Gå til innhold

97kr å leve på i én uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips til billige tips og råd til mat for én person i en uke, med 97kr? 

Anonymkode: 89092...0ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet flere rema 1000 butikker ga bort opp til 3(? usikker på antall) grandiosa med kort holdbarhet, kanskje du har en rema med slike igjen? Det blir iallefall 3 dager med middag.

Anonymkode: d353b...60a

Skrevet

Nudler, bananer, tunfisk

Går så fint så

Anonymkode: 5a1f0...1b1

• Liker 2
Skrevet

Hermetikkmat er billig, sjekk det it!

Anonymkode: d0039...eba

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pakke havregryn (fiber), boks leverpostei (jern og B-vitamin), ris (billige kalorier), bønner (protein) og hermetisk tomat. Til dette kjøper du frukt og grønt fra den kassa med nesten-utgått frukt og grønt. Om den er tom så kjøper du brokkoli og gulrot. Billigste og mest vitaminrike grønne saker du kan få tak på.

Anonymkode: 524d5...29d

• Liker 2
Skrevet

Stor pakke med egg (Coop prix har stor pakke med 24 store egg til en rimelig penge), ingredienser til hjemmelaget brød, pakke med first price skinke + ost på tilbud (er alltid ost på tilbud på en av butikkene. Kiwi har Synnøve i skiver til 25kr nå, her jeg bor i hvert fall. Aner ikke hvorvidt tilbud er på landsbasis eller lokalt) og en løk.

Da kan du ha Eggerøre, omelett med ost, skinke og løk, speilegg, kokt egg, ostesmørbrød, skive med ost og skinke. Ikke det mest spennende, men jeg ville i hvert fall ikke syns det var for ille når det bare er for 1 uke.

Anonymkode: 11e69...eb1

Skrevet

1 pakke middagsris til 15 kroner (first price, meny, 2 kilo ris)

Seifileter er BILLIG, tunfisk på boks er BILLIG. Dette er proteiner, som du bør kjøpe og spise ved siden av risen.

Kjøp en pakke grønnsaksblanding, du får store pakker billig. 

Og så kjøper du et brød ti 6-7 kr fra first prise + leverpostei til 7-8 kr boksen.

• Liker 2
Skrevet

Kjøp dette:

1 pakke havregryn ca. 17kr. 
1 stor boks First Price syltetøy ca. 13kr
2 pakker Lapskausblanding (First Price tror jeg) ca 15kr.
1 Wasa husmann knekkebrød (stor pakke) ca. 13kr.
Evt. 1 pakke bogskinke (hermetikk) ca kr. 21.  

Dette blir 94kr. Du finner sikkert et par kronestykker under sofaen, i en jakkelomme, på gaten eller så blir prisen rett under. Jeg har tatt utgangspunkt i Meny sine priser. Vil garantert være maks denne prisen eller under om du går på billigere butikk som Rema 1000. 

Med dette kan du lage en god del lapskaus. I lapskausen bruker du bogskinken for at den ikke skal bli så kjedelig. Havregrynet bruker du til å lage grøt på vann (evt melk om du har). Bruk kanel og sukker på om du har, spis den som den er eller ha litt av syltetøyet på. Til knekkebrødene bruker du syltetøy. Dersom det ikke er et must med skinken i lapskausen for deg, så kan du jo heller bytte den ut i noe annet pålegg til knekkebrødet. 

Ellers så vil det hjelpe å komme med flere tips om du kan si hva du evt. har av ingredienser fra før av. Nå har jeg tatt utgangspunkt i at du ikke har noe av ingredienser fra før. 

• Liker 5
Skrevet

Er kjøkkenet HELT tomt for mat? Ikke et halvt knekkebrød igjen? Ikke en skvett med melk? Ikke en tør gulrot? Se gjerne over hva du har i fryseren og av tørrvarer i skapet, og bruk fantasien. Jeg vet ikke hvor mye kjøkkenkunnskap du har, men del her så kan vi komme med forslag. :-)

Hvis alt er skrapt, kjøp et rimelig brød som en kneipp eller loff, noe billig pålegg som f.eks. leverpostei på boks, servelatpølse eller lignende. Så har du ihvertfall til frokost og kvelds.

Man kan fortsatt lage helt spiselig mat til middag også, f.eks. noe tomatsaus- og pastabaserte greier med kyllingkjøttdeig. Lag en litt stor porsjon så det varer noen dager.

Har du mel og litt andre basisvarer kan du f.eks. bake noen bunner som du bruker rester av kjøttsausen på for å variere litt. Eventuelt ha det på brødskiver.

Fiskepinner koster nesten ingenting hvis du spiser det, og kan spises med rimelig tilbehør.

Frossen lapskausblanding som du koker med de billigste pølsene du finner.

Har du poteter er det jo veldig mange muligheter, alt fra potetmos til røsti, kokte poteter, potetbåter, bakt potet osv..

Har man litt krydderier og slikt, bruk det for det det er verdt.

Man kan leve lenge på lite hvis man er litt kreativ med det man har. Bare ikke kjøp grandiosa, da forsvinner pengene fort. Ikke metter det lenge heller.

Anonymkode: a6bb5...e76

• Liker 1
Skrevet

Dumpster Diving?    

Anonymkode: 4001e...969

• Liker 1
Skrevet

Frokost: havregrøt med syltetøy (dersom du har noen nøtter eller før i skapene kan du ha på dette)

Lunsj: samme som frokost, men du kan variere med knekkebrød med hummus (kikerter + krydder) eller leverpostei 

Middag1: dhal av tørkede linser, poteter, løk og hermetiserte tomater

Middag2: tomatsuppe av hermetiserte tomater med firstprice macaroni 

Middag3: burgere av bønner og havregryn, du kan også kjøpe mel og lage rundstykker til 

Veldig mye godt man kan lage med bønner, linser, gulrot, potet, blomkål og litt løk :) 

Anonymkode: f5cb5...61d

• Liker 1
Skrevet

En svær svinestek koster vel ca. 50 kr. Et par kilo poteter koster vel 15-30 kr. Saus kan du lage av kraft fra svinesteken, buljong, smør og litt mel (om du har). Da har du nok mat til 7 stoore middager. 

Anonymkode: bc3a0...947

Skrevet

29kr her som skal vare i 2 uker😪

Anonymkode: a5199...cd9

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

29kr her som skal vare i 2 uker😪

Anonymkode: a5199...cd9

Visste ikke det var en konkurranse i å ha det værst!

Anonymkode: 8e832...4ad

• Liker 3
Skrevet

NOE må du vel ha fra før av? Er ALT skrapt?

Skrevet

Jeg tenker jo også det at NOE har man alltid, med mindre man er helt nyinnflyttet student og bare har en slump med dau cola og en ketchupflaske i kjøleskapet.

Uansett vil jeg oppfordre alle til å alltid ha litt langtidsholdbare basisvarer som div. krydder, salt, sukker, bakepulver, buljong, mel, maizena, matolje, ris, pasta, tomatpure/hakkede tomater, litt hermetikk som erter (evt tørre erter), mais og annet. Det burde nesten vært en vanlig "startpakke" å gi studenter i innflyttingsgave. Kjøp en plastboks og riv opp 1kg med ost når det er på tilbud som man har i fryseren, så bruker man litt og litt til å gratinere enkle ting som pizzasnurrer, "pitabunnpizza", til å drysse på pastaretter og annet. Egg varer også mye lengre enn holdbarhetsdatoen og er også greit å ha. Ha også litt forskjellig i fryseren som frosne grønnsaksblandinger så har man litt utvalg når det begynner å knipe.

Det går kanskje noen hundrelapper i innkjøp, men det tjener seg fort inn igjen (Det å alltid impulskjøpe er dyrt). Har man dette så kommer man veldig langt når økonomien først kniper, fordi man bare trenger å supplere med rimelige varer for å lage forskjellige ting. Har man tingene jeg listet opp i bakhånd, så trenger man nesten bare en stor pakke med first price skinke, så har man mulighet til å lage alle varianter av pizzalignende bakverk i to-tre uker fremover bare ved å supplere med skinken til rundt 15kr. Ellers, kjøp ting når det er på tilbud og frys ned.

Men selvfølgelig, er det først skrapt, så er det skrapt. Da er det for sent å snakke om hva man "burde ha gjort".

Anonymkode: a6bb5...e76

• Liker 2
Gjest Froning
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spagetti

Endret av Froning
Skrevet

Maiskolber på boks er billig, mais er en belgfrukt og de inneholder som regel en del proteiner pluss at du blir veldig mett av mais

kikerter er proteinrikt og veldig sunt, dette kan du lage pålegg av eller ha til middag. 

Anonymkode: 38e17...661

Skrevet

Jeg ville kjøpt en stor pakke FPpasta, et glass FP saus og en pk kyllingkjøttdeig, litt løk oppi og man har middag for flere dager. Så ville jeg kjøpt FP kneip og havregryn og bare hatt syltetøy til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...