Gå til innhold

Tips til god saus uten meierismør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker tips om gode sauser, gjerne ala dem som Hellstrøm lager

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, Vicky__ skrev:

Ønsker tips om gode sauser, gjerne ala dem som Hellstrøm lager

Bruker margarin i sauser, jeg. Trenger den heves litt slår jeg i en fløteskvett.

• Liker 1
Skrevet

Sataysaus er godt.

Hvorfor må sausen være uten smør, forresten?

Anonymkode: 2a27f...ff0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Østerssaus, soyasaus, pepper og maizenna. Fint til wok

Endret av Simbyxor
  • Liker 1
Skrevet

Er veganer og bruker selv olje for å f.eks lage brun saus. Samme fremgangsmåte som ellers. 

Anonymkode: 21726...4aa

• Liker 1
Skrevet

Du kan fint bruke raps olje, i stedet for smør. Det gjør jeg, bortsett fra til tomatsaus da bruker jeg oliven olje.

Anonymkode: 41a28...966

• Liker 1
Skrevet

En lur ting når du lager et måltid er å spare på alle væskerestene etter steking, koking av grønnsaker, kjøtt, fisk .

Ved å røre inn litt maisenna, diverse krafter fra det du har brukt, litt soyasaus, litt brunt sukker,   en terning buljong og litt krydder som salt, pepper , natvigs krydder blanding.   og gi dette et oppkok I en dyp stekepanne sammen med litt stekt løk og hvitløk så får du som regel, en god saus.  Skal du ha mye så hell  det over I en gryte. Dette er type sauser som passer til vanlig kjøtt retter.  Har jeg lam så bruker jeg lammekraft og lammekrydder.  Skal du ha  en mørk farge så gjør sukkerkulør den jobben.   Er det viltkjøtt på menyen så er en skvett blåbærsaft eller solbærsaft også godt oppi.

til asiatisk så bruker jeg varmt vann kokt opp, blande I soya saus, oystersaus,  okse buljong og maizenna og krydrer med litt ingefær. Blir bra.

til thai bruker jeg soyasaus, oystersaus, fiskesaus,  red currypaste og kokosmelk blandet sammen.

til kylling bruker jeg  krydder saus.  Løk, hvitløk, en boks krydder ost og fløte.   Eventuellt karrisaus. Løk, hvitløk, karri, fløte og kokosmelk. 

asiatisk kylling satay.   Det er peanøttsaus. Den er også god.

Til fisk så bruker jeg mye mojosaus, mangochutney og aoli og søt chilisaus.

Det finnes også mange gode Wok sauser til thai og kinesisk  mat som man enten blander opp risnudler med eller heller I wokken  . Mange gode smaker der.

tomatsaus er lett å lage og kan brukes til mye det og.  

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 29.8.2017 den 17.16, caroprins skrev:

En lur ting når du lager et måltid er å spare på alle væskerestene etter steking, koking av grønnsaker, kjøtt, fisk .

Ved å røre inn litt maisenna, diverse krafter fra det du har brukt, litt soyasaus, litt brunt sukker,   en terning buljong og litt krydder som salt, pepper , natvigs krydder blanding.   og gi dette et oppkok I en dyp stekepanne sammen med litt stekt løk og hvitløk så får du som regel, en god saus.  Skal du ha mye så hell  det over I en gryte. Dette er type sauser som passer til vanlig kjøtt retter.  Har jeg lam så bruker jeg lammekraft og lammekrydder.  Skal du ha  en mørk farge så gjør sukkerkulør den jobben.   Er det viltkjøtt på menyen så er en skvett blåbærsaft eller solbærsaft også godt oppi.

til asiatisk så bruker jeg varmt vann kokt opp, blande I soya saus, oystersaus,  okse buljong og maizenna og krydrer med litt ingefær. Blir bra.

til thai bruker jeg soyasaus, oystersaus, fiskesaus,  red currypaste og kokosmelk blandet sammen.

til kylling bruker jeg  krydder saus.  Løk, hvitløk, en boks krydder ost og fløte.   Eventuellt karrisaus. Løk, hvitløk, karri, fløte og kokosmelk. 

asiatisk kylling satay.   Det er peanøttsaus. Den er også god.

Til fisk så bruker jeg mye mojosaus, mangochutney og aoli og søt chilisaus.

Det finnes også mange gode Wok sauser til thai og kinesisk  mat som man enten blander opp risnudler med eller heller I wokken  . Mange gode smaker der.

tomatsaus er lett å lage og kan brukes til mye det og.  

Mange takk for masse gode tips :) 

Skrevet
På 28.8.2017 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Sataysaus er godt.

Hvorfor må sausen være uten smør, forresten?

Anonymkode: 2a27f...ff0

Jeg hørte Hellstrøm, lage dem uten smør,og ble nysgjerrig :) 

Skrevet

Blir ikke mye til saus uten smør :fnise:

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva slags rett du lager, hva slags helhet sausen skal inngå  i. Mye en kan lage uten smør.

Til fiskeretter kan feks ponzusaus, en sennepsvinaigrette eller innkokt skalldyrkraft være godt, men til ulike typer tilbehør. Rømmesauser eller hjemmelaget majones smaksatt på ulik måte bruker jeg også til ulike fiskeretter.

Og til kjøtt kan man lage sjysauser uten smør, med eller uten fløteskvett, kanskje med rødvin etc. Det viktigste da er god kraft.

Anonymkode: af5cb...e3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...