AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #1 Skrevet 28. august 2017 Hei! Lurer på en ting. Jeg ble påsyklet i dag. Jeg gikk over et lysregulert gangfelt og syklisten krasjet rett i meg. Gangfeltet jeg gikk på hadde GRØNN mann - alle bilene rundt hadde stoppet og det var flere som gikk samtidig som meg over, så det er ikke jeg som har sett feil. Syklisten hadde ikke lysregulering, men jeg mener han så klart har vikeplikt for gående over gangfelt når han ferdes langs veien som et kjøretøy. (Er egen sykkelbane ved siden av bilveien). Han kjeftet meg huden full for å ha brast ut i veien uten å se meg for, men hvem bruker lang tid på å se seg for når alle bilene står i ro og jeg hadde grønn mann? en dame som kom ut av bilen sin for å se om det gikk bra, mente også at han hadde vikeplikt for gående over gangfelt. Det gikk helt fint med meg, er bare forbanna over denne arrogante oppførselen. Det normale ville vært å bedt om unnskyldning - men i stede kjeftet han på meg få å ikke ha sett meg for. Hvem har rett? Skal ikke lage noe sak ut av dette, lurer bare på om vi gående til en hver tid må være beredt på å kaste oss ut i grøften fordi det kommer en sykkelidiot? Jeg trodde at så lenge man ferdes langs bilveien som en ''bil'' har man vikeplikt for gående.. Jeg kan ikke bare meie ned noen på gata som går på rød mann vel? Anonymkode: a9327...2aa 9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #2 Skrevet 28. august 2017 Det finnes ikke trafikkregler for sykler. Sorry. Anonymkode: 88475...360 3
Minlillesky Skrevet 28. august 2017 #3 Skrevet 28. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Lurer på en ting. Jeg ble påsyklet i dag. Jeg gikk over et lysregulert gangfelt og syklisten krasjet rett i meg. Gangfeltet jeg gikk på hadde GRØNN mann - alle bilene rundt hadde stoppet og det var flere som gikk samtidig som meg over, så det er ikke jeg som har sett feil. Syklisten hadde ikke lysregulering, men jeg mener han så klart har vikeplikt for gående over gangfelt når han ferdes langs veien som et kjøretøy. (Er egen sykkelbane ved siden av bilveien). Han kjeftet meg huden full for å ha brast ut i veien uten å se meg for, men hvem bruker lang tid på å se seg for når alle bilene står i ro og jeg hadde grønn mann? en dame som kom ut av bilen sin for å se om det gikk bra, mente også at han hadde vikeplikt for gående over gangfelt. Det gikk helt fint med meg, er bare forbanna over denne arrogante oppførselen. Det normale ville vært å bedt om unnskyldning - men i stede kjeftet han på meg få å ikke ha sett meg for. Hvem har rett? Skal ikke lage noe sak ut av dette, lurer bare på om vi gående til en hver tid må være beredt på å kaste oss ut i grøften fordi det kommer en sykkelidiot? Jeg trodde at så lenge man ferdes langs bilveien som en ''bil'' har man vikeplikt for gående.. Jeg kan ikke bare meie ned noen på gata som går på rød mann vel? Anonymkode: a9327...2aa Du har rett! Syklister har vikeplikt for gående. Skal en syklist over veien på gangfelt, må syklisten gå av sykkelen og trille over. Hvis ikke, bryter han jo loven. 37
Luckiness Skrevet 28. august 2017 #4 Skrevet 28. august 2017 Du gjorde riktig og han gjorde feil! Så lenge han kjører i veibanen så må han følge skilting og regler, slik bilistene gjør. Er han i bilveien og det blir rødt lys ved et gangfelt, så må han stoppe. Han kan ikke suse over kun fordi han er syklist (noe mange gjør). Mange tror de kan følge trafikkreglene når de vil og følge regler som om de er fotgjenger når det passer de best. Egoistisk, dårlig og uriktig handling av syklisten i dette tilfellet. Egentlig kunne du anmeldt ham for å ha brutt trafikkreglene og for å ha kjørt på deg. Men du har vel gjerne ikke personalia på ham? 24
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #5 Skrevet 28. august 2017 Så vidt jeg har fått med meg er syklister å regne som bilister. Altså skal de følge trafikkreglene som bilene ellers gjør. Neste gang bare dytter du til han... dustesyklister. Anonymkode: 7beee...730 10
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #6 Skrevet 28. august 2017 Typisk syklister, de vil kun regnes som et kjøretøy på lik linje som biler når det passer dem........... Anonymkode: d9c43...3d7 14
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #7 Skrevet 28. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke trafikkregler for sykler. Sorry. Anonymkode: 88475...360 Selvfølgelig gjør det det. Anonymkode: f3ecb...7d4 13
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #8 Skrevet 28. august 2017 Dette har skjedd med meg også. Forbanna syklist. Syklisten i mitt tilfelle bare satte seg på sykkelen og syklet videre. Det er jo klart at syklister må forholde seg til de samme trafikkreglene som biler og andre kjøretøy. Tomsinger som mener noe annet har ikke noe på en sykkel å gjøre. Anonymkode: d4f11...7ef 4
Tba Skrevet 28. august 2017 #9 Skrevet 28. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Typisk syklister, de vil kun regnes som et kjøretøy på lik linje som biler når det passer dem........... Anonymkode: d9c43...3d7 Du har dessverre veldig rett, en del syklister er noe av det mest selvsentrerte som finnes. Regler og holdninger tolkes akuratt som det passer dem. 3
Juniper Skrevet 28. august 2017 #10 Skrevet 28. august 2017 Hvis du fikk med deg hvem det var og har noen vitner til hendelsen kan du fint anmelde den syklisten! Han brøt selvsagt loven. 8
tdm900 Skrevet 28. august 2017 #11 Skrevet 28. august 2017 (endret) Uten tvil syklisten som har vikeplikt for deg! Så lenge den sitter på sykkelen, sykler i veibanen, er det samme regler som for bil Endret 29. august 2017 av tdm900 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #12 Skrevet 28. august 2017 Syklister er jævlige, de er verre enn bilistene. Nå må det snart komme nye lover på bordet som gjør at de blir regulert på samme måte som bilistene. For slik det er i dag har syklistene verken respekt for de gående eller bilistene. Må bøtelegge jævlene. Anonymkode: 28417...525 7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #13 Skrevet 28. august 2017 Syklisten hadde vikeplikt for deg. Noen folk altså... Anonymkode: fc954...2b9 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #14 Skrevet 28. august 2017 Det finnes vel ingen tvil om at det er syklisten som gjorde en grov feil her??! Sykle på en fotgjenger midt i et gangfelt!! Ærlig talt, han må jo ha problemer hvis han tror det var du som gjorde noe feil. Skammelig! Håper du ikke slo deg altfor ille. Anonymkode: 0ad09...c75 3
Gjest boblebrist Skrevet 28. august 2017 #15 Skrevet 28. august 2017 Du har selvsagt rett TS, men jeg opplever slike nestenulykker hele tiden. De driter i lyskryssene, og er bare som bilister å regne når de tjener på det selv. Skulle ønske syklister som ville sykle i veibanen var påkrevd å ha registreringsnummer.
I Grosny Skrevet 28. august 2017 #16 Skrevet 28. august 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Lurer på en ting. Jeg ble påsyklet i dag. Jeg gikk over et lysregulert gangfelt og syklisten krasjet rett i meg. Gangfeltet jeg gikk på hadde GRØNN mann - alle bilene rundt hadde stoppet og det var flere som gikk samtidig som meg over, så det er ikke jeg som har sett feil. Syklisten hadde ikke lysregulering, men jeg mener han så klart har vikeplikt for gående over gangfelt når han ferdes langs veien som et kjøretøy. (Er egen sykkelbane ved siden av bilveien). Han kjeftet meg huden full for å ha brast ut i veien uten å se meg for, men hvem bruker lang tid på å se seg for når alle bilene står i ro og jeg hadde grønn mann? en dame som kom ut av bilen sin for å se om det gikk bra, mente også at han hadde vikeplikt for gående over gangfelt. Det gikk helt fint med meg, er bare forbanna over denne arrogante oppførselen. Det normale ville vært å bedt om unnskyldning - men i stede kjeftet han på meg få å ikke ha sett meg for. Hvem har rett? Skal ikke lage noe sak ut av dette, lurer bare på om vi gående til en hver tid må være beredt på å kaste oss ut i grøften fordi det kommer en sykkelidiot? Jeg trodde at så lenge man ferdes langs bilveien som en ''bil'' har man vikeplikt for gående.. Jeg kan ikke bare meie ned noen på gata som går på rød mann vel? Anonymkode: a9327...2aa Hvis du ble skadet skal det meldes til politiet. Syklisten har skyld og alt ansvar her. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #17 Skrevet 28. august 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke trafikkregler for sykler. Sorry. Anonymkode: 88475...360 Jo, når syklisten er i veibanen og det blir rødt lys, skal han faktisk stoppe. Det er flere syklister som har fått bot fordi de bryter akkurat dette. Anonymkode: 6e7bd...07b 11
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #18 Skrevet 28. august 2017 Her i byen (Trondheim) driver de og investerer MANGE millioner i sykkelvei-utbygging. Jeg vor i nærheten av universitetet, og her er det fine, nye sykkelveier i tillegg til fortau langs veien. Noen syklister sykler midt i veien, med bilene, Mange syklister sykler på fortauet, og plinger villt med bjella når jeg går der med to små barn som er på vei til barnehagen. Noen få bruker sykkelfeltet. Plutselig er det lettere for dem å være bilist, da skjener de ut i bilveien. Når det kommer et fotgjengerfelt, vil de plutselig være fotgjengere, men orker ikke gå av sykkelen, så da svinger de plutselig over sebrastripene uten forvarsel. Skjønner at det ikke alltid er lett å være syklist, men det blir veldig kaotisk når de veksler mellom tre ulike roller i trafikken, og forventer at alle (også gående) skal ta hensyn. Anonymkode: e4df8...2a2 17
AnonymBruker Skrevet 29. august 2017 #19 Skrevet 29. august 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Her i byen (Trondheim) driver de og investerer MANGE millioner i sykkelvei-utbygging. Jeg vor i nærheten av universitetet, og her er det fine, nye sykkelveier i tillegg til fortau langs veien. Noen syklister sykler midt i veien, med bilene, Mange syklister sykler på fortauet, og plinger villt med bjella når jeg går der med to små barn som er på vei til barnehagen. Noen få bruker sykkelfeltet. Plutselig er det lettere for dem å være bilist, da skjener de ut i bilveien. Når det kommer et fotgjengerfelt, vil de plutselig være fotgjengere, men orker ikke gå av sykkelen, så da svinger de plutselig over sebrastripene uten forvarsel. Skjønner at det ikke alltid er lett å være syklist, men det blir veldig kaotisk når de veksler mellom tre ulike roller i trafikken, og forventer at alle (også gående) skal ta hensyn. Anonymkode: e4df8...2a2 Der hvor jeg bor i nærheten av universitetet i Trondheim må man veksle mellom fortau, sykkelfelt og vei da de ikke henger sammen. 50 meter sykkelvei kan forsvinne ut i intet. Håper kommunen kan bygge et sammenhengende nett med egen lysregulering slik at de virkelig kan kalle seg en sykkelby. Men når det er sagt bør jo alle syklister kunne trafikkreglene og at det er forskjell på å sykle på fortauet hvor man skal ha gangfart og har vikeplikt for alt, til å sykle i veien hvor man har samme regler som bilister. Anonymkode: fccb0...4b9 6
Horten Market Skrevet 29. august 2017 #20 Skrevet 29. august 2017 Dette har skjedd meg også. Jeg bare sa fra til fotgjengeren i klare ordelag, og syklet videre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå