Gå til innhold

Irritabel tarm/"nervøs" mage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har irritabel tarm/"nervøs" mage? Hos meg er magen stort sett normal. Men noen dager får jeg plutselig mageknip og får løs mage. Dette varer gjerne halve dagen og så er det over. Hvis jeg er nervøs for noe/det ikke passer seg at jeg bare kan gå på toalettet med en gang jeg må så får jeg oftere løs mage enn ellers. Derfor jeg skriver "nervøs" mage. Jeg bør nok selvfølgelig oppsøke lege med tanke på matallergi, irritabel tarm e.l. Men dere som har det lignende, hva gjør dere for å unngå det/forebygge? :) Forsøker å ha et variert kosthold, også med fiber, så lenge det ikke er hele grove korn (da merker jeg det. men det er jo normalt). Foreløpig ingenting som jeg mistenker at magen ikke tåler så godt. 

Anonymkode: fbcda...742

Skrevet

Irritabel tarm (IBS) og nervøs mage er svært forskjellige ting. 

Anonymkode: e43a1...721

• Liker 1
Gjest RIFF/LIFE
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Irritabel tarm (IBS) og nervøs mage er svært forskjellige ting. 

Ja, hvis man ikke har blitt utredet kan man ikke si man har IBS. Men det er forskjellige typer ibs, og googler man litt ang. Ibs kommer det opp mange symptomer som egentlig alle kan kjenne seg igjen i, pga. at det forskjellige typer ibs. Og ibs er en diagnose man får, når man ikke finner noe annet galt, etter mange forskjellige tester, samt gastroskopi og endoskopi. 

Skrevet
1 minutt siden, RIFF/LIFE skrev:

Ja, hvis man ikke har blitt utredet kan man ikke si man har IBS. Men det er forskjellige typer ibs, og googler man litt ang. Ibs kommer det opp mange symptomer som egentlig alle kan kjenne seg igjen i, pga. at det forskjellige typer ibs. Og ibs er en diagnose man får, når man ikke finner noe annet galt, etter mange forskjellige tester, samt gastroskopi og endoskopi. 

Man kan ha IBS som tilleggsdiagnose selv om man finner noe som er "galt". F.eks jeg har både cøliaki og IBS. Jeg har ikke mb.crohns eller ulcerøs kolitt dog. 

Skrevet

Skriv matdagbok, med alle matvarer du spiser hver dag, og merk av om det gikk bra eller ikke, så vil du nok etterhvert se hvilke matvarer du reagerer på. Jeg slet med magekramper og diare i flere år, og legen fant aldri noe. Jeg fant da selv gjennom matdagbok hvilke matvare som gjorde meg vond, å kuttet ut disse. Fikk nytt liv uten magevondt :) 

Anonymkode: a1f44...9e9

Gjest RIFF/LIFE
Skrevet (endret)

.

Endret av RIFF/LIFE
.
Gjest RIFF/LIFE
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha IBS som tilleggsdiagnose selv om man finner noe som er "galt". F.eks jeg har både cøliaki og IBS. Jeg har ikke mb.crohns eller ulcerøs kolitt dog. 

Ja, cøliaki og laktoseintoleranse kan man ha. Men slik fastlegen min fortalte det så måtte man utelukke for eksempel kreft og andre sykdommer før man fikk IBS diagnose. 

Skrevet
1 time siden, RIFF/LIFE skrev:

Ja, cøliaki og laktoseintoleranse kan man ha. Men slik fastlegen min fortalte det så måtte man utelukke for eksempel kreft og andre sykdommer før man fikk IBS diagnose. 

Man er ofte laktoseintolerant om man har IBS. Ikke stol på hva fastlegen din sier. Be om å bli henvist til koloskopi så får de ta seg av diagnoseringa!

Anonymkode: 2feac...045

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg sier ikke at du IKKE har noe som bør utredes, men altså: ikke alt her i verden er en diagnose. Å bli løs i magen i forbindelse med noe man er spent eller nervøs for er vanlig og naturlig, og har ikke noe navn. Det kan komme før en eksamen, før en opptreden av ett eller annet slag, før en idrettskonkurranse og i andre stressituasjoner.
Du skulle f.eks bare visst hvor ekle doene i startområdet til Birken er!! :fart2: Det er jo ikke slik at alle de mange tusen som deltar på Birken har matintoleranser, IBS eller andre kroniske mageproblemer. De har bare konkurransenerver. 

Skrevet

Nervøs mage er helt normalt og noe veldig mange har! Det kan ikke sammenlignes med IBS. Skjer dette bare når du er nervøs/gruer deg til noe - er det nok en fullstendig normal reaksjon og ingen sykdom. Enig med @Margit Spat, ikke alt er en diagnose. 

Skrevet

Ja jeg får nerøs mage før jeg skalf.eks til legen eller tannlegen. Har både lege og tannlegeskrekk og blir fysisk dårlig

Anonymkode: 0327d...880

Skrevet

Å ha en nervøs mage og IBS er to vidt forskjellige ting spør du meg.

Jeg er en av de heldige som faktisk blir medisinert mot IBS fordi tarmene mine rett og slett ikke oppfører seg normalt. Og Nei, det sitter ikke psykisk. Før bestod hverdagen min av den vanlige foodbabyen, jeg kunne aldri trene på senteret etter at jeg hadde spist middag fordi jeg så gravid ut i 5 mnd, i tillegg til masse ubehag. Alltid løs avføring, diaré stort sett hver uke, slimete og noen ganger blodig, frokosten var alltid forbundet med masse smerter, jeg hadde konstant prompeorkester nedi buksa, jeg hadde så mye smerter at jeg ved flere anledninger har dratt på legevakta. Jeg er lett utsatt for infeksjoner i magen og har en svært sensitiv mage. Og jeg har blitt utredet for tarmsykdommene våre. 

Så hvis du "bare" sliter med litt ubehag fordi du har nervøs mage, da har du ingenting å bekymre deg over. Se på spisevaner og evt finn ut når avføringen avviker fra normalt mønster. For meg var slim og diaré standaren, sånn skal det i kle være 😉

Litt magevennlig mat er uansett å anbefale, lav FODMAP 

Anonymkode: 555b5...348

Skrevet

Jeg får alltid kjempeløs mage når jeg er nervøs for noe. Selv når jeg ikke psykisk føler meg nervøs, så reagerer magen likevel i situasjoner hvor jeg tidligere har følt meg nervøs. Typisk når jeg skal holde foredrag. Jeg var alltid nervevrak for det før, og fikk da dårlig mage hver gang. Nå er jeg langt mer erfaren, og foredrag er null stress - men jeg får akkurat samme magereaksjonen åkke som...

Jeg har ikke funnet noe som helst som hjelper. Det er ikke pga noe jeg har spist, og det later ikke til at å ta idoform eller andre anti-diare-remedier hjelper. 

Anonymkode: 1d10d...025

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ha en nervøs mage og IBS er to vidt forskjellige ting spør du meg.

Jeg er en av de heldige som faktisk blir medisinert mot IBS fordi tarmene mine rett og slett ikke oppfører seg normalt. Og Nei, det sitter ikke psykisk. Før bestod hverdagen min av den vanlige foodbabyen, jeg kunne aldri trene på senteret etter at jeg hadde spist middag fordi jeg så gravid ut i 5 mnd, i tillegg til masse ubehag. Alltid løs avføring, diaré stort sett hver uke, slimete og noen ganger blodig, frokosten var alltid forbundet med masse smerter, jeg hadde konstant prompeorkester nedi buksa, jeg hadde så mye smerter at jeg ved flere anledninger har dratt på legevakta. Jeg er lett utsatt for infeksjoner i magen og har en svært sensitiv mage. Og jeg har blitt utredet for tarmsykdommene våre. 

Så hvis du "bare" sliter med litt ubehag fordi du har nervøs mage, da har du ingenting å bekymre deg over. Se på spisevaner og evt finn ut når avføringen avviker fra normalt mønster. For meg var slim og diaré standaren, sånn skal det i kle være 😉

Litt magevennlig mat er uansett å anbefale, lav FODMAP 

Anonymkode: 555b5...348

Hvilken medisin får du? Hvilke matvarer trigger/trigget deg?

• Liker 1
Skrevet

Det er så fint når man kanbruke sine egne problemer, for å undergrave andres :)

Mer synd på meg fordi jeg har migrene jeg får medisiner mot, enn på deg som bare har vondt i hode, liksom.. 

Anonymkode: 379f1...412

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så fint når man kanbruke sine egne problemer, for å undergrave andres :)

Mer synd på meg fordi jeg har migrene jeg får medisiner mot, enn på deg som bare har vondt i hode, liksom.. 

Anonymkode: 379f1...412

Tenker du på ab 348? IBS er ganske ille og jeg vil si at det er verre en nervøs mage. Grunnen for at det er ille er fordi den er tilstedet døgnet rundt, noe nervøs mage ikke er med mindre personen er svært nervøs av seg. Jeg har begge deler, heldiggen meg :)

Skrevet

Glemte også å nevne at man må holde seg unna visse matvarer for å ikke få diare, så er ganske ganske slitsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...