Gå til innhold

Kontrastfarge til antikkhvitt, pluss parkett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal male og legge ny parkett. Leiligheten er liten med alkove. Valget på veggfarge har falt på en eller annen type antikk-hvitt, men har lyst å ha kontrastvegg i alkoven og på kjøkkenet, noe som ikke blir for mørkt. Noen forslag?

Skal også legge ny parkett. En ga forslag om en gråtone, men vil helst ikke ha for lys parkett da alt vises, og heller ikke for mørk. Jeg tenkte mer i en trefarge.

Kom gjerne med innspill.

Anonymkode: cfd47...fa2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutes ago, T-Rex said:

Jeg er ikke ute etter det som er moderne nå, men det mer klassiske. Men vil gjerne ha en vegg med en annen farge, i ikke for stor kontrast. Kanskje i en varm blåtone som ikke er for mørk. Men takk for svar. Problemet er at leiligheten er liten.

Ts

Skrevet

Den grågrønne og gråblå (eventuelt i en lysere tone) er da klassiske nok, ifølge meg. Og spesielt den grågrønne er jo veldig fin til ultraklassisk eikeparkett.

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, T-Rex said:

Den grågrønne og gråblå (eventuelt i en lysere tone) er da klassiske nok, ifølge meg. Og spesielt den grågrønne er jo veldig fin til ultraklassisk eikeparkett.

Takk for svar. Jeg har sett enda en gang på linken din. Det er mulig jeg velger en kontrastvegg i blått, både i alkoven, på kjøkkenet og i stua. Men jeg må høre hva maleren mener. Han virker oppegående og kreativ. Egentlig har jeg lyst å overlate alle valg til han, men. :)

Ts

Hva mener du om lys parkett, denne f.eks. :

http://www.kahrs.com/nb-NO/forbruker/gulv/eik-rime

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk for svar. Jeg har sett enda en gang på linken din. Det er mulig jeg velger en kontrastvegg i blått, både i alkoven, på kjøkkenet og i stua. Men jeg må høre hva maleren mener. Han virker oppegående og kreativ. Egentlig har jeg lyst å overlate alle valg til han, men. :)

Ts

Hva mener du om lys parkett, denne f.eks. :

http://www.kahrs.com/nb-NO/forbruker/gulv/eik-rime

Ved valg av denne parketten, må jeg la det gå i grå nyanser da og blir mer bundet? Det er jeg som startet tråden om rødbrun, klassisk eller lysere parkett. Jeg vil helst velge noe som ikke er moderne i dag, men klassisk. Og jeg følger ikke med på hva som er in innen interiør, så jeg har egentlig ikke peiling.Farger jeg jeg flink med, men å velge og ha dårlig tid er ikke ønskedrømmen. Derfor setter jeg pris på innspill.

Ts

Skrevet

Med et litt mer grålig gulv har du flere valgmuligheter til farger senere, et varmt gulv vil gjerne forandre fargen, ta antikkhvit som har grønt (og litt gult)  i brekkfarge - Denne kan virke mer "gulere" enn hva den egentlig er nettopp fordi gulvet henter opp undertonen. Et grålig og kaldt gulv vil du kunne bruke både antikkhvit, mintgrønn og blått om du vil det. Selvfølgelig vil det se varmere og koseligere ut med et varmt gulv. 

Velger du grått gulv, som det du linket til kan eventuelt Blushing Peach (20047) fra det nye fargekartet til jotun være fin kontrast, den har litt rødlig undertone (la meg rette litt her; den er omtrent bygget opp av en rød brekk) som passer fint til blant annet klassisk hvit, egghvit, letthet og bomull. Med andre ord, den fungerer fint til farger med en litt gulere undertone. 

Eventuelt så har du Space (10678) som vil bli en litt mørkere, hvit-beige tone igjen med gult. 

Poenget er uansett; ikke kombiner f.eks en kald tone som er bygget opp av blått med en gul undertone, da kan det fort se ut som veggene får et grønnskjær i full sollys. Også må du tenke litt på takfarge, hva har du der og hvilke farger har du på lister og dører? 

• Liker 1
Skrevet
39 minutes ago, dillyduzit said:

Med et litt mer grålig gulv har du flere valgmuligheter til farger senere, et varmt gulv vil gjerne forandre fargen, ta antikkhvit som har grønt (og litt gult)  i brekkfarge - Denne kan virke mer "gulere" enn hva den egentlig er nettopp fordi gulvet henter opp undertonen. Et grålig og kaldt gulv vil du kunne bruke både antikkhvit, mintgrønn og blått om du vil det. Selvfølgelig vil det se varmere og koseligere ut med et varmt gulv. 

Velger du grått gulv, som det du linket til kan eventuelt Blushing Peach (20047) fra det nye fargekartet til jotun være fin kontrast, den har litt rødlig undertone (la meg rette litt her; den er omtrent bygget opp av en rød brekk) som passer fint til blant annet klassisk hvit, egghvit, letthet og bomull. Med andre ord, den fungerer fint til farger med en litt gulere undertone. 

Eventuelt så har du Space (10678) som vil bli en litt mørkere, hvit-beige tone igjen med gult. 

Poenget er uansett; ikke kombiner f.eks en kald tone som er bygget opp av blått med en gul undertone, da kan det fort se ut som veggene får et grønnskjær i full sollys. Også må du tenke litt på takfarge, hva har du der og hvilke farger har du på lister og dører? 

Dørene er i en lys beige farge. Listene skal være hvite tror jeg, beholder bare gulvlistene. Taket blir hvitt selv om noen har tipset om at grått tak kan være lekkert i entreen. Tenkte ha en gjennomgående lys farge på alle rom. Nå har jeg prøvemalt med hvit antikk og silke. Må vente litt før jeg tar andre strøk.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...