AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #1 Skrevet 28. august 2017 Hei alle sammen! Vi har nettopp flyttet inn i ei blokk og vi trives veldig bra her. Eneste minuset er at det på badet er veeeeldig lytt, og det virker som paret som bor over oss tilbringer mer tid på badet enn noen annen plass i leiligheten sin. Dvs alt av private samtaler de imellom, krangling og dusjsex får vi rett inn på badet vårt når vi er der inne. Har funnet ut at lyden kommer fra en slags "ventil" eller hva jeg skal kalle det som er plassert ganske høyt opp på veggen. En firkantet sak med gitter.(gammel leilighet dette her). Har prøvd å legge et håndkle foran denne ventilen og da dempes lyden. Så sa lurer jeg på om det finnes noe løsning på dette problemet, noe som kan kjøpes for å fore denne ventilen så vi slipper å føle at naboene står ved siden av oss på badet vårt og har sex mens vi pusser tennene våre på kvelden? Anonymkode: db058...aab
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #2 Skrevet 28. august 2017 Ventiler skal man ikke dekke til, det være seg om de er på badet, kjøkkenet eller soverommet. Anonymkode: 96069...6ed 4
Gjest Coolaid Skrevet 28. august 2017 #3 Skrevet 28. august 2017 Det er luftekanalen. Du kan sette inn en baderomsvifte i stedet. Du kan feks kjøpe en som slår seg på selv når det er fuktig i rommet. Da vil du tette hullet. Det vil redusere problemet ditt ganske mye. Du bor i en gammel leilighet, da hadde de luftekanaler/avtrekkskanaler i stedet for elektriske vifter. Snakk med en vvs butikk/rørlegger/elektriker.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #4 Skrevet 28. august 2017 5 minutes ago, Coolaid said: Det er luftekanalen. Du kan sette inn en baderomsvifte i stedet. Du kan feks kjøpe en som slår seg på selv når det er fuktig i rommet. Da vil du tette hullet. Det vil redusere problemet ditt ganske mye. Du bor i en gammel leilighet, da hadde de luftekanaler/avtrekkskanaler i stedet for elektriske vifter. Snakk med en vvs butikk/rørlegger/elektriker. Dette er ikke tillatt i eldre gårder, hvor en sånn løsning vil føre til at lufta fra TS sitt bad blir blåst ut til naboene. Anonymkode: 0bd56...c91 2
Gjest Coolaid Skrevet 28. august 2017 #5 Skrevet 28. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke tillatt i eldre gårder, hvor en sånn løsning vil føre til at lufta fra TS sitt bad blir blåst ut til naboene. Anonymkode: 0bd56...c91 Da er det lurt å sjekke. Vi har det her og det er helt ok. Forøvrig, en baderomsvifte er ikke akkurat kraftige saker, så tipper at det ikke hadde blitt et problem for naboene.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #6 Skrevet 28. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke tillatt i eldre gårder, hvor en sånn løsning vil føre til at lufta fra TS sitt bad blir blåst ut til naboene. Anonymkode: 0bd56...c91 Jeg hadde det i min tidligere leilighet, blokkbygg fra 50-tallet. Uansett kan du ikke tette igjen luftekanaler ts, du risikerer fuktskader. Bråk fra naboen kan jo klages på med en lapp i oppgangen ala denne Anonymkode: 2f823...a12 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #7 Skrevet 28. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde det i min tidligere leilighet, blokkbygg fra 50-tallet. Uansett kan du ikke tette igjen luftekanaler ts, du risikerer fuktskader. Bråk fra naboen kan jo klages på med en lapp i oppgangen ala denne Anonymkode: 2f823...a12 Anonymkode: dfb1d...a1b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #8 Skrevet 29. august 2017 17 timer siden, Coolaid skrev: Da er det lurt å sjekke. Vi har det her og det er helt ok. Forøvrig, en baderomsvifte er ikke akkurat kraftige saker, så tipper at det ikke hadde blitt et problem for naboene. I vår blokk er ventilasjonen i leilighetene drevet ved at det er undertrykk i luftekanalene, slik at luft suges ut fra ventilene på bad og kjøkken og inn gjennom ventiler ved vinduer. Selv en liten vifte vil forstyrre dette undertrykket, og dermed føre til problemer for naboene. Dette var visstnok standard på 50-tallet Derfor er det veldig viktig å undersøke hva slags ventilasjonssystem bygningen har før man monterer vifter på luftekanalene. Hos oss har vi en nabo som unngår dette problemet ved å spille dansebandmusikk på badet når nye folk flytter inn i oppgangen. Når man hører musikken bedre på sitt eget bad enn utenfor naboens inngangsdør blir det veldig tydelig at det er lytt på badet. Anonymkode: e703a...7d1 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #9 Skrevet 30. august 2017 På 28.8.2017 den 16.07, AnonymBruker skrev: Jeg hadde det i min tidligere leilighet, blokkbygg fra 50-tallet. Uansett kan du ikke tette igjen luftekanaler ts, du risikerer fuktskader. Bråk fra naboen kan jo klages på med en lapp i oppgangen ala denne Anonymkode: 2f823...a12 HAHA! Har bodd i Nils Huus gate 18 😂 Anonymkode: c9ba0...785
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #10 Skrevet 30. august 2017 På 29.8.2017 den 9.52, AnonymBruker skrev: I vår blokk er ventilasjonen i leilighetene drevet ved at det er undertrykk i luftekanalene, slik at luft suges ut fra ventilene på bad og kjøkken og inn gjennom ventiler ved vinduer. Selv en liten vifte vil forstyrre dette undertrykket, og dermed føre til problemer for naboene. Dette var visstnok standard på 50-tallet Derfor er det veldig viktig å undersøke hva slags ventilasjonssystem bygningen har før man monterer vifter på luftekanalene. Hos oss har vi en nabo som unngår dette problemet ved å spille dansebandmusikk på badet når nye folk flytter inn i oppgangen. Når man hører musikken bedre på sitt eget bad enn utenfor naboens inngangsdør blir det veldig tydelig at det er lytt på badet. Anonymkode: e703a...7d1 Vil slik musikk høres svært godt hos både de over og under? Anonymkode: dc35b...660
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #11 Skrevet 30. august 2017 Siden dette ikke kommer av at de er veldig høylytte, men nettopp at ventilen fører lyden med seg, og kanskje bare en vei, er det jo ikke sikkert at de vet om dette. Jeg ville sagt fra, siden jeg selv ville blitt flau hvis jeg visste at naboene kunne høre det så godt, bedre at jeg da fikk mulighet til å stoppe med det! Siden det ikke virker som det er plagsomt på samme måte som frøken Superstønn synes jeg ikke det er nødvendig med en slik tone dersom dere sier fra i alle fall. Anonymkode: 2c966...cf7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #12 Skrevet 31. august 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil slik musikk høres svært godt hos både de over og under? Anonymkode: dc35b...660 Hos oss gjør det det. Naboen som spiller dansebandmusikk bor i første men høres vist helt opp til toppen, og en gang naboen over hadde en veldig rolig fest hørte jeg musikken best på badet. Jeg vet ikke hvor langt ned musikk bærer, for han i første liker ikke å snakke med folk. Grunnen til at lyd bærer så godt i vårt ventilasjonsanlegg er at det er bygd som en pipe med sammenhengende luft fra kjelleren til taket, med åpninger inn til kjøkken og bad på alle leilighetene oppover. Denne konstruksjonen bærer lyd veldig godt, og er uten så mye demping. Anonymkode: e703a...7d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå