Gå til innhold

Langkjøring og bevegelighetstrening

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan man strekke godt ut (vil bli veldig myk) etter å ha løpt 16-17 km, eller burde jeg la være? 

Endret av marsiglia
Rettet opp feil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan må? Du kan, men du må ikke :)

Skrevet
1 time siden, miore skrev:

Skal man bli fleksibel så må man jo :P 

Ved å være fleksibel og mobil så sikrer man seg også mot skader. Men man blir fortatt støl. 

Anonymkode: 60d21...99d

Skrevet (endret)

Det kommer jo litt an på hva TS vil med treningen. Med heftig tøying etter hard trening vil skadene på muskelfiberne som treningen har forårsaket bli større, sånn at man kan bli mer støl og det tar lengre tid å restituere seg enn uten tøying. Hvis løpingen f.eks er en del av oppkjøring mot et langt løp, type halvmaraton eller maraton, ville jeg dermed ikke tøyd som en villmann etter langkjøringen, da man i slike tilfeller gjerne skal gjennom en del økter per uke og i tillegg ønsker å være godt restituert før selve løpet.

Veldig stor fleksibilitet er dessuten en ulempe om man skal løpe langt, da det er vist å virke negativt på løpsøkonomien. Med andre ord: Hvis man er ekstremt fleksibel løper man ofte ikke så veldig effektivt.

Det eneste tøying er vist å hjelpe for er økt mobilitet, det er ikke vist å øke motstandsdyktighet mot skader.

Hvis fleksibiliteten er hovedmålet med treningen og løpingen bare er en ettertanke, er jo ikke disse innvendingene noe å bry seg om.

Endret av miore
Skrevet
1 time siden, miore skrev:

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man bli fleksibel så må man jo :P 

Ved å være fleksibel og mobil så sikrer man seg også mot skader. Men man blir fortatt støl. 

Jeg mente "kan man strekke godt ut". Det jeg lurer på er om man fortsatt kan strekke godt ut selv om man har trent lenge, eller om man burde la være. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har lest at man ikke burde kjøre bevegelighetstrening etter hard styrketrening og lurer på det samme gjelder etter kondisjonstrening 

Skrevet

Etter langkjøring går det helt fint. Et av poengene ved langkjøring er jo å holde intensiteten lav, for å unngå skader og slitasje. Da går det på kondisjonen, og ikke på musklene. 

Grunnen til at man ikke skal tøye etter svært muskelkrevende trening, som tung styrke eller sprintintervaller, er at muskelfibrene da er trukket så hardt sammen at tøying vil rive opp musklene ytterligere, og gjøre mer skade enn nytte. 

Anonymkode: f085a...f17

Skrevet
1 minutt siden, miore skrev:

Det kommer jo litt an på hva TS vil med treningen. Med heftig tøying etter hard trening vil skadene på muskelfiberne som treningen har forårsaket bli større, sånn at man kan bli mer støl og det tar lengre tid å restituere seg enn uten tøying. Hvis løpingen f.eks er en del av oppkjøring mot et langt løp, type halvmaraton eller maraton, ville jeg dermed ikke tøyd som en villmann etter langkjøringen, da man i slike tilfeller gjerne skal gjennom en del økter per uke og i tillegg ønsker å være godt restituert før selve løpet.

Veldig stor fleksibilitet er dessuten en ulempe om man skal løpe langt, da det er vist å virke negativt på løpsøkonomien. Med andre ord: Hvis man er ekstremt fleksibel løper man ofte ikke så veldig effektivt.

Hvis fleksibiliteten er hovedmålet med treningen og løpingen bare er en ettertanke, er jo ikke disse innvendingene noe å bry seg om.

Takk for svar! Jeg bruker løping som en del av en annen trening, men liker å løpe noen gode turer i løpet av uken. Jeg har også som mål å bli mykere for å forbedre meg i den andre idretten jeg bedriver. 

Så dersom lenger restitusjonstid er eneste bakdel av bevegelighetstrening etter langkjøring er jo det egentlig gode nyheter :)

Skrevet
11 minutter siden, miore skrev:

Det eneste tøying er vist å hjelpe for er økt mobilitet, det er ikke vist å øke motstandsdyktighet mot skader.

Nå blanda du inn hypermobilitet her. Er man det (noe som kun få er) så skal man ikke tøye og bøye. Men de fleste er stive og lite mobile. Spesielt alle de som sitter mye i løpet av dagen. Spesielt hoftebøyen er et problem og vil skape mye problemer om man ikke gjør noe med dette. Kjipt å ikke klare å bøye seg ned for å knyte skolissene når man bikker femti. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...