteren, og kaste resten hver gang man skal bake. 

Skrevet

Ok, det kjenner ikke jeg til. Jeg har bare nok starter til det jeg trenger. Tar vare på ca 2 dl hver uke etter mating av starteren. Det kanstå i kjøleskap i ca 2 uker. Vet jeg det vil gå lenger tid legger jeg starteren i frysen. 

Hver uke når jeg skal bake mater jeg opp disse to dl med starter med 1 dl vann og 1 dl mel.   Når jeg er klar til å bake tar jeg av ca 2 dl i nytt rent glass og setter i kjøleskapet til neste uke og resten brukes til fordeigen som står minst 12 timer før jeg lager selve deigen. Surdeig tar tid, men er verdt det. 

Skrevet

Takk! Jeg skal prøve å gjøre det slik du har forklart. Spennende! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...